روماتیسم ستون فقرات
علائم روماتیسم ستون فقرات چیست و چگونه می توان روماتیسم ستون فقرات را درمان کرد؟ در ادامه از تمام علائم، راه های تشخیص و درمان خانگی روماتیسم ستون فقرات مطلع خواهید شد.

علائم و درمان روماتیسم ستون فقرات یا آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری است که باعث تخریب مفاصل در بدن می شود. این بیماری می تواند در هر مفصلی در بدن رخ دهد و عمدتاً در مفاصل کوچک در دست ها و پاها است. هنگامی که آرتریت روماتوئید مفاصل ستون فقرات تحت تاثیر قرار می دهد، برای گردن (ستون فقرات گردنی) هم بسیار رایج می شود تا بر پایین کمر تاثیر بگذارد.

علائم آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم در اسپاین:

ورم مفاصل ستون فقرات می تواند منجر به درد گردن، درد کمر و یا دردی که به پاها و یا دست ها می زند، منجر شود که طبق آنچه در بخش سلامت نمناک گفته شده است در موارد پیشرفته تر، زوال مفاصل در ستون فقرات می تواند منجر به فشردگی طناب نخاعی و یا ریشه های عصبی ستون فقرات شود. علائم آرتریت روماتوئید در ستون فقرات به طور کلی شبیه علائم آرتروز است ( آرتریت دژنراتیو).

دامنه نشانه ها زیاد است و می تواند شامل هر ترکیبی از موارد زیر باشد:

درد شایع ترین نشانه است، به ویژه درد در پایه جمجمه که آرتریت روماتوئید به طور معمول بر مفاصل مهره های گردنی بالایی تاثیر می گذارد.

ورم و گرما در یک یا چند مفصل، حتی ممکن است به عنوان سوزش تلقی شوند. حساسیت محلی جایی که مفصل ستون فقرات تحت فشار قرار گرفته است.

از دست دادن انعطاف پذیری مفصل (ها) در ناحیه متاثر از ستون فقرات. حس خرد شدن زمانی که مفصل (به نام خراشیدگی) حرکت می کند، به خصوص در گردن برجسته است (اگر چه این صدای خرد شدن در مفاصل های معمولی نیز اتفاق می افتد)

سردرد، مربوط به آرتریت روماتوئید یا همان روماتسیم ستون فقرات

دردی که در یک یا هر دو بازو بازتاب می کند، نشان می دهد که یک عصب ستون گردنی تحت تاثیر قرار گرفته. دردی که در یک یا هر دو پا بازتاب می کند، نشان می دهد که یک ریشه عصبی ستون کمری تحت تاثیر قرار می گیرد.

تغییر در توانایی راه رفتن می تواند به افزایش فشار روی طناب نخاعی کمک کند. مور مور شدن و یا ضعف در بازوها و یا پاها، یا از دست دادن هماهنگی راه رفتن، که ممکن است نشانه این باشد که نخاع تحت تاثیر قرار گرفته است.

هر نوع مشکل در کنترل روده یا مثانه، مانند بی اختیاری یا ناتوانی در نگه داشتن ادرار یا عدم توانایی کنترل روده ها. علایم اختلالات روده ای یا مثانه و یا تغییر در توانایی راه رفتن یا حرکت بازوها، علایم پزشکی جدی هستند و به توجه فوری پزشکی نیاز دارند.

روماتیسم ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات

تشخیص:

آزمایش فیزیکی:

در معاینه دستی، پزشک ممکن است خراشیدگی را در مفصل گردن و یک حرکت ناپایدار از جمله "آزمایش کلانک" مثبت " (قابل لمس) پیدا کند. علامت ممکن است با سر انحنا و خمیدگی سر معلوم شود.

تصویر برداری رادیوگرافی:

50٪ بیماران مبتلا به بی ثباتی رادیوگرافی واقعا بدون علامت هستند.

رادیوگرافی اولیه باید خمیدگی و گسترش جانبی علاوه بر نماهای داخلی فوقانی / خلفی و جانبی باشد. این دیدها اغلب هر 2 - 3 سال، به خصوص در بیماران با علائم جدید یا احتمالاً نیاز به لوله گذاری، تکرار می شوند. پیشرفت بیماری از طریق فاصله آتلانداودنتال قدامی (AADI)، و فاصله آتلانتودنتال خلفی (PADI) اندازه گیری می شود. سایر تکنیک ها عبارتند از شاخص راناوات، خط مک گرگور، ایستگاه کلارک، و اندازه گیری ردلوند - جانل.

درگیری ستون فقرات با آرتریت روماتوئید یا همان روماتسیم ستون فقرات :

علائمی که معمولاً با آرتریت روماتوئید در ستون فقرات مرتبط هستند، می تواند برای بیمار قابل توجه باشد عبارتند از:

معاینه دستی قسمت متاثر از ستون فقرات باعث حساسیت می شود.

سفتی ناحیه متاثر از ستون فقرات.

خراشیدگی، به ویژه در ناحیه گردن

سردرد می تواند با آرتریت روماتوئید رخ دهد.

دردی که در یک یا هر دو بازو بازتاب می کند، نشان می دهد که یک عصب ستون گردنی تحت تاثیر قرار گرفته است. دردی که در یک یا هر دو پا بازتاب می کند، نشان می دهد که یک ریشه عصبی ستون کمری تحت تاثیر قرار می گیرد.

