گیاه شفلرا
گیاه شلفرا از گونه گیاهان استوایی است که همیشه سبز می باشند که نحوه تکثیر و قلمه زدن گیاه شلفرا را به راحتی می توانید یاد بگیرید.

گیاه شفلرا را بیشتر و کامل تر بشناسید 

این گیاه به نام چتری نیز معروف است . همچنین می توان به مدت طولانی به عنوان یک گیاه خانگی از آن استفاده کرد .این گیاه از 20 گونه گیاهان استوایی ، استوایی همیشه سبز، درختی ودرختچه ای تشکیل یافته است. گیاه شفلرا بومی استرلیا و تک ساقه ای است و رشد آن به آهستگی صورت می گیرد . 

این گیاه در افزایش جذابیت محیط خانه نقش مهمی را ایفا می کند .

 شاخه ها و ساقه های به سمت بالای آن باعث افزایش زیبایی هایش می شوند و به رنگ سبز تیره هستند . انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد که بعضی از آن ها با برگ هایی با تناژ زرد دیده می شوند . 

انواع مختلف گیاه شفلرا 

دو نوع مختلف از این گیاه وجود دارد: 

اس. اکتینوفیلا که مشهورترین نوع آن است و دارای برگ های لوزی شکل می باشد که می توانند تا 15 سانتیمتر هم رشد کنند . 

اس.اربوریکولا که نوع کوچک تر این گیاه است و می توان در داخل خانه و باغچه نیز از آن استفاده کرد که برگ های آن بین 5 تا 8 سانتیمتر هستند و معمولا به صورت توده ای و انبوده رشد می کنند. معمولا خالخالی های کرم رنگ بر روی برگ های این گیاه دیده می شود که باز هم انواع مختلفی از این نوع نوع وجود دارد . 

مراقبت از گیاه شفلرا 

شفلرا مراقبت آسانی دارد و فقط کافی است که آن را در یک ناحیه روشن قرار دهید تا نور خورشید مستقیما به آن برسد و رطوبت محیط را نیز بالا ببرید . 

هرس کردن این گیاه نیز در بعضی از مواقع در صورت بزرگ بودن گیاه ضروری است. همزمان که سن گیاه بالا می رود، برگ های آن کم کم کاهش پیدا می کنند که در چنین مواقعی برای اینکه گیاه را به رشد بهتر تحریک کنید، باید نوک برگ و شاخه های آن را بچینید تا دوباره به رشد کردن تحریک شود . 

شفرا اگر در محیط بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد قرار بگیرد، با ریزش برگ ها مواجه می شود. 

باید برگ ها را به آرامی و با ملایمت تمیز کنید و گرد و غبار را از روی آن ها برویید. 

این کار را هر یک هفته در میان انجام دهید. 

برای مراقبت گیاه می توانید از اسپری های مخصوص تمیز کنندگی گیاه استفاده کنید و البته که انجام این کار ضروری نیست. برگ های این گیاه در حالت طبیعی هم براق هستند. 

گلدان شفلرا را در فصل بهار عوض کنید و از خاکی برای آن استفاده کنید که زهکشی مناسبی داشته باشد و دقت کنید که گلدان جدید انتخاب شده باید سنگین باشد. 

حشرات دور و بر این گیاه معمولا کم هستند و در هوای خشک افزایش بیشتری پیدا می کنند . باید مراقب ساقه ها و برگ های آنان باشید . 

کمی رطوبت محیط را بالا ببرید و در زمستان نیز گیاه را حتما داخل خانه بیاورید. 

هنگام خرید گیاه شفلرا به سایز و نوع دلخواه خود توجه کنید م، این گیاهان به راحتی پرورش داده می شوند. اگر مراقبت خوبی از آن ها داشته باشید، تا چند سال باقی می مانند.

گیاه شفلرا 

ارتفاع 

این گیاه می تواند تا 1.8 متر رشد کند. شفلراهای بلند به مراقبت بیشتری نیاز دارند. گیاهان بالغ باید به گونه ای قرار بگیرند که هوا به ریشه های آنان برسد . 

