نگهداری مواد غذایی در یخچال
گاهی عدم آگاهی از زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال موجب خرابی مواد غذایی شده بهتر است قبل از فریز کردن و نگهداری آن ها از مدن زمان نگهداری مواد غذایی اطلاع داشته باشید.

غذاهای پخته شده را تا چه مدت می توان در یخچال نگهداری کرد ؟

باقی مانده مواد غذایی نباید بیشتر از 24 ساعت در یخچال نگهداری شود و بهتر است قبل از زمان گفته شده مصرف شوند. با نگهداری بیش از 24 ساعت در یخچال ،امکان رشد میکروب فراهم می شود. به غذاهای نگهداری شده در یخچال، قبل از مصرف باید حرارت داده شود. عدم توجه به موارد ذکر شده شاید در کوتاه مدت، مشکل خاصی ایجاد نکند اما در طولانی مدت، افراد را دچار آلودگی های غذایی خواهد کرد.

مواد غذایی

نگهداری طولانی مدت غذای طبخ شده در فریز ،از فاسد شدن آن جلوگیری می کند، اما نباید فراموش کرد ارزش غذایی که با مواد غذایی تازه طبخ و مورد استفاده قرار می گیرند بسیار بیشتر از غذای فریز شده است. در این بخش از نمناک در مورد این مضوع مهم توضیح خواهیم داد.

مدت نگهداری غذاهای پخته شده در یخچال

فضای یخچال محلی مناسب برای رشد و تکثیر کپک و باکتری است. برای از بین رفتن برخی باکتری ها باید درجه سرمای یخچال را روی 4 درجه سانتی گراد تنظیم کرد .اما با این وجود برخی از باکتری ها می توانند در دمای پائین تر نیز رشد کنند. دما، مواد مغذی، هوا و رطوبت باعث رشد باکتری ها در درون یخچال می باشد . اگر غذایی کپک بزند به راحتی می تواند به مواد غذایی دیگر منتقل شود.

هوای گرم درون یخچال باعث نفوذ تخم حشرات یا تخم انگل ها به غذا می شود.از گذاشتن غذای گرم به درون یخچال خودداری کنید زیرا باعث می شود تا برای خنک نگه داشتن محیط داخل یخچال موتور بیشتر کار کند. اگه برای خنک کردن غذا عجله دارید ابتدا ظرف غذا را درون ظرفی پر از یخ یا آب یخ قرار دهید. برای تمیز کردن داخل یخچال ، هر دو هفته یکبار از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید.

یخچال

گوشت خام نباید بیشتر از یک یا 2روز در یخچال نگهداری کرد . مدت زمان نگهداری گوشت پخته نیز نباید بیش از 4 روز باشد . برای نگهداری گوشت و مرغ باید از کیسه فریزر استفاده کنید . مواد غذایی نگهداری شده در یخچال با سرعت کمتری فاسد می شوند .حتی مواد غذایی فریز شده نیز میتواند در طولانی مدت دچار فساد شوند . این مواد غذایی اگر سمی نشوند باز هم طعم آنها تغییر خواهد کرد.

گذاشتن درپوش روی مواد غذایی اهمیت دارد ؟

برای نگهداری مواد غذایی همیشه از ظروف در دار استفاده کنید. در غیر اینصورت علاوه بر خشک شدن و جذب بوی مواد دیگر باعث انتقال آلودگی و جذب رطوبت می گردند که در نتیجه امکان رشد و تکثیر باکتری ها را فراهم می کنند.

منجمد کردن برنج پخته نیز توصیه نمی گردد

فریز کردن غذاهای پخته شده در تغییر طعم ،بو و کیفیت چاشنی ها و ادویه جات به کار برده شده، تاثیر می گذارد . بنابراین بهتر است چاشنی غذاهای را پس از خارج کردن غذا از فریزر و به هنگام گرم کردن آن اضافه کنیم . دمای غذا های پخته شده باید قبل از فریز شدن سرد شود. با قرار دادن ظرف غذا در آب خیلی سرد می توان دمای آن را کاهش داد . همچنین غذا را به مقدار مورد نیاز در ظروف مختلف بسته بندی و فریز کنید.

برنج پخته شده

زمان نگهداری انواع مواد غذایی در یخچال و فریزر

نگهداری گوشت قرمز

تا 2 روز می توان از گوشت قرمز درون یخچال نگهداری کرد. گوشت قرمز را می توان 4 تا 12 ماه در فریزر سالم نگاه داشت . علاوه بر آن گوشت پخته شده را تا 4 روز در یخچال و 2 تا 6 ماه در فریزر می توان نگهداری کرد .

