درمان خط اخم و چروک پیشانی
خط اخم به مرور زمان روی پیشانی هر کسی می نشیند که راه های مختلفی برای رفع آن وجود دارد مانند تزریقات چربی و ماسک های طبیعی خانگی.

خط اخم چرا ایجاد شده و چگونه درمان می شود؟

خط اخم ردپایی زشت روی پیشانی است که به دلایل مختلفی از جمله افزایش سن بوجود می آید. خط اخم یکی از شایعترین عوارض پوستی است که به چهره، حالتی عبوس و گرفته می دهد و رفع آن برای بسیاری از افراد دغدغه است. اگر خط اخم دارید و نمی توانید خودتان را برای تزریق بوتاکس و یا استفاده از روش های دیگر برای از بین بردن چروک دور چشم و پیشانی قانع کنید، با مطالعه این بخش از سلامت نمناک چند راه طبیعی با گیاهان دارویی را به شما معرفی میکنیم.

خط اخم ابرو

خط اخم چیست؟

عضله ای اخم کننده بین 2 ابرو به سمت خارج وجود دارد که وقتی منقبض می شود، ابرو را به داخل و پایین می کشد. خط اخم بین دو ابرو می تواند در هر سنی ایجاد شود. به خطوط عمودی که بین دو ابروی شما وجود دارند، خط اخم گفته می شود. یکی از دلایل اصلی ایجاد خط و خطوط اخم بین دو ابرو، روند طبیعی پیرشدن پوست است. با بالارفتن سن، لایه ی داخلی پوست، به نام درمیس، نازک می شود و تکثیر سلولی در آن کاهش می یابد و از طرف دیگرالاستین و بافت های زیر پوست شل می شوند و درنتیجه پوست، قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. خط اخم به دلایل دیگر نیز ممکن است ایجاد گردد حتی برخی از افراد در اوایل دوره ی بیست سالگی متوجه تشکیل این خطوط می شوند.

علت چیست ؟ چه چیزهایی باعث ایجاد خط اخم می شوند؟

علت خط اخم

پیشنهادات کلی برای رفع و محو کردن خط اخم و پیشانی

چگونه از شر این خط های اخم و چین و چروک ها خلاص شویم:

  1. غذای سالم بخورید. و آب زیادی بنوشید.
  2. به اندازه کافی بخوابید.
  3. عوض کردن مرتب ملافه ها.
  4. به پشت خوابیدن.
  5. استفاده از مرطوب کننده ها.
  6. انجام ماساژ صورت.
  7. استفاده از کرم ضدآفتاب
  8. چک آپ و بررسی چشم ها
  9. استفاده از عینک آفتابی
  10. لایه برداری کردن
  11. مصرف کردن مولتی ویتامین ها
  12. با پوست خود با ملایمت رفتار کنید.
  13. مصرف سیگار را کم کنید.
  14. خودتان را درمان کنید.

خط و چروک در پیشانی

درمانهای خانگی موثر برای رفع خط اخم و پیشانی

طبق روال مطالب قبلی بخش سلامت پوست و موی نمناک قبل از معرفی روش های طب مدرن به روش های طب سنتی می پردازیم.

رفع خط اخم با روغن کرچک

مقداری از روغن کرچک را روی خطوط پیشانی خود بمالید و به آرامی ، برای چند دقیقه ماساژ دهید و اجازه دهید تا یک شبانه روز روی صورت بماند. این روغن یکی از بهترین درمان ها برای خلاص شدن از شر خطوط اخم پیشانی نیز می باشد.

روغن نارگیل برای خط اخم

روغن نارگیل را روی خط اخم و خط های پیشانی، به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. همچنین می توانید روغن نارگیل را با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و سپس روی پیشانی بمالید. اگر پوست خیلی خشکی دارید، روغن نارگیل یکی از بهترین گزینه هاست.

