کمبود ویتامین
کمبود ویتامین ها در بدن می تواند یک خطر جدی باشد و سلامت انسان را به خطر بیندازد، یکی از بهترین روش ها برای دریافت ویتامین های مورد نیاز بدن داشتن یک تغذیه خوب و مناسب است.

نشانه های کمبود ویتامین در بدن

کمبود ویتامین در بدن زنگ خطری است که می تواند سلامت انسان را تهدید کند. همه ویتامینهای مورد نیاز بدن در مواد غذایی و محیط اطراف به وفور یافت می شوند فقط کافیست در تغذیه خود کمی دقت داشته باشیم.

ترک خوردگی گوشه لب ها با اینکه کوچک است اما بسیار درد دارد به این بیماری ترک گوشه لب گفته می شود که در نتیجه کمبود ویتامین ب بوجود می آید.علائم کمبود ویتامین متفاوت است. آنها به افسردگی و اضطراب، خستگی، کاهش شناختی و خیلی چیزهای دیگر مرتبط شده اند. مطالعه 2011 نشان می دهد که 30 درصد از آمریکایی ها ویتامین آ کافی و 70 درصد ویتامین د کافی ندارند.

بسیاری از افراد دیگر نیز در یک یا چند ویتامین ب کمبود دارند.خوشبختانه علائم کمبود ویتامین اغلب بسیار ساده است. در این بخش از سلامت نمناک نگاهی به آنچه ممکن است تجربه کنید اگر کمبود ویتامین آ، ب، و یا ث-+ دارید بیاندازید.

علائم کمبود ویتامین A

ویتامین آ واقعا بینایی را بهبود می بخشد - این عنصری کلیدی در دید شبانه است. اما این همه نیست:همچنین در پوست سالم، ریه ها، روده ها و دستگاه تنفسی نقش دارد و در مقابل عفونت ها محافظت می کند. در کشورهای توسعه یافته، کمبود آن نادر است، اما در میان افرادی که به برنج به عنوان یک غذای اصلی پایبند هستند، رایج است. همچنین می تواند باعث اسهال مزمن، بیماری سلیاک، فیبروز کیستیک، اختلالات پانکراس یا آسیب کبدی شود.

علائم کمبود ویتامین A عبارتند از:

  • کوری شبانه (در اوایل) منجر به کوری کامل میشود
  • خشکی چشم، پوست و سایر بافتها
  • افزایش عفونت ها
  • زخم قرنیه
  • بیضوی، مثلثی، یا تکه های نامنظم فوم روی سفیدی چشم
  • موی خشک
  • خارش
  • ناخن های شکسته

برای درمان کمبود ویتامین آ، پزشک دوزهای بالایی از ویتامین آ را تجویز می کند، و بعد از آن مصرف دوز پایین تر تا علائم بهبود یابد. اگر کمبود ویتامین آ دارید، با پزشک صحبت کنید زیرا دوزهای بالای آن سمی هستند.

توصیه روزانه برای ویتامین آ 700 mcg در زنان سالم و 900 در مردان است. حد نصاب آن 3000 میکروگرم است. ، که توسط مؤسسات پزشکی تعیین شده است، بالاترین میزان مواد مغذی است که می توان آن را روزانه بدون عوارض جانبی مصرف کرد.

منابع غذایی ویتامین آ عبارتند از:

  • طالبی
  • هویج
  • برگ سبز تیره
  • انبه
  • سیب زمینی های شیرین
  • ماهی تن

کمبود ویتامین a

منابع غذایی و علائم کمبود ویتامین آ

علائم کمبود ویتامین B

ویتامین ب به مجموعه ای از ویتامین ها با استفاده های مختلف و علائم کمبود اشاره دارد. آنها عبارتند از:ب1 (تیامین)، ب2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (پانوتنیک اسید)، B6، B12، اسید فولیک و بیوتین. در حالی که هر ویتامین B اثرات خاصی دارد، آنها همکاری می کنند ؛ دنیای خواص ویتامین گروه ب را در بخش های قبلی سلامت نمناک شرح دادیم.

علائم کمبود ویتامین B عبارتند از:

B1 (تیامین):خستگی و تحریک پذیری. بری بری علت کمبود شدید ویتامین ب است و می تواند اعصاب، عضلات، قلب و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

B2 (ریبوفلاوین):ترکها در گوشه های دهان، پوسته پوسته شدن سر

B3 (نیاسین):اختلال روانی و زوال عقل، همراه با پوسته پوسته شدن پوست، ضعف عضلانی و اسهال، اختلال حافظه، اختلال در تمرکز، افسردگی، دیوانگی، هذیان گویی یا پارانویا

B5 (پانتووتنیک اسید):تشنج، بثورات مقعد، زبان قرمز، شکاف در گوشه های دهان، یا احساس خواب رفتن و سوزن شدن در دست و پا

B12:خستگی ، کم خونی، پوسیدگی، ضعف، تنگی نفس، سرگیجه، سوزن شدن دست و پا یا از دست دادن حس در دست و پا، ضعف عضلانی،مشکلاتی در راه رفتن، سردرگمی و دیوانگی

Folate / فولیک اسید:خستگی، کم خونی، پوسیدگی، تحریک پذیری، تنگی نفس و سرگیجه، زبان قرمز و درد، احساس سستی، کاهش وزن، افسردگی، نقص لوله عصبی در نوزادان مادران کمبود فولات .

برای درمان کمبود ویتامین ب، اغلب ساده تر است که یک ویتامین ب کمپلکس را که حاوی تمام اجزای مورد نیاز است، مصرف کنید. ممکن است بخواهید در بعضی از شرایط ویتامین های دیگر ب بخورید.

به عنوان مثال، برای خستگی، حداقل شش هفته یک مکمل ب کمپلکس با توان بالا را امتحان کنید، همراه با یک 2000 میکروگرم اضافی ب12 زیر زبان هر روز. مطمئن شوید که فرم ب12 متیل کوبالامین است که دارای بیشترین جذب است.

توصیه های روزانه برای بزرگسالان سالم برای ویتامین های مختلف ب به شرح زیر است:

B1 تیامین:1.2 میلی گرم برای مردان، 1.1 میلی گرم برای زنان، بدون UTL

B2 (ریبوفلاوین):1.3 میلی گرم برای مردان، 1.1 میلی گرم برای زنان، بدون UTL

B3 (نیاسین):16 میلی گرم مردان، 14 میلی گرم زنان، UTL 35 میلی گرم در روز

B5 (پانتووتنیک اسید):5 میلیگرم مردان و زنان، بدون UTL

B6:1.3 میلیگرم مردان و زنان، بدون UTL

B12 مردان و زنان 2.4 کیلوگرم، بدون UTL

فولیک اسید:400 میکروگرم مردان و زنان، 1000 میکروگرم در روز

بیوتین:RDA برای بیوتین وجود ندارد، اما مصرف کافی 30 میکروگرم است

رژیم غذایی توصیه شده، که توسط هیئت غذا و تغذیه آکادمی علوم ملی تأسیس شده است، میانگین مصرف روزانه رژیم غذایی است که برای رفع نیازمندی های مواد مغذی 97 تا 98 درصد مردان سالم یا زنان یک سن خاص است و بر اساس شواهد بالینی است اگر شواهد کافی برای ایجاد RDA وجود نداشته باشد، به جای آن مقدار مصرف کافی استفاده می شود.

کمبود ویتامین ب

کمبود ویتامین B

کمبود ویتامین ث

ویتامین ث محلول در آب است، بنابراین از طریق ادرار دفع می شود و نیاز به جایگزینی دارد. ویتامین ث ایمنی را تقویت می کند، اما این همه آن چیزی نیست. چنانچه در مطلب مربوط به خواص ویتامین سی در سلامت نمناک کامل توضیح دادیم این کمک می کند زخم ها را بهبود بخشید غضروف ها ، استخوان، و دندان را ترمیم می کند و آنتی اکسیدان است.

علائم کمبود عبارتند از:

مردان سالم باید حدود 90 میلی گرم ویتامین ث روزانه مصرف کنند، در حالی که زنان حدود 75 میلی گرم نیاز دارند. با این حال، اگر سیگار می کشید، 35 میلی گرم در روز اضافه کنید.

منابع غذایی خوب ویتامین ث عبارتند از:

ویتامین های مورد نیاز بدن

منابع غذایی و علائم کمبود ویتامین ث 

علائم کمبود ویتامین و مواد معدنی بیشتر

کمبود ویتامین د معمول و بسیار مضر است. کمبود کلسیم روی استخوان های شما تاثیر می گذارد.

کمبود منیزیم در بیماری آسم نقش دارد.

ویتامین ب12 برای تولید مقدار کافی گلبول های قرمز سالم در مغز استخوان لازم است. ویتامین ب12 تنها در غذاهای حیوانی (گوشت و محصولات لبنی) در دسترس است. کمبود ویتامین ب12 B12 ذخیره شده در می تواند منجر به کم می تواند موجب کم خونی شود، که تعداد گلبول های قرمز کمتر از حد نرمال است.

