سرماخوردگی نوزاد
از اولین نشانه های سرماخوردگی نوزادان خلط بینی است برای جلوگیری از سرماخوردگی نوزاد دست هایتان را مداوم بشویید و او را از افراد بیمار دور نگاه دارید.

علائمی از سرماخوردگی در نوزادان که باید جدی گرفت 

سرما خوردگی، عفونتی ویروسی است که گلو و بینی نوزاد شما را درگیر میکند Y گرفتگی و آبریزش بینی از مشخصه های اصلی سرماخوردگی هستند.اغلب به دلیل اینکه بچه های بزرگ تری در اطراف نوزادان هستند، بنابراین آنها به طور ویژه ای در معرض سرما خوردگی قرار می گیرند.

همچنین هنوز سیستم ایمنی بدنشان در برابر عفونت های معمولی هم نیاز به رشد و پرورش دارد.در طول یک سال اول زندگی،بیشتر نوزادان نزدیک به هفت بار سرما میخورند حتی در صورت ماندن در مهدکودک ها ممکن است دفعات بیشتری سرما بخورند. 

درمان سرماخوردگی در نوزادان مثل فراهم کردن مایعات،مرطوب نگه داشتن هوا و کمک به آنها برای باز نگه داشتن مسیر تنفسی شان باعث تسکین علائم بیماری آنها میشود.نوزادان تازه متولد شده باید با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنند، تا از عدم وجود بیماری هایی همچون خروسک،ذات الریه یا بیماری های جدی دیگر اطمینان حاصل شود.

علائم سرماخوردگی نوزاد:

اولین مشخصه در سرماخوردگی نوزادان معمولا شامل موارد زیر می باشد:

-خلط بینی:

ممکن است در ابتدا شفاف باشد اما ممکن است به تدریج بیشتر شود و رنگش به سبز یا زرد تغییر پیدا کند. 

دیگر علائم سرماخوردگی در نوزاد ممکن است، شامل:

-تب

-عطسه

-سرفه

-کم اشتهایی

-بی تابی

-سختی در خوابیدن

-سختی در نگهداری نوزاد یا نیاز به استفاده از قطره برای گرفتگی بینی باشد. 

اگر نوزادتان یک سرماخوردگی ساده داشته باشد، باید در عرض 10 تا 14 روز خوب شود ولی چنانچه در نمناک اشاره شده است اگر او زیر 3 ماه است،در اوایل بیماری به پزشک مراجعه کنید. 

در نوزادان تازه متولد شده بسیار مهم است که از عدم وجود بیماری های جدی دیگر اطمینان حاصل شود، به خصوص اگر او تب داشته باشد. بیشتر سرماخوردگی ها آزار دهنده هستند، اما مهم این است که علائم و نشانه های سرماخوردگی در نوزادان جدی گرفته شود.

نوزاد سرما خورده

از کجا بفهمیم نوزاد دچار سرماخوردگی شده است؟

نشانه های رایج برای سرماخوردگی نوزاد

اگر نوزاد بالای 3 ماه دارد، با دیدن علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

- کم شدن ادرار 

-درجه حرارت بالاتر از 38 درجه سانتی گراد 

-اگر به نظر می رسد که گوش درد دارد 

-بی تابی کردن 

-چشم های قرمز یا قی زرد یا سبز چشمی 

-مشکل تنفسی 

-سرفه های مداوم 

-خلط زیاد و سبز رنگ برای چند روز 

-داشتن علائم و نشانه هایی که شما را نگران میکند مثل گریه غیر معمول و غیر عادی 

-اگر از شیر خوردن اجتناب میکند و مایعات نمینوشد 

-سرفه های شدیدی میکند که باعث استفراغ یا تغییر رنگ پوستش میشود 

-سرفه با خلط خونی کم رنگ 

-دور لب هایش مایل به آبی میباشد.

سرماخوردگی نوزاد و دلایل آن

سرماخوردگی یک عفونت مربوط به بینی و گلو میباشد(عفونت دستگاه تنفسی فوقانی)که میتواند توسط یکی از 100 ویروس های موجود اتفاق بیوفتد.

رینو ویروس ها از شایع ترین نوع هستند اگرنوزاد شما یک بار به یکی از این ویروس ها مبتلا شود، به طور کلی در برابر آن ویروس ایمن میشود اما از آنجایی که ویروس های زیادی باعث سرماخوردگی میشوند،نوزاد شما در طول سال ممکن است چند بار و در سراسر زندگی اش به دفعات سرما بخورد.

همچنین برخی از ویروس ها ایمنی پایدار تولید نمیکنند. ویروس سرما خوردگی وارد دهان،بینی یا چشم های نوزاد شما میشود. نوزاد تان ممکن است که از طریق موارد زیر، آلوده به ویروس شود: 

توسط هوا:

زمانی که شخص مریضی سرفه یا عطسه میکند و حرف میزند ممکن است به طور مستقیم ویروس را به کودک شما انتقال دهد. 