روغن نارگیل

صاف کردن خط اخم با موز

به سادگی مقداری موز رسیده را له کنید و با آووکادو و کمی عسل در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پیشانی و محل خط اخم خود اعمال کنید و کاملا با آب گرم بشویید. همین طور می توانید 1 عدد موز رسیده له شده ، 2 قاشق غذاخوری جودو سر و 1 قاشق غذاخوری ماست را به خوبی باهم ترکیب کنید. سپس این ترکیب را روی پیشانی خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه بشویید.

روغن میوه گل رز یا رزهیپ برای از بین بردن خط اخم 

برای از بین بردن خط اخم ، از روغن میوه گل رز یا رزهیپ که سرشار از ویتامین A است و از پیری پوست جلوگیری می کند، استفاده نمایید و چندین قطره از این روغن را در خط اخم ماساژ دهید تا جذب شود. پس از ماساژ، صورتتان را با آب ولرم بشویید.

 میوه گل رز

ماسک خیار و جعفری برای از بین بردن خط اخم 

یک عدد خیار را رنده کنید و آب آن را بگیرید. جعفری خرد شده را به خیار های رنده شده اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را روی یک پارچه ی درشت بافت بریزید و پارچه را همراه با مخلوط، به مدت 10 الی 15 دقیقه روی خط اخم بگذارید و سپس صورتتان را بشویید.

درمان خط اخم با عسل و سیب 

یک عدد سیب کوچک یا متوسط را پوست بکنید و له کنید سپس 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و این ماسک را روی چین و چروک صورت قرار دهید و بعد از 20 دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید.

سیب و عسل

جو دو سر و ماست برای خط اخم

این دو عنصر را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید.اگر پوست پرتغال خشک شده دارید، می توانید آنرا هم نیز اضافه کنید. سپس این ترکیب را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 الی 30 دقیقه بشویید.

ژله برای از بین بردن خطوط اخم 

برای از بین بردن خطوط اخم کمی از ژله را بر روی پیشانی و بین ابروهای خود بمالید و به آرامی با حرکات دایره ای به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید.

سفیده تخم مرغ برای خط اخم

سعی کنید که سفیده تخم مرغ را جدا کنید و روی پیشانی خود بمالید و بعد از 10 دقیقه، قبل از رفتن به رختخواب،با آب سرد بشویید.یکی دیگر از ماسک های سفیده تخم مرغ برای رفع خط اخم و چین و چروک پیشانی این است که یک عدد سفیده تخم مرغ را با دو قاشق غذاخوری گلیسیرین و کمی گلاب ترکیب کنید. این ماسک را روی پیشانی خود اعمال کنید و بعد از 30 دقیقه بشویید.

سفیده تخم مرغ

از بین بردن خط اخم با ماسک آرد برنج و شیرو گلاب 

برای از بین بردن خط اخم 2 قاشق چایخوری پودر برنج را با 1 قاشق غذاخوری شیر و 1 قاشق چایخوری گلاب مخلوط کنید و ماسک را روی صورت مرطوب پخش کنید و اجازه دهید به مدت حدود 20 دقیقه بماند و در نهایت آن را با آب سرد شستشو دهید.

از بین بردن خط اخم با قاشق فلزی 

برای از بین بردن خط اخم دو قاشق فلزی تمیز را بردارید و آنها را شب تا صبح داخل یخچال قرار بدهید و صبح روز بعد، قاشق های سرد را بیرون بیاورید و آنها را از طرف محدب شان در ناحیه ی بین دو ابرو بگذارید تا پوست شما سفت شود.

وازلین برای از بین بردن خط اخم 

برای از بین بردن خط اخم فقط شب ها بین دو ابروی خود وازلین بمالید. وازلین بر پایه روغن از پوست خشک و خشن محافظت می کند. هرگز صبح ها وازلین روی صورت تان نمالید و اگر این کار را انجام دادید، بیرون از منزل نروید.

