انجام پایان نامه مدیریت یا تدوین رساله دکتری مدیریت درست مثل یک داستان است. یک نقطه ی شروع هیجان انگیز و مبهم و یک نقطه ی پایان خاطره انگیز. قطعا اگر بعدها بخواهید از دوران تحصیل خاطره ای را به یاد بیاورید، یکی از مهمترین خاطره ها دفاع از پایان نامه است.

داستان پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت

انجام پایان نامه مدیریت یا تدوین رساله دکتری مدیریت درست مثل یک داستان است. یک نقطه ی شروع هیجان انگیز و مبهم و یک نقطه ی پایان خاطره انگیز. قطعا اگر بعدها بخواهید از دوران تحصیل خاطره ای را به یاد بیاورید، یکی از مهمترین خاطره ها دفاع از پایان نامه است. روز دفاع احتمالا خانواده و دوستان شما هم هستند تا شاهد به بار نشستن تلاش شما در دوران تحصیلتان باشند.

اما برای اینکه داستان پایان نامه شما به داستانی شیرین تبدیل شود و همیشه به پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکتری خود افتخار کنید، مشاوران مدیراما؛ باشگاه دانشجویان مدیریت، برای شما حرف هایی دارند که در ادامه می خوانید:

 

هفت خان پایان نامه مدیریت

خان اول:انتخاب موضوع پایان نامه

موضوع پایان نامه مدیریت باید حائز شرایطی باشد تا خیال شما را از درست گذاشتن خشت اول راحت کند. اول از همه اینکه این موضوع باید با علائق شما و اساتید راهنما و مشاورتان همخوانی داشته باشد. پس سعی کنید موضوعی را انتخاب کنید که با علاقه روی آن کار خواهید کرد. حالا که قرار است کاری را انجام دهید چرا با علاقه و اشتیاق نباشد؟. دومین نکته اینکه حتما باید حواستان باشد که موضوعتان خیلی عجیب و غریب و خیلی جدید نباشد. یعنی حداقل پیشینه ی پژوهش مختصری در مورد آن وجود داشته باشد. پس لطفا جوگیر نشوید و خیلی سنگ بزرگ برندارید. کمی که جلوتر بروید از موضوع خیلی سنگین خسته خواهید شد و راه برگشتی هم نیست. سومین نکته اینکه حتما برای جمع آوری داده ها برنامه داشته باشید. اگر می خواهید از پرسش نامه استفاده کنید، حتما به جامعه و نمونه آماری و سازمان یا شرکت مورد مطالعه فکر کنید و اگر سازمان دولتی است، حتما قبل از تایید نهایی موضوع با آنها هماهنگ کنید و از آنها قول همکاری بگیرید. اگر داده های شما سالنامه ای است (مانند داده های مرکز آمار یا بورس) حتما به پایگاه های داده سر بزنید و از موجود بودن داده ها اطمینان حاصل کنید. ابدا از روی عجله موضوعی را تصویب نکنید که نمی دانید داده های آن را باید چگونه و از کجا تهیه کرد.

یادتان باشد که موضوع را سرسری و برای از سر باز کردن انتخاب نکنید. خیلی از دانشجویان مدیریت بعد از انتخاب موضوع تازه می فهمند که چه کار اشتباهی کرده اند و از آنجا که وقت اساتید و گروه های آموزشی بسیار محدود است، اگر بخواهید هر مرحله را از اول شروع کنید، زمان خیلی زیادی را از دست می دهید. پس دقت کنید که عنوان موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد خود را با دقت و وسواس تمام انتخاب کنید و همه جوانب کار را در نظر بگیرید. همچنین به عنوان پیشنهاد می توانید از مقاله بیس کمک بگیرید. مقاله بیس مدیریت یک مقاله انگلیسی و جدید است که در یک نشریه معتبر به چاپ رسیده و شامل همان قسمت های مهمی است که یک موضوع و پروپوزال باید داشته باشند.

 

خان دوم:ثبت موضوع پایان نامه در ایرانداک

ثبت موضوع پایان نامه در سایت ایرانداک برای اطمینان از تکراری نبودن کار شماست. وقتی موضوع را ثبت کنید بعد از چند روز نامه ای برای شما ایمیل می شود که نشان می دهد آیا تاکنون شبیه به کار شما انجام شده است یا نه. تشخیص میزان شباهت کار و اجازه انجام کار با گروه آموزشی شماست. نامه را با موضوع و نام استاد راهنما به گروه می دهید و گروه به شما اجازه می دهد که وارد مرحله بعد شوید. توصیه می کنیم قبل از ثبت موضوع، خودتان در ایرانداک سرچ کنید و تا حدی از تکراری نبودن موضوع مطمئن شوید.

 

خان سوم:تدوین پروپوزال

وقتی موضوع شما تصویب شد، مثل این است که به شما اجازه سفر را داده باشند، حالا لازم است که برای این سفر یک نقشه تهیه کنید. انجام پروپوزال کارشناسی ارشد مدیریت، مثل کشیدن یک نقشه است. وقتی شما نقشه را داشته باشید رسیدن به انتهای مسیر بسیار راحت است. اما نقشه باید دقیق باشد و به همین ترتیب پروپوزال هم باید دقیق و حساب شده نوشته شود. وقتی پروپوزال را می خوانید باید دقیقا بتوانید تصور کنید که کار شما از کجا شروع و به کجا ختم خواهد شد. فرمت پروپوزال ها در گروه های مدیریت در دانشگاه های مختلف کشور، متفاوت است. اما تقریبا همه پروپوزال ها این قسمت ها را دارند:بیان مسئله تحقیق، ضرورت انجام پژوهش، پیشینه ی پژوهش، جنبه نوآوری تحقیق، استفاده کنندگان از نتایج تحقیق، روش تحقیق، روش جمع آوری داده ها، روش تجزیه و تحلیل داده ها و تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق. هر کدام از این قسمت ها را با وسواس بنویسید. نه خیلی بلند و نه خیلی مختصر و مبهم.