گوشت های چرخ کرده

گوشت چرخ شده گاو ، گوسفند و مرغ نیز مانند گوشت خام قرمز می توان تا دو روز در یخچال و به مدت سه تا چهار ماه در فریزر نگهداری کرد. گوشت چرخ کرده به سرعت در یخچال فاسد می شود و باید در نگهداری آن دقت بیشتری کرد.

گوشت های مخصوص ناهار و هات داگ

گوشت های مخصوص ناهار و هات داگ بسته بندی شده را می توان تا دو هفته در یخچال سالم نگهداری کرد. البته پس از باز نمودن سته بندی باید در عرض سه تا پنج روز مصرف شوند. فراورده های گوشتی تا دو ماه در فریزر سالم می مانند.

هات داگ

بیکن و سوسیس

بیکن در یخچال به مدت یک هفته سالم می ماند اما سوسیس خام باید تا دو روز پس از خرید مصرف شود .البته نگهداری هر دو به مدت 1 ماه در فریزر ممکن است و برخی از سوسیس ها را می توان به مدت دو ماه در فریزر نگهداری نمود . تا یک هفته در یخچال سالم می ماند و می توانید آن را میل نمایید اما سوسیس خام باید ظرف دو روز مصرف شود. هر دو را می توان برای یک ماه به صورت یخ زده در فریزر نگه داری نمود، عمر این غذاها معمولا طولانی است و باید قبل از فاسد شدن میل شوند .

تخم مرغ را چگونه می توان نگهداری نمود ؟

تخم مرغ خام را می توان تا یک ماه در یخچال نگهداری کرد. اما تخم مرغ پخته شده باید تا یک هفته مصرف شود. هرگز تخم مرغ سالم را در فریزرنگهداری نکنید، زیرا سرما حجم آن را زیاد کرده و می شکند. زرده و سفیده تخم مرغ را از پوست خارج کرده وکمی نمک به آن اضافه کنید، پس از هم زدن در فریزر نگهداری کنید. سفیده تخم مرغ بدون زرده را می توان تا یکسال به صورت منجمد نگهداری کرد.

تخم مرغ سرخ شده و سفیده و زرده تخم مرغ جدا شده از هم را می توان دو تا چهار روز در یخچال نگه داشت.

تخم مرغ

نگهداری انواع سالاد

3 تا 5 روز برای نگهداری سالادهای مختلف مخصوص انواع وعده های غذایی مانند مرغ، ماهی تن، تخم مرغ و یا سالاد ماکارونی کافی است و نباید در فریزر قرار گیرند.

لبنیات

برای نگهداری غذاهای لبنی مثل شیر، ماست، پنیر و کره، از تاریخ انقضاء درج شده روی بسته بندی آن استفاده کنید . برخی از محصولات لبنی مانند شیر، به مدت دو یا سه هفته و پنیر و شیر سویا تا چند ماه در یخچال سالم می مانند . اما بهتر است شیر و خامه را 1 تا 5 روز بعد از حداکثر زمان فروش نگه دارید. مدت زمان نگهداری ماست نیز 7 تا 10 روز بعد از تولید می باشد . اگر شیر یا ماست بیش از دو ساعت در هوای آزاد نگه داری شوند باید آن ها را دور ریخت.

کدام یک از مواد خوراکی نباید در یخچال نگهداری شوند ؟

هندوانه

هندوانه تا زمانیکه برش داده نشده باشد باید خارج از یخچال مانند روی پیشخوان قرار داده شود تا بهتر و سالمتر بماند . نگهداری هندوانه در هوای آزاد موجب حفظ میزان زیادی از آنتی اکسیدانهای موجود در آن می شود . هندوانه را پس از برش دادن با لفافه ای بپوشانید و سپس درون یخچال قرار دهید تا طعم و مزه سایر مواد غذایی را جذب نکند و تازگی خود را از دست ندهد .

هندوانه

عسل

قرار دادن عسل در یخچال موجب متبلور شدن و سفتی آن می شود .برای داشتن عسلی نرم و روان بهتر است آن را خارج از یخچال نگهداری کنید .

قهوه

بهترین روش نگهداری از قهوه ، قرار دادن آن درون یک ظرف در بسته و بدون منافذ است. نگهداری قهوه در یخچال باعث از بین رفتن طعم و بوی آن می شود و با بالا رفتن سرعت تقطیر قهوه موجب خرابی آن می گردد . رطوبت برای پودر و دانه های قهوه مناسب نیست و کاهش کیفیت قهوه را در پی خواهد داشت.

کدو حلوایی

نگهداری کدو حلوایی درون یخچال موجب جذب رطوبت و فساد می شود. محل نگهداری کدو حلوایی باید خشک باشد نه مرطوب، جایی مانند آشپزخانه و زیر زمین محل مناسبی می باشد. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت بهتر است قطعه ای مقوا زیر آن قرار دهید.

کدو حلوایی

شکلات صبحانه

زمانی که شکلات صبحانه در یخچال نگهداری می شود سفت شده و طعم و مزه آن تغییر پیدا می کند .بهترین مکان برای نگهداری شکلات صبحانه داخل کابینت و یا روی میز آشپزخانه است .

روغن زیتون

محل نگهداری روغن زیتون باید تاریک باشد. به همین دلیل شیشه های حاوی روغن زیتون اغلب به رنگ تیره تولید می شوند. با وجود تاریک بودن یخچال در زمان بسته ماندن ، سرما موجب سفت و جامد شدن روغن زیتون می شود همچنین در طعم و مزه روغن زیتون کاملا بکر و خالص نیز تاثیر می گذارد بنابراین بهتر است در داخل محیطی تاریک و بدون نورمانند داخل کابینت نگهداری کنید.

گیاهان معطر

به تصور اغلب افراد نگهداری گیاهان معطر تازه مانند نعناع، جعفری و ریحان و...در یخچال موجب ماندگاری بیشتر می شود. اما این فکر اشتباه است چرا که این نوع گیاهان در یخچال رطوبت را جذب می کنند. بنابراین برای نگهداری بهتر، انتهای آنها را با قیچی بچینید و در یک شیشه آب در محلی خشک قرار دهید.

گیاهان معطر

گوجه فرنگی

بسیاری از مردم گوجه فرنگی را در یخچال نگه داری می کنند . این کار علاوه بر اینکه طعم آن را از بین می برد باعث تجزیه مولکولهای گوجه فرنگی شده و پوست آن را زبر و لکه دار می کند . بهتر است هربار مقدار کمی خریداری کنید تا سریع و تازه مصرف شود و ظرف حاوی گوجه فرنگی را کنار لبه پنجره قرار دهید.

نان

نگهداری نان در یخچال باعث می شود که خشک و بیات شود. بهتر است نان به صورت تازه مصرف گردد و برای نگهداری طولانی مدت ، نان را در فریزر قرار دهید .

تن ماهی کنسروشده

محل نگهداری تن ماهی کنسرو شده ، انباری و یا کابینت آشپزخانه است. نگهداری در یخچال موجب زنگ زدن و کاهش کیفیت آن می شود. نگهداری در جای خشک موجب ماندگاری تن ماهی تا 5 سال می شود . در صورت باز شدن درب قوطی ، باید تمام محتویات آن را در ظرف دیگری خالی کرده و در یخچال نگهداری کنید ، همچنین هرچه زودتر آن را مصرف نمایید.

سیب زمینی

انباری و زیرزمین محلی مناسب برای نگهداری سیب زمینی است. قرار دادن آن در یخچال موجب می شود که نرم و شل شده و نشاسته موجود در آن تجزیه شود.

سیب زمینی

پیاز

محل نگهداری پیاز سالم در دمای اتاق است. سرما موجب نرمی و وافگی و خرابی آن می شود . پس از برش دادن پیاز باید آن را کاملا خشک کرده و در ظرف در بسته درون یخچال نگهداری کنید ، و در مدت کوتاهی آن را مصرف نمایید.

موز

سرمای یخچال از رسیده شدن موز جلوگیری می کند.

سیب

با نگهداری سیب در خارج از یخچال ، می توانید ماندگاری آن را تا چند هفته تضمین کنید. سرما و رطوبت باعث می شود که سیبها سریعتر رسیده شوند. بهتر است سیب را دو تا سه هفته بعد از خرید میل کنید. در غیر اینصورت بعد از گذشت این مدت ، برای ماندگاری بیشتر در یخچال نگهداری کنید.

سیب

خیارشور

خیارشورهای کنسروی به علت دارا بودن سرکه و نمک نیازی به نگهداری درون یخچال ندارند . قرار دادن آن در یخچال به سلیقه شما بستگی دارد که ترجیح می دهید سرد و خنک سرو کنید یا معمولی با دمای اتاق.

سیر

یخچال باعث می شود که سیر سریعتر رسیده شود. به همین دلیل در طعم و بوی سایر خوراکی های درون یخچال موثر خواهد بود. سیر برای ماندگاری بیشتر به هوای آزاد نیاز دارد در غیر این صورت می تواند به نواحی فضای سربسته ای که در آن قرار دارد نفوذ پیدا کند.

سس کچاپ و سس های تند

سس کچاپ و سایر سس های تند نیز نیازی به نگهداری در یخچال ندارند . زیرا ماده اصلی آنها گوجه فرنگی است و در تولید آن سرکه به کار می رود . سرکه نوعی نگهدارنده طبیعی است که نیازی به یخچال ندارد . ممکن است نگه داشتن سس ها درون یخچال، طعم و تندی و کیفیت آنها را کاهش دهد .

انواع ادویه

ادویه ها نیز از سایر مواد خوراکی مستثنی نیستند . رطوبت و سرما در طعم و بوی ادویه ها تاثیر می گذارد و یا از بین می برد .بهتر است که ادویه ها در دمای اتاق نگهداری شوند .

ادویه

نکات مهم در نگهداری مواد غذایی درون یخچال

  • دمای سردترین قسمت یخچال را بین صفر تا پنج درجه سانتی گراد تنظیم کنید. مواد غذایی را که برای سالم ماندن نیاز به دمای سرد دارند درون یخچال نگه داری کنید .بسته بندی مواد غذایی به سلامت آنها کمک می کند.
  •  روی مواد غذایی خام را بپوشانید یا آنها را بسته بندی کنید.
  • مواد غذایی مانند غذاهای پخته سرد مانند غذاهای آماده مصرف، انواع پیراشکی، مرغ آماده مصرف، شیر، ماست و پنیر تازه، انواع گوشت پخته ، سوسیس و کالباس، سالادهای آماده مانند سالاد سیب زمینی و الویه و غذاهای خانگی مانند انواع خورش و آبگوشت باید در یخچال نگهداری شوند.
  • پس از باز کردن در قوطی کنسرو ، در صورت عدم مصرف باید محتویات آن در ظرف در بسته دیگری نگهداری شوند تا سالم بمانند.
  • غذاهایی که تاریخ انقضاء آنها تمام شده است را دور بریزید. درجه حرارت محل نگهداری و زمان ماندگاری مواد غذایی را از روی برچسب آنها کنترل کنید.
  • پر کردن بیش از اندازه مواد غذایی در یخچال مانع از جریان هوای خنک می شود.
  • اجاق گاز و یا منبع حرارتی دیگر نباید در کنار یخچال قرار بگیرد.
  • مواد غذایی که احتمال فاسد شدن سریعتری دارند در سردترین قسمت یخچال قرار دهید.
  • ماندگاری پنیر در یخچال 6 تا 12 هفته و کره به مدت 2هفته است همچنین می توانید تخم مرغ آب پز سفت را هم در یخچال به مدت 1 هفته نگهداری کنید. خامه 3 روز و ماست 7 تا 10 روز در ظرف در بسته قابلیت نگهداری در یخچال دارند.

پنیر

  • قرار دادن مواد غذایی مختلف در یخچال کار آسانی است ولی گاه افراد وجود برخی از مواد غذایی درون یخچال را فراموش می کنند.
  • برای اطمینان از سلامت مواد غذایی همیشه نباید به برچسب های روی آن ها که توضیحاتی در خصوص تاریخ مصرف داده است اعتماد کرد. البته برخی از مواد غذایی دارای برچسب نمی باشند.
  • اغلب مردم پس از باز کردن درب قوطی های کنسرو نمی توانند تشخیص بدهند که آیا آن ها تازه و قابل مصرف هستند یا خیر.
  • به همین دلیل باید بدانیم کدام یک از مواد غذایی و خوراکی ها اگر در یخچال نگهداری شوند ماندگاری یا طول عمر کمتری دارند و زودتر فاسد می شوند.
  • درصورتی که مواد غذایی مورد نیاز در تهیه غذا به مدت طولانی در یخچال نگه داری شوند موجب فاسد شدن غذای طبخ شده می گردند و سلامت انسان را به خطر می اندازند.
  • بطری های دارای آبمیوه و مخصوص کودکان که در یخچال نگهداری می شوند باید به مدت یک تا سه روز پس از باز شدن مصرف شوند .در طول این مدت نیز باید درون یخچال نگه داری شوند.
  • گوشت و سبزیجات تازه ای که برای بچه ها تهیه می شود هم باید بعد از یک تا دو روز نگهداری در درون یخچال، دور ریخته شوند. هرگز غذای کودکان را بیش از سه روز در یخچال نگهداری نکنید.

گوشت

  • خطری که گاهی وقت ها غذای کودکان را تهدید می کند این است که والدین ممکن است بچه های خود را با شیشه شیر غذا بدهند. با این عمل آب دهان که به شیشه انتقال می یابد می تواند به رشد باکتری، بعد از آنکه که شیشه را مجددا ً به درون یخچال می گذارند کمک کند.
  • بعد از طبخ غذا ، میزان مصرف مورد نیاز خود را جدا کرده و باقیمانده غذا را سریع خنک کنید و درون یخچال بگذارید تا از ماندن طولانی مدت غذا در دمای محیط جلوگیری کرده باشید.
  • بعد از طبخ غذا، به اندازه مصرف یک وعده از آن جدا شود و باقیمانده را بعد از خنک شدن قابلمه، سریع داخل یخچال بگذارند تا غذای تازه، مدت کمتری در دمای محیط باقی بماند.

مدت زمان نگهداری مواد غذایی پخته و خام در یخچال

4.3145
این مطلب مفید بود ؟12619
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
وبگردی