لاموتریژین
لاموتریژین پس از مصرف خوراکی به سرعت وبطور کامل جذب می گردد. “لاموتریژین” در کبد متابولیزه می شود و تحت متابولیسم عبور اول ناچیزی قرار می گیرد

عوارض و تاثیرات لاموتریژین

lamotrigine

با نام تجاری Lamictal–Lamictal Blue – Lamictal Green – Lamictal orange – Lamictal CD

یک داروی ضدصرع یا ضدتشنج است. این دارو به تنهایی و گاهی همراه با داروهای دیگر برای درمان حملات صرع در افراد بالغ و کودکان بزرگتر از 2 سال استفاده می شود. این دارو همچنین برای کاهش حملات روانی در افراد بزرگسالی که دارای اختلال دوقطبی هستند به کار می رود. لاموتریژین ممکن است برای اهداف دیگری غیر از آنچه که در این موارد استفاده می شود به کار رود. موارد مصرف:از این دارو برای درمان حملات تشنجی نسبی اولیه و حملات تشنجی متعاقب تشنج فراگیر تونیک ـ کلونیک،استفاده می شود.

 

لاموتریژین

لاموتریژین چه عوارضی دارد

موارد مصرف لاموتریژین (Lamotrigine)

الف) درمان کمکی صرع نسبی تا تشنج ژنرالیزه سندرم Lennox-Gastaut.
ب) ادامه لاموتریژین به تنهایی در رژیمهایی که حاوی ضدصرع های القاکننده آنزیمی می باشند.
پ) لاموتریژین به تنهایی در کسانی که دارو را همراه والپروات برای صرع نسبی دریافت می کنند.
ت) اختلالات دوقطبی.
 
مقدار مصرف
 
بزرگسالان:در ابتدا mg/day25 به مدت 14 روز ، سپس mg/day50 برای 14 روز بعدی تجویز می شود. مقدار مصرف معمو نگهدارنده mg/day200-100 در 2-1 مقدار منقسم (حداکثرmg/day500) می باشد. برای درمان کمکی به همراه والپروات، در ابتدا 25 میلی گرم یک روز در میان به مدت 14 روز و سپس mg/day25 برای 14 روز بعدی تجویز می شود. مقدار مصرف معمول نگهدارنده به همراه والپروات mg/day200-100 در 2-1 نوبت است. برای درمان کمکی بدون والپروات، در ابتدا 50 میلی گرم یک روز در میان به مدت 14 روز و سپس 50 میلی گرم دو بار در روز برای 14 روز بعدی تجویز می شود.
 
مقدار مصرف نگهدارنده بدون والپروات معمولاً mg/day400-200 در دو مقدار منقسم ( حداکثر mg/ day700) است.
 
کودکان :در کودکان 12-2 سال به عنوان درمان کمکی به همراه والپروات :در ابتدا mcg/kg/day200 به مدت 14 روز و سپس mcg/kg/day500 برای 14 روز بعد( در کودکانی که کمتر از 25 کیلوگرم وزن دارند، می توان در 14 روز اول 5 میلی گرم یک روز در میان تجویز کرد) مصرف می شود. مقدار مصرف معمول نگهدارنده به همراه والپروات mg/kg/ day5-1 در 2-1 مقدار منقسم می باشد. در کودکان 12-2 سال برای درمان کمکی بدون والپروات ،در ابتدا mg/kg/ day2در دو نوبت به مدت 14 روز و سپس mg/kg/day5 در دو نوبت برای 14 روز بعدی تجویز می شود. مقدار مصرف معمول نگهدارنده بدون والپروات mg/kg/ day15-5 در دو مقدار منقسم می باشد.
 
مکانیسم اثر
 
مکانیسم دقیق لاموتریژین هنوز کاملا مشخص نشده است. لاموتریژین کانالهای سدیمی وابسته به ولتاژ را مسدود می کند.
 