ارتباط مستقیم:

کسی که سرما خورده میتواند با لمس کردن دست نوزاد شما که ممکن است بعد از لمس شدن بینی،دهان و یا چشم هایش مبتلا شود،ویروس را به آن انتقال دهد. 

سطح آلوده:

بعضی از ویروس ها بر روی سطحی برای دو ساعت یا بیشتر زنده میمانند. نوزاد شما ممکن است با لمس کردن سطحی آلوده ویروس را دریافت کند، مثل یک اسباب بازی.

مراقبت از نوزاد

سرماخوردگی چگونه به سراغ نوزاد می آید؟

فاکتورهایی با خطر احتمالی سرماخوردگی نوزاد: 

فاکتورهای کمی نوزاد را در ریسک بالایی برای سرماخوردن قرار میدهد، که عبارتند از: 

-سیستم ایمنی رشد نیافته:

نوزادان طبیعتا در معرض خطر سرماخوردگی قرار دارند، زیرا آنها هنوز مقاومت کافی در برابر بسیاری از ویروس هایی که میتواند آنها را بیمار کند ندارند. 

-حضور در کنار بچه های دیگر:

نوزادان قسمتی از زمانشان را با بچه های دیگری میگذرانند که معمولا دست هایشان را نمیشویند و هنگام سرفه یا عطسه دست هایشان را مقابل دهنشان میگیرند که همین امر باعث افزایش ریسک ابتلا به سرماخوردگی در نوزادتان میشود. 

-فصول سال:

هم کودکان و هم بزرگسالان از پاییز تا اواخر بهار بیشتر مستعد سرماخوردگی هستند. 

عوارض سرماخوردگی نوزاد:

-عفونت گوشی حاد:

(ورم گوش میانی)که یکی از معمول ترین عوارض سرماخوردگی میباشد. پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفتیم که عفونت های گوشی زمانی رخ میدهند که باکتری ها یا ویروس ها وارد فضای پشت پرده گوش میشود.

 -خس خس کردن:

سرماخوردگی میتواند صدای خس خس به همراه داشته باشد حتی اگر کودک شما آسم نداشته باشد اگر کودک آسم داشته باشد، سرما خوردگی آن را بدتر و علائم را تشدید می کند. 

-سینوزیت:

سرماخوردگی ای که درمان نشود، ممکن است منجر به عفونت ثانویه در سینوسها شود (سینوزیت). 

عفونت های ثانویه دیگر:

این عفونت ها شامل ذات الریه،برونشیولیت و خروسک میشوند.این نوع از عفونت ها باید توسط پزشک ارزیابی شوند. 

پیشگیری از سرماخوردگی نوزاد:

بهترین دفاع در برابر سرماخوردگی یک تشخیص ساده و شستن مداوم دست ها است. 

نوزادتان را دور از فردی که بیمار است نگه دارید. اگر یک نوزاد تازه متولد شده دارید،اجازه ندهید فردی که بیمار است برای دیدن او بیاید. 

تا حد ممکن زمانی که نوزاد همراهتان هست از استفاده وسائل نقلیه و حضور در مکان های عمومی بپرهیزید. 

دست هایتان را قبل از شیر دادن و دست زدن به نوزادتان بشویید. اگر آب و صابون در دسترس ندارید از دستمال مرطوب یا ژل هایی که حاوی الکل هستند، استفاده کنید. 

هر از گاهی اسباب بازی ها و پستانک نوزادتان رو بشویید. 

به تمام اعضای خانواده بگویید تا هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنند و پس از استفاده آن را دور بیاندازند. اگر در آن لحظه به دستمال کاغذی دسترسی ندارید در قسمتی که آرنجتان خم میشود عطسه یا سرفه کنید.

درمان سرفه نوزاد

راه های جلوگیری از سرماخوردگی نوزادان

درمان سرماخوردگی نوزاد:

وقتی نوبت به نوزاد میرسد کار کمی دشوارتر است ؛ سعی کنید که نوزادتان با کارهایی مثل خالی کردن مخاط بینی و مرطوب نگه داشتن هوا به آرامش برسانید.به طور کلی باید از استفاده داروی بدون نسخه برای نوزادان خودداری شود.

اگر تب کودک شما را ناراحت کرده است ، میتوانید از داروهای تب بر،با دقت به دستورالعمل میزان دوز دارو استفاده کنید.داروهای سرفه و سرماخوردگی برای نوزادان و خردسالان مناسب نیستند. 