کمبود ویتامین ب12 می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

عدم وجود فاکتور درونی، همچنین آنمی فقرآهن نامیده می شود - عامل ذاتی یک پروتئین است که توسط سلول های معده ایجاد می شود. فاکتور درونی مربوط به ویتامین ب12 است و به روده جذب می شود. فقدان عامل درونی شایع ترین علت کم خونی دردناک است. فقدان عامل ذاتی اغلب با یک بیماری به نام گاستریت آتروفیک، در افراد سالخورده تبار آفریقایی-آمریکایی یا اروپای شمالی شایع تر است. در این افراد، کم خونی زودرس حدود 60 سالگی پیشرفت می کند.

در کودکان، کاهش سطح فاکتور درونی می تواند یک وضعیت ارثی (ژنتیکی) باشد. هنگامی این اتفاق می افتد، که سطح پایین فاکتورهلی درونی باعث علائم آنمی مهلک در بیماران کوچک تراز 10 سال می شود.

کم خونی مهلک بیشتر در افراد مبتلا به بیماریهایی که با اختلالات سیستم ایمنی ارتباط دارند مانند بیماری گریوز، کم کاری تیروئید (غده تیروئید زیر)، تیروئیدیت (التهاب تیروئید)، ویتیلیگو و بیماری آدیسون (نارسایی آدرنوکورتیک)

از بین بردن یا تخریب معده - کمبود ویتامین ب12 در افرادی که جراحی شکم برای برداشتن بخشی یا تمام معده داشته اند.

رشد بیش از حد باکتری ها - بعضی افراد کمبود ویتامین ب12 را به علت شرایطی که باعث کند شدن حرکت غذا از طریق روده ها (دیابت، اسکلرودرمی، انسداد و دیورتیکولا) می شوند، افزایش می دهد و باکتری های روده ای را در قسمت فوقانی روده کوچک تقویت می کند. این باکتری ها ب12 را برای استفاده خود مصرف می کنند، نه اینکه به بدن اجازه جذب دهند.

کمبود رژیم غذایی - گیاهخواران (گیاهخوارانی که گوشت، ماهی، تخم مرغ و یا محصولات لبنی را نمی خورند) می توانند دچار ویتامین ب12 شوند. کمبود ویتامین ب12 در بیماران مبتلا به پرخوری یا پرخوری عصبی نیز می تواند به رژیم غذایی مرتبط باشد. با این وجود، کبد می تواند ویتامین ب12 را تا 5 سال ذخیره کند.

کمبود ویتامین ب12

دلایل کمبود ویتامین ب 12 چیست؟

تشخیص کمبود ویتامین ب 12:

پزشک شما درباره رژیم غذایی و سابقه خانوادگی کم خونی سؤال می کند. همچنین سابقه بیماری ها (دیابت، اختلالات ایمنی) یا جراحی هایی مانند کوچک کردن معده، می تواند به کمبود ب12 منجر شود، بررسی خواهد کرد.

پزشک ممکن است مشکوک شود که کمبود ویتامین ب12 بر اساس سابقه بیماری داشته باشید . در طول معاینه فیزیکی، پزشک به دنبال یک زبان قرمز، رنگ پریده یا زرد رنگ، تپش سریع قلب ناشی از افزایش خون .

آزمایشات آزمایشگاهی شامل:

آزمایش خون استاندارد برای اندازه گیری سطح گلبول های قرمز و بررسی ظاهر آن - در کمبود ویتامین ب12، گلبول های قرمز غیرعادی بزرگ هستند و به نظر غیر طبیعی می رسد

آزمایش خون برای اندازه گیری سطوح ب12 - همچنین ممکن است سطح آهن و فولات برای بررسی کمبود این مواد مغذی اندازه گیری شود.

آزمایش خون برای اندازه گیری سطح متیل مالونیک اسید - سطح اسید متیل مالونیک خون افزایش می یابد زمانی که یک فرد مبتلا به کمبود ب12.

آزمایش خون برای آنتی بادی های عامل درونی - پزشک ممکن است آزمایش های ویژه ای برای سطح آنتی بادی برای تعیین اینکه آیا شما کم خونی دارید بنویسد. اکثر افراد که فاکتور ذاتی در معده دارند، این آنتی بادی ها را در خون دارند.

بیوپسی مغز استخوان - بعضی اوقات، بیوپسی مغز استخوان برای کمک به تایید تشخیص انجام می شود. در این روش یک نمونه کوچک از مغز استخوان با قرار دادن یک سوزن در استخوان لگن درست زیر کمر در هر دو طرف ستون فقرات گرفته می شود. نمونه مغز استخوان در یک آزمایشگاه برای بررسی علل دیگر کم خونی و اختلالات خونریزی قرمز مورد بررسی قرار گرفته است.

 

عوارض کمبود ویتامین های د ، آ ، ب 12 + بهترین منبع ویتامین ها

4.530
این مطلب مفید بود ؟273
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : universityhealthnews / drugs / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی