قد بلند شدن
علت کوتاهی قد چیست و چگونه باید از آن در کودکان جلوگیری کنیم؟ برای قد بلند شدن خیلی از موارد تاثیر گذار هستند که یکی از آن ها مصرف مواد مغذی ضروری است که به افزایش قد کمک شایانی می کند.

روش های بلند شدن قد :کوتاهی قد و راههای برای جلوگیری از آن در کودکان

کوتاهی قد معضل بزرگی است که براثر اختلالات ژنتیک، عملکرد سیستم غدد اندوکرین، وضعیت تغذیه ای، سطح فعالیت فیزیکی و وجود یا عدم وجود بیماری های مزمن به وجود می آید. برای تشخیص و جلوگیری از کوتاه شدن قد از چارت رشد به صورت منظم استفاده کنید و قد خود را از دوران شیرخوارگی ثبت نمایید.

علت عمده کوتاهی قد

کوتاهی قد در بسیاری از موارد به علت عوامل فیزیولوژیک مانند علل سرشتی یا فامیلیال (ژنتیک) ایجاد می شود. عملکرد سیستم غدد اندوکرین در شد قدی موثر است. کوتاهی قد ممکن است به علت ابتلا به بیماری های مهم و قابل درمان (علل پاتولوژیک) مانند بیماری های مزمن گوارشی یا کلیوی، ریکتز، دیسپلاری استخوانی، اختلالات کروموزومی، بیماری های مختلف نظیر سوءتغذیه و بیماری های ریوی، خونی و مشکلات روحی- روانی نیز به وجود آید. اختلالات هورمونی نیز می تواند علت دیگر کوتاهی قد باشد.

عوامل موثر در بلند قد شدن

بررسی دقیق الگوی رشد به ویژه در دوران کودکی الزامی است زیرا تغییرات رشد و افزایش قد شاخص حساسی از سلامت عمومی می باشد. عوامل داخلی و محیطی در طول دوران رشد در قد افراد تداخل دارد.

 علت کوتاهی قد چیست؟

عواملی که در قد بلند شدن موثر هستند 

عوامل داخلی تعیین کننده قد:

فاکتورهای ژنتیکی هستند که از والدین به فرزند به ارث می رسد و قابل تغییر نیست . از نظر ژنتیکی پس از اتمام دوران بلوغ افزایش قد متوقف می شود وفعل و انفعالات پیچیده ژن ها، مواد مغذی و هورمون ها به اوج خود می رسد.

عوامل محیطی تاثیرگذار در قد افراد عبارتند از:

عوامل محیطی مانند تغذیه، آب و هوا، اقلیم و بیماری ها ونزدیکی یا دوری به خط استوا در رشد فرد بسیار مهم هستند. تغذیه مناسب بیشترین اثر را در مراحل رشد دارد. بسیاری از مکمل ها و مواد مغذی و هورمون ها وجود دارند که در رشد استخوان و افزایش قد موثر هستند.

تاثیر هورمون های مختلف در افزایش قد

برای افزایش یافتن قد ، تنها هورمون رشد که از هیپوفیز ترشح می شود تاثیر گذار نیست و برخی هورمون های دیگر مانند هورمون های جنسی زنانه و مردانه در مقدار بالا باعث تکمیل زودهنگام رشد استخوانی و غضروف ها شده و موجب مهار عملکرد هیپوفیزمی شوند و در نتیجه در قد افراد تاثیر گذار هستند . همچنین کم کاری تیروئید نیز می تواند سبب توقف رشد و اتصال زودهنگام غضروف های مفصلی گردد.

قد بلند شدن بستگی به عوامل متعدد داخلی و خارجی دارد. بدانید که باید کودکان و نوجوانان کدام دسته از مواد غذایی را باید مصرف کنند تا قد و قامتی رشید داشته باشند. ویتامین ها و تغذیه مناسب کلیدهای مهم برای افزایش قد همراه با ساختار ژنتیکی هستند. استخوان ها باید سالم و قوی باشند تا بلندتر شوند. بدن به رژیم غذایی متعادل با مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد. ویتامین ها عمدتا به رشد کمک می کنند، ویتامین د، ب1، ث، ب2 و مواد معدنی نظیر فسفر و کلسیم هستند.

 علت کوتاه بودن قد

هورمون های مختلف چه تاثیری در افزایش قد دارد؟

 ویتامین ها برای رشد قد

در این بخش از سلامت نمناک مورد از بهترین ویتامین برای افزایش قد ذکر شده است.

1. ویتامین B1 مناسب برای افزایش قد

گفته می شود ویتامین ب رشد بدن را بالا برده و به رشد بلندتر کمک می کند. بیشتر غذاهایی که ما در آن ها مصرف می کنیم، منبع ویتامین ب است. علاوه بر این، آن ها برای بدن نیز مفید هستند.سیستم گوارشی نیز با جذب این ویتامین حفظ می شود. برای اعضا بدن خون تامین می کند و به رشد مناسب بدن کمک می کند هم چنین به حفظ عملکرد درست قلب و سیستم عصبی کمک می کند.

برخی از منابع مهم حاوی ویتامین ب1 بادام زمینی، سویا، برنج و هستند ؛ ویتامین ب یکی از ویتامین هاست که به رشد بلندتر کمک می کند.

2. ویتامین D برای افزایش قد:

این بسیار مهم است و به استخوان ها کمک می کند تا آن ها را بلند و قوی کنند. نور خورشید غروب نیز ویتامین د ضروری بدن تامین می کند.اگر بدن مقدار مورد نیاز ویتامین د را دریافت نکند دندان ها و استخوان ها ضعیف می شوند. نور خورشید منبع مهم ویتامین د است. علاوه بر این می توانید میزان ویتامین د را با خوردن گوجه فرنگی، سیب زمینی، شیر، مرکبات افزایش دهید.

این کار به شما این امکان را می دهد که به بلندی برسید که به طور ژنتیکی در نظر گرفته شده است.ویتامین د نیز به بدن کمک می کند تا کلسیم و فسفر را جذب که به رشد بلندتر نیز کمک می کند.ویتامین د برای رشد قد در میان بزرگسالان بهترین ویتامین دیگر است. ویتامین د نیز به مبارزه با ریزش مو کمک می کند. استفاده از مکمل های ویتامین د کمک می کند تا موی سالم داشته باشید.

چگونه از آن استفاده کنیم:ماهی چرب مثل ماهی تن، سالمون و ماهی خال منبع خوبی از ویتامین د هستند. گوشت گاو، پنیر و زرده تخم مرغ برخی غذای بیشتری هستند که می توانید به عنوان منابع ویتامین د بخورید.

 مصرف ویتامین د

مصرف ویتامین d به افزایش قد کمک می کند

3. ویتامین ث موثر در افزایش قد:

ویتامین ث نیز به عنوان آسکوربیک اسید خوانده می شود و در بسیاری از میوه ها فراوان است. آن ها به بیرون کردن سموم از بدن کمک می کنند و بدن را تمیز نگه می دارند.به رشد دندان ها و استخوان ها کمک می کند. همچنین آن ها را تقویت می کند.ویتامین ث یکی از آنتی اکسیدان ها خوب است در نتیجه از بیماری ناشی از رشد بدن در سنین پایین جلوگیری می کند.گوجه فرنگی، میوه های مرکبات، سیب زمینی و توت ها منبع غنی این ویتامین هستند.ما چیزهای زیادی در مورد اهمیت ویتامین ث شنیده ایم. ویتامین ث به تقویت استخوان ها بدن کمک می کند.

چگونه از آن استفاده کنید:گواوا، گریپ فروت، کیوی و پرتقال حاوی ویتامین ث هستند. یک کاسه از این میوه ها را روزانه بخورید تا افزایش چشمگیر قد را ببینید.

4. ویتامین B2 برای افزایش قد:

این یکی از ویتامین های مهم است که به رشد قد کمک می کند. ویتامین ب 12 در سبزیجات پر شاخ و برگ فراوان است و بهترین راه برای خوردن آن ها این است که آن ها را در سالاد برای کودکان خود بگنجانید. ریبو قلاوین نام مشهور دیگری از ویتامین B2 است هم چنین به رشد ناخن ها، استخوان ها، پوست و مو نیز کمک می کند. برای افزایش مقدار ریبو فلاوین در بدن از سبزیجات سبز و برگ، ماهی، شیر و تخم مرغ در رژیم غذایی استفاده کنید.

چگونه از آن استفاده کنیم:ویتامین ب2 در سبزیجات پر برگ وجود دارد. آن ها انرژی مورد نیاز را به بدن می دهند و مکمل های لازم برای قد هستند.

 ویتامین ها برای افزایش قد

کمک به افزایش قد با مصرف ویتامین b2

5. کلسیم مناسب برای افزایش قد:

کلسیم به بدن کمک می کند تا رشد استخوان را افزایش دهد. هم چنین استحکام استخوان ها برای رشد بلندتر افزایش می دهد.این مواد معدنی بسیار مهم در رشد قد و شخصیت تان هستند.شیر و همه محصولات لبنی مانند پنیر، کره، و غیره بسیار غنی از کلسیم هستند.منابع غذایی مانند اسفناج، شلغم ، محصولات سویا وکلم نیز غنی از کلسیم هستند.کلسیم باید به طور منظم مصرف شود تا استحکام و طول عمر استخوان ها را افزایش دهد که منجر به افزایش قد می شود.

نیاز به کلسیم :

از 1 تا 5 سال:500 میلی گرم

از 5 تا 10 سال:800 میلی گرم

از 10 تا 20 سال:1300 میلی گرم

از 20 تا 50 سال و بالاتر از آن:1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم.

نیازی به گفتن نیست که کلسیم استخوان های را تقویت می کند و به آن قدرت می دهد. آن ها همچنین مکمل های بسیار خوبی به عنوان ویتامین هستند که به رشد قد کمک می کنند.

چگونه از آن استفاده کنیم:یک لیوان شیر در شب، نیاز کلسیم بدن را تامین می کند پنیر، ساردین، ماست و لوبیا نیز در آن ها کلسیم هستند. به یاد داشته باشید هر روز آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 افزایش رشد استخوان ها

مصرف کلسیم برای کمک به افزایش رشد استخوان ها 

6. فسفر

کلسیم به تنهایی برای ساختن بافت ها و استخوان ها کافی نیست. ما به فسفر و کلسیم نیاز داریم. ترکیب هر دو برای رسیدن به حداکثر نتایج ضروری است و به هضم ویتامین ریبو فلاوین کمک می کند.کمبود آن منجر به از دست رفتن استخوان خواهد شد، به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند.80 درصد فسفر بدن در استخوان وجود دارد. مانع رشد آهسته استخوان ها در کودکان با جلوگیری از بیماری های استخوانی مانند نرمی استخوان می شود. به این ترتیب در رشد قد مشارکت داشته باشید.

چگونه از آن استفاده کنید:آجیل، لوبیا و ماهی حاوی مقدار زیادی فسفر هستند و می توانند به عنوان بخشی از مکمل های غذایی مصرف شوند. یک مشت گردو بردارید و هر وقت دوست دارید آن ها را بخورید.

مواد مغذی ضروری برای رسیدن به یک قد بهینه

پروتئین ها: این یکی از مهم ترین عوامل غذایی در افزایش قد کودکان است. پروتئین برای ساخت، توسعه و نگهداری ماهیچه ها و بافت های بدن ضروری است. کمبود پروتئین می تواند به رشد غیر عادی و یا کوتاهی ماهیچه منجر شود. در نتیجه والدین باید مطمئن شوند که رژیم غذایی کودک پروتئین های کافی دارد.

مواد معدنی: مواد معدنی خاص در غذا برای حمایت از رشد قد کودک ضروری هستند. غذاهایی که در آهن، منیزیم، فسفر، ید، منگنز و فلورید غنی هستند به افزایش رشد در کودکان و نوجوانان مشهور هستند. کلسیم هم بسیار مهم است، چون نه تنها از رشد پشتیبانی می کند، بلکه استخوان ها را قوی می سازد.

ویتامین ها: وقتی به سلامت استخوان و قد می رسد، ویتامین د نقش حیاتی ایفا می کند. این به این دلیل است که به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. کمبود ویتامین د می تواند منجر به ضعف استخوان ها شود و اثر منفی بر قد نیز بگذارد. علاوه بر این، ویتامین های دیگر برای رشد خوب در کودکان شامل ویتامین آ، ویتامین ب1، ویتامین ث، ویتامین ث، ریبوفلاوین، آسکوربیک اسید و ویتامین اف هستند. سبزیجات و میوه ها غنی از ویتامین ها در رژیم غذایی سالم و متعادل ضروری هستند.

