لاغری با سیاه دانه

برنامه و روش لاغری با سیاه دانه

کد مطلب : 36228تعداد نظرات : 3 نظرزمان مطالعه : 7 دقیقه
لاغری با سیاه دانه یکی از روش های سریع برای کاهش وزن می باشد.سیاه دانه را می توان به روش های مختلفی برای استفاده کرد.

اصول و روش لاغری با سیاه دانه

اغلب کسانی که دنبال راه حلی سریع برای کاهش وزن هستند، راه های مختلفی از ترکیب چای های مخصوص گرفته تا نوشیدن روزانه سرکه سیب را امتحان می کنند. با این حال جدیدترین مکملی که باعث کاهش وزن سریع می شود روغن سیاه دانه است. در این قسمت از تناسب اندام نمناک درباره خواص لاغری سیاه دانه بخوانید و ببینید که آیا می خواهید آن را به رژیم تان اضافه کنید یا خیر ؟

لاغری سریع

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه از زیره سیاه گرفته می شود که به دانه Nigella نیز معروف است. اگر چه فوایدی در سیاه دانه و روغن آن وجود دارد اما معمولا استفاده از روغن سیاه دانه نسبت به خود دانه رایج تر است. سیاه دانه ممکن است کمی تلخ مزه به نظر برسد اما مردم روغن سیاه دانه که طعمی تند دارد را ترجیح می دهند.

به گفته Allie Gregg, RD. موسس Myeasyvegandiet.com، سیاه دانه کاربرد های دارویی فراوانی دارد. از دانه های این گیاه در جنوب شرق آسیا، خاور میانه و خاور دور به عنوان درمانی طبیعی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است و به نظر می رسد خواصی همچون ضد میکروبی، آنتیاکسیدان، ضد التهاب، ضدتومور و تاثیرات ضدچاقی داشته باشد و برای سلامت تنفسی نیز مفید خواهد بود اما این خواص کاهش وزن روغن سیاه دانه می باشد که به تازگی توجه زیادی را بهخود جلب کرده است.

آیا روغن سیاه دانه می تواند تاثیری در کاهش وزن داشته باشد؟

کسانی که کاهش وزن توسط سیاه دانه را پیشنهاد می کنند براین باورند که قابلیت لاغر شدن دور کمر در این مکمل به دو عامل اصلی بستگی دارد:

اول، برخی از تحقیقات اشاره براین دارند که روغن سیاه دانه می تواند سطح و میزان تولید انسولین را کنترل کند. یک تحقیقی در ژورنال غدد درون ریز و متابولیسم به این نتیجه دست یافته که روغن سیاه دانه سبب ترمیم جزئی و تدریجی سول های بتا لوزالمعده، افزایش غلظت انسولین سرم پایین آمده و کاهش گلوکز سرم افزایش یافته خواهد شد. میزان گلوکز مناسب می تواند باعث کم شدن اشتها و کاهش وزن شود.

طبق مطالعه صورت گرفته در Asian pacific journal of tropical biomedicine دومین دلیلی که ادعا می کند روغن سیاه دانه سبب کاهش وزن می شود، کم شدن التهابات می باشد. آنتی اکسیدانی به نام تیموکینون که در روغن سیاه دانه وجود دارد، ممکن است در کاهش التهابات و آماس های بدن موثر باشد. تحقیقاتی که در خصوص خواص کاهش وزنی سیاه دانه به عمل آمده بسیار کم است اما درپی محبوب شدن این روش تحقیقات بیشتری درحال انجام است. در گذشته در تعداد کمی از تحقیقات به خواص لاغری روغن سیاه دانه اشاره شده بود. طبق گزارشی از ژورنال بین المللی داروهای پیشگیری

یک تحقیق 20 نفری نشان داده افرادی که درکنار استفاده از روغن سیاه دانه ورزش ایروبیک هم انجام دادهاند نسبت به کسانی که این کار را نکردهاند تاثیرلاغری بهتری گرفتند.

