سفازولین
از داروی سفازولین اکثرا برای پیشگری از بروز عفونت پس از عمل جراحی استفاده می شود که شکل دارویی “سفازولین” پودر مانند می باشد که در جهت تزریق درون ویال کاربرد دارد.

سفازولین

نام تجاری:
Kefzol
 
گروه دارویی- درمانی:
نسل اول سفالوسپورین ها
 
 
اشکال دارویی:
پودر استریل جهت تهیه محلول تزریقی:ویال 250، 500 میلی گرم و 1 گرم
توجه:ویال به ظروف شیشه ای کوچک گفته میشود که برای نگهداری داروها بصورت مایع و یا پودر استفاده میشود.
 
سفازولین
آیا سفازولین خطراتی هم دارد؟
 
سفازولین چیست؟
سفازولین یک آنتی بیوتیک است و به خانواده سفالوسپورین ها تعلق دارد. این دارو در عفونت های باکتریال متعدد ریه، پوست، استخوان، مفصل، خون، دریچه های قلب و دستگاه ادراری استفاده می شود. این دارو در پیشگیری ازبروز عفونت پس از اعمال جراحی نیز بکار می رود. سفازولین به شکل پودرجهت تزریق درون ویال تولید می شود.
 
موارد مصرف:
آمپول سفازولین در عفونت های حاد و خطرناک ریوی (سفازولین در سرماخوردگی که علت باکتریایی دارد و منجر به عفونت های ریوی شدید می شود، تجویز می گردد)، عفونت های دستگاه ادراری –تناسلی، پوست، بافت نرم، استخوان و مفاصل، سپتی سمی و اندوکاردیت ناشی از ارگانیسم های حساس کاربرد دارد.
 
روش و مقدار مصرف:
نحوه مصرف سفازولین در بالغین:از 250 میلی گرم از راه عضلانی یا وریدی هر 8 ساعت تا 1 گرم هر 6 ساعت قابل استفاده است.
نحوه مصرف سفازولین در کودکان:از 8 تا 12 میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن کودک از راه عضلانی یا وریدی هر 8 ساعت تا 6 تا 12میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن کودک هر 6 ساعت قابل استفاده است.
 
مکانیسم اثر
اثر ضد باکتری:سفازولین عمدتاً یک داروی باکتری کش است ، ولی ممکن است اثرات باکتریوستاتیک نیز داشته باشد. میزان فعالیت این دارو به نوع ارگانیسم، میزان نفوذ در بافت، مقدار مصرف دارو و سرعت تکثیر ارگانیسم بستگی دارد. سفازولین به پروتئینهایی که محل اتصال پنی سیلین است، پیوند می یابد و بدین طریق، ساخت دیواره سلولی باکتری را مهار می کند.
سفازولین بر اشریشیاکلی، آنتروباکتریاسه، هموفیلوس آنفلوانزا، کلبسیلا، پروتئوس میرابیلیس، استافیلوکوکوس، استرپتوکوکوس پنومونیه و استرپتوکوک (گروه A بتاهمول یتیک) مؤثر است.
 
فارماکوکینتیک
 
جذب:از دستگاه گوارش به خوبی جذب نمی شود و باید از راه تزریقی تجویز گردد.
پخش:در اکثر بافت ها و مایعات بدن، مانند کیسه صفرا، کبد، کلیه ها، استخوان، خلط؛ صفرا، مایع سینوویال و صفاق، به طور گسترده انتشار می یابد. نفوذ این دارو به مایع مغزی - نخاعی (CSF) بسیار کم است. از جفت عبور می کند. حدود 86-74 درصد آن به پروتیئن پیوند می یابد.
متابولیسم:متابولیزه نمی شود.
 
دفع:عمدتاً به صورت تغییر نیافته از راه ادرار و از طریق ترشح لوله ای در کلیه و فیلتراسیون گلومرولی دفع می شود. مقدار کمی از آن در شیر مادر ترشح می شود. نیمه عمر حذف آن حدود 2-1 ساعت در بیماران دارای عملکرد طب یعی کلیوی، و 50-12 ساعت در بیماران مبتلا به بیماری های بسیار پیشرفته کلیوی است. با همودیالیز یا دیالیز صفاقی می توان سفازولین را از بدن خارج نمود.
موارد منع مصرف در صورت وجود سابقه حساسیت مفرط به پنی سیلین ها، سفالوسپورین ها یا پنی سیلامین یا ابتلای به بیماری پورفیری، نباید مصرف شود.
 
 
اثر بر آزمایشهای تشخیصی
 
سفازولین به طور کاذب موجب افزایش غلظت کراتینین ادرار یا سرم (در صورت اندازه گیری از طریق واکنش Jaffe) می شود.
سفازولین نتیجه آزمون کومبس را نیز مثبت می کند و ممکن است به صورت کاذب موجب مثبت شدن نتایج آزمایش قند ادرار به روش سولفات مس (واکنشگر بندیکت یا Clinitest) شود.
ممکن است سطح AST، ALT، ALP و بیلی روبین، GGT و LDH افزایش پیدا کند. ممکن است تعداد ائوزینوفیل افزایش و تعداد نوتروفیل، گلبول های سفید و پلاکتها کاهش پیدا کند.
 
