دی سیکلومین
“دی سیکلومین” را در جهت درمان دردهای روده ای و درد های شکمی و همچنین درد های دوران قاعدگی نیز مصرف می شود.

دی سیکلومین

(به انگلیسی:dicyclomine)

رده درمانی:آنتی کولینرژیک .
 
اشکال دارویی:قرص، آمپول، شربت
 
موارد و مقدار مصرف دی سیکلومین Dicyclomine HCI
 
دی سیکلومین برای تسکین دردهای روده ای و درد شکمی (کولیک) نوزادان و همچنین دردهای دوران قاعدگی مصرف می شود.در برخی از موارد برای سرطان روده تجویز میگردد. درمان کمکی در اسهال و سندرم روده تحریک پذیر.
ضد اسپاسم دستگاه گوارش . این دارو با مهار گیرنده های استیل کولین موجب رفع انقباض عضلات صاف جدار روده می شود.
دی سیکلومین اثر مستقیم و ضد اختصاصی ضد اسپاسم بر روی عضلات صاف دارد.
همچنین این دارو تا حدی دارای اثرات بی حس کننده موضعی است که ممکن است در برطرف کردن اسپاسم دستگاه گوارش و مجاری صفراوی موثر باشد.
دی سیکلومین ایمپالسهای پاراسمپاتومیمتیک وارده از اعصاب را بلاک می کند و باعث مهار انقباضهای عضلات صاف در نتیجه کاهش فعالیت دستگاه گوارش و همچنین تولید اسید می شود.
 
چگونگی مصرف
بزرگسالان :مقدار 20ـ10 میلی گرم سه باردر روز مصرف می شود .
کودکان :در کودکان 24ـ6 ماهه 10ـ 5میلی گرم حداکثر 4ـ3 بار در روز قبل از غذامصرف می گردد. در کودکان 12ـ2 سال مقدار 10 میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود.
 
دی سیکلومین
دانستی ها مهم در رابطه با دی سیکلومین
 
مکانیسم اثر دی سیکلومین
اثر ضد اسپاسم:دی سیکلومین اثر مستقیم و غیراختصاصی ضد اسپاسم بر روی عضلات صاف دارد. همچنین، این دارو تا حدی دارای اثرات بی حس کننده موضعی است، که ممکن است در برطرف کردن اسپاسم دستگاه گوارش و مجاری صفراوی مؤثر باشد.
 
اثرات آنتیموسکارینی:دارو ایمپالسهای پاراسمپاتومیمتیک وارده از اعصاب را بلاک می کند و باعث مهار انقباض های عضلات صاف در نتیجه کاهش فعالیت دستگاه گوارش و همچنین تولید اسید می شود.
 
فارماکوکینتیک
جذب:حدود 67 درصد داروی خوراکی از دستگاه گوارش جذب می شود.
دفع:بعد از مصرف خوراکی دارو، حدود 80 درصد آن از طریق ادرار و 10 درصد از طریق مدفوع دفع می شود.
 
موارد منع مصرف دی سیکلومین
ازوفاژیت ناشی از رفلاکس، ناپایداری همودینامیکی در خونریزی شدید، در خانمهای شیرده، بیماریهای انسدادی مجاری ادراری، بیماری انسدادی دستگاه گوارش، کولیتاولسراتیو شدید، میاستنی گراویس، انسداد فلجی روده، گلوکوم با زاویه باریک (سیکلوپلژی و میدریاز ناشی از مصرف دارو ممکن است فشار داخل چشم را افزایش دهد)، آتونی روده ها یا مگاکولون سمی (این دارو موجب تشدید این حالات می شود)، بیمارانی که نسبت به داروهای ضد کولینرژیک حساسیت مفرط شناخته شده دارند، شیرخوارانی که کمتر از شش ماه سن دارند.
 
موارد احتیاط:نوروپاتی اعصاب خودکار، پرکاری تیروئید، بیماری شریان کرونر قلب، آریتمی قلبی، نارسایی احتقانی قلب یا کولیت اولسراتیو (ممکن است نشانه های مربوط به این اختلالات را تشدید کند)، بیماری کبدی یا کلیوی (تجمع سمی دارو ممکن است بروز کند)، هایپرپلازی خوش خیم پروستات و فتق هیاتال.
 
مصرف دی سیکلومین Dicyclomine HCI در دوران بارداری و شیردهی
 
رده بندی بارداری:گروه B
مصرف در شیردهی:دی سیکلومین ممکن است در شیر ترشح شود. همچنین، این دارو ممکن است تولید شیر را کاهش دهد. مادران شیرده باید از مصرف این دارو خودداری کنند.
 
مسمومیت و درمان :‏
 
تظاهرات بالینی:علائم شبه کورار در تحریک ‏CNS‏ و به دنبال آن افسردگی و علائم سایکوتیک، مانند از دست دادن حس ‏جهت یابی، اغتشاش شعور، توهمات، هذیان، اضطراب، آشفتگی و بی قراری. اثرات محیطی، پوست خشک، داغ و ‏برافروخته، تاکیکاردی، زیادی فشار خون و افزایش تنفس هستند.
درمان:عمدتاً علامتی و حمایتی (در صورت لزوم ) است. مسیر تنفسی باید باز نگه داشته شود، در صورت هوشیار بودن ‏بیمار، باید او را وادار به استفراغ (یا شستشوی معده) کرد و بعد از آن تجویز یک مسهل نمکی و ذغال فعال ، برای ‏جلوگیری از جذب بیشتر دارو، مفید است.
در موارد شدید، می توان فیزوستیگمین را برای خنثی کردن اثرات ضد موسکارینی دی سیکلومین تجویز نمود. در صورت ‏لزوم، برای درمان شوک، می توان مایعات تجویز کرد. دیازپام برای کنترل علائم سایکوتیک و پیلوکارپین (به صورت قطره ‏چشمی) برای رفع گشادی بیش از حد مردمک چشم به کار می رود. در صورت بروز احتباس ادرار سوندگذاری ممکن است ‏ضروری باشد. ‏
 
