پاک کردن لکه شکلات
پاک کردن یک لکه شکلات از روی لباس کار سخت و دشواری است مخصوصا اگر لباس رنگ روشن داشته باشد، در ادامه به نکات مهم درباره پاک کردن لکه شکلات از روی لباس، موکت و فرش می پردازیم.

نحوه پاک کردن لکه شکلات از لباس

لکه شکلات اگر به موقع تمیز نشود، در اثر گرما به لکه ثابت تبدیل خواهد شد. تا زمانی که لکه را با آب گرم نشسته اید، روش های زیر در پاک شدن آن موثر است.

روش هایی برای پاک کردن لکه شکلات

روش اول

1- برای جلوگیری از پخش شدن لکه، لباس را پشت و رو کنید و روی پشت پارچه کار کنید. تا لکه بیرون آید و داخل بافت پارچه نفوذ نکند. قسمت لک شده را روی چند لایه دستمال کاغذی قرار دهید.

2- یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی، نصف قاشق چای خوری آمونیاک و یک پیمانه آب سرد را ترکیب کنید.

3- با استفاده از یک پارچه بدون پرز، لکه را به آمونیاک آغشته کنید. پارچه را به هم نمالید. هدف انتقال شکلات به دستمال کاغذی است نه مالیده شدن همه چیز به هم و پخش شدن شکلات به پارچه.

4- اگر لکه با آمونیاک پاک نشد، با پراکسید هیدروژن 3 درصد امتحان کنید. مایع را روی لکه بریزید و چند دقیقه صبر کنید سپس این قسمت را کاملا با آب بشویید.

روش پاک کردن لکه

روش دوم:

ابتدا قسمت های سفت شکلات را با استفاده از یک قاشق از روی لباس جدا کنید. در صورتی که قسمتهای شکلات سفت بود و جدا نشد روی شکلات یک بطری آب سرد گذاشته و بگذارید یک ساعت بماند و بعد آن را با قاشق یا کاردک از لباس جدا کنید.

برای پاک کردن لکه مانده از شکلات یک قاشق چایخوری سرکه، یک قاشق چایخوری مایع ظرف شویی و یک فنجان آب گرم را در ظرفی ریخته و مخلوط کنید، سپس یک اسفنج را آغشته به محلول نمایید و روی لکه بکشید و ده دقیقه صبر کنید.

اکنون لکه را از داخل و خارج لباس با یک پارچه پاک کنید و برای اینکه رنگ شکلاتی که به پارچه گرفته شده مجددا روی لباس بر نگردد، مدام پارچه را جابجا کنید و از بخش های تمیز پارچه استفاده کنید.

یک یا دو قاشق غذا خوری سود سوز آور درون یک سطل آب ریخته و لباس را یک ساعت درون آن قرار دهید و بعد از یک ساعت لباس را با آب شستشو دهید.

پاک کردن لکه

تمیز کردن شکلات از روی فرش و موکت

برای تمیز کردن شکلات از روی فرش، موکت یا مبلمان سریعا پس از ریختن شکلات، آن را از روی فرش بردارید. در صورتی که شکلات سفت بود و به راحتی از موکت و فرش جدا نمی شد، با آب سرد قسمت لکه شده را خیس کنید و صبر کنید تا نرم شود و سپس آن را از روی فرش یا موکت جدا کنید. برای تمیز کردن کارامل از روی فرش از اسفنج و الکل استفاده نمایید.

یک چهارم قاشق چایخوری مایع دستشویی و یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و با آن لکه شکلات از روی فرش را تمیز کنید و یا با یک قاشق غذاخوری آمونیاک و یک فنجان آب لکه را تمیز کنید ( این روش ممکن است به فرش یا موکت شما آسیب برساند)

از بین بردن لکه شکلات

یک دستمال یا اسفنج تمیز را به محلول بالا آغشته و روی لکه بکشید اما مدام از قسمت های تمیز پارچه استفاده کنید تا دوباره فرش لکه نشود. در صورت باقی ماندن لکه سرکه سفید روی فرش اسپری کنید و آن را با اسفنج پاک کنید.

اکنون با استفاده از یک پارچه یا دستمال خیس محلول را از روی فرش و موکت تمیز کنید و سپس روی آن را با یک پارچه یا حوله کاغذی خشک، خوب خشک کنید.

روش پاک کردن لکه شکلات از لباس ، فرش و موکت

2.891
این مطلب مفید بود ؟5140
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
وبگردی