سن ازدواج در اسلام
ازدواج در اسلام و قرآن به شدت سفارش شده است خداوند سن خاصی را برای ازدواج تعیین نکرده اما پایین ترین سن ممکن را در قرآن بیان فرموده اند.

ازدواج از دیدگاه قرآن و سن مناسب آن

بسیاری از جوانان به علت گرایش های فطری خود به دنبال یافتن همسر مناسب هستند، اما در این برهه حساس و مهم زندگی با راهنمایی های مختلف و گاه متضادی روبرو شوند وگاهی اوقات نمی توانند مسیر درست را از غلط تشخیص دهند. یکی از راه هایی که می تواند انسان ها را به سمت سعادت و خوشبختی راهنمایی کند قرآن و عترت است . جوانان می توانند با بکارگیری راهنمایی های این کتاب آسمانی و سخنان بزرگان و ائمه درباره ازدواج راه خوشبختی را بیابند .

سن مناسب ازدواج

سن ازدواج در اسلام چه سنی است؟

سن ازدواج از دیدگاه قرآن و اسلام

ازدواج و همزیستی یک مسئله غریزی و طبیعی است و خداوند در قرآن کریم پایین ترین سن برای ازدواج را در دختران 9 و در پسران 15 سالگی تعیین کرده است. دختران و پسران در این سن به بلوغ جنسی می رسند ، بنابراین خداوند سن خاصی را برای ازدواج تعیین نکرده، اما پایین ترین سن ممکن برای ازدواج را در قرآن بیان فرموده است.

خداوند سن ازدواج را تعیین نکرده، اما در آیه ای که خداوند در سوره نساء می فرماید درباره شرایطی که لازم است انسان در آن ازدواج کند صحبت کرده است و تا حدودی می توان سن ازدواج را تشخیص داد .

خداوند در آیه 6 سوره نساء می فرماید:«یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و به نکاح تمایل پیدا کردند و آنان را به درک مصالح زندگانی خود آگاه یافتید، اموالشان را به آنان بدهید». مطابق با این آیه زمان ازدواج پس از بلوغ جنسی و زمانی که انسان به یک درک نسبی از زندگی است ، می باشد.

بهترین وقت ازدواج

سن مناسب ازدواج در اسلام

معیارهای ازدواج و سن ازدواج از نگاه اسلام

با بالا رفتن سن انسان ها مطالبات غریزی انسان افزایش می یابد و در برخی مواقع به طغیان آن منتهی می شود پس چنانچه در این بخش از نمناک می خوانید انسان باید برای ازدواج سنین جوانی را انتخاب کند. برخی روایات آورده اند که فردی که ازدواج نکرده است زمانی که روی زمین راه می رود فرشتگان وی را نفرین می کنند. پیامبر اکرم می فرمایند «بیشترین اهل جهنم انسانهای بی همسر هستند».

انسان نباید فقط برای رفع نیاز جنسی خود ازدواج کند و پس از شرایط سنی معیار رشد برای ازدواج مطرح می شود. انسان مستقل باید مصلحت خود را تشخیص دهد تا از روی اراده و اختیار عقد ازدواج ببندد.

از عناصر اصلی برای ازدواج داشتن رشد فکری لازم برای ارتباط مناسب و شایسته با همسر و اداره امور خانواده است که خداوند در این رابطه برای ازدواج دخترها اجازه پدر را واجب کرد، زیرا دخترها احساسات لطیفی دارند و همین احساسات لطیف ممکن است سبب تصمیم گیری اشتباه آنان گردد.

با پیشرفت جامعه معیارهای ازدواج نیز تغییر کرده است و به سمت معیارهای مالی سوق یافته است تا جایی که مهم ترین سوالات در مجلس خواستگاری درباره اموال پسر است که خانه دارد یا نه. در حالی که خدا و پیامبر(ص) رزق و روزی فرد متأهل را تضمین کرده اند.

شرایط ازدواج در اسلام

بهترین سن برای ازدواج در اسلام

نظر اسلام در مورد ازدواج و سن مناسب آن

به همین دلایل اقتصادی سن ازدواج در کشور رو به افزایش گذاشته است . بعد از اینکه فردی به خواستگاری دختر رفت ، خانواده او پس از توجه به ایمان و دینداری وی باید به این مطلب توجه کنند که پسر توانایی کار کردن را دارد و اهل اسراف نیست و قناعت می کند که این هم جزء دینداری فرد است.

امام صادق(ع)می فرماید :هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏ به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می ‏فرماید اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می‏ کند.

امام علی(ع) نیز فرموده اند «هر وقت ‏یکی از شما، بخواهد، ازدواج کند، از اوصاف موی سر زن نیز سؤال کند، همچنانکه از چگونگی رخسار او می‏پرسد. چون که موی زن یکی از دو زیبایی (مو و صورت) اوست.»

امام رضا(ع) درخصوص معیارهای ازدواج برای دختر و پسرفرموده اند :«هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد که از دین و اخلاق او راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید و مبادا فقر او تو را از این رضایت‏ باز دارد و...»

زمان ازدواج

نظر دین اسلام درباره سن ازدواج

سفارش قران و سلام به ازدواج

ازدواج در قرآن بسیار مورد ترغیب و تشویق قرار گرفته است :

وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ؛[نور/32] مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح را، اگر فقیر و تنگدست باشند. خداوند از فضل خود آنان را بی ‏نیاز می ‏سازد خداوند گشایش دهنده و آگاه است».

وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛[روم/21] و از نشانه‏ های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتاتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه ‏هایی است برای گروهی که تفکر می ‏کنند».

وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتامی فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنی أَلَّا تَعُولُوا؛[نساء/3] و اگر می ‏ترسید که [به هنگام ازدواج با دختران یتیم‏] عدالت را رعایت نکنید [از ازدواج با آنان چشم پوشی کنید و] با زنان پاک [دیگر] ازدواج کنید دو یا سه یا چهار همسر و اگر می ‏ترسید عدالت را [در باره همسران متعدد] رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید و یا از زنانی که مالک آنهایید، استفاده کنید. این کار از ظلم و ستم بهتر جلوگیری می ‏کند».

وَ لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلًا مِنْ قَبْلِک وَ جَعَلْنا لَهُمْ ازْواجاً وَ ذُرِّیةً

پیش از تو (نیز) پیامبرانی فرستادیم؛ و برای آنها همسران و فرزندانی قرار دادیم.

 

بهترین سن ازدواج از نظر دین اسلام و معصومین

4.3667
این مطلب مفید بود ؟57988
منبع : بخش سبک زندگی نمناک ؛ بیان ، افکار نیوز /ن /آ
وبگردی