مقابله با استرس
استرس های ناشی از فشار کاری و زندگی وقتی به سراغ شما می آیند بهترین راه مقابله با آنها چیست؟

راه های سریع برای مقابله با استرس

زندگی کردن سخت است. گاهی اوقات ممکن است که دلتان بخواهد خودتان را از پنجره خانه بیرون بیندازید یا تا جایی که می توانید سرتان را در بالش فرو کنید و فریاد بزنید. انگار که کل جهان مقابل شما ایستاده است و احساس فشار بیش از حدی دارید که در این صورت نگران نباشید. در این قسمت از بخش روانشناسی نمناک راه هایی را به شما معرفی می کنیم که از طریق آن بتوانید به استرس خود غلبه کنید.

تکنیک های علمی و تایید شده برای مقابله با استرس

1. نیاز به خوردن غذا:

شاید استرس ناشی از کار به این معنا است که دلتان می خواهد مقداری مواد غذایی مثل بستنی مصرف کنید که در فریزر منتظر شماست. احساس خجالت نکنید. گاهی اوقات کاهش فشار خون می تواند به فرد احساس استرس دهد که با جویدن مقداری از این غذا به سرعت استرس کاهش پیدا می کند. فقط ما نیستیم که در چنین مواقعی احساس گرسنگی و اضطراب می کنیم و البته باید مراقب باشید که در خوردن آن زیاده روی نکنید.

مقابله با استرس

تکنیک هایی برای مقابله با استرس

2. بلند خندیدن برای مقابله با استرس:

اگر مشغول خندیدن باشید، چگونه می توانید احساس استرس کنید؟ البته افراد به این نکته اشاره دارند که در هنگام استرس هم نمی توان بلند خندید. پس چگونه این دو را در یک زمان مشخص انجام دهیم؟

بلند خندیدن به این معناست که هوای بیشتری وارد بدن ما شود و هر چه هوا بیشتر باشد، اکسیژن وارد شده به عضلات و ارگان های بدن ما نیز بیشتر است که به ما کمک می کند اندورفین های بیشتری در مغزمان آزاد شود پس کافی است که فقط ادای آن را در بیاورید. این هورمون ها احساس خوبی را به ما می بخشد و باعث می شود که هورمون های بدن به حالت تعادل برسند و تنها چند ثانیه از این کار باعث می شود که احساس خوبی به شما دست بدهد.

3. حرکت کردن برای مقابله با استرس:

ورزش کردن را می توان درمانی برای تمام مشکلات زندگی دانست. در واقع تمرین کردن راهی برای از بین بردن استرس می باشد. خندیدن نیز مانند تمرین کردن است و ورزش کردن اندورفین هایی را در بدن شما آزاد می کند که حس می کنید دوست دارید به پرواز در بیایید اما این همه موضوع نیست. تمرین کردن و ورزش می تواند شما را از تمام چیزهایی دور کند که علت استرس شما بوده است.

گاهی اوقات یک چرت چند دقیقه ای یا یک جلسه یوگا می تواند ذهن شما را به روی واقعیت باز کند.

4. مدیتیشن برای مبارزه با استرس:

همه ما مدیتیشن را انجام نمی دهیم اما دلیل آن این است که فواید آن را نمی دانیم زیرا با دانستن فواید آن قطعاً به آن روی می آوریم. مدیتیشن به ما فرصت این را می دهد که از راه مثبت نفس بکشیم و دم و بازدم مناسبی داشته باشیم. این نفس کشیدن مناسب، احساسات مغزی را از ما دور می کند که این موضوع کافی نیست. نفس های عمیق به ما کمک می کند که ضربان قلب خود را پایین بیاوریم و با نشانه های استرس مبارزه کنیم. همچنین ذهن فرد را از چیزی که باعث استرس شده شفاف می کند و آن را در ذهن او کوچک می کند.

درمان استرس

مبارزه با استرس و فشار زندگی

5. قطع ارتباط با جهان:

گاهی اوقات افراد با استرس مواجه می شوند، بدون آن که خودشان قادر به تشخیص اش باشند. بعضی وقت ها با رسیدن یک پیام به گوشی تلفن همراه از طرف رئیس تان دچار استرس می شوید. شاید یک ایمیل نیز شما را دچار استرس کند، پس سعی کنید که تلفن خود را خاموش کنید و از دنیای واقعی لذت ببرید که باعث کاهش استرس شما می شود. نگران نباشید که این کار صدمه ای به زندگی شما وارد نمی کند.