تداخل دارویی
مصرف همزمان با داروهای ضد اسید جذب خوراکی این دارو را کاهش می دهد. دی سیکلومین باید حداقل یک ساعت قبل از داروهای ضد اسید مصرف شود.
داروهایی که دارای اثرات آنتیکولینرژیکی هستند مانند آمانتادین، آنتی هیستامین، داروهای ضد پارکینسون، دیزوپرامید، پتیدین، فنوتیازین ها، کینیدین، ضد افسردگی های سهحلقه ای، در مصرف همزمان با دیسیکلومین ممکن است باعث تشدید بروز عوارض آنتی کولینرژیک شوند.
در صورت مصرف همزمان با سایر داروهای آنتی کولینرژیک، ممکن است سمیت اضافی ایجاد شود.
 
کاهش جذب گوارشی بسیاری از داروها (مانند لوودوپا یا کتوکونازول) پس از مصرف همزمان با داروهای آنتی کولینرژیک گزارش شده است. برعکس، غلظت سرمی دیگوگسین در صورت مصرف همزمان با آنتی کولینرژیک افزایش می یابد.
مصرف همزمان با داروهای خوراکی مکمل پتاسیم باید با احتیاط همراه باشد، زیرا احتمال بروز زخم گوارشی ناشی از پتاسیم ممکن است افزایش یابد.
 
عوارض جانبی:
اعصاب مرکزی:سردر،بی خوابی، خواب آلودگی،سرگیجه، عصبانیت، فراموشی،ضعف،اغتشاش شعوریا هیجان(در بیماران سالخورده)
قلبی- عروقی:تپش قلب،تاکیکاردی
پوست:فقدان تعریق،کهیر ،تظاهرات پوستی دیگر
چشم:تاری دید،گشاد شدن مردمک چشم،فاج جسم مژگانی،افزایش فشار داخل چشم
دستگاه گوارش:خشکی دهان،تهوع،یبوست،استفراغ،انسداد فلجی روده،نفخ شکم، سوزش سر دل
ادراری –تناسلی:احتباس و اشکال در دفع ادرار ،ناتوانی جنسی
 
سایر عوارض:تب،واکنش آلرژیک
*توجه:در صورت بروز حساسیت مفرط،احتباس ادرار یا علائم شبه کورار، باید مصرف دارو قطع شود.
 
دی سیکلومین
تب از عوارض دی سیکلومین می باشد
 
ملاحظات اختصاصی :‏
علاوه بر ملاحظات مربوط به تمام داروهای ضد کولینرژیک، رعایت موارد زیر نیز توصیه می شود:‏
‏1- دی سیکلومین را نباید هرگز از راه تزریق زیرجلدی مصرف کرد.
‏2- شکل شربت این دارو را می توان با آب رقیق کرد.
دمای بالای محیط ممکن است احتمال بروز گرمازدگی را در افرادی که از دیسیکلومین استفاده می کنند افزایش دهد. در ‏صورتی که این عوارض بروز کردند دارو را قطع نمایید.
 
نکات قابل توصیه به بیمار :‏
به بیمار بیاموزید که می تواند شربت دیسیکلومین را با آب رقیق کند.
به بیمار بیاموزید دمای بالای محیط ممکن است احتمال بروز گرمازدگی را در افرادی که از دی سیکلومین استفاده می کنند ‏افزایش دهد. در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض هوای گرم اجتناب کند و در صورتی که این عوارض بروز ‏کردند دارو را قطع نماید.
 
به بیمار بیاموزید بروز راش و سایر علائم پوستی را اطلاع دهد.
دارو بهتر است نیم الی یک ساعت قبل از غذا استفاده شود.
 
مصرف در سالمندان:
مصرف دی سیکلومین در بیماران سالخورده باید با احتیاط همراه باشد. مقادیر مصرف دارو در این ‏بیماران کمتر است.
 
مصرف در کودکان:
مصرف این دارو در کودکان کوچکتر از 6 ماه ممنوع است. در کودکان بالای 6 ماه نیز این دارو بهتر ‏است با احتیاط مصرف شود زیرا ممکن است بروز حملات تشنجی را افزایش دهد.
 
توصیه ها و مراقبت های پرستاری
- در صورت بروز تاری دید یا خواب آلودگی باید از انجام کارهای مخاطره آمیز خودداری شود.
- به بیمار بگویید بروز راش و سایر بثورات جلدی و همچنین تغییرات حجم ادرار و الگوی دفع ادرار را گزارش نماید.
- دی سیکلومین با کاهش تعریق خطر گرمازدگی را خصوصا در سالمندان افزایش می دهد.
- مصرف دی سیکلومین در بیماران سالخورده باید با احتیاط همراه باشد. مقادیر مصرف دارو در این بیماران کمتر است.
 
نحوۀ نگهداری:
دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

همه چیز در مورد داروی دی سیکلومین

4.2127
این مطلب مفید بود ؟10720
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : نمناک - /ک.ک
وبگردی