نور

محیط مناسب برای این گیاه جایی است که نور کافی اما غیر مستقیم به آن برسد . این گیاه را مستقیما به سمت نور خورشید بچرخانید تا رشد آن افزایش پیدا کند و اگر دیدید که ساقه ها بیش از حد با برگ ها فاصله دارند ، یعنی این که گیاه در معرض نور بیش از حد بالایی قرار گرفته است . 

آب دادن 

این گیاه را به طور کامل آب بدهید تا ریشه های آن خیس بشود و قبل از آب دادن، مراقب باشید که سطح رویی خاک خشک شده باشد . برگ های زرد نشان دهنده این هستند که گیاه بیش از حد آب خورده است. برگ های افتاده نیز نشان دهنده کم آبی می باشند.

 رطوبت 

این گیاه در رطوبت 40 الی 50 درصد در بهترین حالت خود رشد می کند . اگر فضای داخل خانه شما در فصل زمستان بیش از حد خشک است ، از یک دستگاه بخور استفاده کنید . 

دما 

چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم دمای متوسط تا گرم بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد برای این گیاه مناسب است . نباید محیط رشد اطراف این گیاه بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد باشد . شفلرا را در فصل زمستان از پنجره های سرد دور کنید و یا از لوازم گرم کننده برای محیط داخل خانه استفاده کنید . 

خاک 

خاک میکس خزه دار برای شفلرا مناسب می باشد.

خاک

کود گیاهی 

هر ماه به این گیاه کود گیاهی بدهید که محلول در آب باشد و شامل مواد مغذی میکرو ارگانیک باشد . اگر دید که برگ ها و ساقه های این گیاه پژمرده شده اند ، احتمالا از کمبود کود رنج می برند . 

هرس کردن 

هرس نوک ساقه های گیاه را در فصل بهار و تابستان انجام دهید. 

سمی بودن 

مطالعات انجام شده نشان می دهد که این گیاه هم برای حیوانات و هم برای اسنان ها سمی می باشد. همچنین حاوی کلسیم اکسالات است که باعث سوزش و التهاب لب ها، دهان ، زبان ، استفراغ، اسهال، سختی بلع خواهد شد . این گیاه را حتما دور از دسترس کودکان نگه داری کنید. 

تکثیر گیاه شفلرا 

گیاه شفلرا را می توان با روشهای زیر تکثیر کرد : 

1- تکثیر شفلرا به روش قلمه

در روش قلمه باید به چند نکته توجه داشته باشید :

از زیر دو برگ جوانی که مراحل کامل رشد را طی کرده اند باید قلمه گرفته شود. 

قلمه باید با فاصله5/2 سانتی متر از برگ گرفته شود

قلمه باید از بالای برگی که از قدمت کمتری برخودار است گرفته شود.

برای اینکار شاخه هایی با قطرحدود 8 تا 20 سانتی متر را که جوان و قوی هستند انتخاب کرده سپس ما بین دو جوانه برشی سطحی به طول حدود 2 سانتی متر از پایین به بالا ایجاد می کنیم؛ این برش باید در داخل پوست ساقه شکاف ایجاد کند.

بهتر است مابین لایه پوست و چوب گیاه مانعی مثل یک تکه چوب نازک قرار داده شود در صورتی که هورمون ریشه زایی در اختیار دارید محل برش را به آن آغشته نمایید تا بهتر و سریعتر ریشه دهد.

برای ساقه های قطورتر، می توان 2 تا 3 برش ایجاد کرد سپس محل برش داده شده را با خزه مرطوب و سپس چلاستیک بپوشانید. قسمت پایین پلاستیک را با چسب نواری محکم کنید .

قسمت بالای پلاستیک را با نخ گره بزنید تا درصورتی که خزه خشک شد بتوانید پلاستیک را باز کرده ومقدار کمی آب بر روی آن اسپری کنید.بعد از حدود 40 الی 60 روز محل برش داده شده ریشه دار می شود وشما می توانید شاخه را ازقسمت زیرین ریشه قطع کنید و درگلدان جدید کشت نمایید.

