حجامت یا اهدای خون

حجامت یا اهدای خون ،آیا اهدای خون بهتر از حجامت است؟

کد مطلب : 16640تعداد نظرات : 6 نظرزمان مطالعه : 5 دقیقه
اگر می خواهید به بدن خودتان کمک کنید یا بیماری هایتان را درمان کنید حجامت برای شما مفید است و اهدای خون برای کمک کردن به دیگران و جلوگیری از سکته خوب است.

حجامت یا اهدای خون، کدام بهتر است؟ خودتان قضاوت کنید و تصمیم بگیرید 

در هر 3 ثانیه، یک نفر نیاز به دریافت خون دارد و 20% از دریافت کنندگان کودکان هستند، که بسیاری از آنها مبتلا به سرطان، تصادفی یا بیماران تحت عمل جراحی می باشند.با یک سر سوزن و زمانی کم، ناگهان به یک ابر قهرمان تبدیل می شوید بله هر بار با اهدای خون، زندگی 3 انسان را نجات می دهید.

آیا تکان دهنده نیست که حدود 60% مردم واجد شرایط هستند و کمتر از 4% از آنها این کار را انجام می دهند! برای آنکه بهتر بودن هر کدام از این دو روش را درک کنید در ادامه بخش سلامت نمناک تصمیم گرفته ایم با بررسی جزئیات هر کدام به مقایسه آنها بپردازیم.

حجامت یا اهدای خون

حجامت یا اهدای خون؟ کدام را ترجیح می دهید؟

تفاوت بین حجامت یا فنجان درمانی و اهدای خون:

هر دو روش، باعث استخراج خون می شود.اهدای خون هنگامی رخ می دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می کند.

خون اهدا شده پس از انجام آزمایش های غربالگری و تأیید سلامتی به منظور تهیه فراورده های خونی مورد استفاده قرار می گیرد، یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق میشود.

فرآیند اهدا و تزریق به دریافت کنندگان،انتقال خون نامیده می شود. همه می دانند که اهدای خون برای نیازمندان به خون، بسیار اهمیت دارد اما پژوهش های فرآینده دانشمندان نشان داده است که این بهره می تواند دو طرفه باشد.

یافته ها نشان داده است که اهدای خون خطر حملات قلبی و حتی سرطان را کاهش می دهد. این امر حتی باعث سوزاندن 650 کالری برای هر پاینت خون اهدایی می شود.تصور می شود که این مزایا از کاهش سطح آهن خون ناشی می شود.

خون دادن

آیا می دانید حجامت بهتر است یا اهدای خون؟ 

بررسی تفاوت های بارز حجامت یا اهدای خون

در حجامت، خون از پشت کمر و از مویرگ ها در سطح پوست خون گرفته می شود، ولی اهدای خون از رگ اصلی و از دست گرفته میشود. در کشورها و فرهنگ های مختلف، تکنیک های متفاوتی از حجامت وجود دارد.

اولین روش ها، این گونه بود که خون قسمتی از بدن را که آسیب دیده بود، می گرفتند و از بیمار مراقبت می کردند. اگر چه مزایای حجامت، در علم پزشکی شناخته شده نیست، اما این روش می تواند در بسیاری از موارد بسیار موثر باشد و درمان برای هر نوع بیماری است، که توسط چینی ها هم مورد استفاده قرار میگیرد.

حجامت کمک می کند تا بافت هایی که در منطقه زیر فنجان قرار می گیرند، آزاد شوند و به آرام کردن عضلات آنها کمک می کند و جریان خون به خوبی افزایش می یابد. همچنین حجامت و گرفتن خون از قسمت های شکمی بدن بیمار، در بهبود تنش و استرس وی کمک می کند.

کیسه های خون

حجامتبیشتر به بدن کمک می کند یا اهدای خون؟ 

حجامت کنم یا اهدای خون؟

سمومی که در اثر سوخت و ساز بدن در گوشه و کنار آن رسوب یافته، توسط جریان خون شسته شده و نیروی حفاظتی دریچه های مخصوص قلب مانع ورود آنها به قلب می شوند و آنها را در پشت قلب و بین دوکتف بایگانی می کنند و در آنجا دو روز باقی مانده و در صورت عدم تخلیه (توسط حجامت) این خون کثیف به کبد برگشته و کبد آن را به طحال فرستاده و در برخی رگهای بدن رسوب می کند و موجب درد و ناراحتی هایی می شود.

 در منابع طب اسلام و طب سنتی حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمان ذکر گردیده است و بیماری های گوناگون را درمان می کند. تفاوت دیگر این است که در حجامت، خون از بافت ها استخراج می شود و سمی است، و دور ریخته می شود.

اما در اهدای خون، خون کاملا تازه و خالص است و می توانند آن را به شخصی بیمار تزریق و اهدا کنند. در فرآیند حجامت، معمولا فشار بر روی مویرگ های پوستی، افزایش می یابد .

خون از قسمت مکش یا همان ساکشن، خارج می شود و درون فنجان جمع می شود. در این شرایط، مویرگ های انتهایی پاره می شوند. اما در اهدای خون ،سوزن کوچکی در رگ های بزرگ خونی وارد می شود.

فواید حجامت

حجامت یا اهدای خون چه فرق هایی باهم دارند؟ 

تفاوت دیگر این دو فرآیند (حجامت یا اهدای خون)، در بوی مربوط به آنها است:

بوی خون در بافت زیر پوستی، مشمئزکننده است. خون سمی که از بافت خارج می شود، رنگی تیره و قرمز دارد و دارای بوی بدی می باشد.

این فرآیند با تمیز کردن بافت سطوح سلولی با کشیدن خون از مویرگ ها ، هدف قرار می گیرد. اما خون کشیده شده از رگ های اصلی، تازه است و هیچ بوی بدی ندارد.

 حجامت برای سم زدایی بدن بیمار استفاده می شود:

در سم زدایی، سموم با خون کشیده شده از سطوح سلولی و بافت بیرون می آیند، اما در اهدای خون چنین اتفاقی نمی افتد. 

حجامت بینایی، و عملکرد پوست و سایر اندام های بدن را بهبود می بخشد. حجامت همچنین، تاثیر قابل توجهی در کنترل سطح کلسترول دارد. 

خون خارج شده از بافتها، همچنین تری گلیسیرید و کلسترول بد را کاهش می دهد و به حفظ سطح کلسترول خوب کمک میکند و از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. 

این فرآیند، به درمان سر درد و میگرن نیز بسیار کمک می کند و کارآمد و موثر است. اما اهدای خون از عمیق ترین سطح رگ های خونی و بافت های جوان گرفته می شود و خود موجب سردرد می شود.

حجامت کردن

حجامت یا اهدای خون؟ کدام برای من بهتر است؟ 

نتیجه گیری نهایی از فرق حجامت یا اهدای خون:

تاثیر اهدای خون، به کنترل سطح آهن در سیستم گردش خون کمک می کند. با حفظ ذخایر آهن در بدن ،مانع از خطر ابتلا به سرطان و سایر اختلالات کمبود آهن می شود.

همچنین از اضافه چربی در بدن جلوگیری می کند، که باعث کاهش احتمال بیماری های قلبی و کبدی می شود. 

اهدای خون مستمر سبب افزایش ضریب امنیت و سلامت خون می شود، زیرا در هر بار اهدا مشاوره انجام میشود و کلیه آزمایشات غربالگری بر روی خون اهدایی صورت میگیرد. 

حجامت در بسیاری از موارد دیگر تاثیر گذار است، که عبارتند از:درد کمر، بیماری های پوستی ،سیاتیک، اسپوندیلوز گردن و غیره.

به طور کلی می توان گفت که اهدای خون برای کمک به افراد و بیماران دیگر مفید است، اما حجامت بسیاری از بیماری ها را هم درمان می کند.

 