6. خواب کافی برای مقابله با استرس:

به اندازه کافی خوابیدن باعث می شود که در طول روز انرژی لازم را داشته باشید و همچنین می تواند به شما کمک کند تا با استرس روزانه خود بجنگید. یک چرت کوتاه مدت می تواند بدن شما را ریست کند و بدن ما هنگام خواب تمام علت های استرس را خاموش می کند.

7. کمال گرایی ممنوع!

یکی دیگر از دلایل بروز استرس در افراد کمال گرایی و توقعات بسیار زیاد است. اگر افراد از کمالگرایی خود بکاهند ، به استرس کمتری دچار می شوند.

درمان استرس

کمال گرایی و توقعات بسیار زیاد ممنوع

8. برای کاهش استرس، عجله نکنید:

افرادی که در کارکردن عجولند نسبت به سایر افراد دچار استرس بیشتری می شوند. برای اینکه استرس خود را کاهش دهید کارهای روزانه خود را با صبر و حوصله انجام دهید.

9. مراقبت نور و رنگ اطرافتان باشید:

برخی از افراد نسبت به نور و رنگ محیط حساسند ودچار استرس می شوند برای همین نمناک توصیه می کند این افراد باید برای کاهش استرس نسبت به رنگ و نور محیطی که در آن زندگی می کنند یا مشغول کارند مراقبت بیشتری داشته باشند. استفاده از رنگ آبی آرامش بخش است و به کاهش استرس کمک زیادی می کند.

10. ارتباط با افراد موفق برای مقابله با استرس:

هرچقدر بیشتر با افراد موفق ارتباط داشته باشید بیشتر شبیه آنها رفتار خواهید کرد و همین ارتباط سبب کاهش استرستان می شود. شما می توانید از تجربیات این افراد برای مقابله با استرس کمک بگیرید. بهتر است از افراد افسرده دوری کنید.

11. برنامه ریزی را فراموش نکنید:

اگر افراد زندگی شان را براساس یک سیستم و قاعده تعریف شده و منظم پایه ریزی کنند و حتی برای تفریحات و اوقات فراغتشان برنامه داشته باشند ، کمتر دچار استرس خواهندشد. رفتن به دیدار آشنایان و تفریح کردن باعث کاهش استرس و ایجاد آرامش در فرد می شود پس برنامه ای برای تفریح خود بچینید. برنامه ریزی در همه کارها سبب کاهش اتلاف وقت می شود و درنتیجه به دلیل وجود نظم موجود، استرس کمتری سراغ افراد خواهد آمد.

مقابله با استرس

روش هایی برای مبارزه با استرس و فشار زندگی

12. مدیریت زمان دشمن استرس:

نداشتن مدیریت زمان سبب بروز استرس در افراد می شود. اگر از زمان خود به صورت درست استفاده نکنید و برای اوقات خود برنامه ریزی نداشته باشید دچار استرس می شوید بنابراین برای کاهش استرس زمانتان را مدیریت کنید و برنامه ریزی صحیح برای آن داشته باشید.

13. ثبت احساسات در دفترچه خاطرات:

ثبت احساسات و هیجانات منفی در یک دفتر می تواند استرس را کاهش دهد. افرادی که دفترچه خاطرات دارند آرامش بیشتری دارند زیرا همه ما دچار احساساتی می شویم که نمی توانیم آن را برای کسی بازگو کنیم که نوشتن آن احساسات در می تواند به کنترل استرس کمک کند.

استرس در بدن ما یکی از راه های طبیعی برای زنده ماندن می باشد اما به این معنا نیست که باید کل زندگی ما را کنترل کند و اگر احساس فشار دارید و می خواهید که یک قدم از همه چیز دور شوید، حتماً باید این راه ها را امتحان کنید تا احساس آرامش بیشتری در زندگی داشته باشید.

روش های سریع برای مقابله با استرس در محل کار و زندگی

4.232
این مطلب مفید بود ؟275
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
برچسب : استرس
وبگردی