قیمت آهن
عوامل بسیار زیادی بر قیمت محصولات فولادی تاثیرگذار است و روش های متفاوتی برای انجام پیش بینی بوجود دارد.

قیمت آهن و میلگرد در سال 99

 آهن آلات در تمام صنایع یک کشور به عنوان یک کالای حیاتی به حساب می آیند. ادامه رشد صنایع اساسی از قبیل خودروسازی، مسکن و پتروشیمی بدون شک وابسته به این محصولات است و قیمت آهن و محصولات حاصل از آن تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد این شرکت ها دارد. همین موضوع باعث می شود اطلاع از نرخ آینده این محصولات اهمیت بسیار بالایی داشته باشد. به طور مثال پیش بینی قیمت میلگرد در سال 99 برای فعالان حوزه مسکن بسیار جذاب خواهد بود. 

به طور مثال با نزدیک شدن به فصل سرما ساخت و سازهای شخصی کاهش پیدا می کند که می تواند تاثیر بالایی بر روی قیمت ها بگذارد.

عوامل بسیار زیادی بر قیمت محصولات فولادی تاثیرگذار است و روش های متفاوتی برای انجام پیش بینی بوجود دارد. قیمت دلار، بودجه عمرانی، عوارض و تورم را مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت این محصولات هستند که به طور مخصر به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت. بعد از آن پیش بینی قیمت میلگرد و دیگر آهن آلات را از جمله تیرآهن، پروفیل و ورق سیاه خواهیم پرداخت. 

در پیش بینی قیمت آهن چه عواملی باید در نظر گرفته شوند؟

عوامل بسیار زیادی بر قیمت آهن آلات تاثیرگذار است که هر کدام به نحوی بر قیمت این محصولات اثر می گذارد. باید در نظر داشته باشیم که برخی از عوامل فقط بر قیمت برخی از محصولات تاثیرگذارند به طوریکه برای پیش بینی قیمت میلگرد در سال آینده باید عوامل خاص تاثیرگذار بر این محصول را در نظر بگیریم. با این حال عوامل اصلی بین تمام کالاهای فولادی از جلمه قیمت پروفیل، تیرآهن و میلگرد یکسان است و بوسیله آنها تخمین خوبی از قیمت آینده این محصولات خواهیم داشت. 

قیمت دلار  آزاد و نیمایی

بدون شک یکی از مهمترین عوامل بر شرایط اقتصادی کشور را قیمت دلار می توان در نظر گفت. محصولات فلزی نیز تحت تاثیر شدید همین فاکتور قرار دارند. با در نظر گرفتن این موضوع قابل درک است که پیش بینی قیمت آهن در سال 99 بدون اطلاع از قیمت دلار بی فایده است. 

نرخ تورم

تور به 2 صورت روانی و غیر روانی بر بازارهای مختلف تاثیر می گذارد. آخرین تورم یاعلام شده توسط بانک مرکزی مربوط به آبان ماه است. نرخ تورم از فروردین تا آبان یک روند صعودی را تجربه کرده است ور از 2.5 درصد در فروردین به 4.18 درصد در آبان رسیده است که البته عدد اعلام شده توسط بانک مرکزی معمولا کمتر از نرخ واقعی است.

عوارض وضع شده بر روی صادرات

با ورود ایران به تحریم ها، قیمت مواد اولیه در ایران از قیمت های جهانی عقب ماند و همین موضع بازار صادرات بسیار گرم و بازار داخلی را با کمبود مواد اولیه از قبیل آهن اسفنجی، گندله، کنستانتره آهن و شمش روبرو کرد. عوارض صادراتی تعیین شده از طرف دولت می تواند سیگنال خوبی برای کنترل قیمت های داخلی و حمایت از تولیدکنندگان باشد.

