آی کیو
آی کیو یا همان میزان ضریب هوشی با سبک زندگی و عادات غذایی ما ارتباط مستقیمی دارد.برخی از عادات نادرست باعث کاهش بهره هوشی شده و کارایی مغز را کمتر می کند.

عوامل موثر در کاهش آی کیو افراد جوامع امروزی

برای شناخت میزان هوش نسبی افراد از معیاری به نام آی کیو یا بهره هوشی استفاده می کنند.

IQ مخفف عبارت Intelligence Quantity است و به توانایی فرد برای آموزش و درک چیزهای جدید، توانایی مقابله با موقعیت های جدید و دستکاری محیط زیست و یا تجزیه کردن تفکر می گویند.

آی کیو عدد یا نمره ای از صفر تا 200 و بیشتر است که از تقسیم 100 برابر هوش عقلی بر سن شناسنامه ای محاسبه می شود.

 آی کیو

در سال های گذشته میزان بهره هوشی افراد کاهش پیدا کرده و عادت های نادرست موجب افت کارایی ذهن و توانایی فکر کردن می شود و شرایط بهتر زندگی، بهبود تغذیه و تحصیلات، «آی کیو» افراد را افزایش می دهد.

در این بخش از نمناک به کارها و عاداتی که باعث کاهش بهره هوشی می شوند، خواهیم پرداخت.

ارتباط مستقیم آی کیو و ژنتیک

وراثت و ژنتیک نقش مهمی در بالا بودن و یا کم بودن بهره هوشی دارند.

عوامل محیطی نیز در کم و زیاد شدن بهره هوشی تاثیر دارند اما نقش وراثت و ژنتیک پر رنگ تر بوده وژنتیک تشکیل دهنده 40 تا 80 درصد بهره هوشی می باشد.

ژنتیک

عاداتی که باعث کاهش آی کیو یا همان بهره هوشی می شوند

برخی از عادات زندگی افراد بر میزان ضریب آی کیو آن ها تاثیر می گذارد.

استرس سبب کاهش بهره هوشی می شود:

بسیاری از ما روزانه به دلیل انواع و اقسام مشکلات مالی، نگرانی های شغلی و کاری، حفظ ظاهر زندگی اجتماعی و خانوادگی دچار استرس می شویم . افزایش استرس عملکرد مغز را تضعیف می کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

اضافه وزن و چاقی عملکرد شناختی مغز را کاهش می دهد:

افراد دارای اضافه وزن و چاقی ممکن است دچار کاهش عملکرد شناختی مغز و ابتلا به زوال عقل شوند . چاقی و کم توانی فکری با یکدیگر ارتباط دارند.

چاقی

مصرف شیرینی سلول های مغز را تخریب می کند:

شکر سلول های مغز را تخریب می کند بنابراین افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند. رژیم غذایی حاوی قند زیاد و مصرف شیرینیجات عملکرد سلول های مغز را تحت تأثیر قرار می دهد و توانایی شناختی مغز را پایین می آورد.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار مغز را در معرض آسیب قرار می دهد:

سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار، مقدار مونواکسیدکربن را در بدن افزایش می دهد و مونواکسیدکربن جایگزین اکسیژن می شود که برای حیات مغز ضروری است، این امر سبب آسیب رگ های خونی و سلول های عصبی و مختل شدن سلول های مغز برای برقرای ارتباط مؤثر و به تریج سبب کاهش آی کیو می شود.

انجام چند کار را با هم:

انجام دادن چند کار به طور همزمان باعث می شود که مغز تمرکز کافی برای انجام یک کار را نداشته باشد و قسمت شناختی مغز آسیب ببیند.

این کار سبب کاهش آی کیو می شود زیرا مغز برای انجام دادن چند کار با هم، طراحی نشده است.

زمانی که فرد چند کار را با هم انجام می دهد، (سوخت مغز) سریع تر مصرف شده و مغز خسته می شود و قدرت تفکر و خلاقیت کاهش می یابد.

عدم تمرکز

داشتن شغل شبانه :

اختلال در ریتم شبانه روز و ساعات داخلی بدن سبب کاهش کارایی هیپوکامپ مغز می شود ، افرادی که مسافرت های هوایی مداوم دارند و یا دارای شیفت کاری شبانه هستند ، ساعات داخلی بدنشان مختل و دچار اختلالات رفتاری و کاهش آی کیو می شوند.

فعالیت زیاد در فضای مجازی :

بنابر تحقیقات متخصصان مایکروسافت، میزان تمرکز ما در طول 15 سال، از 12 ثانیه به 8 ثانیه افت پیدا کرده است.

علت افت میزان تمرکز ، پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به فضای مجازی و اطلاعات، است.

دسترسی نامجدود به اطلاعات در فضای مجازی نیاز به یادآوری و به خاطر سپردن را کاهش می دهد و ما به جای اینکه اطلاعاتی که نیازمندیم را حفظ کنیم، در اینترنت به دنبال آنها هستیم.

جست و جوهای اینترنتی بر نحوه ذخیره کردن اطلاعات در حافظه تأثیر می گذارد و مستقیم روی مغز تأثیر نمی گذارد.

فضای مجازی

مصرف میوه زیاد برای آی کیو مضر است !

مصرف خیلی زیاد میوه و بیش از حد نیاز روزانه بدن، آی کیو را کاهش می دهد.

با افزایش میزان فروکتوز قند موجود در میوه در بدن، توانایی هورمون انسولین برای سوخت و ساز قند خون و تولید انرژی در بدن را کاهش می دهد.

