ویتامین D
نتایج تحقیقات نشان داد که پایین بودن سطح ویتامین D در مردان موجب افزایش خطر ابتلا به سردردهای مکرر می شود.

ارتباط کمبود ویتامین D با سردردهای مکرر

ویتامین D یک ویتامین با قاعده نیست. در واقع یک هورمون استروئید بوده که افراد بیشترین مقدار آن را از طریق آفتاب به دست می آورند. علائم کمبود ویتامین دی در بسیاری اوقات مبهم و غیر اختصاصی است و به همین علت در بسیاری اوقات دیر تشخیص داده میشود. علائم کمبود در بچه ها و بزرگسالان قدری متفاوت است.

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. نیاز روزانه بدن ما نسبت به این ویتامین بر حسب جنسیت و سن و سال متفاوت است اما به طور معمول همه ما روزانه به 400 الی 600 واحد بین المللی ویتامین D نیاز داریم البته افراد سالمند و کودکان و خانم ها نیاز بیشتری به این ویتامین دارند. بزرگترین منبع ویتامین D نور خورشید است. این ویتامین خورشیدی برای سلامت استخوان ها، پوست و سلامت روحی روانی لازم و ضروری است.

ویتامین دی را میتوان بصورت خوراکی و یا تزریقی مصرف کرد. ویتامین دی در بدن ذخیره میشود. تزریق یک آمپول آن میتواند نیاز بدن را تقریبا تا شش ماه تامین کند. تشخیص کمبود ویتامین دی معمولا با بررسی سطح این هورمون در خون صورت میگیرد.

کمبود ویتامین D موجب سردرد میشود

محققان فنلاندی در یک بررسی جدید دریافتند که پایین بودن سطح ویتامین D در مردان موجب افزایش خطر ابتلا به سردردهای مکرر می شود.

کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D موجب ایجاد سردرد در مردان میشود

در این بررسی اطلاعات مربوط به 2600 مرد فنلاندی 42 تا 60 ساله، همچنین نمونه خون آنان و دفعات سردردشان مورد ارزیابی قرار گرفت. به گفته محققان نزدیک به 70 درصد این مردان در آستانه کمبود ویتامین دی بوده اند.

محققان فنلاندی اظهار داشتند:به طور میانگین مردانی که دچار سردردهای مکرر می شوند در مقایسه با مردان دیگر از سطح ویتامین دی کمتری برخوردارند. همچنین مردانی با پایین ترین سطح ویتامین دی دو برابر بیش از مردانی که از بالاترین سطح این ویتامین برخوردارند، دچار سردردهای مکرر می شوند.

نتایج این مطالعه نشان دهنده ارتباط بیشتر کمبود ویتامین دی با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از بیماری ها و امراض است.

به گزارش لایوساینس، محققان با بیان اینکه این بررسی تنها روی مردان انجام گرفته و مشخص نیست در مورد خانم ها هم صحیح باشد، اظهار داشتند:لازم است مطالعات بیشتری انجام شده تا مشخص شود آیا مصرف مکمل های ویتامین دی از بروز سردردهای مکرر جلوگیری یا آن را درمان کند.

سردردهای مکرر در مردان نشانه کمبود ویتامین D

4.719
این مطلب مفید بود ؟181
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از ایسنا / م.ف
وبگردی