بتادین برای زخم
متاسفانه اکثر افراد وقتی زخمی برایشان ایجاد میشود سریع روی زخم شان بتادین میریزند این کار کاملا اشتباه بوده توصیه میشود دیگر از بتادین برای زخم استفاده نکنید.

چرا نباید روی زخم بتادین ریخت ؟

همه ما می دانیم زمانی که زخمی روی هر نقطه از پوست بدن ما به وجود می آید ، باید از آن مراقبت کنیم ، آن را تمیز نگه داشته و ضدعفونی کنیم تا دچار عفونت و مشکلات بعدی نشود.

روش هایی مناسب در مورد مراقبت از زخم های بدن وجود دارند که می توانند زخم های عمیق ، درد شدید ، خطر ابتلا به عفونت و غیره را کاهش دهند اما گاهی اوقات به اشتباه از آن ها استفاده می شود.

هرگز روی زخم ها بخصوص زخم باز بتادین نریزید

چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره شده است برای درمان زخم نباید بتادین را داخل حفره زخم بریزید ، بلکه باید آن را اطراف حفره زخم استفاده کرد، زیرا بتادین حاوی ید است که به شدت برای سلول‏های زایا و ترمیم‏ کننده زخم کشنده است. اگر بتادین در حفره زخم ریخته شود، موجب تاخیر در ترمیم زخم می شود جوشگاه و اسکار بیشتری از زخم به جا می ماند.

انواع زخم ها:

زخم ها گسیختگی اپی‏تلیوم یا پوشش قسمت های مختلف بدن مانند پوست، مخاط دستگاه گوارشی و… که به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می شوند و درمان ها بر اساس نوع زخم در هر قسمتی از بدن، متفاوت خواهند بود.

روند ترمیم یک زخم:

پس از ایجاد یک زخم ابتدا سلول های التهابی به سمت مرکز زخم حرکت می کنند و آن را مورد حمله قرار می دهند و با این کار باکتری ها و آلودگی ها را از محل پاک می کنند و موادی ترشح می کنند که التهاب را سرکوب و به درمان زخم کمک می کند.

از روز چهارم تا دهم یا دوازدهم بعد از ایجاد زخم سلول های التهابی ای که وارد حفره زخم شده اند شروع به تکثیر می کنند تا زخم را ببندند و ترمیم کنند.

در مرحله سوم ترمیم زخم از روز دهم تا دوازدهم حمله سلول ها و تکثیر آنها نظم و انضباط خاصی پیدا می کنند و بدن زوائد را از زخم برداشت می کند و زخم تغییر کرده و به شکل بافت های اطرافش می شود. به مرحله برداشت اضافه ها از زخم اصطلاحا «جوشگاه» یا «اسکار زخم» می گوییم. جوشگاه به مرور زمان از بین خواهد رفت و به یک بافت طبیعی تبدیل خواهد شد.

ترمیم زخم

مزمن شدن زخم

ما باید زخم حاد را در روند ترمیم طبیعی خودش نگه داریم و اجازه ندهیم که زخم، مزمن شود، زیرا در این صورت مجبوریم از تکنیک های خاصی استفاده کنیم تا آن را درمان کنیم. عواملی مختلفی وجود دارد که سبب مزمن شدن زخم می شود.

مزمن شدن زخم در افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری های کبدی ، کلیوی، دیابت، افرادی که فقر تغذیه ای دارند، افرادی که شیمی درمانی می شوند، افرادی که کورتیکواسترویید مصرف می کنند، افرادی که به علتی خونرسانی کافی شریانی یا وریدی ندارند، مانند بیمارانی که دچار واریس های مزمن و شدید اندام های تحتانی هستند، افرادی که کم خونی و تصلب شرایین دارند، افرادی که قطع نخاع هستند یا طولانی مدت در بستر می‏مانند ، بیشتر است. هرچند که در بعضی از افراد نمی توان از مزمن شدن زخم پیشگیری کرد ، رسیدگی به موقع و پیشگیری از مزمن شدن زخم ها بسیار موثر است.

جلوگیری از مزمن شدن زخم ها

کنترل خونریزی و اقداماتی که در ادامه این بخش از نمناک آورده ایم و مراجعه به پزشک در صورت عمیق بودن زخم از مزمن شدن زخم جلوگیری می کند زیرا پزشک با معاینه دقیق، نوع زخم، لبه های آن و وجود جسم خارجی را در زخم بررسی می کند و با توجه به زخم، درمان مناسبی را آغاز می‏کند تا ترمیم صورت گیرد و از مزمن شدن آن جلوگیری شود.

ایده های خوب و بد برای درمان زخم و خونریزی

یک ایده خوب :تمیز کردن سریع زخم با یک محلول ملایم

عفونت ها نه تنها به دلیل در معرض باکتری قرار گرفتن و یا پاتوژن ها ایجاد می شوند ، همچنین می توانند در برخورد با سطوح نیز به وجود بیایند . مثلاً باکتری های شاخه ای به دلیل برخورد با باکتری های روی سطوح ایجاد می شوند که معمولاً روی کارد آشپزخانه بیش از بقیه جاها دیده می شود.

