کاردستی
سعی کنید کودکان را به ساخت کاردستی ها تشویق کنید، فواید انجام کاردستی در رشد و خلاقیت کودکان مناسب می باشد و تاثیرات ساخت کاردستی در کودک هم بسیار قابل توجه است.

فواید انجام کاردستی در رشد و خلاقیت کودکان

کاردستی های خلاق کودکان را تشویق کنید و آنها را در معرض نمایش قرار داده و از ارزیابی بیش از حد آنان خودداری کنید. بسیاری از خانواده ها برای سرگرم کردن فرزندانشان به تکنولوژی روی می آورند. بیشتر آن ها فواید انجام هنر و کاردستی ها را فراموش کرده اند. به همین دلیل در این قسمت از نمناک تصمیم گرفتیم که نگاهی به فواید انجام کاردستی در رشد و خلاقیت کودکان بیاندازیم تا بتوانید از آن به عنوان یک راه سرگرم کننده مفید برای فرزندانتان استفاده کنید.

1. باعث افزایش مهارت های حرکتی و ارتباطی در آنان می شود.

هنر و کار دستی معمولا نیاز به استفاده از دست ها به طور هماهنگ دارند. همزمان با این که باید ذهن نیز به کار گرفته شود. انجام این دو در کنار یکدیگر باعث می شود که فرزند شما بتواند در ذهن و دست خود هماهنگی ایجاد کند. مثلا نقطه کشیدن روی کاغذ و قیچی کردن روی خط باعث افزایش دقت او خواهد شد و باعث می شود که از این کار لذت نیز ببرند. این تمرین به آن ها کمک می کند که هرچه سریع تر در فعالیت هایی مثل بستن بند کفش ، لباس پوشیدن و استفاده از لوزام هنری پرورش پیدا کنند.

ساخت کاردستی

2. به آن ها کمک می کند که خودشان را نشان دهند.

کودکان تمایل دارند که خودشان را برای هر چیزی که در اطرافشان اتفاق می افتد، نشان دهند. آن ها دوست دارند که در انجام امور سهمی داشته باشند. پس وقتی که از مهارت طبیعی خود استفاده می کنند، یعنی این که توانسته اند خودی نشان دهند و به دیگران ثابت کنند که توانمند هستند و در نتیجه اعتماد بنفس آن ها در نشان دادن افکار، نظرات و تمایلات در آینده نیز افزایش می یابد.

3. خلاقیت آن ها را افزایش می دهد.

هیچ محدودیتی برای قدرت خیال و تصور وجود ندارد. هنر و کاردستی یک راه عالی برای تصور بی حد و اندازه و تمام نشدنی می باشد. ابزار، رنگ ها ، مواد ، شکل ها و فعالیت های مختلفی برای انجام کاردستی مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع به کودک اجازه می دهد که دنیای اطراف خود را کشف و آن را لذت بخش تر کند.

4. به او کمک می کند تا مهارت های دیگرش را نیز ارتقا دهد.

کودکان معمولا سعی می کنند که با در دست گرفتن یک مداد به کشیدن چیزهای عجیب و غریب بپردازند. آن ها کنترل مدادی که در دست گرفته اند را ندارند اما زمانی که شروع به انجام کار می کنند ، می توانند الگویی هایی را در ذهن خود شکل دهند و در نتیجه یاد می گیرند که چگونه با کارهای جدید آشنا شوند و مهارت های مختلف را در خود ارتقا دهند. می توانید از مداد های ژلی رنگارنگ در اختیار کودک خود قرار دهید تا لذت آن ها را دو چندان کنید.

فواید ساخت کاردستی

5. به آن ها نقد کردن را یاد می دهد.

هنر یعنی وارد شدن به احتمالات و انتخاب های بی انتها. تمام رنگ و لعاب های موجود در هنر حتی کشیدن یک سگ و گربه ساده نیز می تواند ما را به این فرصت های بی انتها ببرد. این کار باعث می شود که کودک شما کم کم ایرادهای کار خود را بفهمد و در نتیجه فکر او به طور ناخوداگاه شروع به نقد کار خود و دیگران می کند و باعث می شود که هر موضوعی را به سادگی نپذیرد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

6. به آن ها فرصت اجتماعی بودن را می دهد.

هنر و کاردستی زمینه ای عالی را برای کودکان به وجود می آورد تا بتوانند هیجانات مختلف را تجربه کنند که تابه حال درکی از آن ها نداشته بودند. زمانی که خلاقیت کودکان بالا رود، کم کم اعتماد بنفس قرار گرفتن را در جامعه پیدا می کنند و در نتیجه می توانند با انسان های اطراف ارتباط برقرار کنند و به یک فرد اجتماعی و سالم تبدیل شوند. کودکان به طور ذاتی کنجکاو هستند ، فرصت ساخت کاردستی به آن ها میدانی می دهد تا بتوانند حس کنجکاوی خود را ارضا کنند.

7. ارتباط بین چشم ها و دست ها را افزایش می دهد.

هنر و کاردستی اغلب به دستان و چشمان تیز نیاز دارد. زمانی که کودک شروع به ساخت کاردستی می کند ، کم کم می تواند این ارتباط و این سرعت و هماهنگی را بین چشمان و دستان خود افزایش دهد و در نتیجه در انجام امور دیگر نیز موفق تر عمل خواهد کرد.

کاردستی برای کودک

8. اعتماد بنفس را افزایش می دهد.

هنر و کاردستی احساس بزرگ بودن را در کودکان به وجود می آورد. انگار که چیزی را به دست آورده اند و در نتیجه این موضوع باعث افزایش عزت نفس و اعتماد بنفس در آن ها می شود که در آینده نیز با آن ها همراه خواهد شد.

9. مهارت های تصمیم گیری را افزایش می دهد.

حل کردن چالش های هنری به کودک کمک می کند که بتواند تصمیمات تاثیرگزار و صحیحی بگیرد. توانایی تصمیم گیری کودک را افزایش می دهد و باعث می شود که راحت تر از پس حل مشکلات در زندگی بربیاید.

10. حافظه را افزایش می دهد.

کودکان با ساخت کاردستی جدا از یادگیری شکل ها و رنگ های جدید ، می توانند الگوها و مفاهیمی جدید را بیاموزند. بعضی از کاردستی ها نیاز به طراحی های پیچیده بصری دارد و عادت خوب نگاه کردن را در کودکان افزایش می دهد.

فواید ساخت کاردستی

11. انعطاف پذیری را افزایش می دهد.

بیشتر کاردستی ها را می توان از چند طریق انجام داد. هنر برعکس ریاضی است که می توان طرق مختلف را برای آن امتحان کرد. این گوناگونی در انجام روش ها باعث می شود که انعطاف پذیری کودک شما افزایش پیدا کند. این کار همچنین به کودک کمک می کند که در شرایط مختلف زندگی بتواند احتمالات مختلف را بررسی کند.

فواید ساخت کاردستی برای کودکان بیشمار است

3.8103
این مطلب مفید بود ؟7825
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب /ن
برچسب : کاردستی
وبگردی