قلمه زدن

2 - تکثیر به روش خوابانیدن 

برای تکثیراین گونه گیاهان از روش خوابانیدن استفاده می کنیم .دراین روش معمولا ساقه ای را که به گیاه مادری متصل است درون خاک زراعی یا پیت قرار می دهیم تا ریشه دار شود .

مزیت این روش این است که کلیه مواد غذایی و آب توسط گیاه مادر به شاخه خوابیده شده ارسال شده تا شاخه مورد نظرریشه دار شود و بعد از ریشه دار شدن آن را از گیاه مادر جدا کرده و در گلدان جداگانه ای کشت می کنیم.

3 - تکثیر به واسطه دانه 

اگر شما بخواهید این گیاه را به واسطه بذر تکثیر کنید باید به گیاه خود تیمار گرمایی بدید . منظور از تیمار گرمایی این است که شما دانه را برای مدت زمانی در دمای بالاتر از دمای اتاق قرار بدهید . دانه این گیاه برای جوانه زنی نیازمند 3 هفته تیمار گرمایی است که در هفته اول باید در دمای 18 درجه سانتی گراد قرار بگیرد ، در هفته دوم در دمای 23 درجه سانتی گراد و در هفته سوم در درمای 29 درجه سانتی گراد . برخی از واریته های شفلرا را نمی توان به واسطه قلمه تکثیر کرد و تنها راه تکثیر آنها بذر است . به صورت کلی بر اساس گزارشات صورت گرفته 67 درصد از بذرهای کاشته شده حتی بدون تیمار جوانه خواهند زد . 

مشکلات و بیماری های گیاه شفرا و راه های درمان

ظاهر شدن زخم های پنبه ای سفید رنگ روی برگها :

عامل آن حشره افت است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

برگ ها بد شکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی انها مشاهده میشود :

آفات را با سم نفوذی یا جذبی طبق دستور هر هفته سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

از دست دادن رنگ واریته های ابلق :

نور کافی نیست،به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

زیاد بودن فاصله برگ ها و دراز و منحرف بودن ساقه ها :

هوا خیلی گرم است،گلدان را به محل خنک تری و مملو از اکسیژن منتقل کنید.غبارپاشی نکنید.

پژمردگی گیاه و آویزان بودن برگ ها :

گیاه تشنه است،گلدان را به مدت 15 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

رنگ پریدگی برگ ها و زرد شدن آنها :

کمبود عناصر در خاک گلدان مشهود است،کمبود را با تغذیه مصنوعی هر 2 هفته یکبار جبران کنید.

زرد شدن برگ

ریختن برگهای زرد شده :

 آبیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری نمایید،زهکش را بازدید کنید،اب زیر گلدانی را خارج کنید.

مشاهده لکه های قهوه ای روی ساقه ها،دم برگ ها و سطح زیرین برگ ها :

سطح زیرین برگها را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی و پس از 48 ساعت لکه ها را با برس مخصوص پاک کنید.

تعداد برگچه های برگ ها ی جوان کم است:
طبیعی است،با رسیدن به مرحله بلوغ تعداد انها به 7 برگچه می رسد.

برگ ها زرد و سطح زیرین انها تار عنکبوتی است:

عامل ان کنه قرمز ریز است،گیاه را هر 14 روز یکبار با سم کنه کش سمپاشی کنید تا علاوم بر طرف شوند،غبارپاشی در کاهش افت موثر است. 

نحوه ی تمیز نمودن برگ های شفلرا 

برگها را به طور مرتب آب پاشی کنید و در صورت وجود گرد و غبار روی برگها با دست چپ برگ را نگه داشته و با دست راست با اسفنج یا پارچه مرطوب آنها را تمیز کنید.در صورت نیاز از مواد براق کننده حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.

مراحل رشد و پرورش گیاه شفلرا + روش تکثیر و رفع آفات

4.6791
این مطلب مفید بود ؟73457
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
وبگردی