شکستگی شانه
شکستگی شانه یکی از شایع ترین آسیب های اندام فوقانی ، بالاخص در سوانح رانندگی و موتور سیکلت و همچنین آسیب های ورزشی است.

شکستی شانه دومین حادثه شایع ارتوپدی

برای اینکه بدانید درمان شکستگی شانه ی شما به چه ترتیب است ابتدا باید بدانید که این شکستگی در کدام بخش از مفصل شانه اتفاق افتاده است و چه علایمی دارد. نسبت به محل شکستگی، درمان متفاوت است.

شکستگی شانه در افرادی که دچار ضعف استخوان ناشی از پوکی استخوان یا کمبود ویتامین D یا کلسیم بدن هستند شایع تر است. معمولا شکستگی در اثر ضربه به شانه ایجاد می شود که این ضربه می تواند به صورت خفیف در افراد دچار ضعف استخوان تا شدید در افراد عادی باشد.

اگر طی حادثه ای، مچ دست، آرنج یا استخوان ساعد آسیب ببیند با تورم، درد شدید و تغییر شکل ظاهری بافت آسیب دیده در فاصله کوتاهی پس از وارد شدن آسیب قابل تشخیص است، اما اگر چنین آسیب هایی به شکستگی استخوان شانه منجر شود، متاسفانه به سادگی قابل تشخیص نخواهد بود، زیرا آسیب های شانه مانند دیگر قسمت های استخوان خود را با درد و تورم نشان نمی دهد و فرد بعد از گذشت سال ها به دلیل ناتوانی در حرکت شانه متوجه شکستگی آن می شود. به همین دلیل به افرادی که از ناحیه شانه دچار آسیب می شوند توصیه می شود اگر بعد از گذشت 48 ساعت نتوانند دست خود را حرکت دهند، حتما برای انجام معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که شکستگی شانه می تواند در همه افراد جامعه در همه سنین اتفاق بیفتد می گوید:این آسیب ها می تواند شامل شکستگی های استخوان ترقوه، در رفتگی مفصل شانه و شکستگی قسمت های فوقانی استخوان بازو باشد. ولی شکستگی شانه در افرادی که دچار ضعف استخوان ناشی از پوکی استخوان یا کمبود ویتامین D یا کلسیم بدن هستند شایع تر است. رئیس مرکز آموزش و تحقیقات زانو و طب ورزش می افزاید:معمولا شکستگی در اثر ضربه به شانه ایجاد می شود که این ضربه می تواند به صورت خفیف در افراد دچار ضعف استخوان تا شدید در افراد عادی باشد.

درد شانه را جدی بگیرید

درد، مهم ترین نشانه این بیماری در محل شکستگی و گاهی خونریزی های ناشی از شکستگی در محل است. هر زمانی که ضربه به شانه فرد وارد شده و فرد را دچار درد شانه کند، مراجعه به ارتوپد ضروری تلقی می شود.

فیزیوتراپیست نیز با اشاره به این که احتمال بروز شکستگی شانه در افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند بیشتر است، می گوید:تغییر شکل در ناحیه بازو و شانه، درد شدید و حساسیت زیاد به لمس و عدم توانایی در حرکت اندام از نشانه های اولیه شکستگی شانه است. البته تورم دست و انگشتان نیز از نشانه های بعدی شکستگی این ناحیه هستند. به دنبال وارد شدن ضربه به شانه و بازو یا زمین خوردن روی کف دست باید بسرعت از بیمار کلیشه رادیولوژی یا اسکن سه بعدی تهیه کرد تا از عدم شکستگی اطمینان حاصل شود.