فارماکودینامیک
 
لاموتریژین یک دروی ضد صرع می باشد که لاموتریژین کانالهای سدیمی وابسته به ولتاژ را مسدود می کند.
 
فارماکوکینتیک
 
لاموتریژین پس از مصرف خوراکی به سرعت وبطور کامل جذب می گردد. لاموتریژین در کبد متابولیزه می شود و تحت متابولیسم عبور اول ناچیزی قرار می گیرد.فراهمی زیستی لاموتریژین حدود 98% است. .فراهمی زیستی تحت تاثیر غذا قرار نمی گیرد.حداکثر غلظت پلاسمایی بدنبال مصرف لاموتریژین پس از 1.4 تا 4.8 ساعت بدست می آید.نیمه عمر لاموتریژین حدود 25 ساعت می باشد.
 
نحوه مصرف قرص لاموتریژین
 
قبل از استفاده از این دارو شما بایستی تمامی اطلاعاتی را که برای آگاهی شما بر روی جعبه یا درون آن تهیه شده است را به دقت مطالعه نمایید. در صورتی که سوالی درباره چگونگی مصرف قرص خود دارید از پزشک خود بپرسید. این دارو را می توانید همراه یک لیوان کامل آب با معده خالی یا با غذا میل کنید.
 
دوز قرص لاموتریژین به میزان پاسخ شما به دارو، شدت مشکلتان، سن و همچنین سایر داروهایی که مصرف می نمایید وابسته می باشد. همچنین میزان عملکرد کبد و کلیه در تعیین دوز این دارو توسط پزشک نیز نقش دارد. برای کاهش عوارض این دارو ممکن است پزشکتان به شما توصیه نماید این دارو را ابتدا از دوزهای پایین شروع نمایید و میزان آن را به طور تدریجی افزایش دهید تا به میزان تجویز شده برسد. شما بایستی برای جلوگیری از فراموش کردن مصرف قرص خود ساعتی را برای خوردن آن تعیین نمایید. از کاهش یا افزایش میزان داروی خود بدون مشورت با پزشک جدا خودداری نمایید. دوز این دارو در کودکان معمولا بر اساس وزن آن ها تعیین می شود.
قطع ناگهانی این دارو می تواند موجب تشدید حملات تشنجی در شما گردد. بنابراین قطع این دارو بایستی به تدریج و تحت نظارت پزشک شما صورت گیرد.
 
نکاتی که قبل از مصرف لاموتریژین باید در نظر گرفته شود
 
بعضی داروها را نمی توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی لاموتریژین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:
 
• در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید.
• در صورتی که هر نوع بیماری کبدی و یا کولیک دارید.
• اگر مبتلا به بیماری پارکینسون هستید.
• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است،چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر تاکنون به هر نوع دارو حساسیت داشته اید.
 
موارد منع مصرف و احتیاط :‏
 
موارد منع مصرف:حساسیت به دارو یا دیگر اجزاء فرمولاسیون.
 
موارد احتیاط :مواردی از اختلالات خونی (مانند نوتروپنی، لکوپنی، ترومبوسیتوپنی، پانسیتوپنی و آنمی) به دنبال ‏مصرف گزارش شده است. در کسانی که سابقه قبلی عوارض هماتولوژیک به داروهای دیگر را دارند در معرض خطر ‏بالاتری هستند. تشخیص اولیه عوارض خونی اهمیت دارد. به بیمار در مورد علائمی مثل تب ، گلودرد، زخم های دهانی، ‏عفونت، کبودشدگی، پتشی یا پورپورا توضیح دهید.این عوارض ممکن است همراه واکنش های حساسیتی رخ دهد.
دارو با دپرسیون ‏CNS‏ توان ذهنی و فیزیکی را کاهش می دهد. به بیماران در مورد کارهایی که انجام آنها نیاز به ‏هوشیاری بالا دارد توضیح دهید.
 
واکنش های حساسیتی درگیرکننده چند ارگان با داروهای ضدصرع گزارش شده که بعضی موارد کشنده اند.
 