داروهای تب بر برای سرماخوردگی نوزاد:

مسکن های OTCP مانند استامینوفن (تیلنول) ممکن است ناراحتی مرتبط با تب را کاهش دهد. اگرچه این داروها ویروس های سرماخوردگی را از بین نمیبرند.تب،قسمتی از پاسخ طبیعی بدن نوزاد شما به ویروس است، پس ممکن از به کودک شما کمک کند که تب درجه پایین داشته باشد. 

به کودکان زیر 3 ماه استامینوفن ندهید و به خاطر راهنمای میزان دوز پیچیده ای که دارد خیلی مراقب باشید، که استامینوفن را چه زمانی به بچه های بزرگ تر میدهید.اگر در رابطه با میزان دوز مورد نظر برای نوزادتان سوالاتی دارید با پزشکتان تماس بگیرید. 

برای درمان تب یا درد,مراقب داروهای بدون نسخه ای مثل ایبوپروفن(Advil, Motrin) استامینوفن(تیلنول) که به نوزاد یا کودکان خود میدهید باشید. درصورت کمبود آب بدن یا استفراغ پی در پی کودکتان از مصرف این دارو ها خودداری کنید. 

برای کودکان یا نوجوانانی که درحال بهبود یافتن از مریضی هایی مثل ابله مرغان یا بیماری با علائم شبیه به آنفلوانزا هستند، نباید از آسپرین استفاده کنید. به این خاطر که آسپیرین به سندرم ری(reye syndrome)که کم یاب است ،ولی در مواردی تهدیدی برای زندگی بعضی از کودکان به حساب می اید مرتبط است.

درمان سرفه و سرماخوردگی نوزاد:

سازمان غذا و دارو به طوری جدی توصیه میکند که از دادن داروی سرفه و سرماخوردگی بدون تجویز پزشک به کودکان زیر دو سال خودداری کنید.

داروهای بدون تجویز پزشک برای سرفه و سرماخوردگی دلیل اساسی سرماخوردگی کودک را درمان نمیکنند و باعث نمیشود که زود تر از بین برود و میتواند برای نوزاد شما خطرناک باشد. 

در سال 2008 تولید کنندگان،داروی سرفه و سرماخوردگی نوزادان را از بازار حذف کردند،آنها همچنین برچسب های محصولات داروهای سرفه و سرماخوردگی باقیمانده در بازار بدون تجویز پزشک را به منظور اخطار به مردم برای استفاده نکردن از آنها به دلیل نگرانی های ایمنی در کودکان زیر چهار سال بهبود بخشیدند.

داروی تب بر برای نوزاد

سرماخوردگی نوزاد چه درمانی دارد؟

سبک زندگی و درمان خانگی سرماخوردگی نوزاد:

گاهی اوقات میتوانید کودکان بزرگ تر را خودتان در خانه درمان کنید ؛ مقدار مناسبی مایعات به آنها بدهید مایعات برای جلوگیری از کم آب شدن بدن مورد نیاز است ؛ کودکتان را برای نوشیدن مقدار مایعات کافی تشویق کنید. دادن مایعات به مقدار زیاد لازم نیست. اگر به نوزادتان شیر میدهید، شیر شما از میکروب های مؤثر در سرما خوردگی محافظت بیشتر میکنند.

کمتر کردن مخاط بینی:

پزشک کودک شما ممکن است برای کمتر شدن مخاط بینی،قطره بینی برایش تجویز کند.در داروخانه های محلی خود برای پیدا کردن قطره های بدون نیاز به تجویز پزشک بگردید. 

بینی نوزاد خود را ساکشن کنید:

راه تنفسی بینی نوزادتان را از طریق استفاده از پوار تمیز نگه دارید.سر توپی شکل پوار را فشار دهید تا هوا را به بیرون بدهد و بعد نوک پوار را به اندازه 1/2 تا 1/4 اینچ(0.64تا1.27سانتی متر) به داخل سوراخ بینی نوزادتان ببرید و به قسمت پشت و دیواره های بینی بگذاریدش.

توپی پوار را رها کنید و نگهش دارید تا مخاط بینی نوزادتان را به داخل بکشد.پوار را از بینی نوزاد بیرون بیاورید و در حالی که سر پوار را به سمت پایین گرفته اید، محتویاتش را با فشار دادن پی در پی توپی در دستمال کاغذی خالی کنید.

این کار را هر چه قدری که مورد نیاز است برای هر سوراخ بینی تکرار کنید و بعد پوار را با آب و صابون شستشو دهید. 

هوا را مرطوب نگه دارید:

داشتن یک دستگاه بخور آب سرد در اتاق کودکتان به او برای رفع گرفتگی بینی کمک میکند.آب دستگاه را هر روز عوض کنید و از دستور العمل سازنده برای تمیز کردن دستگاه استفاده کنید.

 

سرماخوردگی نوزاد و آنچه برایتان در مورد علل و درمان سوال است

4.1164
این مطلب مفید بود ؟13430
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : mayoclinic / medicalnewstoday / news / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
وبگردی