تحقیقی در سال 2018 در ژورنال داروشناسی بر تیجه آزمایشات بالینی کنترل شده 11 دارونما انجام شد. نتایج نشان داد که روغن سیاه دانه ممکن است در کاهش وزن موثر باشد. افرادی که از این مکمل استفاده کرده بودند کاهش بسزایی در توده بدنی و دور کمرشان داشته اند.

ژورنال دیابت و اختلالات متابولیک یک بررسی سیستماتیک در ادبیات پزشکی به منظور دست یابی به گیاهانی که بیشترین خاصیت ضد چاقی دارند را انجام داد. محققان در تحقیقات منتشر شده اشان نوشتند که روغن سیاه دانه جزو موثرترین درمان های کاهش وزن طبیعی شناخته شده درحال حاضر می باشد.

روغن سیاه دانه

چگونه از روغن سیاه دانه برای کاهش وزن استفاده کنیم ؟

روغن سیاه دانه به شکل روغن، مکمل مایع و ژل موجود است و می توانید آن را از فروشگاه های غذا و دارو خریداری کنید. مانند بسیاری از مکمل ها، سازمان غذا و دارو تولید روغن سیاه دانه را کنترل نمی کند و کلیه الزامات ایمنی به عهده تولید کننده می باشد. درصورت عدم کارایی محصول و یا مغایرت با استاندارهای ایمنی، سازمان غذا و دارو می تواند محصول را کنترل کند. برای اطمینان از خرید روغن سیاه دانه اصل از برند های معتبر خریداری کنید.

بهترین روش استفاده از خواص روغن سیاه دانه برای لاغری به شکل های زیر است:

  • می توانید یک قاشق چایخوری روغن را با یک کاسه معمولی ماست یا یک ظرف سالاد مخلوط نمایید و میل کنید.
  • می توانید 5 تا 10 قطره روغن به شیر یا آب میوه های ارگانیک بیافزایید و بنوشید.
  • می توانید یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را با یک تا دو قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و هر روز صبح قبل از اولین وعده غذایی مصرف نمایید.
  • می توانید قبل از صبحانه و شب قبل از خواب یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه، یک قاشق چای خوری عسل و دارچین را با یک فنجان آب مخلوط کنید و بنوشید.
  • می توانید هر روز با معده خالی یک قاشق چای خوری روغن سیاه دانه و آب پرتقال بنوشید.
  • می توانید یک لیوان آب گرم با آب لیمو وسه تا پنج میلی گرم سیاه دانه بنوشید و پس از آن، یک قاشق عسل خالص طبیعی بخورید.

مقدار مصرف:

سازمان غذا ودارو دوز روزانه مشخصی را پیشنهاد نداده. میتوانید هر دوروز یکبار 500 میلی گرم استفاده کنید. تحقیقات نشان دادهاند بعید است عوارضی برایتان پیش بیاید حتی میتوانید روزی 2 گرم نیز استفاده کنید اما به منظور تاثیری بهتر با دوز کم شروع کنید و تا حدی که تحملش را دارید افزایش دهید. پس شما می توانید بین 1 تا حداکثر 3 قاشق غذاخوری از روغن سیاه دانه در طول روز مصرف کنید. بهترین روش شروع از یک قاشق چای خوری در روز و افزایش دادن آن تا 3 قاشق غذاخوری نیم ساعت قبل از غذا خوردن است تا به وزن دلخواه برسید. حتما قبل از شروع با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است برخی از ترکیبات فعال در روغن سیاهدانه با داروهایتان تداخل دارویی داشته باشد.

نکته :

به گفته Nikola djordjevic, MD اگرچه دایره تحقیقات در خصوص کاهش وزن به واسطه روغن سیاه دانه گسترده نیست اما با توجه به دیگر قابلیت های قوی که دارد ضرری در استفاده از آن نیست. به طور حتم میتواند برای سلامتیاتان مفید باشد اما اگر میخواهید کاهش وزن پیدا کنید و زندگی سالمی داشته باشید اول به فکر ایجاد تغییر در رژیم کلی تان باشید.