سختی در راه رفتن که نشانه افزایش فشار روی طناب نخاعی است. مور مور شدن، ضعف بازوها و یا پاها، تغییر در تعادل و هماهنگی که ممکن است نشانه مشارکت مشکل ستون فقرات باشد.

مشکل در کنترل مثانه و حرکت روده ای (به عنوان مثال، بی اختیاری، ناتوانی در ادرار یا ناتوانی در کنترل روده ها) ممکن است نشانه مشکل ستون فقرات باشد.

این امر نیازمند توجه فوری پزشکی است. اگر آرتریت روماتوئید باعث تخریب اتصالات مفاصل ستون فقرات می شود، شرایطی به عنوان اسپوندیلولیستیس، ممکن است گسترش یابد.

در اسپوندیلولیستیس، یک مهره فوقانی به جلو به سمت بالای مهره بعدی مجاور می رود. مهره لغزش کرده، می تواند فشار بیشتری بر روی نخاع یا ریشه های عصبی که از ستون فقرات خارج می شوند، وارد کند و باعث برخی از مشکلات فوق در ارتباط با فشار بر نخاع شود.

روماتیسم

درگیری ستون فقرات با آرترید روماتوئید

روماتیسم ستون فقرات چگونه درمان می شود؟

در اغلب موارد, درمان آرتروز ستون فقرات در راستای تسکین علایم درد و افزایش توانایی فرد در کارکردش است.

هدف آن داشتن یک سبک زندگی سالم است. درمان اولیه ممکن است شامل کم کردن وزن در صورت نیاز و سپس برای همه, حفظ وزن سالم می باشد. همچنین ورزش نیز مهم است.

ورزش علاوه بر کمک به مدیریت وزن نیز می تواند به این موارد کمک کند:

_افزایش انعطاف پذیری

_بهبود وضعیت روحیه

_تقویت قلب

_بهبود جریان خون

_انجام وظایف روزمره

برخی از تمرین های مرتبط با درمان استئوآرتریت شامل شنا, پیاده روی و ایروبیک است.

ورزش می تواند به دسته های زیر تقسیم شود:

تمرین های تقویتی:

این تمرین ها به دنبال ایجاد ماهیچه های قوی تر هستند. آن ها از طریق مقاومت با استفاده از وزن و یا باندهای لاستیکی عمل می کنند.

درمان روماتیسم

نحوه درمان روماتیسم ستون فقرات

تمرینات هوازی:

اینها تمرین هایی هستند که قلب و سیستم گردش خون را قوی تر می کنند.

تمرینات دامنه حرکتی برای درمان روماتیسم ستون فقرات:

این تمرینات انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد. همچنین دوره های استراحت در طرح کلی درمان لازم است.

اما نه برای مدت طولانی :

درمان های غیر دارویی برای روماتیسم ستون فقرات وجود دارند که البته همگی باید با مشورت پزشک انجام شوند و این درمان ها عبارت است از:

_ماساژ

_طب سوزنی

_کمپرس سرد یا گرم که به قرار دادن یخ یا کمپرس گرم بر روی مفصل آسیب دیده اشاره دارد.

_تحریک الکتریکی پزشکی از طریق پوست (ده ها) با استفاده از یک دستگاه کوچک که پالس های الکتریکی در ناحیه آسیب دیده منتشر می کند

_مکمل های غذایی

از داروهای ضد درد نیز می توان برای درمان آرتروز استفاده کرد.

مانند استامینوفن.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (nsaids) نیز در نقاط قوت خاصی در دسترس هستند.

مثال ها شامل آسپیرین, سدیم ناپروکسن و ایبوپروفن میشوند.

داروها عوارض جانبی جدی دارند، که عبارتند از:

حمله قلبی, سکته, سوزش معده و خونریزی و آسیب کلیوی. پماد موضعی و کرم نیز برای درمان درد در دسترس هستند.

آن ها در مناطقی اعمال می شوند که آسیب وجود دارد، اما به طور کلی خیلی موثر نیستند و نقش مسکن را دارند. پزشک ممکن است داروهای تجویزی را برای درمان علائمتان توصیه کند, زیرا داروهایی وجود ندارند که فرآیند را معکوس کنند.

این موارد ممکن است شامل مسکن تجویزی, داروهای خفیف, یا تزریق کورتیکواستروئیدها در اطراف ستون فقرات به نام تزریق استروئید باشد. مهم است که درک کنیم این تزریقات مشکل اساسی را اصلاح نمی کنند.

استروئیدهای خوراکی معمولاً استفاده نمی شوند. اغلب موارد آرتروز, بدون جراحی درمان می شوند, اما گاهی عمل جراحی انجام می شود.

آرتروز یکی از علل تنگی ستون فقرات یا تنگی کانال نخاعی است ؛ در مواردی که دستگاه عصبی و مثانه آسیب دیده است, سیستم عصبی آسیب می بیند و یا وقتی که راه رفتن بسیار مشکل می شود, احتمالاً جراحی توصیه می شود.

* در انتها مثل همیشه بخش سلامت نمناک توصیه می کند که حتما روند درمان خود را تحت نظر یک متخصص تایید شده دنبال کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.*

 

تمام علائم روماتیسم ستون فقرات + راههای تشخیص و درمان خانگی

3.982
این مطلب مفید بود ؟6418
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : spine-health / wikipedia / verywellhealth / webmd / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی