طلاق
شواهد زیادی وجود دارد که استرس و رخدادهای استرس‎زا در زندگی مانند طلاق با بیماری قلبی ارتباط دارد.

طلاق برای سلامت قلب خوب نیست

طبق یک مطالعه جدید، افرادی که طلاق می گیرند بیش از افرادی که زندگی مشترک خود را حفظ می کنند در معرض خطر بروز حمله قلبی هستند.

طلاق همسران نه تنها موجب دلشکستگی است، بلکه براساس نتایج یک مطالعه بزرگ، خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی را هم افزایش می‎دهد. «میگنا» به نقل از «روزنامه تلگراف» می‎نویسد:«مطالعه محققان دانشکده پزشکی «استون» در «بیرمنگام» انگلیس روی حدود یک میلیون بیمار مبتلا به حمله قلبی نشان داد که احتمال زنده ماندن افراد مطلقه در این گروه بسیار کمتر از همتایان متأهل آن‏ها بود».

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، احتمال زنده ماندن بیماران متأهل بسیار بیشتر از بیماران مجرد بود؛ اما این میزان در بیمارانی که طلاق گرفته بودند از همه کمتر بود؛ به‎طوری که میزان مرگ و میر افراد مطلقه‎ای که یک حمله قلبی داشتند، 16 درصد بیشتر از افراد متأهل و هفت درصد بیشتر از افراد مجرد بود.

طلاق

ارتباط بین طلاق با بیماری قلبی

متخصصان درباره دلیل این موضوع، توضیح می‎دهند:«افرادی که همسر دارند، تشویق می شوند از خود مراقبت کنند، تناسب اندام خود را حفظ و داروهای خود را به موقع مصرف کنند؛ اما افراد مطلقه، نه تنها فاقد چنین کمکی هستند بلکه متحمل ضربه دوگانه مقابله با استرس ناشی از شکست ازدواج هم می‎شوند».

دکتر «پل کارتر» از دانشگاه استون می‎گوید:«ازدواج و وجود همسر در خانه، احتمالا به معنی برخورداری از سطحی از حمایت عاطفی و فیزیکی است». یافته‎های این مطالعه که در انجمن اروپایی کنگره آمریکا ارائه شد، حاصل مطالعه‎ای 13 ساله روی حدود یک میلیون بیمار انگلیسی است.

دکتر «راهول پوتلوری»، نویسنده ارشد این مطالعه، می‎گوید:«اتفاقی که در پی طلاق می‎افتد، این است که بیماری که در زمان تأهل با مصرف داروهای خود سازگار بوده‎است، ناگهان تحت فشار زیاد قرار می‎گیرد و همچنین ناگزیر از تحمل بار مسئولیت‎ها می‎شود؛ از طرف دیگر ممکن است مراقبت از خود برای این افراد دشوار باشد و کنترل وقایعی را که در حال رخ دادن است، از دست بدهند که این یک «ضربه دوگانه» است».

پژوهشگران همچنین خاطرنشان کردند یافته‎های مطالعه آن‏ها، به طور خاص به بیمارانی مربوط می شود که حامل عوامل خطرساز قلبی- عروقی هستند و وضعیت آن ها خطر حمله قلبی بدون علایم قبلی را افزایش می دهد.

آن ها افزودند:یافته‎های جدید نشان می دهد بیماران به دلیل تأهل از امکان کنترل موفق عوامل خطرساز بیماری قلبی و در نهایت حیات طولانی‎تر برخوردار می‎شوند. به گفته این پژوهشگران، همچنین شواهد زیادی وجود دارد که استرس و رخدادهای استرس‎زا در زندگی مانند طلاق با بیماری قلبی ارتباط دارد.

ارتباط طلاق و احتمال بالای بروز حمله قلبی

51
این مطلب مفید بود ؟10
برگرفته از خراسان -/ ر
وبگردی