سیزده بدر
شما را با بوستان ها و مکان های تفریحی و گردشگری بی نظیر در تهران برای گذراندن روز “سیزده بدر” آشنا خواهیم کرد.

مکانهای گردشگری و تفریحی تهران در سیزده بدر

سیزده بدر که در تقویم‌های رسمی ایران روز طبیعت نامیده می‌شود، سیزدهمین روز از فروردین ماه است که مردم ایران به رسم نیاکان خود و برای راندن نحسی از خانه به دامان طبیعت می‌روند. اگر برای سیزده بدر و روز طبیعت به دنبال مکانی آرام و زیبا هستید، در این بخش از نمناک به معرفی تعدادی مناطق دیدنی پایتخت می پردازیم.

سیزده بدر سال 1403 چه روزی است؟

روز سیزدهم فروردین ماه سال 1403شمسی برابر با دوشنبه،21 ماه رمضان سال 1445 و یکم ماه آوریل سال 2024 است.از این روز در تقویم ملی ایران با نام «روز طبیعت» یاد می‌کنند و از تعطیلات رسمی کشور است.

سیزده بدر در تهران کجا بریم؟

بهترین مناطق دیدنی تهران برای روز طبیعت عبارتند از:

بوستان جمشیدیه

پارک جمشیدیه از بهترین تفرجگاه های تهران در 13 بدر 1403 است که با امکانات خوبی که در دل خود دارد، شرایط تفریح یک روز تعطیل را برای پایتخت‌نشینان مهیا می کند. بوستان سنگی جمشیدیه، نگارستان و آمفی تئاتر پارک جمشیدیه، دریاچه پارک جمشیدیه و...از دیدنی های پارک جمشیدیه است. پارک جمشیدیه در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار واقع شده است.

بوستان جمشیدیه

بام تهران

بام تهران از مرتفع‌ترین مناطق تهران است که می‌توانید در سیزده بدر آنجا بروید و در آنجا کل شهر را زیر پاهای خود ببینید؛ امکانات تفریحی و رفاهی زیادی برای خوش‌گذرانی و راحتی گردشگران در بام تهران فراهم شده است. بام تهران در بزرگراه چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک تا ابتدای تله‌کابین توچال قرار دارد.

بام تهران

پارک آب و آتش

پارک آب و آتش یکی از بهترین جاهای دیدنی در روز طبیعت است که دارای امکاناتی کامل است ودر نزدیکی پل طبیعت، بوستان بنادر و بوستان نوروز قرار دارد. پارک آب و آتش در خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین قرار دارد.

پارک آب و آتش

بوستان جوانمردان

پارک جوانمردان تهران یکی از بوستان های بزرگ پایتخت با جاذبه های گردشگری متنوع و امکانات تفریحی برای کودکان و بزرگسالان است که برای سیزده بدر گزینه مناسبی می باشد. این پارک واقع در محدوده شمال غربی شهر تهران، بین بزرگراه های علامه جعفری و شهید همت می‌باشد.

بوستان جوانمردان

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر تهران یکی از جاذبه‌های پرطرفدار برای اهالی پایتخت در روز طبیعت محسوب می‌شود؛ این محوطه سرسبز و جنگلی امکانات خوبی چون پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری، زمین بازی کودکان، آلاچیق،دریاچه مصنوعی و... دارد. آدرس دریاچه چیتگر وبوستان جنگلی چیتگر، تهران، اتوبان شهید خرازی، دریاچه چیتگر (دریاچه شهدای خلیج فارس) می باشد.

پارک جنگلی چیتگر

پل طبیعت

پل طبیعت که از جاهای دیدنی تهران است که روی اتوبان مدرس احداث شده است و پارک طالقانی را به پارک آب و آتش متصل می‌کند. در روز طبیعت می توانید به این مکان رفته و به عکاسی و خوش گذرانی بپردازید. پل طبیعت تهران در تلاقی شاه‌راه‌های اصلی شهر از جمله مدرس، همت، حقانی و رسالت قرار گرفته است.

پل طبیعت

بوستان طالقانی

پارک طالقانی یکی از پارک‌های جنگلی است که در کنار بزرگرا‌ه‌های حقانی، همت و مدرس قرار دارد. برخی از امکانات پارک طالقانی شامل آلاچیق‌، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، بوفه، مسجد و وسایل ورزشی می‌شود.

بوستان طالقانی

پارک پلیس

پارک پلیس که با نام بوستان پلیس نیز شهرت دارد، یکی از بهترین پارک ها برای سیزده بدر است. پارک پلیس در خیابان توحید تهرانپارس قرار دارد که در گذشته به‌خاطر داشتن درختان انار ﺑﺴﻴﺎﺭ، به باغ اناری معروف بود. پارک پلیس علاوه بر فضای سبز دوست‌داشتنی، محل قرارگیری عمارت ارباب هرمز و موزه گرافیک ایران است.

پارک پلیس

پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار قسمتی از منطقه حفاظت‌شده جاجرود محسوب می‌شود که بسیاری از مردم روز طبیعت را در آن می گذرانند. پارک ملی سرخه حصار در شرق تهران، در محدوده منطقه 13 قرار دارد و نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه فرهنگسرا است که روی خط دو قرار دارد.

پارک سرخه حصار

پارک جنگلی یاس

پارک جنگلی یاس فاطمی از پارک‌های جنگلی تهران است که یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای دورهمی خانواده‌ها در سیزده بدر می باشد. پارک جنگلی یاس فاطمی به دلیل قرار گرفتن در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات و بزرگراه معروف شهید بابایی دارای آب‌وهوای مناسبی است که با نام قوچک نیز شناخته می‌شود.

پارک جنگلی یاس

پارک جنگلی لویزان

ارک جنگلی لویزان یا پارک جنگلی شیان از جمله بهترین‌‌ پارک های تهرانبرای روز سیزده بدر است که در شمال شرقی پایتخت و در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا قرار دارد. این پارک جنگلی دارای مناظر بی‌نظیری است و از آن جا که در ارتفاع قرار گرفته است، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به تهران دارد. این پارک در بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان قرار گرفته است.

پارک شیان

پارک جنگلی کوهسار

کوهسار از خوش‌آ‌ب‌وهواترین پارک های تهران و از مناطق تفریحی محبوب برای روز سیزده بدر است که با فضای دنج و دلنشین خود، محیط مناسبی برای فرار از همهمه و آلودگی شهر به شمار می‌رود. تله کابین، بالن‌سواری، کایت‌سواری، پاراگلایدر، چتربازی و پرتاب بومرنگ از امکانات پارک کوهسار است. پارک جنگلی کوهسار در انتهای بلوار شهران شمالی قرار دارد.

پارک جنگلی کوهسار

لتمال کن

پارک جنگلی لتمال یا پارک جنگلی لتمان از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی پایتخت وجای مناسبی برای سیزده بدر به حساب می‌آید که علاوه بر آب‌و‌هوای خوش و امکان پیک‌نیک، برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی مناسب است.پارک جنگلی لتمال در بزرگراه همت (شرق به غرب)، بعد از بزرگراه آزادگان قرار دارد.

پارک جنگلی لتمان

دشت گرچال

دشت هویج یا گُرچال که در میان محلی‌ها به گهچال و یا گیاه‌چال هم شهرت دارد، از بهترین نقاط برای سیزده بدر است که در آن می‌توانید اوقاتی را به پیک نیک بگذرانیدواز طبیعت لذت ببرید و یا به گشت‌وگذار در دشت بپردازید و کوهنوردی در کوه‌های اطراف را تجربه کنید.این دشت که در بالای روستای افجه و در ناحیه گلندوک و لواسان واقع شده است.

دشت گرچال

بوستان قیطریه

پارک قیطریه یکی از باغ‌های دوره قاجار و بسیار مناسب برای طبیعت گردی است که دارای امکاناتی چون کتابخانه، فرهنگسرای ملل، نگارخانه، سینما 6 بعدی، زمین بازی کودکان، پیست اسکیت و آموزش اسکیت و... است. این پارک در شمال بزرگراه صدر و انتهای خیابان قیطریه جای دارد.

 
بوستان قیطریه

بوستان نوروز

بوستان نوروز تهران، یکی از بهترین مکان‌ها برای گردش و تفریح در روز سیزده فروردین است که دارای امکانات تفریحی متعددی از پلانتاریوم گرفته تا دریاچه بوستان می باشد. پارک نوروز تهران در بزرگراه حقانی، خیابان دیدار جنوبی قرار دارد.

بوستان نوروز

دربند

دربند، منطقه‌ای عالی با آب‌وهوای دلپذیر است که چشم‌انداز فوق‌العاده ای دارد و می توانید برای سیزده بدر به آنجا رفته و به کوهنوردی بپردازید و از هوای مطبوع و محیط دیدنی آن استفاده کنید. دربند، از دهکده‌های قدیمی شمیران و از محله‌های شمال تهران است.

دربند

درکه

درکه یکی از محلات ییلاقی شمیرانات و مناسب برای سیزده به در است که در قسمت شمال غربی تهران قرار گرفته و در امتداد رودخانه‌ای به همین نام ایجاد شده و جذابیت‌های بسیار زیادی دارد. نام درکه از دو کلمه «دَرِ» مخفف دره و «که» نشانه تصغیر گرفته شده که به‌معنای دره کوچک است.

درکه

بوستان ولایت

شما می توانید امسال سیزده بدر به بوستان ولایت بروید و از امکانات متنوع تفریحی پارک شامل پیست دوچرخه‌سواری، موتورسواری و شهربازی سرپوشیده استفاده نمایید. مجموعه‌ای با نام شهربانو در این پارک طراحی شده که محیط مناسب و کاملا خصوصی برای بانوان فراهم کرده است. بوستان ولایت در جنوب غربی شهر و منطقه 19 شهرداری تهران قرار دارد.

بوستان ولایت

بوستان نهج البلاغه

یکی از پارک‌های زیبا و دیدنی تهران، پارک یا بوستان نهج البلاغه است که به‌دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه و در شیب اطراف دره، به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌شکل طبقاتی و در امتداد مسیر رود ساخته شده است. این پارک در بین بزرگراه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، همت و یادگار امام (ره) قرار دارد.

بوستان نهج البلاغه

پارک جنگلی پردیسان

پارک پردیسان، یکی از بوستان‌های قدیمی و باصفای تهران است که دارای دیدنی‌هایی چون مرکز بازپروری حیات وحش، موزه ملی آب و موزه تنوع زیستی بوده و در منطقه دو و در ضلع شمالی بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل الله و یادگار امام (ره) قرار دارد.

پارک جنگلی پردیسان

خرگوش دره

پارک جنگلی خرگوش دره جزء سرسبز ترین و بکر ترین طبیعت های تهران می باشد که در شمال غرب تهران و در منطقه شهرداری واقع شده است، این پارک به جاذبه های دیگر تهران ماننده دریاچه چیتگر و پارک آبی اپارک نزدیک می باشد.

سیزده بدر و روز طبیعت در تهران کجا بریم بهتره؟

4.396
این مطلب مفید بود ؟8313
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ا.ن
وبگردی