وازلین

قالب های یخ برای از بین بردن خط اخم 

برای از بین بردن خط اخم از یخ درمانی استفاده کنید. یخ روی درمان تاثیر بسیار زیادی دارد و گردش خون را افزایش می دهد و سلول های پوست شما را جوان می کند.

ماسک سیب زمینی شیرین و انبه و عسل

برای از بین بردن خطوط اخم یک سیب زمینی شیرین (پخته، بدون پوست، و نرم) را با یک فنجان انبه ی خرد شده و 5 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک در مخلوط کن میکس کنید تا به شکل خمیر دربیایند.خمیر حاصل را مانند یک ماسک روی صورت تان پخش کنید و اجازه بدهید به مدت 20 دقیقه بماند و در نهایت آن را با آب بشویید.

از بین بردن خط اخم با ژل آلوئه ورا

برای از بین بردن چین و چروک های روی پیشانی و خط اخم ، آلوئه ورا را با سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و سس مخلوط به دست آمده را روی پیشانی اعمال کنید. و بعد از 10 دقیقه با آب بشویید.

 آلوئه ورا

رفع خط اخم با زنجبیل

یک تکه زنجبیل را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و هر روز صبح بنوشید. همچنین می توانید دو بار در طول روز از چای زنجبیل استفاده کنید.

از بین بردن خط اخم با ماسک نان و کرم کره ای

برای از بین بردن چین و چروک پیشانی و خط اخم یک تکه نان سفید تازه را در یک فنجان حاوی کرم کره ای (کمی گرم) قرار دهید و دو ماده را خوب با هم مخلوط کنید و سپس آن را روی چروک های صورت استعمال کنید و اجازه بدهید به مدت طولانی روی پوست بماند.در نهایت ماسک را با آب بشویید.

شیر برای رفع خط اخم

یک تکه پنبه یا پارچه را درون شیر سرد بخیسانید و روی پیشانی قرار دهید. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری شیر را با کمی پودر زردچوبه ترکیب کنید و این ماسک را روی پیشانی و محل خط اخم اعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید و بعد از 15دقیقه بشویید.

شیر

از بین بردن خط اخم با ماسک فندق افسونگر

برای از بین بردن خط اخم یک تکه پارچه را با فندق افسونگر خیس را مرطوب کنید و آن را روی خط اخم و بین دو ابرو قرار بدهید واجازه بدهید به مدت 20 دقیقه بماندسپس صورتتان را بشویید.

از بین بردن خط اخم با ماسک پنیر، روغن نباتی ، خامه و عسل 

برای از بین بردن چین و چروک های پیشانی و بین دو ابرو پنیر کوتاژ، روغن نباتی، خامه و عسل را در یک کاسه، به مقادیر کم و مساوی بریزید و با هم مخلوط کنید تا خمیری غلیظ اما صاف و نرم را تشکیل دهند.خمیر حاصل را روی چین و چروک های پیشانی و بین دو ابرو قرار دهید و 2 تا 3 دقیقه ماساژ دهید.اجازه بدهید ماسک به مدت 15 دقیقه بماند و در آخر آن را با آب بشویید.

ماسک شکلات 

برای از بین بردن خط اخم، 1 قاشق چایخوری پودر کاکائوی خالص و 1 قاشق چایخوری روغن هلوی ارگانیک را با هم مخلوط کنید و چند قطره روغن طبیعی ویتامین E را به آن اضافه کنید. پس از شستن صورت تانماسک آماده شده را روی خط اخم پخش کنید و اجازه بدهید به مدت 20 دقیقه بماند و در آخر با آب سرد شستشو دهید.

ماسک شکلات

از بین بردن خط اخم با روغن های معطر

برای درمان خط اخم 10 قطره از هر کدام روغن های اسطوخدوس ، هویج ، نرولی ، صمغ کندر ، رازیانه ، پامچال ، رزماری و لیمو را با 2 قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط کنید و ترکیب را هر شب روی خط اخم بمالید تا این خط از بین برود.

از بین بردن خط اخم با ماسک زردچوبه و خامه ی تازه 

برای از بین بردن خط اخم یک قاشق خامه ی تازه را در یک کاسه ی کوچک بریزید و یک قاشق زردچوبه را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی چین و چروک تان استعمال کنید و صبر کنید که مخلوط خشک شود و در آخر آن را با آب سرد شستشو دهید.

از بین بردن خط اخم با لیمو

آووکادو و آب لیمو را با هم ترکیب کنید و روی خط اخم خود اعمال کنید. و بعد از 20 الی 30 دقیقه با ؛آب بشویید.

ترکیب عسل و آب لیمو و آب سیب زمینی برای از بین بردن خط اخم 

4قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری آب سیب زمینی ترکیب کنید. و سپس این ترکیب را روی پیشانی خود اعمال کنید. و بعد از 10 الی 15 دقیقه با آب گرم بشویید و در نهایت با یک تکه یخ ماساژ دهید.

درمان خط اخم با عسل

ماساژ خط اخم با روغن زیتون

چند قطره روغن زیتون را با چندین قطره روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس ترکیب به دست آمده را روی خطوط عمیق، اعمال کنید. و به مدت 5 الی 7 دقیقه ماساژ دهید. اجازه دهید که یک شبانه روز باقی بماند و صبح رو بعد با آب تازه شستشو دهید.

همچنین می توانید ،روغن زیتون را با کمی جوش شیرین ترکیب کنید و این مخاوط را روی پیشانی خود اعمال کنید.

ماسک زردآلو ، شیر سرد ،عسل و آبلیمو برای از بین بردن خط اخم

برای از بین بردن خط اخم 2 زردآلوی تازه را پس از خارج کردن هسته ی آنها تبدیل به پوره کنید و 2 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک و کمی شیر به پوره ی زردآلو اضافه کرده و خوب هم بزنید سپس 1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه به مواد افزوده و خمیر را روی چین و چروک ها پخش کنید و بگذارید به مدت 20 دقیقه بماند.در نهایت آن را با آب گرم شستشو دهید.

کلم برای خط اخم

آب کلم را روی پیشانی ماساژ دهید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد از 10 الی 20 دقیقه با آب بشویید.

همچنین می توانید آب کلم را با یک قاشق چای خوری عسل و یک چارم قاشق چای خوری مخمر ترکیب کنید و روی پیشانی اعمال کنید.

کلم

رفع خط اخم با ماسک آب کلم برگ و عسل

برای اینکه ظاهری جوان داشته باشید و خطوط اخمتان از بین برود، آب تازه ی کلم برگ (حدود 30 میلی لیتر) را بگیرید و آن را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید.ترکیب حاصل را یک بار در روز روی صورت بمالید و اجازه بدهید به مدت 15 دقیقه بماند و در آخر آن را با آب بشویید.

رفع خط اخم با ماسک کره کاکائو، روغن نارگیل و وازلین 

برای ازبین بردن چروک های پیشانی و خط اخم کره کاکائو، روغن نارگیل و وازلین را خوب با هم مخلوط کنید و سپس آنها را گرم کنید و در یک شیشه ی تمیز سایز متوسط بریزید وهر شب این ترکیب را روی خطوط صورت خود بمالید.

برطرف کردن خط اخم با زردچوبه

پودر زردچوبه و کمی شکر محلول را باهم ترکیب کنید و روی پیشانی اعمال کنید. و اجازه دهید تا خشک شود و بعد بشویید.

ماسک زردچوبه

رفع خط اخم با ماسک عدس

برای ازبین بردن چروک های پیشانی و خط اخم نصف فنجان پوره ی گوجه فرنگی تازه را با نصف لیوان پودر عدس خالص مخلوط کنید تا خمیر صاف و یکدستی آماده شود.ترکیب حاصل را روی صورت و گردن تان پخش کنید و اجازه بدهید ترکیب به مدت سی دقیقه روی پوست بماند سپس پوست خود را بشویید.

رفع خط اخم با ماسک آب خیار، نشاسته ی ذرت، و ژل آلوئه ورا 

برای ازبین بردن چروک های پیشانی و خط اخم ، آب خیار، نشاسته ی ذرت، و ژل آلوئه ورا را کمی گرم کنید و فندق افسونگر را به این ترکیب گرم اضافه کنید و بعد از خنک شدن روی خطوط صورت خود بمالید.

رفع خط اخم با ماسک روغن بابونه، روغن گل رز و روغن جوجوبا

برای ازبین بردن چروک های پیشانی و خط اخم ،ترکیب روغن بابونه، روغن گل رز و روغن جوجوبا را خوب با هم مخلوط کنید. پس از حمام، 1 قطره از این مخلوط را روی یک پنبه یا انگشت تان بگذارید و بعد آن را به آرامی روی خط اخم تان استعمال کنید.

آب انار برای رفع خط اخم

آب انار یکی دیگر از درمان های خانگی برای رفع خطوط اخم می باشد. با نوشیدن یک لیوان آب انار در روز این خطوط را کاهش دهید.

همین طور می توانید روغن انار را به صورت مستقیم روی پیشانی اعمال کنید. و بعد از شستشو حتما از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

آب انار

رفع خط اخم و چین و چروک پیشانی با روش های طب مدرن

رفع خط اخم با بوتاکس

بوتاکس یکی از رایج ترین روش های طب مدرن برای درمان و رفع سریع چین و چروک و خط اخم است ؛ یک سری نکات شامل ویژگی های فیزیکی و ظاهری باعث می شود تزریق بوتاکس موفق یا ناموفق و غیرموثر شود. البته در صورتی که خط اخم عمیق باشد، ممکن است با تزریق بوتاکس کاملا باز نشود و در شیار باقیمانده نیاز به تزریق ژل است.

رفع خط اخم و چروک پیشانی با پرکننده ها

پرکننده ها نتایج فوری دارند و براساس نوع پرکننده مورداستفاده، ماندگاری آنها با هم فرق دارد و نیز اندازه ماندگاری با توجه به خصوصیت پوست هرکس متفاوت است.

رفع خط اخم

تزریق ژل برای رفع خط اخم و پیشانی

تزریق ژل برای از بین بردن خط اخم، صاف کردن چین های عمیق دو طرف دهان، برجسته کردن گونه و حجم دادن به لب است و در حال حاضر بهترین روش در سراسر دنیا تزریق ژل های هیالورونیک است. براساس گفته های متخصصان پوست و مو طول ماندگاری این ژل ها معمولا 6 تا 9 ماه است و بعد جذب می شوند. این ژل ها نیازی به تست حساسیت ندارند و آلرژی ایجاد نمی کنند و در زیر پوست حرکت و ریزش ندارند.

پی آر پی برای خط اخم و چین و چروک

پی آر پی نیز برای جوانسازی پوست کاربرد دارد ولی نمی تواند نقش ژل را به عنوان پرکننده ایفا کند علاوه براین درمان انتخابی در چروک های دینامیک مثل خط اخم، بوتاکس است، نه پی آر پی. نتایج مطلوب در پی آر پی به بررسی و تحقیقات بیشتری نیاز دارد و علاوه بر تحقیقاتی بودن، موفقیت این روش به میزان زیادی به شیوه تهیه پی آرپی بستگی دارد پس هرگز برای انجام این روش ها کلینیک و یا مطبی که پزشک متخصص پوست و مو در ان حضور ندارد را انتخاب نکنید.

درمان سریع خط اخم و چروک پیشانی طبیعی و خانگی

3.6499
این مطلب مفید بود ؟355144
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ/س
وبگردی