خوردن زیاد تنقلات بخصوص در کودکان :

بچه های زیر سه سال که مرتب تنقلات می خورند، ضریب هوشی کمتری نسبت به همسالان خود دارند که کمتر به تنقلات علاقه نشان می دهند بنابراین خوردن زیاد تنقلات (با مواد مغذی کم) برای بچه های زیر سه سال میزان آی کیو را کاهش می دهد.

مصرف خوراکی های فرآوری شده :

افرادی که از غذا های فرآوری شده استفاده می کنند هوش کمتری از افرادی دارند که رژیم غذاییشان سرشار از ویتامین و مواد مغذی بوده است.

رژیم غذایی سرشار از ویتامین و موادمغذی به رشد بهینه مغز کمک می کند اما مصرف خوراکی های فرآوری شده روی عملکرد شناختی اثر منفی می گذارد.

فست فود

جویدن بیش از حد آدامس :

برخلاف نتایج تحقیقات گذشته ، به تازگی مشخص شده است که جویدن زیاد آدامس برای مغز خوب نیست و باعث حواس پرتی و کاهش آی کیو می شود.

مصرف غذاهای چرب :

دوپامین، انتقال دهنده عصبی حیاتی است ، مصرف غذاهای چرب مانع عملکرد دوپامین شده و عملکرد شناختی فرد را مختل می کند.

مصرف چربی های ترانس سبب کم شدن حجم مغز می شود که در نهایت به بیماری آلزایمر منتهی می شود.

سطوح بالای چربی و کلسترول موجود در مواد غذایی سرخ شده نیز بر دیواره های شریان تامین خون به مغز رسوب می کند؛ عدم خون رسانی کافی در نهایت باعث سکته مغزی می شود.

غذاها منجمد شده و شور سبب کاهش بهره هوشی می شود :

مصرف مواد غذایی یخ زده، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد و منجر به زوال عقل که تخریب سلول های مغزی در طول زمان است، می شود.مواد غذایی شور نیز توانایی های تفکر ما را مختل می سازد.

غذای منجمد شده

خوردن زیاد تنقلات برابر با کم شدن آی کیو است :

خوردن زیاد تنقلات (با مواد مغذی کم) برای بچه های زیر سه سال نتیجه ای جز پایین آمدن میزان آی کیو ندارد.

تحقیقات نشان داده است که بچه های زیر سه سال که مرتب تنقلات می خورند، ضریب هوشی کمتری نسبت به همسالان خود دارند که کمتر به تنقلات علاقه نشان می دهند.

تماشای تلویزیون بیش از حد استاندارد :

تماشای بیش از حد تلویزیون به مهارت های شناختی آسیب رسانده و زمان ضروری برای توسعه سلول های مغزی از طریق گفت و گو را هدر می دهد.

تلویزیون

چند حقیقت جالب درباره آی کیو

شاید خیلی ها دوست داشته باشند که میزان آی کیو با میزان موفقیت شان ارتباط مستقیم نداشته باشد، اما متاسفانه یا خوشبختانه روانشناسان مصرانه بر این باورند که میزان آی کیو تاثیر مستقیمی بر میزان موفقیت انسان دارد. آنچه در مطلب زیر به آن می پردازیم، حقایقی جالب درباره آی کیو یا ضریب هوشی است که به آن بهره هوشی هم گفته می شود.

افراد دارای آی کیو بالا خلاق ترند :

افرادی که بهره هوشی بالایی دارند ، از این موهبت الهی استفاده می کنند و کارهای خلاقانه و نوآور انجام می دهند . بهره هوشی افراد خلاق، مبتکر و نوآور بالاتر است.

میزان آی کیو بر میزان موفقیت تاثیرگذار است :

میزان آی کیو بر میزان موفقیت انسان تاثیر مستقیمی دارد و افرادی که بهره هوشی بالاتری دارند در تمامی مراحل زندگی موفق تر عمل می کنند.

میزان آی کیو

افراد باهوش روابط اجتماعی بهتری دارند :

بهره هوشی با روابط اجتماعی ارتباط تنگاتنگی دارد و افراد باهوش روابط اجتماعی بهتری دارند و رابطه بهتری با دیگران در اجتماع برقرار می کنند.

آی کیو خلافکاران کمتر است :

افرادی که بیشتر تمایل به انجام کارهای خلاف دارند و تمایلی به ادامه تحصیل و درس خواندن ندارند معمولا بهره هوشی شان از میزان متوسط یعنی بین 75 تا 90 کمتر است.

آی کیو افرادی که تمایل به خودکشی دارند ، کمتر است :

افرادی که تمایل به خودکشی دارند و با وجود مشکلات در زندگی به فکر حل کردن مشکلشان نیستند و راحت ترین راه برای فرار از مشکلات یعنی خودکشی را انتخاب می کنند، از بهره هوشی یا آی کیو کمتری برخوردارند.

افراد باهوش اعتماد به نفس بالاتری دارند :

ثابت شده است که کسانی که بهره هوشی بالاتری دارند، اعتماد به نفس شان هم بیشتر است.

اعتماد به نفس بالا سبب افزایش موفقیت افراد در عرصه های مختلف از جمله کار، ورزش و زندگی شخصی می شود.

اعتماد به نفس

افراد همه فن حریف آی کیو بالایی دارند:

افراد دارای آی کیو بالای 115 ، اغلب کارهایی را انجام می دهند که نیاز پیچیدگی خاصی دارند یا مهارت ویژه ای می طلبند.

انجام کارهای روتین و روزمره که نیاز به مهارت خاصی ندارد، نیاز به آی کیو چندانی هم ندارد.

رفتارهایی که باعث کاهش آی کیو در انسان می شود

4.2156
این مطلب مفید بود ؟13125
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/م.ح
برچسب : آی کیو (IQ)
وبگردی