عفونت ادراری بارداری
عفونت ادراری بارداری بدون هیچ نشانه ای رخ می دهد و باعث زایمان زودرس و عفونی شدن جنین در هتگام زایمان و همچنین آسیباتی به کلیه مادر می شود.

آیا عفونت ادراری در دوران بارداری موجب سقط می شود؟

در زمان بارداری احتمال ابتلای افراد به عفونت ادراری از همیشه بیشتر خواهد بود. عفونت ادراری در حاملگی مشکلاتی را برای جنین و مادر به وجود می آورد که تشخیص به موقع آن ضروری می باشد ؛ این بخش از نمناک نکاتی مهمی را در بر دارد که شما را برای اقدام صحیح در این شرایط آشنا می سازد.

یکی از خانم ها که در دوران بارداری عفونت ادراری را تجربه کرده است می گوید:در اواسط دوران بارداری پزشکم به من اطلاع داد که عفونت دستگاه ادراری دارم و باید با آنتی بیوتیک ها درمان می شدم ؛ غافلگیر شدم جواب آزمایش عفونتی ام مثبت بوده است.

هیچ نشانه ای نداشتم، و فکر نمی کردم عفونت داشته باشم و پزشکم آن را براساس تست ادرار روتین من متوجه شد.بعد از 4 مرتبه بارداری، فکر کردم که آن ها شوخی می کنند اما این طور نبود من دچار UTI یعنی عفونت ادراری در دوران بارداری شده بودم.

عفونت ادراری در بارداری یا ا UTI چیست؟

ا UTI زمانی اتفاق می افتد که باکتری ای از خارج بدن وارد مجرای پیشاب ادراری زن می شود (اساسا مجرای ادرار) و باعث عفونت می شود ؛ زنان بیشتر از مردان دچار عفونت ادراری می شوند.

علت عفونت در بارداری

چرا در دوران بارداری عفونت ادراری رایج است؟

عفونت ادراری در دوران بارداری شایع است. به این دلیل که جنین رو به رشد می تواند مثانه و دستگاه ادراری را فشار دهد. این کار باکتری ها را گرفتار می کند یا باعث ترشحاتی می شود ؛ همچنین تغییرات فیزیکی نیز وجود دارد و تا هفته ششم بارداری، تقریباً همه زنان باردار تورم مجرای ادرار را تجربه می کنند، زمانی که مجرای پیشابشان گسترش می یابد و تا زمان زایمان ادامه می یابد. 

هم چنین انواع خاصی از هورمون ها و قند در آن وجود دارد.این می تواند رشد باکتری ها را بیشتر کند و توانایی بدن شما برای مبارزه با باکتری های "بد" را کاهش دهد.

انواع و علل عفونت ادراری در دوران بارداری چیست؟

انواع مختلفی از عفونت ادراری وجود دارد: 

عفونت مجاری ادرار و یا مثانه:

اغلب باکتری ها در مثانه توقف می کنند و تکثیر می شوند و باعث التهاب و ایجاد علایم آشنای عفونت مثانه می شوند. 

عفونت کلیه:

باکتری ها همچنین می توانند از مثانه تان عبور کنند و یک یا هر دو کلیه را آلوده کنند. عفونت کلیه شایع ترین بیماری پزشکی در دوران بارداری است. عفونت می تواند به جریان خون سرایت کند و برای شما تهدید کننده زندگی شود.

عفونت کلیه ممکن است عواقب جدی برای نوزادتان داشته باشد. این کار باعث افزایش ریسک کار زایمان زودرس و داشتن نوزاد با وزن کم می شود و با افزایش خطر مرگ و میر جنین یا بدنیا آمدن نوزاد مرده ارتباط دارد.

باکتری های بدون نشانه:

داشتن باکتری در مجاری ادراری ممکن است که هیچ نشانه ای نداشته باشد. این با نام باکتری های بدون نشانه شناخته می شود.زمانی که باردار نیستید، این وضعیت به طور کلی باعث بروز مشکل نمی شود و اغلب به تنهایی خودش از بین می برد.

