علت درد دست چپ
اغلب افراد در زمان درد دست چپ به این فکر می کنند که دچار بیماری های قلبی شده اند، اما اینطور نیست و درد دست چپ دلایل بسیار مختلفی دارد و هر کدام آن ها علامت خود را دارد.

علت و درمان درد دست چپ در افراد مختلف

درد دست چپ علی الخصوص در نواحی بازو می تواند به دلایل بسیاری، اعم از کشیدگی عضله و یا حمله قلبی شدید، ایجاد شود. در حالی که همیشه ممکن نیست که بتوانید علت دقیق درد دست چپ را تعیین کنید، اما چندین ویژگی وجود دارد که با دانستن آن می توانید علت ریشه ای را بیابید و قبل از آن که دیر شود اقدام کنید. ما در ادامه بخش سلامت نمناک به شما خواهیم گفت که کدامیک از انواع درد بازو و درد دست چپ به بیماری های قلبی مرتبط است و باید جدی گرفته شوند. اطلاع از علل بالقوه و علائم درد دست چپ می تواند به افراد در تشخیص مسئله ای که بدن به آن واکنش نشان می دهد و زمانی که لازم است به پزشک مراجعه کنند، کمک کند.

علل درد دست چپ همراه با علائم

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا درد بازوی چپ ایجاد می شود از جمله مشکلات آرتروز و دیگر بیماری های مزمن از یک فشار ساده تا یک مشکل قلبی را می توان نام برد در اینجا به چند دلیل ممکن می پردازیم:

حمله قلبی از دلایل درد دست چپ:

حمله قلبی مرگ یا آسیب بخشی از عضله قلب به علت کمبود اکسیژن است. یک لخته خونی یا پارگی در شریان کرونری می تواند باعث توقف جریان خون به بخشی از قلب شود وقتی این اتفاق می افتد، ماهیچه می تواند به سرعت آسیب ببیند. بدون درمان، ماهیچه قلب شروع به مرگ می کند.

اگر عروق کرونر قلب به دلیل افزایش کلسترول و جرم های چرب باریک شوند و سپس بخشی از این جرم بشکند و از دیواره شریان رها شود و جریان خون غنی از اکسیژن به قلب را قطع کند ، حمله قلبی رخ می دهد. در پی وقوع حمله قلبی، ممکن است فرد تنها درد بازو چپ و نه درد قفسه سینه را احساس کند.

علت درد دست چپ و بازوی چپ این است که عصب هایی که از قلب نشات می گیرند و عصب هایی که از بازو می آیند، هر دو به یک سری سلول های مغزی سیگنال ارسال می کنند و مغز در مورد منبع درد گیج می شود به این وضعیت 'درد ارجاعی' می گویند.

در حمله قلبی شایع ترین علامت ، ناراحتی قفسه سینه است که به شکل فشار، سنگینی، احساس سیری، سوزش یا درد تدریجی بروز می کند.

اگر فردی ناگهانی و نامترقبه تهوع، استفراغ، تنگی نفس، یا درد در قسمت تحتانی شکم، پشت، یا فک را تجربه کند باید فورا با اورژانس تماس بگیرد.

درد دست چپ

حمله قلبی یکی از دلایل درد دست چپ است

علایم دیگر حمله قلبی عبارتند از:

  • درد قفسه سینه و یا فشار
  • درد کمر، گردن، شانه، یا فک
  • تهوع یا استفراغ
  • کوتاهی نفس
  • عصبانیت و یا غش کردن
  • عرق سرد
  • خستگی

برخی افراد علائم شدیدی دارند برخی دیگر علائمی دارند که موقتی است یا ممکن است به عنوان سو هاضمه ملایم باشند.

درد شدید ناحیه قفسه سینه (آنژین ):

درد در ناحیه قفسه سینه نشانه ای از بیماری قلبی عروقی است این به این معنی است که ماهیچه های قلب شما به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن را دریافت نمی کنند.

درد در ناحیه قفسه سینه باعث ایجاد نشانه هایی مانند حمله قلبی می شود، اما معمولا فقط چند دقیقه طول می کشد معمولا وقتی فعال هستید بدتر می شود اما هنگام استراحت بهبود پیدا می کند.

آنژین پایدار:

آنژین پایدار یک نوع آنژین قابل مدیریت و پیش بینی است آن به طور مداوم حداقل 2 ماه و فقط در زمان تلاش فیزیکی و یا استرس عاطفی رخ می دهد. این شرایط فشار بیشتری روی قلب می گذارد، به این معنی که اکسیژن بیشتر نسبت برای شریان های کوچک نیاز دارد استراحت می تواند به فرد کمک کند آنژین پایدار را درمان کند در صورت نیاز، ممکن است پزشک دارویی به نام نیتروگلیسرین تجویز کند.

بی ثباتی آنژین از نشانه های بیماری قلبی:

این نوع آنژین غیرقابل پیش بینی و خطرناک است این می تواند حتی زمانی رخ دهد که یک فرد در حال استراحت باشد، به این معنی که قلب به طور مداوم اکسیژن کافی دریافت نمی کند.

بی ثباتی آنژین نشان دهنده این است که فرد در معرض خطر حمله قلبی قرار دارد یک متخصص بی ثباتی آنژین را در یک اتاق اورژانس مورد ارزیابی قرار می دهد.

حمله قلبی

احتمال خطر حمله قلبی

آسیب اسکلت بندی :

درد بازوی چپ احتمالا ناشی از مشکلات قلبی نیست اگر دارای ویژگی های زیر باشد:

درد مثل یک چاقو خوردن است و فقط چند ثانیه طول می کشد.

حرکت یا لمس موجب درد می شود.

درد فقط در یک ناحیه کوچک بازو رخ می دهد.

ناراحتی بدون علایم دیگر ساعت ها و یا روزها ادامه دارد.

در عوض، ناراحتی می تواند نشانه ای از آسیب به استخوان یا بافت بازو، شانه و یا آرنج باشد.

با این حال، حتی درک خوب از این شرایط ممکن، تشخیص اینکه آیا درد بازوی چپ به خاطر آسیب و یا حمله قلبی اتفاق می افتد، دشوار است. عوامل خطر برای هر دو، مانند سن و فعالیت های فیزیکی هم پوشانی دارند.

برخی عوارض شایع اسکلتی عضلانی که می توانند باعث درد بازو شوند، عبارتند از :

  • آماس کیسه های مفصلی
  • التهاب تاندون
  • پارگی روتاتور کاف
  • فتق دیسک
  • شکستگی

آماس کیسه های مفصلی از دلایل درد دست چپ :

کیسه های مفصلی یک کیسه پر از مایع بین استخوان و قطعات متحرک یک مفصل است. هنگامی که کیسه ها ملتهب می شود، آماس کیسه های مفصلی نامیده می شود. آماس کیسه های مفصلی شانه اغلب نتیجه حرکات تکراری است این خطر با گذشت زمان افزایش می یابد.

درد معمولا وقتی که حرکت می کنید افزایش پیدا می کند و یا اگر روی دست و یا شانه تان دراز بکشید، درد بیشتر می شود. ممکن است قادر به چرخش کامل شانه خود نباشید علائم دیگر عبارتند از سوختن و مور مور.

استخوان شکسته یا ترک خورده از دلایل درد دست چپ:

علی رغم درد، بعضی وقت ها هیچ نشانه ای از شکستگی یا ترک استخوان در دست یا مچ وجود ندارد. استخوان شکسته در دست، مچ و یا بازو می تواند باعث درد شود که وقتی آن را حرکت می دهید بدتر می شود علایم دیگر شامل تورم و بی حسی هستند این امکان وجود دارد که شکستگی استخوان و یا ترک دست و یا مچ وجود داشته باشد، اگر چه دست طبیعی به نظر می رسد.

درد دست چپ

درد دست چپ بدن

فتق دیسک بین مهره ای از دلایل درد دست چپ:

دیسک ها لایه هایی بین استخوان های ستون فقرات هستند آن ها ضربه های ستون فقرات را جذب می کنند فتق دیسک در گردن یکی از آنها است که عصب پاره شده و روی اعصاب فشار وارد می کند.

ممکن است درد در گردن شروع شود سپس می تواند به شانه و پایین بازو حرکت کند هم چنین ممکن است احساس بی حسی، سوزش در دستتان را داشته باشید وقتی حرکت می کنید درد می تواند افزایش پیدا کند.

فشردگی عصب از علت های درد دست چپ:

فشردگی عصب ، فشرده یا ملتهب شدن است. این می تواند ناشی از فتق دیسک به خاطر ضربه و یا آسیب ناشی از پارگی باشد. علایم فشردگی عصب شبیه به دیسک هستند. آن ها ممکن است شامل بی حسی، سوزش و یا احساس سوزش در بازوی شما باشند. ممکن است وقتی حرکت می کنید، درد افزایش پیدا کند.

پارگی عضلات چرخاننده بازو از دلایل درد دست چپ:

برداشتن یک جسم سنگین یا انجام حرکات مکرر می تواند به پاره شدن تاندون عضلات چرخاننده بازو منجر شود آن به طور قابل توجهی شانه را تضعیف و انجام وظایف روزمره را دشوار می کند.

اگر به پهلو دراز بکشید، تاندون های دست بیشتر آسیب خواهند دید درد دست وقتی بازو را به شیوه ای خاص تکان می دهید، بدتر می شود همچنین می تواند بازو را به طور قابل توجهی ضعیف تر کند. دامنه حرکت در شانه نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

رگ به رگ شدن و کشش از دلایل درد دست چپ:

پیچ خوردگی زمانی است که یک رباط را کشش می دهید و یا پاره می کنید. رگ به رگ شدن وقتی زمین می خورید و یا بازوها را فشار می دهید رخ می دهد. بخش سلامت نمناک توضیح داده است که کشش و فشار زمانی است که تاندون و یا ماهیچه را کشش می دهید یا می چرخانید این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که چیزی را به یک روش اشتباه بلند می کنید و یا به ماهیچه ها ضربه می زنید. ضعف، تورم و سوزش علایم رایج هستند.

علت درد دست چپ

رگ به رگ شدن و کشش ماهیچه ها

آماس زردپی از دلایل ایجاد درد در سمت چپ:

تاندون ها نوارهای انعطاف پذیر بافتی هستند که استخوان ها و ماهیچه ها را به هم متصل می کنند. وقتی ملتهب می شوند آماس زردپی نامیده می شود. آماس زردپی شانه یا آرنج می تواند باعث درد بازو و شانه شود ریسک این بیماری با افزایش سن بالا می رود و علایم آماس زردپی مشابه علائم آماس کیسه مفصلی هستند.

سندرم خروجی قفسه سینه از دلایل درد دست چپ بدن :

این شرایطی است که در آن رگ های خونی تحت استخوان ترقوه به خاطر آسیب و یا آسیب مکرر فشرده می شوند اگر درمان نشود می تواند منجر به آسیب پیشرونده به اعصاب شود.

سندروم خروجی قفسه سینه ممکن است موجب بی حسی، خارش و ضعف بازوی شما شود. در برخی موارد دست می تواند تورم داشته باشد علایم دیگر شامل تغییر رنگ دست، سردی دست و یا بازوی سرد و یک نبض ضعیف در بازو هستند.

اگر درد بازو دارید چه باید بکنید؟

حملات قلبی می توانند به طور ناگهانی و یا به آرامی شروع شوند؛ رایج ترین بیماری، درد و یا درد قفسه سینه است. اگر فکر می کنید که ممکن است حمله قلبی داشته باشید، با اورژانس تماس بگیرید. پرسنل اورژانس می توانند به محض رسیدن شروع به کمک کنند وقتی نوبت به آسیب ماهیچه قلب می رسد، هر ثانیه مهم است.

چند چیز دیگر که باید به خاطر داشته باشید:

اگر قبلا بیماری قلبی داشته اید درد بازوی چپ باید مورد بررسی قرار گیرد. استخوانی که به خوبی التیام پیدا نکند، در دراز مدت به شما زحمت بیشتری می دهد. اگر احتمال این وجود دارد که یک استخوان شکسته یا ترک خورده دارید، به پزشک مراجعه کنید.

بدون درمان آماس کیسه های مفصلی ،آماس زردپی و پارگی تاندون می تواند منجر به مشکلاتی مانند شانه یخ زده شود که درمان آن بسیار سخت تر است اگر نمی توانید به طور کامل شانه، آرنج و یا مچ را بچرخانید به پزشک مراجعه کنید درمان اولیه می تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند.

برای رگ به رگ شدن عضله و کشش، سعی کنید دست خود را استراحت دهید و در صورت امکان بالا نگه دارید یخ را چندین بار در روز به مدت 20 دقیقه اعمال کنید و از داروهای ضد درد استفاده کنید.

با اینکه برخی از این شرایط جدی نیستند، اما بدون مراقبت مناسب می توانند جدی شوند. اگر درمان های خانگی کمک نکنند، به پزشک زنگ بزنید مشکل بدتر می شود.

دلیل درد سمت چپ

تمام دلایل درد دست چپ

انتظار چه چیزی را در مطب پزشک داشته باشید:

اگر درد دست چپ را با نشانه های دیگری از حمله قلبی دارید تاخیر نکنید به دنبال درمان فوری باشید این می تواند یک اتفاق تهدید کننده برای زندگی باشد.

پرسنل اورژانس از الکتروکاردیوگرام برای کنترل قلب استفاده می کنند تزریق داخل وریدی در بازو قرار داده خواهد شد تا مطمئن شوید به اندازه کافی مایعات دریافت می کنید و اگر لازم است دارو مصرف کنید همچنین ممکن است برای کمک به تنفس به اکسیژن نیاز داشته باشید.

تست های تشخیص به تعیین اینکه آیا دچار حمله قلبی شده یا نشده اید کمک خواهند کرد درمان بستگی به میزان آسیب دارد.

دلایل دیگر درد بازو ممکن است نیاز به تست های تصویری برای تایید داشته باشند. اینها می توانند شامل یک اسکن اشعه ایکس، MRI یا CT باشند.

آزمایش بیشتر به نشانه های شما بستگی دارد و آنچه می تواند از تست های تصویر برداری مشخص شود.

درمان ها:

اگر بیماری قلبی داشته باشید، درمان می تواند شامل داروها، تسکین علایم، و تغییر سبک زندگی باشد اگر بیماری قلبی شدید داشته باشید، گاهی اوقات جراحی برای شفاف کردن یا باز کردن انسداد لازم است.

برخی از گزینه های احتمالی برای بازگرداندن جریان خون به قلب عبارتند از:

کاشت استنت:جراح لوله توری سیمی را به سرخرگ باریک داخلی تزریق می کند تا مجرا را باز کرده و جریان خون را بهبود دهد این لوله استنت گفته می شود.

آنژیو پلاستی:جراح یک بالون کوچک را داخل یک سرخرگ مسدود می زند و آن را باز می کند تا خون را به جریان بیاندازد آن ها همچنین ممکن است یک استنت به بالن وصل کنند تا آن را در محل نگه دارند.

اگر فردی سکته قلبی یا آنژین را تجربه کرده باید تغییر سبک زندگی را برای جلوگیری از بروز مجدد آن انجام دهد. ممکن است شامل موارد زیر باشند:

داشتن یک رژیم غذایی سالم شامل بسیاری از سبزیجات، میوه ها، غلات و گوشت بدون چربی و همچنین محصولات لبنی کم چرب است.

پزشکان نیز ممکن است داروهایی را برای کاهش کلسترول، جلوگیری از لخته شدن خون، یا کاهش فشار خون تجویز کنند.

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2:

یک پزشک ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داروی ویژه ای تجویز کند که سطح گلوکز آن ها علی رغم تغییر سبک زندگی و مصرف متفورمین بالاست. این داروها باید گلوکز خون را پایین بیاورند و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند.

استخوان های شکسته باید دوباره به موقعیت خود باز گردند و بی حرکت بمانند تا التیام یابد. این کار معمولا نیاز به گچ گیری برای چند هفته دارد شکستگی شدید گاهی اوقات به جراحی نیاز دارد.

برای رگ به رگ شدن و کشیدگی بازوها، دست ها را بالا ببرید و استراحت دهید هر روز چند بار روی این منطقه یخ بزنید. بانداژ یا آتل ممکن است مفید باشد.

درمان فیزیکی / استراحت، و دارو برای درد و التهاب جز درمان های اصلی به شمار می روند.

  • آماس کیسه های مفصلی
  • فتق دیسک
  • فشردگی عصب
  • پارگی تاندون ها
  • آماس زردپی
  • سندرم خروجی قفسه سینه

در برخی موارد، ممکن است کورتیکواستروئید یا جراحی الزامی باشد.

حمله قلبی تنها علت درد دست چپ است؟ + همه دلایل

3.854
این مطلب مفید بود ؟4113
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : medicalnewstoday / healthline / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : درد بدن
وبگردی