پر كردن اوقات فراغت
برای پر کردن اوقات فراغت کودکان نیازی به صرف هزینه های بالا برای ثبت نام در کلاس ها نیست و والدین می توانند در منزل با راهکارهای مناسب و مفید فرزند خود را سرگرم کنند.

کارهایی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان

اوقات فراغت،زمانی است که کودک شما کارهایی را که مورد علاقه اوست و از انجام دادن آنها لذت میبرد باید انجام دهد و به یاد داشته باشید که حتما برای لذت بردن کودکمان نباید هزینه ی زیادی کنیم مثلا :ثبت نام در کلاسی که شهریه ی خیلی بالایی دارد اما با کارهای ساده هم میتوان از اوقات فراغت به خوبی بهره برد.

برای اینکه فرزندتان از تمام اوقات فراغت خود بهره کافی راببرد و این اوقات برایش لذت بخش باشد باید توسط پدر یا مادر برنامه ریزی مناسبی داشته باشد . برای برنامه ریزی اوقات فراغت علایق کودکتان را در اولویت قرار دهید و از او بپرسید که تمایل دارد به چه اهدافی برسد .

پدر و مادری که برای اوقات فراغت فرزندشان برنامه می ریزند باید تومه داشته باشند برای کاهش استرس و یا افسردگی و بهبود فرآیند تحول روان شناختی و جسمانی ،کودک شما احتیاج به تحرک و فعالیت دارد . پس در برنامه ریزی به ورزش کردن توجه زیادی کنید .

پر کردن اوقات فراغت

بهترین روش ها برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان

برای شاد و خاطره انگیز کردن اوقات فراغت فرزندتان روشهای متنوعی وجود دارد ،برخی از والدین بیش از حد نگران اوقات فراغت فرزندانشان هستند تا به بطالت نگذرد و آنها پرکردن اوقات فراغت را فقط در رفتن به کلاس های تابستانی می بینند و به اجبار فرزندان خود را در کلاسهای تابستانی ثبت نام میکنند و در برنامه ریزی هایشان علاقه ی فرزند خود را نادیده میگیرند اما باید بدانیم که با انجام کارهای ساده و خلاقانه میتوانیم باعث شویم که فرزندمان احساس خوبی داشته باشد و از اوقات فراغت خود لذت زیادی ببرد .

برای پر کردن اوقات فراغت خانواده باید هدایتگر فرزند باشد و این اشتباه بزرگی است که برای آنها تصمیم گیری کند اگر والدین کودک خود را تحت فشار قرار دهد تا به کلاس های متنوع برود این کلاسها ممکن است اثرات نامطلوبی بجا بگذارد . پس بهتر است برای برنامه ریزی اوقات فراغت پیشنهاد های کودکتان راهم لحاظ کنید .

پر کردن اوقات فراغت کودکان

برای پر کردن اوقات فراغت کودکان چه کنیم؟

بهترین راهکارهای پرکردن اوقات فراغت فرزندان

به کودک خود حق انتخاب دهید

در طول سال تحصیلی فشارهای زیادی از طرف مدرسه به کودک وارد میشود از جمله این فشار های روانی :انجام تکالیف مدرسه ، استرسی که در دوران امتحانات به کودک وارد میشود هم چنین صبح زود بیدار شدن را میتوان نام برد.کودکانی که در روز های تابستانی نمیتوانند بخوابند افسرده شده و موفقیت کمتری راهم بدست می آورند.

پرکردن اوقات فراغت با شرکت در کلاس های تابستانی

شرکت در کلاس های مختلف تابستانی می تواند برای کودک سرگرم کننده باشد و اوقات فراغت او را پر کند ، اما اگر این کلاس ها بر کودک تحمیل نشوند. شرکت در کلاس ‏های تابستانی اعتماد به نفس کودک را تقویت می کند و روابط اجتماعی کودکان را بهبود می بخشد.

گذراندن او قات فراغت در خانه و پای تلویزیون و کامپیوتر موجب بی تحرکی، انزوای اجتماعی، کسالت و درون گرایی کودکان می‏ شود اما اگر کودک درهفته دو بار به کلاس تابستانی مانند کلاس شنا برود، لزوم و اهمیت تحرک و فعالیت را احساس می‏ کند.

اگر انتخاب کلاس ‏ها درست انجام شود، رشد استعدادها و جهت دهی مثبت به توانایی‏ های دانش آموزان را در پی خواهد داشت البته اگر کودک به آن علاقه داشته باشد و این کلاسها همه ساعات او را پر نکند.

پرکردن اوقات فراغت در تابستان

کلاس های تابستانی برا سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت

پرکردن اوقات فراغت با ایجاد سرگرمی های ساده

انجام کارهای خانه با همکاری اعضای خانواده یکی از مهم ترین راه ها برای گذراندن اوقات فراغت تابستانی است. در کارهای خانه کودکتان را مشارکت دهید مثلا هنگام درست کردن کیک یا غذا بگذارید کودکتان با راهنمایی شما کارهای راحت را انجام دهد .