با مصرف سیاه دانه لاغر شوید

به جز روغن سیاه دانه، مصرف سیاه دانه نیز سبب لاغری و کاهش وزن می شود. سیاهدانه به دلیل فیبر فراوان اثرات آنورکسیک یا کاهش اشتها دارد و با کنترل اشتها و ثابت نگه داشتن قند خون ، سلامت بدن را بهبود و وزن و چربی های شکمی را کاهش می دهد . با خوردن سیاه دانه می توانید تمایل به پرخوری و مصرف کربوهیدرات هایی مانند برنج، نان و شیرینی جات را کاهش دهید و با کنترل اشتها در ماه 1 تا 2 کیلوگرم وزن کم کنید. دوز مصرفی سیاهدانه به طور کلی 1 تا 3 قاشق غذاخوری است.

کاهش وزن

طریقه مصرف سیاه دانه برای لاغری:

سیاهدانه در غذا

شما می توانید سیاه دانه را به سالاد یا غذا هایتان اضافه کنید و از فواید آن برای لاغری بهره ببرید.

دمنوش سیاه دانه

برای لاغری می توانید از دمنوش سیاه دانه استفاده نمایید . برای تهیه دمنوش سیاه دانه یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را درون یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید 20 دقیقه دم بکشد. سپس برای خوش طعم شدن به آن مقداری عسل اضافه کرده و بنوشید.

سیاه دانه، عسل و لیمو

برای از بین بردن چربی شکمی در یک لیوان آب گرم مقداری پودر سیاهدانه، یک قاشق غذاخوری عسل و آب یک لیموی بزرگ را بریزید و آنها را مخلوط کرده و میل کنید.

سیاه دانه با لیمو

برای کم کردن چربی و وزن، در کاسه ای مقداری سیاهدانه بریزید و سپس به آن آب لیموی طبیعی بیافزایید تا آبلیمو کاملا سیاهدانه را بپوشاند. چند دقیقه ای صبر کنید و سپس آبلیمو را از کاسه جدا کرده و سیاه دانه درون ظرف را زیر آفتاب قرار دهید تا خشک شود پس از یک هفته سیاه دانه را مصرف کنید.

سیاه دانه

با احتیاط از سیاه دانه و روغن سیاه دانه استفاده کنید :

در مطلب خواص روغن سیاه دانه در بخش قبلی سلامت نمناک گفتیم که در مصرف روغن سیاه دانه حد اعتدال را رعایت کنید زیرا زیاده روی در مصرف آن سبب ایجاد آلرژی و حساسیت در شما می شود و به علائمی مانند استفراغ، معده درد، تهوع، قرمزی و خارش پوست دچار خواهید شد.

اگر از سیاهدانه را به شکل دانه استفاده می کنید، هربار بیش از 3 تا 5 دانه آن را میل نکنید.

خانم های باردار باید با مشورت پزشک سیاهدانه را مصرف کنند زیرا مقدار بالا رفتن دمای بدن سبب سقط جنین می گردد. همچنین در دوران بارداری و شیردهی از روغن سیاهدانه استفاده نکنید.

افراد گرم مزاج در صورت استفاده از سیاه دانه باید آن را در سرکه سیب خیسانده و بعد مصرف کنند.

اگر سابقه فشار خون دارید یا از داروهای کنترل فشار خون استفاده می کنید، برای لاغری و کاهش وزن از روغن سیاه دانه استفاده نکنید.

برخی داروها با روغن سیاه دانه، تداخل دارد. روغن سیاه دانه به دلیل داشتن خاصیت متابولیزه بر روی داروهای رایج مانند متوپرولول (Lopressor) و یا وارفارین (Coumadin) تاثیر گذار است پس اگر از این داروها استفاده می کنید سعی کنید قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

برنامه و روش لاغری با سیاه دانه

4.8198
این مطلب مفید بود ؟1926
منبع : yahoo / ورزش و تناسب اندام نمناک/ن/م.ح
3 نظر به ثبت رسیده است
شهبازی1402-07-04
از سیاه دانه برای لاغری در کودکان هم میشه استفاده کرد؟
00
67981402-07-04
آخه مگه سیاه دانه چقدر می‌تونه لاغر کنه؟
10
آرین1402-07-04
روش لاغری با سیاه دانه رو درست استفاده کنید مطمئن باشید نتیجه میده
00
وبگردی