علائم درگیری کلیوی، کبدی، لنفاتیک و خونی را به دقت مانیتور کنید. در صورت بروز قطع تدریجی دارو و استفاده از ‏دیگر ضدصرع ها لازم است.
بثورات پوستی شدید که گاه نیاز به بستری دارند با دارو گزارش شده است. تجویز همزمان با والپروات دوزهای بالا ی ‏دارو و تیتراسیون سریع دوز این خطر را افزایش می دهد. اکثر موارد در 8 هفته اول درمان رخ می دهد. مواردی به دنبال ‏درمان های طولانی تر نیز گزارش شده است. با اولین علائم راش دارو را قطع کنید. مگر اینکه علت غیردارویی داشته ‏باشد.
در بیماران با بیماری های قلبی:عروقی، نارسایی کبدی و کلیوی با احتیاط استفاده شود.
 
مصرف همزمان قرص های پیشگیری کننده از بارداری باعث کاهش سطوح دارو می شود که نیاز به تعدیل دوز دارد. اثر ‏سداتیو دارو با سایر داروهای سداتیو و اتانول تشدید می شود.
کسانی که جهت درمان اختلالات دوقطبی دارو را دریافت می کنند باید از نظر بدتر شدن علائم بیماری و میل به خودکشی ‏بررسی شوند. دارو باید به صورت محدود در اختیار این بیماران قرار گیرد.
دارو به ملانین متصل شده و در چشم و دیگر بافت های حاوی ملانین تجمع می یابد. اهمیت این مسأله هنوز مشخص نیست.
ایمنی و اثربخشی دارو در شروع درمان به صورت مونوتراپی مشخص نیست ولی می توان بیمار را از روی سایر ‏ضدصرع ها مانند کاربامازپین، فنی توئین، فنوباربیتال، پریمیدین، والپروات به خاطر افزایش احتمال تشنج، قطع دارو باید ‏حداقل در فاصله 2 هفته و به آهستگی صورت گیرد. ‏
 
مصرف لاموتریژین (Lamotrigine) در بارداری
 
FDA طبقه بندی :C.
 
مصرف لاموتریژین (Lamotrigine) در دوران شیردهی
 
ترشح لاموتریژین در شیر مادر گزارش شده است. مصرف دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود.
تداخل دارویی
 
کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین و پریمیدون، ریفامپین و OCP غلظت پایدار لاموتریژین را کاهش می دهند. بیمار باید به دقت پیگیری شود. مهارکننده های فولات (مانند کوتریموکسازول و متوترکسات) تحت تأثیر لاموتریژین قرار می گیرند. زیرا این دارو آنزیم دی هیدروفولات ردوکتاز را که در ساخت اسید فولیک نقش دارد، مهار می کند. بیمار باید به دقت پیگیری شود ، زیرا دارو ممکن است یک اثر تجمعی داشته باشد.
 
اسید والپروئیک کلیرانس لاموتریژین را کاهش می دهد، درنتیجه غلظت پایدار دارو افزایش می یابد. بیمار از نظر مسمومیت به دقت پیگیری شود.
 
مسمومیت و درمان
 
تظاهرات بالینی:اطلاعات محدودی در این باره در دسترس است.
 
درمان:حمایتی است. در صورت نیاز، می توان بیمار را به استفراغ وادار کرد یا لاواژ معده، انجام داد. اثر همودیالیز در خارج کردن این دارو از بدن مشخص نیست.
 