مسمومیت و درمان :‏
تظاهرات بالینی:حساسیت مفرط با منشاء عصبی - عضلانی و تشنج ناشی از غلظت زیاد این دارو در ‏CNS‏.
درمان:سفازولین را می توان با همودیالیز از بدن خارج نمود. ‏
تداخل دارویی :‏
‏ پروبنسید برای ترشح لوله ای در کلیه ها، با سفالوسپورینها رقابت می کند و بنابراین، دفع کلیوی این داروها را مهار می کند. ‏درنتیجه، مصرف همزمان پروبنسید با این دارو ممکن است موجب افزایش غلظت و طولانی شدن وجود دارو در سرم ‏شود. بیمار به طور مرتب مانیتور شود.مصرف همزمان این دارو با داروهایی که باعث مسمومیت کلیوی می شوند (وانکومایسین، کلیستین، پلی میکسین ‏B‏ و آم ‏ینوگلیکوزیدها)، یا مدرهایی که در قوس هنله اثر می کنند، خطر مسمومیت کلیوی را افزایش می دهد. بیمار به طور مرتب ‏مانیتور شود. مصرف همزمان با داروهایی که اثر باکتریوستاتیک دارند (تتراسیکلینها، اریترومایسین یا کلرامفنیکل) ممکن است از ‏فعالیت باکتری کش این دارو جلوگیری کند. از استفاده همزمان خودداری شود. ‏

مصرف سفازولین در بارداری

FDAطبقه بندی :B.
مصرف سفازولین در دوران شیردهی
بی ضرری مصرف سفازولین در شیردهی ثابت نشده است. بنابراین، مصرف این دارو در مادران شیرده باید با احتیاط همراه باشد.
عوارض جانبی سفازولین
قلبی ـ عروقی:فلبیت، ترومبوفلبیت (در اثر تزریق وریدی).
پوست:بثورات ماکولی پاپول ی و ار یتماتوز، کهیر، درد، سفتی، آبسه های غیرعفونی، پوست اندازی در محل تزریق، خارش، سندرم استیون - جانسون.
دستگاه گوارش:کولیت سودوممبران، تهوع، بی اشتهایی، استفراغ، اسهال، التهاب زبان، اختلال گوارشی، کرامپ های شکمی، خارش مقعد، کاندیدای دهانی، کاندیدیازیس.
خون:نوتروپنی، لکوپنی، ائوزینوفیلی، ترومبوسیتوپنی.
سایر عوارض:واکنش های حساسیت مفرط (آنافیلاکسی و بیماری سرم ).
 
نکات مهم آمپول سفازولین 1 گرم چیست
 
به یاد داشته باشید که داشتن حساسیت دارویی به هر دارویی بسیار اهمیت دارد چراکه می تواند موجب به خطر افتادن جان افراد گردد. بنابراین افرادی که تجربه و سابقه حساسیت به سفازولین یا هر داروی مشابه نظیر پنی سیلین و آموکسی سیلین را در گذشته داشته اند باید موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند. پزشک نیز با در نظر گرفتن بیماری نوع دیگری از دارو را برای درمان آن ها در نظر می گیرد.
این دارو دارویی است که به دو نوع کلیوی و کبدی از بدن پاکسازی و در حقیقت متابولیزه می گردد. بنابراین مصرف آن به افرادی که از بیماری های کبدی و کلیوی رنج می برند به هیچ وجه توصیه نمی شود.
قبل از مصرف این دارو به شما توصیه می گردد تا پزشکتان را از سوابق پزشکی خود نظیر بیماری های کبدی، کلیوی، وجود بیماری های عضلانی نظیر میاستنی گراویس و غیره با خبر سازید.

هشدار ها سفازولین

1- در صورت وجود سابقه حساسیت به پنی سیلین ها، و مشتقات آنها، سفالوسپورین ها یا پنی سیلامین با احتیاط فراوان مصرف شود.
2- این دارو ممکن است موجب ایجاد پاسخ مثبت کاذب در آزمون کومبس و قند ادرار شود.
3- در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه ، کاهش مقدار مصرف دارو ضروری است .
4- سفالوسپرین ها ممکن است سبب بروز کولیت پسودوممبران شوند.

توصیه های دارویی سفازولین

1- در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن دارو را باید مصرف کرد. ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف نوبت فراموش شده باید خودداری شود و مقدار مصرف بعدی نیز دو برابر نگردد.
2- مخلوط کردن سفازولین با سایر داروها ( به ویژه آمینوگلیکوزیدها ) در یک محلول توصیه نمی شود .
3- در صورت بروز اسهال شدید، قبل از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال، باید با پزشک مشورت شود.
 
توجهات:
بیمار بعد از مصرف سفالوسپورین مستعد خونریزی می شود.
 
 cefazolin
 cefazolin 
 
آموزش:
هر گونه خون دماغ شدن را به پزشک اطلاع دهید. هر گونه اسهال و علائم عفونت ثانویه را اطلاع دهید.
 
نگهداری داروی
پزشک شما احتمالا نیاز چند روزه شما به سفازولین را تجویز خواهد کرد. هنگام دریافت دارو از داروخانه طریقه صحیح نگهداری دارو را از داروساز سوال کنید. ممکن است که وی از شما بخواهد که دارو را در یخچال یا فریزر نگه دارید. به خصوص اگر دارو جهت تزریق وریدی تجویز شده، این کار لازم است. نکته مهم این است که دارو را حدود یک ساعت قبل از مصرف از یخچال خارج کرده، تا با اتاق هم دما شود. ویال ها را در محیطی خشک، تمیز و دور از دسترس اطفال نگهداری نمایید. به منظور پیشگیری از آلودگی دیگران توسط سر سوزن، آنژیوکت و ویال ها، لازم است که این وسایل به شکل مطمئنی دورریخته شوند، در این خصوص از داروساز خود سوال کنید.

دارو های هم گروه سفازولین

Cefadroxil
Cephalexin
Cefradine
Cefalotin

 

سفازولین ، نکاتی مهم در رابطه با سفازولین

4.697
این مطلب مفید بود ؟898
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : نمناک - /ک.ک
وبگردی