تامین آب کشور

آخرین وضعیت تأمین آب کشور

تاریخ انتشار : 30 آذر 1401کد مطلب : 48844زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه چراغ‌های قرمز وضعیت تأمین آب کشور روشن شده است، گفت: تغییر اقلیم تمام زیرساخت‌های کشور و کل جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است.

مهر:دهمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های عضو این ستاد، عصر سه‌شنبه 29 آذرماه 1401 در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

در این جلسه دو دستور کار مورد بررسی قرار گرفت. دستور کار اول؛ ارائه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص ماده 10 آئین‌نامه هماهنگی پیشگیری و مدیریت پدیده گردوغبار توسط معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و دستور کار دوم؛ ارائه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص ماده 11 آئین‌نامه مذکور توسط معاونت محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست.

در ادامه این جلسه، علی سلاجقه؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص تأکیدات رئیس‌جمهور دررابطه با محیط‌زیست گفت:در دومین جلسه از شورای‌عالی محیط‌زیست، جناب رئیس‌جمهور در خصوص موضوعات مختلف محیط زیستی صحبت کردند و یکی از مطالبات جدی ایشان اجرایی‌شدن قانون هوای پاک بود. ایشان به وزیر کشور مأموریت دادند که نشست‌های تخصصی هوای پاک برگزار شود و دیشب نشست هوای پاک استان تهران برگزار شد که خوشبختانه آنجا تصمیمات عملیاتی خوبی برای چند ماه انتهایی سال گرفته شد.

وی با بیان اینکه یکی از درخواست‌های رئیس‌جمهور در سفر به استان البرز، برطرف‌کردن مشکل تالاب صالحیه بود، تصریح کرد:من در این منطقه چرای شتر را دیده‌ام و از آنجا به‌عنوان یک منبع برداشت استفاده می‌شود. بعضی از مناطق ما به‌خاطر چرای دام حساس شده‌اند. در بعضی از نقاط تنها بحث چرای دام اهلی مطرح نیست و چرای حیات‌وحش هم به‌نوعی مشکل ایجاد می‌کند.

به گفته رئیس سازمان محیط‌زیست، تغییر اقلیم تمام زیرساخت‌های کشور و کل جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است بنابراین نباید تصور شود که کشور در شرایط عادی است و باید به‌صورت عادی کار انجام دهیم.

سلاجقه با تأکید بر اینکه مردم برای آلودگی هوا در رنج و مشقت هستند، گفت:تعطیل‌کردن مدارس و کسب‌وکارها باید آخرین گزینه باشد. باید ابتدا تکالیف دستگاهی انجام شود. این اتفاق را باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرارداد، مردم از لحاظ روحی و روانی تحت‌فشار هستند.

وی افزود:سازمان محیط‌زیست مکلف است که آمار و ارقام واقعی مصرف انرژی را در بیاورد تا ببینیم چه اتفاقی در کشور در حال رخ‌دادن است.

معاون رئیس‌جمهور در خصوص شرایط منابع آبی کشور اذعان داشت:چراغ‌های قرمز وضعیت تأمین آب کشور روشن شده است. هرچند وقت یکی از استان‌ها با مشکل مواجه می‌شود و در بحث مدیریت منابع آب اینکه به‌صورت مسکن از جای دیگری آب بیاوریم اصلاً پذیرفته شده نیست. منابع آب کشور قابل مدیریت است و نباید مردم را بترسانیم.

وی تصریح کرد:امروزه علم خیلی از کارها را راحت انجام می‌دهد. ظرفیت‌های مختلف آبی در کشور وجود دارد که باید توسط مسئولین شناسایی شود و وزارت نیرو به‌عنوان متولی امر باید تمام منابع آب کشور را شناسایی و اولویت‌بندی کند. بعد هم به لحاظ کیفی و کمی ارزیابی بشوند تا در مواقع موردنیاز هرکدام وارد مدار بشوند و کشور با مشکل مواجه نشود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اهمیت رعایت حقابه تالاب‌ها گفت:متأسفانه در تالاب‌ها اصلاً حقابه‌ها رعایت نشده است. از ابتدا حرف ما همین بود که حقابه را سر تالاب تحویل بدهند و حقابه تالاب، حقابه کشاورزی و شهری نیست. شما از آن ابتدا آب را رها می‌کنید و در این مسیر مصرف‌کننده‌های متعددی وجود دارند که آب را استفاده می‌کنند. ما در ارومیه شدیداً مشکل داریم و به مرز بحران رسیده‌ایم. ارومیه حقابه دارد و باید سریع تعیین تکلیف بشود. آنچه امروز به‌عنوان خسارت می‌بینیم ماحصل خشک‌شدن همین تالاب‌های ما است که به‌صورت طبیعی آب داشتند.

وی در ادامه گفت:در خصوص تالاب‌های مشترک بین‌المللی، خوشبختانه الان همه اعضای دولت بسیج شده‌اند و در مسائل مشترک خیلی خوب در کنار هم کار می‌کنند. وزیر نیرو چندین بار در بحث افغانستان جلسه تشکیل داده‌اند. سازمان محیط‌زیست هم مکلف است همان بحثی که سال 84 شروع شده، را ادامه دهد.

معاون رئیس‌جمهور در رابطه با استقبال کشورهای دیگر برای استفاده از تجربیات محیط زیستی ایران گفت:خوشبختانه کشورهای همسایه استقبال خوبی می‌کنند حتی با وزیر امور خارجه مصر هم که صحبت می‌کردم، ابراز تمایل کردند که مشارکت کنند. چون وقتی وارد فرودگاه قاهره می‌شوید، از اطراف رود نیل مدام گردوغبار بلند می‌شود. به ایشان گفتم این اتفاق قابل‌درمان است و بیایید در اجلاس تهران شرکت کنید.

سلاجقه درباره طرح بیابان‌زدایی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مطرح شده است، متذکر شد:سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به‌صورت قانونی تکلیف دارد که سالانه 300 هزار هکتار بیابان‌زدایی انجام دهد. یک مانده اعتبار 7-8 هزار میلیاردتومانی داشته‌اند که من این موضوع را در هیئت دولت مطرح کردم و فکر می‌کنم در اعتبارات سال 1402 به نحوی دیده شده است و باید پیگیری شود تا در اختیار قرار بگیرد.

وی ادامه داد:فکر می‌کنم ظرفیت اجرایی سازمان منابع طبیعی خیلی بیشتر از سالانه 300 هزار هکتار است و می‌توانند سالانه یک میلیون هکتار بیابان‌زدایی داشته باشند. این کار را در اولویت آبخیز تالابی قرار دهید که هم تالاب را به‌عنوان یک منبع از دست ندهیم و هم بتوانیم از برداشت‌ها جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/م

آخرین وضعیت تأمین آب کشور

51
این مطلب مفید بود ؟10
وبگردی