شکستگی شانه

شکستگی شانه

هر کدام از روش های درمانی شکستگی های شانه بدون فیزیوتراپی می تواند به ایجاد چسبندگی و محدودیت های حرکتی شدید مفصل منجر شود و در حقیقت به جرأت می توان گفت در مفصل شانه، فیزیوتراپیست کامل کننده درمان متخصص جراحی ارتوپدی است

عضو انجمن علمی فیزیوتراپی ایران می افزاید:گاهی اوقات در شکستگی های بدون جابه جایی و با وسعت کم، علائم زیادی دیده نمی شود. اسکن سه بعدی می تواند به پزشک در رسیدن به تشخیص قطعی کمک کند. فوتبالیست ها، بسکتبالیست ها، اسکی بازان و ورزش های رزمی به علت درگیری و تماس های سخت بسیار در معرض خطر چنین صدماتی هستند.

درمان شانه شکسته، بدون گچ

درمان شکستگی های شانه بسته به نوع شکستگی متفاوت است. در شکستگی های بدون جابه جایی و محدود از «اسلینگ ولپو» استفاده می کنیم. اسلینگ ولپو در مفصل شانه حکم گچ را دارد.

در این بی حرکتی، اندام را به وسیله این اسلینگ به گردن آویزان کرده و با یک ساپورت که دور تا دور تنه بسته می شود، بازو در کنار تنه ثابت نگه داشته می شود و بیمار سه تا شش هفته در این وضع بی حرکت باقی خواهد ماند. این فیزیوتراپیست تاکید می کند:اگر شکستگی با دررفتگی شانه همراه باشد، ابتدا در اتاق عمل و تحت بی هوشی با مانورهای خاص یا ایجاد کشش و آویزان کردن اندام، جااندازی صورت می گیرد و سپس اندام بی حرکت می شود. در صورتی که شکستگی بیش از دو قطعه و همراه با جابه جایی باشد، شانه بیمار توسط جراح ارتوپد در اتاق عمل با استفاده از پیچ و پلیت (پلاتین) یا وایر فیکس می شود و سپس تا سه هفته بی حرکت شده و بعد از آن فیزیوتراپی آغاز می شود. وی یادآور می شود:اگر به دنبال شکستگی، بی حرکتی مناسب صورت نگیرد یا به دلیل بیماری های متابولیک جوش خوردگی مناسب اتفاق نیفتد یا این که شکستگی، به آسیب و از بین رفتن بخشی از استخوان بینجامد، جراح حین عمل از پیوند استخوان که معمولا از لبه استخوان لگن برداشته می شود سود خواهد جست.

فیزیوتراپی و ورزش درمانی ضروری است

از آنجا که شانه، مفصلی است که ثبات و عملکرد آن به دلیل سطوح مفصلی کم، بیشتر توسط بافت نرم فراهم می شود، فیزیوتراپی و تمرین درمانی، جزو غیرقابل انکار هر یک از روش های درمانی فوق بعد از پایان دوره بی حرکتی است.

هر کدام از روش های درمانی شکستگی های شانه بدون فیزیوتراپی می تواند به ایجاد چسبندگی و محدودیت های حرکتی شدید مفصل منجر شود و در حقیقت به جرأت می توان گفت در مفصل شانه، فیزیوتراپیست کامل کننده درمان متخصص جراحی ارتوپدی است.

اگر می خواهید شانه شکسته جوش بخورد

هنگام ترمیم و جوش خوردگی شکستگی شانه، شروع حرکت بموقع در مفصل شانه برای جلوگیری از خشکی مفاصل و در عین حال جابه جا نشدن شکستگی لازم است.

دکتر پارسانژاد نیز با تاکید بر این که معمولا در هشت هفته اول پس از درمان شکستگی شانه، حمل اجسام سنگین یا بالا بردن این اجسام بالای سر می تواند به روند بهبودی آسیب برساند، تاکید می کند:آویزان کردن اندام و حرکت پاندولی از مهم ترین تمرینات بعد از بی حرکتی به حساب می آید. در روزهای اول بعد از شکستگی بیمار به علت درد شدید نمی تواند به صورت طاقباز بخوابد و به همین دلیل باید شب ها به صورت نیمه نشسته بخوابد.

علائم و درمان شکستگی شانه چیست

3.715
این مطلب مفید بود ؟114
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از جام جم-/ ر
وبگردی