حجامت یا اهدای خون ،آیا اهدای خون بهتر از حجامت است؟

21136
این مطلب مفید بود ؟458678
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : dailyhunt / tibenabvi / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
6 نظر به ثبت رسیده است
علی قوچانی 1398-01-26
سلام به نظر من خون دادن و حجامت دو مقوله ی از هم جدا هستند. وهرگز نباید این دو را باهم مقایسه کنید. من 15ساله که سالی 4 بار خون میدم وبا خودم احد کردم تا زمانی که خداوند به من سلامتی داده این کارو ادامه بدم. چون ایمان دارم که نجات یک انسان از مرگ نجات انسانیت است.. ولی حجامت را بیشتر افرادی انجام می‌دهند که از نظر جسمانی دچار اختلال هستند یا به توصیه پزشک... پس نمی‌توانیم ای دو را با هم مقایسه کنیم.. با آرزوی سلامتی برا شما عزیزان
543
سیدمصطفی 1397-08-25
البته فروش خون هم برای شما خوب سود داره، درسته
2827
مرتضی1397-02-04
باسلام.دراهداخون باارزشترین مایع بدن حاوی میلیونها سلول زنده،پروتیینها وموادمغذی به انسانی دیگرهدیه میشودولی درحجامت شاید یکی ازدلایلی که افرادبعدازآن احساس خوبی پیدامیکنند ترشح مواد نشاط آورشبیه مرفین(اندورفین ها)دربدن باشد که بعلت خراشهای متعددی است که درپوست ایجاد میگرددشاید دیده باشید افرادمسن به آمپول اعتقاد بیشتری نسبت به قرص وکپسول دارند که بعلت همین مکانیزم ترشح اندورفین بعدازتزریق آمپول دربدن آنهاست.
1416
علی1397-01-16
سلام به طور تجربی هم میتوان خیلی راحت متوجه شد که خون خارج شده از حجامت کجا و خون هنگام اهدای خون کجا. خون حجامت کاملا مشخص است که کثیف تر و غلیظ تر از خون تمیز اهدایی است. لذا حجامت بهتر است مگر در شرایط خاص
1821
علی نژاد1395-02-25
با سلام - به نظر من با توجه به تحقیقات انجام شده حجامت تفاوت زیادی با خون دادن دارد که نکاتی ذکز می گردد: 1- درخون دادن از رگ وریدی خون گرفته می شود ولی در حجامت از مویرگ ها 2- خون وریدی تمیز بوده و قابل انتقال است ولی خون حجامت کثیف و الوده 3- در حجامت 5 برابر میزان کلسترول مضر بیشتر از خون دادن خارج می شود 4- در حجامت 23 برابر مسمومیت بیشتر از خون دادن خارج می گردد . 5- با حجامت مشکلات سنگینی سر , تاری دید , خستگی و سستی بدن و... رفع می گردد ولی در خون دادن خیر 6- در حجامت اخلاط 4 گانه تنظیم می شود ولی در خون دادن خیر -7- در حجامت از قسمت های مختلف بدن خونگیری به عمل می اید و موجب رفع درد در ان قسمت می گردد مثلا کمر درد و دردهای سیاتیک با حجامت ناحیه ساکرال از بین می رود ولی در خون دادن این امکان وجود ندارد. ضمنا : خون دادن یک اقدام نوع دوستانه است برای تامین خون بیمارانی که در مواقع خاص نیاز به گروه های خونی دارند و تاثیری در سلامت خون دهنده ندارد با توجه به اینکه خون گرفته شده 3 ماه نیاز دارد تا مجددا در بدن اهدا کننده تامین شود .
5521
فاطمه ریحانی1395-02-25
با عرض سلام باید خدمتتون عرض کنم که این مطلب که چون در گذشته خونگیری به شکل فعلی وجود نداشته حجامت انجام میشده کاملا اشتباهه چرا که اگر صرفا هدف،خروج خون میبود چرا حجامتهای مختلف عام وخاص ازنقاط مختلف وجود داشت ضمن اینکه از همان زمان فصد یا رگ زنی هم مرسوم بوده تا همین الان.بنابراین هدفی ورای دفع خون به تنهایی مد نطر هست. ازطرفی درهمین دوره ای که امکانات بیشتر از گذشته در اختیار هست ازجمله امکانات آزمایشگاهی میتونید خونی که توسط سوزن مستقیم از سیاهرگ گرفته میشه رو با خونی که توسط حجامت خارج میشه مقایسه کنید وخودتون تفاوت فاحش نتایج رو ببینید. اگر این خون همون خونی هست که در خلال گردش خون دفع میشه چرا مواد مضری که در خون حجامت یافت میشه در خون مستقیم گرفته شده از رگ وجود نداره.البته منکر اهمیت لزوم واثرات معنوی انتقال خون واستفاده مسلمانی از خون گرفته شده نیستیم اما باید قبول کرد که اثرات درمانی حجامت بسیار بیشتر از اهدای خون است چرا که از این طریق اخلاط اضافه ای که ایجاد بیماری در بدن میکنند دفع میشه.حتی تفاوت فاحشی هم در خونگیری از رگ توسط سوزن و خراش دادن دیواره رگ در عمل فصد وخروج خون ورسوبات دیواره رگ وجود داره که در اینجا مجال توضیحات کامل در این زمینه نیست.
8535
وبگردی