با این حال در دوران بارداری، باکتری های بدون نشانه به طور معنی داری خطر ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می دهد و همراه با زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد است. این یکی از دلایلی است که ادرار شما به طور معمول در دوران بارداری مورد آزمایش قرار می گیرد.

عوارض عفونت ادراری در دوران بارداری 

اگر در دوران بارداری دچار عفونت دستگاه ادرار شده باشم، چه اتفاقی می افتد؟

باکتری های بدون نشانه با زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد مرتبط است، و اگر درمان نشود، شانس شما برای پیشرفت عفونت به کلیه تا 40 درصد بالا می رود با این حال، با درمان کافی، ریسک شما به طور چشمگیری کاهش می یابد، تا بین 1-4 درصد.

خطر عفونت در بارداری

آیا عفونت ادراری در دوران بارداری خیلی خطرناک است؟

هر گونه عفونتی در دوران بارداری می تواند برای شما و نوزادتان به شدت خطرناک باشد. به این دلیل که عفونت خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد ؛ یکی از بیماران که این مورد را تجربه کرده است می گوید:

"من به سختی متوجه شدم که عفونت درمان نشده در دوران بارداری می تواند بعد از زایمان شما، ضررهای زیادی را به بار آورد.بعد از اینکه اولین دخترم را به دنیا آوردم، 24 ساعت بعد از زایمان به خانه برگشتم و با تب نزدیک به 105 فارنهایت (41 c) بیدار شدم.

من به بیمارستان با بیماری عفونی تشخیص داده نشده به نام UTI برگشتم، حالتی به نام پیلونفریت ؛ این می تواند یک بیماری مهلک برای مادر و کودک باشد. این بیماری به کلیه هایم سرایت کرده بود و در نتیجه کلیه هایم از آسیب دائمی اش رنج بردند."

عفونی شدن جنین

سپتیسمی:

ابتدا عفونت کلیه می تواند به سپتیسمی تبدیل شود. سپتیسمی واکنش بدن شما به یک عفونت جدی است؛ اغلب به آن "مسمومیت خونی" گفته می شود و باعث تب و درد شدید می شود و می تواند به شدت به شما ضربه بزند.

التهاب ممکن است به اندازه ای شدید شود که جریان خون به اندام های شما و یا به فرزندتان را قطع کند که می تواند برای هر دوی شما مهلک باشد.سپتیسمی تنها می توانند با آنتی بیوتیک های موثر درمان شوند. 

خطرات مربوط به عفونت ادرار در زمان زایمان:

همانند عفونت های باکتریایی دیگر، UTI می تواند در هنگام زایمان به کودک شما سرایت کند ؛ این می تواند باعث عفونت های جدی شود و به چشم، بینی و یا دهان کودک شما برسد و برای زندگی او تهدید کننده است.

اگر در زمان زایمانتان باور دارید که عفونت ادراری دارید، باید با پزشک خود درباره ریسک ها و راه های جایگزین صحبت کنید، تا از عفونی کردن کودکتان خودداری کنید. شما بدن خود را می شناسید، پس مطمئن شوید که پزشک آن را به عنوان نشانه نرمال حاملگی رد نکند.

علائم عفونت ادراری در دوران بارداری و حاملگی آن چیست؟

نشانه ها و علائم بیماری عفونت ادرار، عبارتند از:

  • سوزش و درد در هنگام ادرار کردن
  • ادرار مات یا آغشته به خون
  • درد لگن و یا پایین کمر
  • ادرار مکرر
  • احساس تند تند ادرار داشتن
  • تب
  • حالت تهوع یا استفراغ 

بین 2-10 درصد زنان باردار عفونت ادرار را تجربه می کنند ؛ حتی نگران کننده تر، مجاری ادراریشان اغلب در دوران بارداری مکرر مبتلا می شوند.زنانی که مبتلا به عفونت ادراری بوده اند، در دوران بارداری بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. در مورد زنانی که چندین فرزند دارند نیز همین گونه است.