عوارض جانبی
 
این دارو ممکن است عوارضی مانند سرگیجه،گیجی،خواب آلودگی،تهوع،تاری دید،کاهش وزن،ضعف و…داشته باشد که خیلی خطرناک نیستند و احتمالا بتدریج نسبت به آنها عادت ایجاد می شود.
اما عوارض ِ پوستی ِ این دارو با آنکه کمیاب است می تواند بسیار خطرناک باشد و لازم است که نسبت به آن هوشیار و مراقب باشید .
و در صورت شک نسبت به وقوع این عارضه فورا به پزشک خود مراجعه کنید و اگر پزشک شما در دسترس نیست فورا و فورا دارو را قطع کنید چرا که در صورت تاخیر در قطع دارو،احتمال دارد عوارض آن به حد کشندگی برسند.
این عارضه که به نام “سندرم استیونس جانسون” معروف است خود را به صورت لکه ها و بثورات پوستی ،تب ،گلودرد و علایم سرماخوردگی نشان میدهد و بسرعت پیشرفت کرده و تمام نواحی پوستی را درگیر می کند.
پس اگر در خودتان یا یکی از دوستان و نزدیکانتان چنین علایمی را مشاهده کردید آن را بسیار جدی بگیرید و با بیماریهای سرماخوردگی یا آلرژی یا مخملک و غیره اشتباه نگیرید و فورا خودتان را به اورژانس ِدرمانگاه یا بیمارستان برسانید و به آنها اطلاع دهید که ممکن است عوارض لاموتریژین را گرفته باشید.
 
-ریسک این عوارض پوستی در این موارد بیشتراست:
 
1- سن کمتر از 16 سال
2- دو ماه اول درمان بخصوص دو هفته ی اول شروع دارو
3-وقتی دارو از ابتدا با دوز بالا شروع شود
4-وقتی این قرص همراه با قرص سدیم والپورات مصرف شود
-سعی کنید وقتی لاموتریژین مصرف می کنید از نور شدید آفتاب دوری کنید و همچنین بهتراست از مصرف هر صابون،شامپو یا ماده ی ضدعفونی کننده ی جدیدی که ممکن است برایتان آلرژی بیاورد اجتناب کنید چون ما برای رسیدن به تشخیص درست مجبوریم لاموتریژین رو قطع کنیم.
 
هشدار ها لاموتریژین
 
1. در طول مصرف این دارو پارامترهای کبدی، کلیوی وانعقاد خون بایستی دقیقاً کنترل شود.
2. در صورت بروز بثورات جلدی، تب، علائم شبه آنفولانزا، خواب آلودگی و بدترشدن حملات صرعی به خصوص در ماه اول درمان، مصرف دارو باید قطع شود.
3. درموارد زیر،این دارو باید با احتیاط فراوان مصرف شود:عیب کار کلیه و تالاسمی
 

توصیه های دارویی لاموتریژین

1. از قطع ناگهانی مصرف این دارو باید پرهیز شود. قطع مصرف دارو باید به تدریج . حداقل طی 2 هفته انجام شود.
2. دوره درمان با دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیشتراز مقدار تجویز شده مصرف شود.
3. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرفی دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت فراموش شده و دو برابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری گردد.
4. به منظور بررسی پیشرفت درمان، مراجعه منظم به پزشک ضروری است.
5. از مصرف سایر داروهای حاوی الکل و داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری گردد.
6. به علت بروز تاری دید، سرگیجه و خواب آلودگی ، هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط گردد.
7. در صورت بروز تب، بثورات جلدی، علائم شبه آنفولانزا، تورم غدد لنفاوی یا افزایش تشنج، باید به پزشک مراجعه نمود.

دارو های هم گروه لاموتریژین

  • Carbamazepine
  • Felbamate
  • Gabapentin
  • Lacosamide
  • Levetiracetam
  • Magnesium Sulfate
  • Oxcarbazepine
  • Pregabalin
  • Rufinamide
  • Tiagabine
  • Topiramate
  • Sodium Valproate
  • Zonisamide
  • Vigabatrin
 
لاموتریژین و چاقی
lamotrigine 
 

نحوه نگه داری داروی لاموتریژین

• دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگه داری کنید.
• دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

تاثیرات و نحوه نگهداری لاموتریژین چگونه می باشد؟

4.417
این مطلب مفید بود ؟152
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : نمناک - /ک.ک
وبگردی