 

خان چهارم:مبانی نظری پایان نامه

وقتی پروپوزال شما تایید بشود، باید بروید سراغ تدوین مبانی نظری. مبانی نظری یعنی اینکه بسته به موضوعتان شروع به مطالعه کتاب ها، مقالات و نوشته جات معتبر علمی کنید تا بیشتر و عمیق تر به موضوع مسلط شوید. همچنین باید به موازات خواندن مبانی نظری، پیشینه ی پژوهش خود را هم تکمیل کنید. مبانی نظری شامل تاریخچه مفاهیم و متغیرهای کلیدی تحقیق شما، مدل های مربوط به آنها و تعاریف متفاوت آنهاست و پیشینه پژوهش عمده تحقیقات علمی است که محققان در زمینه موضوع شما قبلا انجام داده اند. پیشینه پژوهش هم می تواند مربوط به مفاهیم نظری شما شود، هم روش تحقیق شما و هم مورد مطالعه شما. در فرایند تدوین مبانی نظری پایان نامه کم کم روش جمع آوری داده ها را کشف خواهید کرد. تا اینجا شما فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد خود را نوشته اید. فقط یادتان باشد که منابع را حتما طبق فرمت منبع نویسی پایان نامه در فایلی جداگانه بنویسید.

 

خان پنجم:روش تحقیق

روش تحقق کیفی پایان نامه مدیریت، روش تحقیق کمی پایان نامه مدیریت یا روش تحقیق آمیخته که ترکیبی از کمی و کیفی است، بنای کار شما برای ورود به میدان تحقیق است. اول از همه باید ابزار جمع آوری داده های خود را بسازید. پرسش نامه یا مصاحبه هر کدام که هست باید ساخته شده، روایی و پایایی اش سنجیده شده و برای جمع آوری داده ها از میدان تحقیق مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در روش تحقیق باید جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری خود و یا مشارکت کنندگان در تحقیق را مشخص کنید. مدل مفهومی و چارچوب نظری در این قسمت باید آورده شوند. وقتی تمام این کارها را بکنید، فصل سوم شما آماده است.

 

خان ششم:تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده

حالا با توجه به روش تحقیق و داده هایی که جمع آوری کرده اید، می توانید شروع به تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس روش هایی کنید که در فصل سوم مشخص کرده اید. تا اینجا کار شما در سراشیبی افتاده است. انجام پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، به تحلیل داده های جمع آوری شده که فصل چهارم شما می شود و نتیجه گیری که در فصل پنجم انجام می شود، به انتها نزدیک می شود. اما در فصل پنجم که فصل نهایی پایان نامه کارشناسی ارشد است، بعد از نتیجه گیری ها باید یکسری پیشنهادات کاربردی برای استفاده ذینفعان در عمل ارائه دهید و همچنین پیشنهاداتی را به محققان بعدی ارائه دهید و بگویید برای پژوهش های بعدی شما چه پیشنهادات علمی برای آنها دارد. بعد از فصل پنجم منابع و ماخذی که استفاده کرده اید را مرتب و استاندارد خواهید آورد و در نهایت پس از اصلاحات احتمالی اساتید راهنما و مشاور، خودتان را برای روز سرنوشت ساز دفاع آماده می کنید.

 

خان هفتم:دفاع از پایان نامه

همه زحمت های شما در جلسه ای بیست دقیقه ای به معرض نقد گذاشته می شود و شما باید از کاری که کرده اید دفاع کنید. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آبروی شماست. پس برای دفاع از آن کاملا آماده باشد. پاورپوینت جلسه دفاع را با دقت و وسواس درست کنید. لباس های مرتب و شیک بپوشید و چندین بار با دیگران روز دفاع را از قبل تمرین کنید. یادتان باشد که حداکثر بیست دقیقه برای ارائه وقت دارید، پس باید جوری تنظیم کنید که همه نقاط قوت کارتان را در این بیست دقیقه نمایش دهید.

 

و در آخر اینکه برای عبور از هفت خان پایان نامه از دیگرانی که دانش بیشتری در این زمینه دارند کمک بگیرید. اگر نیاز به مشاوره در هر مرحله از داستان پایان نامه داشتید، می توانید از طریق لینک زیر در مدیراما؛ باشگاه دانشجویان مدیریت، درخواست خود را مطرح کنید. همچنین در این سایت راهنمایی های بسیاری در مورد نحوه صحیح انجام هر مرحله از پایان نامه ارائه شده است که می تواند راهنمای شما باشد.

مدیراما؛ باشگاه دانشجویان مدیریت: modirama.ir

داستان پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت

52
این مطلب مفید بود ؟20
برگرفته از مدیراما / م.ن
نظر سنجی برای این مطلب غیر فعال شده است
وبگردی