علائم عفونت در بارداری

درمان های طبیعی برای درمان UTI در دوران بارداری:

عفونت دستگاه ادراری اغلب به تنهایی خوب می شود. علی رغم دفاع های طبیعی بدن، قارچ ها، باکتری ها، و ویروس ها خود را به دستگاه ادراری می رسانند و در مثانه، مجرای پیشاب و مجرای ادرار ثبیت می شوند.

آنتی بیوتیک ها به عنوان اولین خط درمانی تجویز می شوند، اما باید به شدت در طول دوران بارداری از آن ها اجتناب شود. چنانچه در این بخش از نمناک گفته ایم بهترین گزینه برای نحوه درمان در دوران بارداری درمان بدون آنتی بیوتیک هاست، و باید تا جای ممکن از درمان های خانگی طبیعی و بی خطر استفاده کرد.

1. مصرف مایعات را افزایش دهید:

نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات در تمام روز بهترین راه برای بیرون راندن باکتری ها از سیستم بدن است.برای هیدراته نگه داشتن بدن، شما باید بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید تا باکتری ها از سیستم بدنتان خارج شود و در نتیجه احتمال عفونت را کاهش می دهد.

2. ادرار مکرر:

در دوران بارداری، شما باید ادرار کنید تا باکتری ها در مثانه تان رشد نکند. اگر ادرار انجام نشود، باکتری ها می توانند در مجاری ادراری تکثیر شوند و منجر به عفونت شوند.

3. بدنتان را تمیز و خشک نگه دارید:

شما باید سعی کنید لباس های گشاد و شل بپوشید تا به هوا اجازه عبور دهد و به خشک نگه داشتن مجرای پیشاب کمک کند. 

4. پروبیوتیک:

پروبیوتیک از پوشش بدن انسان که به عنوان یک دفاع برای بدن است، حمایت می کند. غذاهایی مخمری مثل کیمچی، ماست پروبیوتیکی و پنیر خام از غذاهای شامل پروبیوتیک است. خوردن غذاهای تخمیر شده، باکتری های بدن را بدون ایجاد هر گونه بیماری، ترمیم می کند.

5. سیر:

سیر خام که به تازه خرد شده ، حاوی انواع زیادی از خواص ضد میکروبی است. خاصیت ضد قارچی سیر می تواند باعث عفونت های قارچی شود.

6. ویتامین C:

ویتامین C شانس رشد ایکولای را کاهش می دهد. سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و ادرار را اسیدی می کند. میزان سلامت زنان را بهبود می دهد و اگر درمان ویتامین C به مدت سه ماه صورت گیرد، عفونت های ادراری را نیز کاهش می یابد.

ویتامین سی

7. روغن میخک:

روغن میخک برای فعالیت ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی شناخته می شود. خاصیت ضد التهابی روغن میخک یک مزیت دیگرش است. با این حال، ممکن است برخی واکنش های معکوس نسبت به بدن وجود داشته باشد، بنابراین لطفا آن ها را تحت نظارت ارائه کننده خدمات بهداشتی خود مصرف کنید.

8. روغن پرتقال:

روغن اساسی پرتقال را می توان با موفقیت به عنوان درمان برای عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار داد. مانع رشد ای کولای می شود. این باکتری ای است که در عفونت ادراری دیده می شود. باید بعد از مشورت با ارائه کننده خدمات بهداشت به بیمار داده شود.

عفونت ادراری عموماً از باکتری ناشی می شود که وارد دستگاه ادراری می شود و باعث درد و ناراحتی می شود. ماهیت مکرر این بیماری به خطر گسترش مقاومت دارویی می افزاید. آن ها عوارض جانبی نامطلوبی دارند، بنابراین فرد باید درمان های خانگی را امتحان کند.

روغن درمانی

چگونه می توان از عفونت ادراری در دوران بارداری و غیر آن جلوگیری کرد؟

  • روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید.
  • از دئودورانت و صابون زنی قوی اجتناب کنید که باعث حساسیت می شود.
  • لباس های زیر نخی بپوشید.

علل عفونت ادراری در بارداری + عوارض و درمان گیاهی آن در حاملگی

4.4341
این مطلب مفید بود ؟30041
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ /ز.ت
وبگردی