حملات آسمی
ویتامین دی نه تنها برای جذب کلسیم و در نتیجه سلامت استخوان ها مفید است بلکه برای کاهش شدت حملات آسمی هم مفید است.

کاهش شدت حملات آسمی با مصرف این مکمل

محققان همچنین پی بردند افزودن ویتامین دی با کاهش نیاز برای تزریق آمپول یا مصرف قرص های استروئیدی بعد از حمله آسمی نیز مرتبط است. پروفسور آدریان مارتینو/Prof. Adrian Martineau از دانشگاه کوئین ماری لندن و همکارانش این مطالعه را انجام داده و یافته های خود را در نشریه پزشکی لنست/The Lancet Respiratory Medicine منتشر کردند. بر پایه این گزارش، آسم از بزرگ ترین مشکلات سلامتی در سراسر جهان، نزدیک به 300 میلیون کودک و بزرگسال را مبتلا کرده است. با آن که درمانی برای این بیماری وجود ندارد، داروهایی برای کمک به بیماران و مدیریت علائم و کاهش مخاطرات آن وجود دارد.

اما این داروها همیشه نتیجه بخش نیستند. محققان به همین دلیل دنبال راهکاری برای کاهش بیشتر شدت آسم هستند. ویتامین دی نه تنها برای جذب کلسیم و در نتیجه سلامت استخوان ها مفید است، بلکه به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند. این کاربرد ویتامین دی محققان را به بررسی بیشتر در مورد ویتامین دی به عنوان درمانی برای آسم واداشته است. عفونت های تنفسی مانند زکام یا آنفلوآنزا معمولا علایم آسم از جمله التهاب مجاری تنفسی را افزایش می دهد که همین وضعیت موجب حملات آسمی می شوند. پروفسور مارتینو و همکارانش روی هفت آزمایش کنترل شده و تصادفی تاثیر مکمل ویتامین دی بر شدت آسم بازنگری انجام دادند.

 

حملات آسمی

راهی برای کاهش شدت حملات آسمی

درمانی برای کاهش حملات آسم

این بازنگری شامل 955 فرد مبتلا به آسم بود که همه آنها با شیوه متداول درمان شده بودند. پژوهشگران دریافتند افزودن مکمل ویتامین دی نیاز به پذیرش در بخش اورژانس و بستری در بیمارستان را در این بیماران در مقایسه با افرادی که شبه دارو مصرف کرده بودند 50 درصد کاهش داد. همچنین بین بزرگسالانی که تجربه حمله آسمی را داشتند، مصرف مکمل ویتامین دی نیاز برای درمان با قرص ها یا آمپول های استروئیدی را 30 درصد کمتر کرد. همچنین از تحلیل های زیرگروهی این مطالعه برآمد بیمارانی که سطح کمتری از ویتامین دی را در زمان انجام مطالعه داشتند؛ بیشترین بهره را از افزایش ویتامین دی بردند و نیاز آنها برای درمان با قرص و آمپول های استروئیدی 55 درصد کمتر شد.

همچنین محققان پی بردند مصرف مکمل ویتامین دی در دوزهای مورد استفاده برای شرکت کنندگان ایمن است و پیامدهای ناخواسته در افرادی که ویتامین دی مصرف کرده یا آنها که شبه دارو خورده اند، یکسان است. در مجموع محققان معتقدند یافته های آنها نشان می دهد که ویتامین دی راهکاری موثر برای کاهش شدت آسم است.
مارتینو می گوید:این نتایج موید یافته های فزاینده است که ویتامین دی کاربرد سیستم ایمنی بدن را نیز علاوه بر سلامت استخوان ها تقویت می کند. «مصرف این ویتامین کاملا سالم و ارزان است؛ بنابراین مکمل آن راهبردی مقرون به صرفه برای کاهش این مشکل است».

 

حملات آسمی

راهی برای کاهش شدت حملات آسمی

دیوید جولیف/David Joliffe یکی دیگر از محققان این پژوهش می گوید:از آنجا که اکثریت شرکت کنندگان در این مطالعه افراد بزرگسال مبتلا به آسم خفیف تا متوسط بودند، هنوز نمی توان یافته های آن را به کودکان و مبتلایان به آسم شدید تعمیم داد. وی افزود:آزمایش های بالینی بیشتر در حال انجام در سطح جهانی است. امیدواریم آمار این آزمایش ها را در تحلیل های بعدی به دست آورده و تعیین کنیم آیا یافته های این مطالعه قابل تایید و تعمیم در گروهی گسترده تر و متنوع تر از بیماران نیز هست یا خیر.

کاهش حملات آسمی با مصرف مکمل های ویتامین D

52
این مطلب مفید بود ؟20
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از ایرنا/ی
وبگردی