کربوهیدرات: کربوهیدرات ها مضر در نظر گرفته می شوند، اما در رژیم غذایی کودکان برای افزایش قد ضروری هستند. کربوهیدرات به بدن، به ویژه در مورد کودکان، انرژی می دهد. با گفتن این جمله، بدیهی است که باید مراقب باشید که رژیم غذایی کودک شامل کربو هیدرات هایی باشد که مصرف می کنند باید از کل مواد غذایی مانند گندم و غله باشد. غذا شامل آرد تصفیه شده مثل پیتزا، همبرگر و نان سفید، غنی از کربوهیدرات هستند که می توانند مضر باشند.

علاوه بر کربو هیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی، کودک همچنین به مقدار توصیه شده از اسیدها ی چرب امگا 3 و امگا 6 در رژیم غذایی نیاز دارند تا سلامت خوب و رشد قد بهینه را تضمین کند. کودک را تشویق کنید تا غذاهایی را انتخاب کند که حاوی این مواد مغذی هنگام تهیه غذا باشند.

 مواد مغذی برای قد بلند شدن

مواد مغذی ضروری برای کمک به افزایش قد

خواب ایده آل و کافی برای داشتن قد بلند و مناسب

هر فرد نیاز مخصوص به خواب روزانه خود را دارد. این درست نیست که هر چه بیشتر بخوابید، برای رشد بهتر است. خواب زیاد باعث می شود بدن تنبلی کند و متابولیسم را کند کند در نتیجه خطر افزایش وزن بالا می رود. به طور متوسط، یک بزرگ سال جوان روزانه به حداقل 8 ساعت خواب و نوجوانان به 9 ساعت یا بیشتر نیاز دارند. با این حال، این فقط یک میانگین است و ممکن است دقیقا برای شما صادق نباشد. بهترین راه برای مشخص کردن میزان دقیق زمان خواب که نیاز دارید این است که اصلا آن را محاسبه نکنید. فقط شب ها زود بخوابید، از ساعت زنگدار استفاده نکنید و بگذارید به طور طبیعی بیدار شوید. بدن شما ساعت زیستی مخصوص خودش را دارد که می تواند مقدار دقیق خوابش را تعیین کند. تا زمانی که عادت خوب خواب دارید این کار را نکنید بدن شما از خودش مراقبت خواهد کرد.

خواب با حالت بدنی مناسب برای رشد در طول خواب بسیار مهم است. خواب با حالت صحیح می تواند کمک کند ستون فقرات را کشیده و قد را افزایش دهید؛ خواب با حالت نادرست می تواند باعث کشیدگی گردن، شانه ها و کمر در طول خوابیدن شود. در ادامه نکات مفیدی در مورد نحوه خوابیدن با وضعیت بدنی مناسب وجود دارد.

خوابیدن در یک تشک راحت و محکم:

اگر به اندازه کافی محکم نیست، یک ورقه چوبی زیر تشک قرار دهید. خوابیدن در سطح سخت ستون فقرات را در موقعیت طبیعی قرار می دهد. این باعث افزایش طول نخاع می شود و به هورمون رشد نیز اجازه می دهد که به راحتی از بدن عبور کند.

خوابیدن روی پشت با یک بالش صاف در زیر زانوهایتان:این کار ستون فقرات را به طور مناسب تراز خواهد کرد و از هر گونه دردهای پشت سر در یک موقعیت خمیده جلوگیری خواهد کرد. دراز کردن زانوها و پاها به مغز کمک می کند تا خون اکسیژن بیشتری دریافت کند. مقدار بیشتر اکسیژن باعث می شود مغز انرژی بیشتری دریافت کند، روی پهلو با زانوهای خمیده بخوابید. کمر را صاف می کند. بالش صاف ممکن است برای حمایت از گردن به کار رود، به خصوص اگر شانه های پهنی دارید.

4.)از بالش بلند استفاده نکنید. در حالی که روی پشت دراز کشیده و سر را روی بالش بلندی قرار داده اید، گردن به جلو خم می شود و کمرتان در وضعیت بسیار غیر طبیعی قوس می گیرد. این به گردن، شانه ها و کمر فشار می آورد همچنین رشد ستون فقرات را در طول شب کم خواهد کرد.

5.)با صورت به سمت پایین یعنی رو به بالشت نخوابید چراکه این باعث افزایش قوس گردن و شانه ها می شود.

 

همه چیز برای قد بلند شدن ، تغذیه کدام خواب چقدر؟

4.693
این مطلب مفید بود ؟867
منبع : stylesatlife / parenting / بخش ورزش و تناسب اندام نمناک/ح.ب /ن
برچسب : بلندی قد
وبگردی