پس بهتر است مراقب باشید که زخم شما با هیچ جایی تماس نداشته باشد . بهترین شستشو دهنده زخم، سرم شستشو یا نرمال سالین است. اگر سرم در دسترس نبود، یک محلول آب نمک نیز می تواند در این شرایط کمک کننده باشد تا ph داخلی بدن را تنظیم کند.

همچنین می توانید از صابون های پاک کننده بسیار ملایم که حلال در آب هستند ، هم استفاده کنید . مراقب باشید که آب تصفیه شده باشد و سپس یک پد را به این آب آغشته کرده و روی محل زخم بزنید. هرگونه چرک و آلودگی را با استفاده از موچین های استریل شده مخصوص این کار جدا کنید.

یک ایده بد:استفاده از ضدعفونی کننده های قوی برای شستن زخم ها

مواد ضد عفونی کننده ای مثل هیدروژن پراکسید ، الکل ها یا ید برای تمیز کردن زخم های باز استفاده می شوند اما بیشتر این مواد برای تمیز کردن سطوح خانگی مناسب هستند و گاهی اوقات برای پوست بدن انسان بیشتر از حتی خشن محسوب می شوند و در نتیجه ممکن است به بافت پوست آسیب وارد کنند.

ضدعفونی کننده زخم

ایده خوب:اعمال فشار

اگر می خواهید خونریزی حاصل از این زخم ها را پایان دهید ، می توانید یک عدد دستمال تمیز را روی زخم گذاشته و روی آن یک عدد حوله استریل شده قرار دهید . مراقب باشید که دستمال ، پارچه ای یا هر چیزی که زیر حوله می گذارید، کاملاً استریل شده و تمیز باشد.

سپس آن را روی حوله گذاشته و پنج دقیقه فشار را اعمال کنید . اگر احساس کردید که سرعت خونریزی آهسته تر نشد ، این کارتان را ادامه دهید تا خونریزی قطع شود.

ایده خوب:پوشاندن زخم ها و مرطوب نگه داشتن آن ها

باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا روی زخم شما را بپوشاند . زخم هایی که مرطوب نگه داشته می شوند ، تا 12 الی 15 روز بهبود پیدا می کنند اما اگر بیشتر در معرض هوا نگه داشته شوند ، این مدت زمان بهبودی به 25 تا 30 روز می رسد. پس باید میان روی آن ها را پوشش دهید و یا به اصطلاح باندپیچی کنید تا بیش از حد در معرض هوای آزاد نباشند و سریع تر بهبود پیدا کنند.

ایده بد:نادیده گرفتن زخم هایی که بهبودی پیدا نمی کنند و یا در طول زمان بدتر می شوند.

بسیاری از افراد عقیده دارند که باید حساسیت را در مورد مراقبت از زخم کم کنیم و باید کاملاً آن ها را نادیده بگیریم اما این روش کاملاً غلط است زیرا می تواند موجب اتفاقات زیر شود:

  • ورم های شدید که روی ناحیه اطراف زخم تاثیر می گذارد و عفونت که از آن بو ، گرما و درد و دیگر علائم بروز می کند.
  • بهبودی آهسته :زمانی که زخم را نادیده بگیرید مدت زمان بهبودی کاملاً آهسته پیش می رود و مشکلاتی مثل بیماری های مربوط به سیستم ایمنی ، سوء تغذیه و غیره در این امر موثر هستند.

اگر زخم شما در مدت زمان طولانی بهبود پیدا نکند ، احتمال عفونت کردن آن بالا می رود . پس هر چه سریع تر باید به یک متخصص مراجعه کنید.

ایده خوب:کنترل کردن مراقبت از زخم

استفاده از داروهای بدون نسخه همیشه نمی تواند نیازهای شما را برطرف کند . پس اگر یکی از این زخم ها را دارید ، حتماً باید آن ها را کنترل کنید و از دستورات پزشکی پیروی نمایید.

ضدعفونی زخم

از بین بردن جوشگاه یا اسکار زخم ها:

در روند ترمیم زخم بدن شروع به ساختن بافت های اضافی در محل زخم می کند. جوشگاه ها به دو واژه جوشگاه «هیپرتروفیک» و جوشگاه «کلویید» تقسیم بندی می شوند.

در جوشگاه هیپرتروفیک:

زخم پرسلول و روی زخم بزرگ و زبر و برجسته می شود.

در جوشگاه کلویید:

در محل زخم برجستگی نرم و بد شکل پوستی یا گوشت اضافه ایجاد می شود . این نوع جوشگاه معمولا ذاتی و ژنتیکی است و درمان های خاص خودش را دارد.

مراقبت خوب از زخم و کنترل ترمیم درست آن بهترین راه برای محو شدن اسکار زخم ها است.

نکته : قطعاً که پست ها و مطالب داخل اینترنت می تواند به شما در این زمینه کمک کنند اما باید به یاد داشته باشید که آخرین اطلاعات معمولاً در دست متخصصان است ، پس چه بهتر که در این زمینه از آن ها کمک بگیرید.

چرا نباید روی زخم بتادین ریخت ؟ + باید نبایدها

4.564
این مطلب مفید بود ؟586
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : زخم
وبگردی