علل خستگی مفرط
سندرم “خستگی مفرط” یک نوع بیماری جسمانی است که این خستگی با استراحت از بین نمی رود و فعالیت های بدنی و تحرک فرد را کم می کند.

خستگی مفرط یا همان سندرم خستگی مزمن چیست؟

سندروم خستگی مفرط یا CFS ، در واقع بیماری جدی است که به تشخیص درست و درمان به موقع نیاز دارد. CFS در حقیقت نوعی از بیماری جسمانی است، اما هنوز کاملاً درک نشده است. آنچه که از مفهوم سندرم خستگی مزمن(Chronic fatigue syndrome) می توان دریافت، خستگی است ولی این خستگی بعد از کار زیاد، اضطراب یا بی خوابی ایجاد نمی شود بلکه این خستگی از نوع شدید و خطرناک می باشد و با استراحت و داشتن فعالیت بدنی و ذهنی از بین نمی رود ، خستگی که تمام بدن را احاطه کرده و فعالیت بدنی و توان فرد را کم می کند خستگی مفرط یا مزمن که در ادامه این بخش از سلامت نمناک به 14 دلیل و البته درمان پیشنهادی این مشکل اشاره شده است.

خستگی مفرط

علت و درمان خستگی مفرط و سندرم خستگی مزمن

14 دلیل خستگی مفرط و سندرم خستگی مزمن

1. کمبود خواب

کمبود خواب ،موجب خستگی می شود و می تواند تاثیرات منفی بر سلامت و رفاه کلی شما داشته باشد.

درمان : هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید، هر شب در زمان مشخص به رختخواب بروید و هر روز صبح سر یک وقت از خواب بیدار شوید ،تا به شکل یک برنامه ریزی و عادت تبدیل شود.اطمینان حاصل کنید که تشک شما راحت است، اتاق به اندازه کافی تاریک و خنک است و تلفن همراه و تلویزیون شما خاموش است.اگر بعد از تغییر در محیط خواب خود هنوز قادر به خواب نباشید، برای رد کردن اختلال خواب، با پزشک مشورت کنید.

2.  آپنه خواب

آپنه خواب، یک اختلال جدی در خواب است که در آن افراد برای مدت کوتاهی نفس نمیکشند ، اکثر مردم آگاه نیستند که این اتفاق می افتد، اما می تواند باعث خروپف با صدای بلند و خستگی روزانه شود.

درمان : داشتن اضافه وزن، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل ،می تواند علائم آپنه خواب را بدتر کند ، اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش بدهید، ترک سیگار، و از الکل اجتناب کنید.پزشک شما ممکن است دستگاه CPAP را تجویز کند، که در حین خواب کمک می کند راه های هوایی خود را باز نگه دارید.

کم خوابی

کم خوابی و آپنه خواب از علل خستگی مفرط

3. سوخت بدنتان کافی نیست

آنچه که می خورید (یا نمی خورید) می تواند تا چه حد خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد ، کم غذایی یا مصرف نکردن مواد مغذی موجب خستگی میشوند.

درمان : اگر غذاهایی را مصرف میکنید که قند خونتان را افزایش می دهد، به محض اینکه قند خون پایین بیاید، احساس خستگی میکنید. خوردن یک رژیم غذایی متعادل با میوه ها، سبزیجات، دانه های کامل و پروتئین و اجتناب از خوردن غذاهای حاضری با قند و چربی زیاد.

4. کم خونی

کم خونی، یک علت شایع خستگی در زنان است. سلول های قرمز خون اکسیژن را در تمام بدن حمل می کنند و آهن جزء اصلی این سلول ها است. بدون آهن کافی، بدن شما ممکن است اکسیژن مورد نیاز را دریافت نکند. زنانی که دوره های سنگین قاعدگی را تجربه می کنند، یا حامله هستند ممکن است در معرض خطر کمبود آهن باشند.

