فواید غسل جنابت

دلیل تاکید و فواید غسل جنابت بعد از رابطه زناشویی

کد مطلب : 14303تعداد نظرات : 2 نظرزمان مطالعه : 5 دقیقه
غسل جنابت یکی از احکام واجب اسلام بعد از رابطه زناشویی است که فواید زیاد و جالبی از نظر علمی و بهداشتی دارد که شاید بسیاری از افراد ندانند.

موارد مهم در مورد فواید غسل جنابت که باید دانست

غسل جنابت از نظر اسلام یک امر واجب بعد از رابطه جنسی زناشویی است که در این مورد هم مثل همیشه اسلام علم را برای یافتن دلیل تشویق کرده و نتایج جالبی حاصل شده است.

چرا اسلام در مورد غسل جنابت، تاکید بسیار می کند و غسل جنابت چه فوایدی دارد؟ اسلام به عنوان دین کامل، قبل از آن که محققان و دانشمندان به نکات ریز سلامت پی ببرند، آنها را بیان کرده است.

فایده غسل جنابت

دلیل غسل جنابت چیست؟

به هنگام خروج منی یا آمیزش جنسی، روح و جسم متأثر می شوند. روح به سوی شهوات مادی کشیده می شود و جسم به سوی سستی و رکود. غسل جنابت علاوه بر شستشوی جسم، چون به علت قصد قربت انجام می شود، شستشوی جان نیز می باشد، اثر دوگانه ای روی جسم و روح می گذارد تا روح را به سوی خدا و معنویت سوق دهد و جسم را به سوی پاکی و نشاط و فعالیت بدنی و فکری می شود.

انجام غسل جنابت یک الزام اسلامی برای پاک نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت در طول زندگی است .زیرا افراد بسیاری وجود دارند که اهمیتی به نظافت و بهداشت خود نمی دهند ولی این حکم اسلامی آنها را وادار می کند که در فواصل مختلفی خود را شستشو داده و بدن را پاک نگه دارند.

این موضوع ارتباطی به مردم گذشته ندارد زیرا ، در عصر و زمان ما نیز بسیارند کسانی که به علل مختلفی از نظافت و بهداشت بدن غافلند. البته این حکم به صورت یک قانون کلی و عمومی است حتی افرادی را که به تازگی استحمام کرده اند را نیز شامل می شود.

این مجموعه فوق روشن می سازد که چرا باید به هنگام خروج منی (در خواب یا بیداری) و همچنین آمیزش جنسی (اگر چه منی خارج نشود) غسل کرد و تمام بدن را شست.

فواید غسل جنابت

فواید علمی پزشکی غسل جنابت

فواید غسل جنابت از نظر علمی:

طبق تحقیقات دانشمندان، در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد که تمام فعالیت‏های بدن را کنترل می‏کنند :اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک

این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گسترده‏ شده اند. وظیفه اعصاب سمپاتیک تند کردن و وظیفه اعصاب پاراسمپاتیک کند کردن فعالیت دستگاه‏های مختلف بدن است. گاهی جریان‏هایی در بدن رخ می‏دهد که این تعادل را به هم می‏زند، مانند ارگاسم و اوج لذت جنسی که معمولا حین خروج منی صورت می‏گیرد.

از جمله اموری که می‏توان اعصاب سمپاتیک را وادار به کار کرد و تعادل از دست رفته را تأمین نمود، تماس آب با بدن است و از آنجا که تأثیر ارگاسم روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می‏شود، دستور داده شده که بعد از آمیزش جنسی یا خروج منی، تمام بدن با آب شسته شود.در پرتو اثر حیات بخش آن تعادل کامل در میان آن دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد.

فواید بهداشتی غسل از نظر پزشکی:

  1. کاهش احتقان خون در پوست و دستگاه تناسلی و دفع خون های جمع شده در این قسمت ها به سایر قسمت های بدن به ویژه مغز و قلب
  2. احساس نشاط در بدن و ورزیده شدن آن از طریق تحریک پایانه های عصبی موجود در پوست
  3. از بین بردن سلول های مرده، مواد چربی زائد، گرد و غبار و سایر آلودگی ها از پوست
  4. تامین سلامتی پوست و کمک به عملکرد بهتر پوست در انجام وظایف متعدد که مهمترین آنها، انتقال احساسات و تنظیم دمای بدن و حفظ سلامتی بدن است
  5. ایجاد نشاط قلب و حسن جریان خون در بدن و ورزش عضلات ارادی بدن :زیرا انجام غسل مانند یک فعالیت کامل و بسیار نرم عضلانی عمل می کند

البته فایده غسل منحصر به این نیست بلکه غسل کردن علاوه بر این یک نوع عبادت و پرستش نیز می باشد که اثرات اخلاقی آن قابل انکار نیست.

خواص غسل جنابت

حدیث درباره غسل جنابت

امام صادق علیه ‏السلام:

لَمّا قالَ لَهُ الزِّندیقُ:ما عِلَّةُ غُسلِ الجَنابَةِ، وإنَّما أتی حَلالاً ولَیسَ فِی الحَلالِ تَدنیسٌ؟ !:إنَّ الجَنابَةَ بِمَنزِلَةِ الحَیضِ؛ وذلِکَ أنَّ النُّطفَةَ دَمٌ لَم یَستَحکِم، ولا یَکونُ الجِماعُ إلاّ بِحَرَکَةٍ شَدیدَةٍ وشَهوَةٍ غالِبَةٍ، فَإِذا فَرَغَ تَنَفَّسَ البَدَنُ ووَجَدَ الرَّجُلُ مِن نَفسِهِ رائِحَةً کَریهَةً فَوَجَبَ الغُسلُ لِذلِکَ، وغُسلُ الجَنابَةِ مَعَ ذلِکَ أمانَةٌ اِئتَمَنَ اللّه‏ُ عَلَیها عَبیدَهُ لِیَختَبِرَهُم بِها. ( الاحتجاج، جلد 2، صفحه 239؛ بحار الأنوار، جلد 47، صفحه 220 )

در پاسخ زندیقی که پرسید:علّت غسل جنابت چیست ؟ همانا آمیزش‏کننده، کاری حلال انجام داده است و کار حلال هم مایه آلودگی نیست:جنابت، همانند حیض است؛ چرا که نطفه، خونی است استحکام نایافته و آمیزش هم امکانپذیر نیست، مگر به حرکتی سخت و شهوتی چیره. پس، چون به پایان رسانَد، بدن، نفس می‏کشد و مرد از نفس آن، در خود بویی بد احساس می‏کند. غسل برای همین واجب شده است و البته غسل جنابت، افزون بر این، امانتی است که خداوند به بندگان خویش سپرده است تا از این رهگذر، آنان را بیازماید.

غسل جنابت

امام رضا علیه السلام:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ اَلْکُوفِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ أَنَّ اَلرِّضَا عَلَیْهِ السَّلاَمُ کَتَبَ إِلَیْهِ فِیمَا کَتَبَهُ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ:عِلَّةُ غُسْلِ اَلْجَنَابَةِ لِلنَّظَافَةِ وَ تَطْهِیرِ اَلْإِنْسَانِ نَفْسَهُ مِمَّا أَصَابَهُ مِنْ أَذَاهُ وَ تَطْهِیرِ سَائِرِ جَسَدِهِ لِأَنَّ اَلْجَنَابَةَ خَارِجَةٌ مِنْ کُلِّ جَسَدِهِ فَلِذَلِکَ وَجَبَ عَلَیْهِ تَطْهِیرُ جَسَدِهِ کُلِّهِ وَ عِلَّةُ اَلتَّخْفِیفِ فِی اَلْبَوْلِ وَ اَلْغَائِطِ لِأَنَّهُ أَکْثَرُ وَ أَدْوَمُ مِنَ اَلْجَنَابَةِ فَرَضِیَ فِیهِ بِالْوُضُوءِ لِکَثْرَتِهِ وَ مَشَقَّتِهِ وَ مَجِیئِهِ بِغَیْرِ إِرَادَةٍ مِنْهُ وَ لاَ شَهْوَةٍ وَ اَلْجَنَابَةُ لاَ تَکُونُ إِلاَّ بِالاِسْتِلْذَاذِ مِنْهُمْ وَ اَلْإِکْرَاهِ لِأَنْفُسِهِمْ . (علل الشرایع ، ترجمه ذهنی تهرانی،  ج 1  ص 889) 

محمّد بن علی ماجیلویه از عمویش،از محمّد بن علی کوفی،از محمّد بن سنان نقل کرده که وی گفت:حضرت رضا علیه السّلام در جواب سؤالاتی که مکتوبا از محضرش نموده بودم مرقوم فرمودند:علّت غسل جناب نظافت و تطهیر انسان نفس خودش را از آلودگی آن و پاک نمودن جسد از قذارت و خباثتش می باشد زیرا جنابت از تمام جسد خارج می گردد از این رو بر شخص واجب است تمام بدن را تطهیر کند و علّت مخفّف بودن حکم در ادرار و غائط‍ این است که این دو اکثر و ادوم از جنابت بوده لذا شارع مقدس به خاطر کثرت و مشقّت و اخراجشان بدون اراده و شهوت به وضوء راضی شده ولی جنابت بیرون نمی آید مگر با استلذاذ و اجبار نفس از این رو در مورد آن غسل را واجب کرده است. 

حدیث «تحت کل شعرة جنابة» (در زیر هر مویی جنابت است) اشاره به همین نکته دارد. علاوه بر این مساله، هنگام عمل آمیزش، در اثر حرکات شدید، اعصاب خسته و منقبض می شود و غسل کردن با آب گرم، اعصاب را منبسط و آنها را به حال طبیعی و عادی بر می گرداند و نیز جریان خون را در همه بدن تشدید و تجدید می نماید.

دلیل تاکید و فواید غسل جنابت بعد از رابطه زناشویی

4.5959
این مطلب مفید بود ؟86792
منبع : بخش دین و مذهب نمناک/ن/ز.ت
برچسب : غسل
2 نظر به ثبت رسیده است
علی1396-06-21
عالی بود تا حالا نمی دونستم
639
مانی1395-09-10
سلام خدا قوت ، یکی اینکه عرق اسیدی ترشح میشه که بوی خاص خودشم داره که البته نشستن این ع ق باعث ریزش مو هم میشه و مطلب دوم استخوان بدن رو ماهیچه ها نیگر میدارن که وقتی ارضا میشیم این ماهیچه ها شل میشن ،که باعث میشه استخوان ها به هم ساییده بشه،وقتی غسل میگیریم اب ولرم یا خنک این ماهیچه ها جمع میشه و استخونها رو محافظت میکنه ،و مطلب بعدم که خب عرق بدن دو طرف بهم میخوره و منافع پوستی هم باز میشن و الودگی ها محیط و عرق طرف خیلی راحت وارد بدن میشه و الودگی خودش رو داره و علت دیگشم اینکه وقتی دوش بگیره سرحال میشه و کسل نمیفته گوش خونه
14440
وبگردی