نماز توبه

نماز توبه | نحوه خواندن نماز توبه و استغفار

کد مطلب : 35217تعداد نظرات : 3 نظرزمان مطالعه : 3 دقیقه
قصد ما از ارایه ی این مطلب آموزش نماز توبه برای کسانی که ایمان به خدا آورده و روی از کاری ناشایسته برگردانده اند.

طریقه خواندن نماز توبه

همه انسان ها جایزالخطا هستند و مرتکب گناهانی میشوند که برای آنها پشیمانی به همراه دارد. گاه فکر می کنیم که گناهان ما قابل بخشایش نیست، در حالیکه اگر واقعا از گناهی پشیمان شده و از صمیم قلب در درگاه خداوند دعا کرده و طلب بخشش کنیم، به طور حتم خداوند گناه ما را می بخشد. به همین دلیل برای بخشیدن گناهان باید استغفار کرده و نماز توبه بخوانیم.

آموزش خواندن نماز توبه:

ابتدا غسل کنید.
سپس دو تا نماز دو رکعتی بخوانید (مانند نماز صبح )، با این تفاوت که در هر رکعت بعد از حمد سه مرتبه سوره­ ی توحید، یک مرتبه سوره­ ی فلق و یک مرتبه سوره­ ی ناس بخواند. بعد از تمام شدنِ نماز، هفتاد بار استغفار کرده و بعد بگویید:«لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ إلّا بِالله العَلِیِّ العَظیمِ» سپس بگویید:
«یا عَزیزُ یا غَفّارُ إغفِر لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُـوبَ جَمیعِ المؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ فَإنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أنتَ»
ای خدای عزیز و ای خدایی که بسیار آمرزنده هستی! گناهان من و گناهان همه­ ی مردان و زنان مؤمن را بیامرز، چرا که کسی جز تو آمرزنده­ ی گناهان نیست»
نماز توبه
توجه: برخی از دوستان سؤال می کنند که شاید این نماز، به صورت یک نماز چهار رکعتی باشد. در جواب به ابن اشکال می گوییم:
1:اصل در تمام نمازهای مستحبی این است که دو رکعتی باشند. در غیر این صورت باید دلیل خاص روایی برای آن داشته باشیم. و حال آن که در رابطه با این نماز، هیچ دلیل خاصی وجود ندارد.
2:به عنوان نمونه، حضرت آیت الله بهجت به عنوان یک فقیه، این نماز را به صورت دو نماز، دو رکعتی می خواندند.
آموزش نماز توبه
 

نماز توبه از چه کسی روایت شده است؟

روایت شده که روز یکشنبه ای از ماه ذی القعده، پیامبر - صلی اللّه علیه وآله وسلّم - بیرون آمد و رو به یارانش فرمود:«مردم! کدامین یک از شما خواستار توبه است»؟ همگان گفتند:«ای پیامبر خدا! همه خواستار توبه ایم».
پیامبر آداب نماز توبه را گفت و سپس فرمود:«هیچ مسلمانی نیست که این نماز را بگزارد، جز اینکه از آسمان بدو ندا شود:ای بنده ی خدا! توبه ی تو پذیرفته شد و گناهان تو بخشوده؛ اینک کار خویش از نو آغاز کن. فرشته ای نیز از فرود عرش بدو می گوید:ای بنده ی خدا! خوشا به حالت، مبارک باد بر تو و بر خاندان و خانواده ی تو.
دیگری بدو ندا می دهد:ای بنده ی خدا! باک مدار که خصمان و مدّعیان خود در قیامت را، خرسند ساختی. دیگری ندا می دهد:ای بنده ی خدا! با ایمان بمیری، دین از تو دور مباد و قبرت گسترده باد و نورانی. دیگری می گوید:ای بنده ی خدا! پدر و مادر از تو خرسندند، گناهان آنها و گناهان تو و گناهان خاندان تو بخشوده است و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده است و جبرئیل بدو ندا می دهد:دل خوش دار من همراه با فرشته ی مرگ (ملک الموت) نزد تو خواهم آمد و بدو فرمان خواهم داد با تو مهربان باشد؛ تا مرگ، تو را هیچ نیازارد و روح از جسمت به آرامی و خوشی بیرون رود».
گفتند:«ای رسول خدا! اگر کسی این اعمال را در زمان دیگری به جای آرد چه»؟ فرمود:«همان پاداش و خواص را دارد». و در پایان افزود:«اینها را جبرئیل در شب معراج به من آموخت». (یرزا جواد، ملکی تبریزی، رساله لقاء الله، ص81)
خواندن نماز توبه
 

خواندن نماز بخشش و آمرزش:

نماز استغفار در مفاتیح ذکر نشده است اما در کتاب های معتبر دیگر به دو صورت نماز عفو و نماز استغفار سفارش شده است.
دو رکعت است که در هر رکعت سوره «حمد» و یک مرتبه «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» خوانده می شود و بعد از قرائت «حمد» و سوره، پانزده مرتبه «رَبِّ عَفْوَکَ عَفْوَکَ» و در رکوع ده مرتبه گفته می شود و آن را مانند «نماز جعفر» تمام می کند.
نماز استغفار همانند نماز عفو است، جز آن که به جای «رَبِّ عَفْوَکَ» باید «أَسْتَغْفِرُ اللّٰه» گفته شود و این نماز برای فراوانی روزی سودمند است، ان شاء الله تعالی.(مکارم الأخلاق، ص 328،)

نماز توبه ، نحوه خواندن نماز توبه و استغفار

4.7590
این مطلب مفید بود ؟55634
منبع : بخش دین و مذهب نمناک/ح.ب/ن
3 نظر به ثبت رسیده است
طیبه1396-07-15
سلام .بعد از اتمام نماز دوم این ذکر گفته می شود
9525
رضا1395-10-21
سلام علیکم خسته نباشید ببخشید سوال واسم پیش اومد بعد هر نماز هفتار بار استغفار بگوییم یا بعد هر دو نماز؟
18025
فرشید1400-11-26
سلام ببین اول که دو رکعت اول رو خوندی،یعنی بعد از سلام و تشهد که به پایان رسید بدون اینکه حرفی بزنی ۷۰ بار توبه ،بعد که هفتاد بارو گفتی یه بار میگی لا حول و لا قوه الا بالله علی العظیم ،و دوباره اون یکی دیگه شو میگی همون یا عزیز یا غفار بعد دو رکعت بعدیشو به همین نحو دوباره اوکی
497
وبگردی