درمان : اگر به علت کمبود آهن ناخوشایند هستید ،ممکن است بتوانید از طریق رژیم غذایی آهن بدن خود را دوباره دریافت کنید ؛ غذاهای غنی از آهن ،عبارتند از؛ گوشت، لوبیا، توفو، سیب زمینی، کلم بروکلی، آجیل، غلات غنی شده با آهن و برنج قهوه ای. اگر فکر می کنید که مکمل های آهن برای تعیین دوز مناسب لازم است ،با پزشک خود مشورت کنید.

کم خونی

کم خونی مهمترین علت خستگی مفرط در زنان

5. افسردگی

افسردگی، باعث ناراحتی و اضطراب می شود، اما همچنین می تواند علائم فیزیکی مانند خستگی، بی خوابی و درد را ایجاد کند.

درمان : اگر شما یا کسی که به آن علاقه دارید، افسرده است، به پزشک مراجعه کنید؛ افسردگی باید درمان شود و بسیاری از درمان ها شامل درمان و داروهایی است که می توانند به حل علائم کمک کنند.

6. هیپوتیروئیدیسم

تیروئید، غده ای است که متابولیسم را تنظیم می کند و اینکه چربی بدن را برای دریافت انرژی می سوزاند. تریروئید کم (کم کاری تیروئید) باعث خستگی، افسردگی و افزایش وزن می شود.

درمان : یک آزمایش خون می تواند تایید کند که آیا یک فرد ،مبتلا به کم کاری تیروئید است یا خیر.

7.  کافئین زیاد

اکثر مردم کافئین مصرف می کنند ،تا سرحال شوند. در حالت معمولی، کافئین باعث افزایش حساسیت و انرژی می شود با این حال، کافئین بیش از حد می تواند باعث خستگی، افزایش ضربان قلب یا تشنگی، فشار خون بالا، اضطراب و بی خوابی شود.

درمان : اگر شما مقدار زیادی قهوه، چای یا کولا که حاوی کافئین است یا داروهای کافئین مصرف می کنید، باید به تدریج از این نوشیدنی ها، مکمل ها یا داروها خودداری کنید.اگر به طور ناگهانی مصرف کافئین را قطع کنید، ممکن است علائم ترک را تجربه کنید، بنابراین به آرامی شروع کنید.اول، شروع به نوشیدن آب بیشتر و کم کردن نوشابه های کافئین در هر روز کنید.

سندرم خستگی مفرط

مصرف زیاد کافئین موجب خستگی مفرط می شود

8. UTI پنهان

علائم عادی عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) شامل درد یا سوزش در طی ادرار، یا احساس یا ضرورت ادرار فوری است ، اما UTI ها همچنین می توانند خستگی و ضعف را ایجاد کنند.

درمان : اگر مشکوک به UTI هستید، به پزشک خود مراجعه کنید ؛ درمان معمول برای UTI، آنتی بیوتیک ها است که باید در طول یک یا دو هفته این بیماری را درمان کند،که خستگی و علائم دیگر را از بین میبرد.

9. دیابت

دیابت می تواند خستگی را با بالا یا پایین کردن قند خون ایجاد کند. هنگامی که قندهای شما بالا هستند، آنها به جای اینکه برای انرژی استفاده شوند، در جریان خون قرار می گیرند و موجب خستگی شما می شوند ؛ قند خون پایین (گلوکز) ،بدین معناست که شما ممکن است سوخت کافی برای انرژی نداشته باشید، همچنین خستگی نیز ایجاد می کند.

درمان : اگر فرد مبتلا به دیابت هستید، مهم است که بیماری خود را مدیریت کنید. پزشک شما اغلب تغییرات شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش را توصیه می کند.همچنین ممکن است انسولین یا سایر داروهای دیابت را تجویز کنید، تا به کنترل قند خون خود برسید.

10. کم آبی بدن

همه ما می دانیم کمبود آب علت تشنگی است، اما آیا شما می دانید کمبود آن می تواند باعث خستگی شما شود؟ زمانی که احساس تشنگی می کنید، بدن شما تشنه است در حالی که هر مایع دیگری تشنگی را برطرف میکند، آب بهترین گزینه است بدون شکر، کالری و کافئین است.

درمان : اکثر کارشناسان، 8 لیوان آب در روز را توصیه می کنند ، اما اگر شما ورزش میکنید یا در محیط گرم زندگی یا کار میکنید، ممکن است بیشتر به آن احتیاج داشته باشید. اگر شما کاملا هیدراته باشید، ادرار شما زرد روشن یا کمرنگ خواهد شد. اگر تیره تر باشد، ممکن است نیاز به مایعات بیشتری داشته باشید.

درمان خستگی مفرط

کمبود آب در بدن یکی از علل خستگی مفرط

11. بیماری قلب

آیا با فعالیت های روزمره مانند خرید، تمیز کردن و یا بالا رفتن از پله ها خسته می شوید؟ هنگامی که قلب توانایی کمتری برای پمپاژ کردن خون در تمام بافتهای بدن داشته باشد، خون را به ارگان های حیاتی انتقال می دهد. این می تواند خستگی ایجاد کند و ممکن است نشانه ای از بیماری قلبی باشد.

درمان : بیماری قلبی یک بیماری جدی است و نیاز به درمان دارد، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید.تغییرات شیوه زندگی (به عنوان مثال، رژیم و ورزش)، داروها و فیزیوتراپی وجود دارد که می تواند به شما در کنترل بیماری های قلبی کمک کند و به شما کمک کند تا به آنچه دوست دارید، بازگردید.

12. تغییر تایم کاری و اختلال در خواب

کار شیفتی می تواند تنظیمات 24 ساعته بدن را برهم بزند ؛ هنگامی که شبها کار می کنید یا چرخش شیفت دارید، بدن شما نمی داند چه زمانی بیدار شود و چه زمانی بخوابد، که باعث خستگی می شود.

درمان : اگر در طول روز میخوابید، سعی کنید منطقه خواب خود را تاریک، سرد و آرام کنید. اگر شما باید در شب کار کنید، محل کارتان را روشن کنید ، سعی کنید در یک شیفت ثابت کار کنید.

خستگی مفرط بدن

خستگی مفرط با تغییر تایم کاری و اختلال در خواب

13. آلرژی غذایی

آلرژی غذایی، می تواند باعث خستگی شود. برخی از غذاها ممکن است به خستگی مزمن کمک کنند ، اگر پس از خوردن غذاهای خاصی احساس خواب آلودگی میکنید، ممکن است عدم تحمل آن غذا باشد.

درمان : از غذاهای مشکوک خودداری کنید و ببینید آیا سطح انرژی شما بهبود یافته است یا خیر در مورد بهترین راه برای حذف رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنید.

14. سندرم خستگی مزمن (CFS) و فیبرومیالژیا

سندرم خستگی مزمن و فیبرومیالژیا شرایطی هستند که می تواند خستگی پایدار و ناشناخته ای ایجاد کند که بیش از شش ماه مانع فعالیت های روزمره می شود.

درمان : هر دو بیماری مزمن هستند و هیچ درمان یکنواختی وجود ندارد، اما تغییرات شیوه زندگی اغلب می تواند به کاهش نشانه های خستگی کمک کند. استراتژی ها عبارتند از عادات خواب خوب (محدود کردن کافئین، تخت خواب خود را تاریک و آرام نگه دارید)، تکنیک های آرامش بخش، ورزش های سبک، قدم زدن و خوردن یک رژیم متعادل می تواند کمک کننده باشد.

 

14 روش درمان خستگی مفرط یا سندرم خستگی + علت ها

4.4213
این مطلب مفید بود ؟18825
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از بخش بهداشت و سلامت/ن/ز.ت
وبگردی