بودجه عمرانی در لایحه بودجه

محدودیت های مالی در صنعت ساختمان یکی از عوامل مهم در عدم پیشرفت پروژه های ساختمانی است. با کاهش بودجه عمرانی در سال 99 انتظار کاهش تقاضا در بازر آهن آلات را داریم که بر قیمت ها تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. 

پیش بینی قیمت میلگرد در سال 99

میلگرد یکی از تعیین کنندگان قیمت در بازار مسکن است. قیمت این محصول به دلیل حجم بالا مصرفی که دارد یک عامل مهم در تعیین قیمت نهایی سازه ها است. با توجه به فاکتورهای ذکر شده در بالا و استفاده از تحلیل تکنیکال، این امکان وجود دارد تخمین مناسبی از قیمت میلگرد در سال آینده بدست آورد. تورم و نرخ دلار مهمترین پارامترهای بنیادی هستند که در پیش بینی قیمت میلگرد در سال 99 استفاده شده اند. 

 نمودار روند قیمت میلگرد

نمودار بالا روند قیمت میلگرد در بازه زمانی دی 1396 تا دی 1398 را نشان می دهد. مهمترین نتیجه ای که از تحلیل تکنیکال این نمودار می توان نتیجه گرفت، تمایلات صعودی قیمت میلگرد در سال آینده است. در بازه زمانی میان مدت انتظار می رود قیمت میلگرد به قیمت 5280 تا 5300 برسد. با رسیدن به این قیمت و شکست سقف، امکان رسیدن قیمت این کالا تا 5960 نیز وجود دارد. 

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 99

 

 روند قیمت تیراهن 14

محصول فولادی دیگری در قیمت مسکن تاثیر بسار زیادی دارد. تیرآهن است. برای پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 99 نیز از تحلیل تکنیکال استفاده خواهیم کرد و مبنای انجام این تحلیل، نمودار قیمت این محصول از دی ماه 1396 تا آذر 98 است که منبع آن سایت آهن آنلاین است که نمودار قیمت آهن آلات را در آن می توانید جستجو کنید. نکته ای که باید در مورد تیرآهن در نظر داشته باشید این است که پیش بینی قیمت برای 2 محصول 14 و 16 کمی متفاوت است و به دلیل تقاضای متفاوت این 2 محصول پر مصرف، تفاوت اندکی بین نرخ این 2 محصول وجود دارد. در مورد تیرآهن 16، افزایش قیمت تا 6080 تومان در بلند مدت تخمین زده می شود و برای نوع 14 این محصول قیمت رسیدن به قیمت 6100 تومان پیش بینی می شود. 

روند قیمت تیرآهن 16

پیش بینی قیمت ورق سیاه در سال 99

ورق سیاه در نیمه دوم سال از تقاضای بیشتری برخوردار است و همین موضوع بر قیمت این محصول تاثیر بسیار زیادی می گذارد. فاکتور دیگری که در تعینن قیمت ورق سیاه تاثیرگذار است، قیمت اسلب در بازار داخلی است. با توجه به 2 فاکتور ذکر شده و استفاده از تحلیل تکنیکال، پیش بینی قیمت این محصول در بهمن و اسفند چیزی حدود 7900 تا 8200 تومان است که البته این قیمت برای ورق سایز 2 میل و ابعاد 2.5*1.25 تخمین زده شده است. 

پیش بینی قیمت پروفیل آهن در سال 99

پروفیل یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی در بین انواع آهن آلات است که کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف از جمله ماشین آلات صنعتی و ساختمان دارد. به همین دلیل تقاضا به شدت بر قیمت این محصول تاثیرگذار است. با توجه به روند صعودی قیمت پروفیل در ماه های گذشته انتظار داریم همین روند حفظ شود و در نیمه اول سال 99 قیمت این محصول از 8000 تومان عبور کند.

پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در روزهای آینده و سال 99

4.510
این مطلب مفید بود ؟91
برچسب : کسب و کار
نظر سنجی برای این مطلب غیر فعال شده است
وبگردی