همچنین بچه ها را تشویق کنید تا اتاق شان را مرتب کنند و شما این کار را برای شان جذاب کنید.مثلا بگویید زمان می گیرم اگر تا این ساعت اتاقت را تمیز کنی ، جایزه ای نزد من داری . با این سرگرمی های ساده از دور هم بودن لذت ببرید و به ه کودک تان مشارکت در کارها را بیاموزید.

پرکردن اوقات فراغت با انجام بازی ها دسته جمعی

برای پر کردن اوقات فراغت کودکتان به ویژه در روزهای بلند تابستانی وسایل نقاشی در اختیار او بگذارید و از او بخواهید که یک موضوع خاص را نقاشی کند زیرا بچه ها در هر سنی عاشق نقاشی کشیدن هستند. برای جذابیت بیشتر، یک مقوای بزرگ تهیه کنید و همه خانواده کودکتان را در نقاشی کردن همراهی کنید .شما برای ایجاد علاقه در کودکتان می توانید برای او یک کتاب رنگ کردنی تهیه کنید تا با رنگ کردن آنها سرگرم شود.

درست کردن کاردستی ازدیگر کارهایی است که برای کودکان جذابیت دارد و از آن لذت می برند ، کودکان در کنار ساخت کاردستی می توانند چیزهای زیادی یاد بگیرند. شما می توانید با کمک کودکتان و با وسایلی مانند پارچه و چسب و کاموا و مقواهای رنگی شخصیت های کارتونی و عروسک بسازید ونمایش عروسکی شاد و خنده داری با این کاردستیتان راه بیاندازید و در آن نکات تربیتی را نیز به کودک آموزش دهید .

نقاشی کشیدن با فرزند

پر کردن اوقات فراغت فرزند با نقاشی کشیدن

پرکردن اوقات فراغت با انجام ورزش و بازی های خانوادگی

برای اینکه اوقات فراغت کودکتان را پر کنید ، ساعاتی را همراه کودکتان به تفریح و ورزش بپردازید مثلا مبلهایتان را جمع کنید و لباس ورزشی بپوشید و کمی نرمش کنید و یا به یک پیاده روی خانوادگی بروید و یا با فرزندتان دوچرخه سواری کنید .

می توانید روز تعطیلتان را به جای اینکه با دوستانتان به کوهنوردی روید با خانواده به یک کوهنوردی بروید و خاطرات زیبایی را در ذهن کودک خود ثبت کنید. این ورزش ها علاوه بر اینکه مفرح است ، موجب تناسب اندام نیز می شود و شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

پرکردن اوقات فراغت ،ساده اما سرگرم کننده

از بازی های دوست داشتنی برای کودکان و بزرگترها که سبب پر شدن اوقات فراغت می شود ، بازی با حباب، درست کردن پازل، بازی اسم و فامیل، منچ و مارپله، انجام پانتومیم، خمیر بازی، دوز، شطرنج، 20سوالی، دبرنا و ... است که بسیار مفرح و سرگرم کننده می باشد و می تواند برای شما خاطراتی جالب رقم بزند.

بازی با کودکان در منزل

پر کردن اوقات فراغت بچه ها با بازی های سرگرم کننده 

پرکردن اوقات فراغت با گرفتن مهمانی و انداختن عکس یادگاری

یکی از راه های پر کردن اوقات فراغت کودکان ، رفتن به جشن مهمانی دوستانه و بازی و خوش گذرانی با هم سن و سالانشان است پس اگر کسی شما را به مهمانی دعوت نکرد خودتان دست به کار شوید و هر چند وقت یکبار یک مهمانی کوچک و دوستانه ترتیب دهید و از کودکتان بخواهید دوستان خود را به این جشن دعوت کند و با آنها در این بازار داغ سلفی عکس های یهویی زیبا بگیرد . در این مهمانی سعی کنید غذاهای مورد علاقه کودکان را درست کنید تا آنها بیشتر لذت ببرند.

پرکردن اوقات فراغت با برنامه کودک

هنگامی که کودک شما حوصله اش سر می رود می توانید برای پر کردن اوقات فراغت او چند فیلم کارتونی یا فیلم مناسب سن او تهیه کنید تا او در این زمان به تماشای کارتون و انیمیشن بپردازد.

شما می توانید به کودک خود اجازه انجام بازی کامپیوتری یا پلی استیشن را به اندازه نیم ساعت دهید اما نگذارید او به این کار عادت کند و بیش از نیم ساعت به بازی کامپیوتری اختصاص دهد.

سرگرم کردن بچه ها

تماشای کارتون برای پر کردن اوقات فراغت کودکان

نکته مهم :

برای پرکردن اوقات فراغت حتما نباید کودکمان را در کلاسهای گران قیمت ثبت نام کنیم بلکه می توان با کارهای خیلی ارزان و ساده هم اوقات فراغت او را پر کنید.

شما می توانید حتی در زندگی آپارتمان نشینی هم برای پر کردن اوقات فراغت فرزندتان چاره ای بیاندیشید و با سایر همسایه ها برای عصرهای تابستانی برنامه های خانوادگی مانند دور همی ، خوردن شام ، انجام بازی های گروهی ترتیب دهید تا هم به بچه ها و هم به پدرها و مادرها خوش بگذرد.

 

بهترین روش و راهکارهای پر کردن اوقات فراغت کودکان

2.9124
این مطلب مفید بود ؟7252
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
وبگردی