دوست داشتن خود
اکثر افراد به دلیل دید منفی نسبت به خود احساس نا امیدی دارند، شاید باور این موضوع دشوار باشد اما دوست داشتن خود تاثیری فوق العاده ای بر زندگی شما می گذارد.

اهمیت دوست داشتن خودتان و راه رسیدن این مهم

قبل از هر چیز نیاز به فهمیدن چیزهایی در زندگی دارید. اگر بخواهید یک درس را برای کل عمر خود یاد بگیرید، این است که شما قطعاً مهم ترین شخص در جهان هستید. کل زندگی شما پیش چشم تان خواهد بود و هیچ شخص دیگری اندازه خودتان در زندگی تان تاثیر گذار نیست.

افکار شما و اتفاقات رخ داده در زندگی، روابط، فعالیت ها و کلمات شما از همه مردم دنیا مهم تر است. زمانی که صحبت به حقیقت زندگی می رسد، شما تنها چیزی هستید که در آن ارزشمند می باشید. به همین دلیل حقیقت وجودی شما بستگی به این دارد که چقدر خودتان را دوست دارید و از خودتان مراقبت می کنید و روابط شما با خودتان مهمترین عامل تعریف در شکل گیری نوع زندگی تان می باشد.

هر چقدر خودتان را کمتر دوست داشته باشید کمتر به ندای درون خود گوش دهید و کمتر خودتان را بفهمید احساس سردرگمی بیشتر عصبانیت و ناامیدی بیشتری در زندگی خواهید داشت اما زمانی که شروع به دوست داشتن خود کنید و آن را ادامه دهید، می توانید هر چیزی را زیبا ببینید. همه چیز را به خودتان جذب کنید و در هر جنبه از زندگی موفق تر عمل کنید اما دوست داشتن خود راه آسانی نیست. جدا چگونه باید این کار را انجام داد و عمل کرد ؟؟

دوست داشتن خودمان

راه کارهای علمی و مفید برای دوست داشتن خودتان 

1. باید در کنار دوست داشتن، بزرگترین منتقد خود نیز باشید

زمانی که خودمان را دوست بداریم راحت تر می توانیم جنبه های منفی خود را بپذیریم، پس قبل از هر چیز به خودتان عشق بورزید و مطمئن باشید که قادر به انجام دادن سخت ترین کارها در جهان هستید. در کنار انجام تمام کار های سخت می توانید با عشق نسبت به ضعف های خود اطلاع پیدا کنید و بزرگ ترین منتقد و معلم خود باشید. 

2. بررسی رفتار خود در مورد افرادی که دوستشان دارید 

با آن ها مهربان و صبور هستید. ایده ها و افکار آن ها را قبول می کنید و اشتباهات آن ها را می بخشید. شما به آن ها زمان، فضا و فرصت می دهید و اطمینان حاصل می کنید که آن ها فضای کافی برای دوست داشتن و باور کردن خودشان را داشته باشند و به این فکر کنید که رفتارتان با خودتان چگونه است.

آیا به همین اندازه به خودتان عشق و احترام می دهید؟ آیا به همین اندازه از ذهن و جسم و روح خودتان مراقبت می کنید؟ در قسمت زیر کارهایی را نام می بریم که افرادی که خودشان را دوست دارند، برای جسمشان رعایت می کنند:

  • خواب مناسب
  • غذای مناسب خوردن
  • دادن زمان و مکان برای فهم درونیات خود
  • تمرین ورزشی منظم
  • فکر کردن در مورد خود و آدم های اطراف
  • بازی کردن هنگام نیاز
  • دوری از رفتارهای سمی
  • مدیتیشن و ریلکسیشن

دوست داشتن خود را فقط نباید با زبان بیان کنید. افرادی که خودشان را دوست دارند، مجموعه ای از فعالیت ها و عادت های سالم را به کار می برند.

مصرف غذاهای مناسب

3. پذیرش درد ها

هیچکس انسان کامل و عالی نیست و بعضی از ما در مورد دوست داشتن خود دچار درگیری هستیم و نمی توانیم خوش بین باشیم اما افرادی در دنیا وجود دارند که اصلاً به قسمت های منفی زندگی خود توجه نمی کنند و همیشه در حال شکرگزاری هستند اما آیا بهترین کار این است که در شرایط سخت هم به خودمان انرژی مثبت بدهیم تا بتوانیم ارتعاشات مثبت را جذب کنیم؟

حقیقت این است که خوش بینی بی انتها یک دروغ بزرگ است و گاهی اوقات افراد در بدترین شرایط سعی دارند که به خودشان دروغ بگویند یا نیازهای خود را نادیده بگیرند که این اصلا کار درستی نیست. همه ما در درون خود بخش های تیره ای داریم که نیاز به مراقبت دارد و گاهی اوقات دچار درد و رنجش می شود.

چنانچه در نمناک گفته ایم نادیده گرفتن این قسمت و تغذیه نکردن آن باعث می شود که از لحاظ ذهنی آسیب ببینیم. باید با خودتان صادق باشید و سعی کنید خطا های گذشته خود را ببخشید و از آن ها شرمنده نباشید و این موضوع را قبول کنید که گاهی اوقات احساسات منفی مثل حسادت، خشونت تنفر و غیره به انسان غلبه می کند و سعی کنید که در سکوت این احساس را در آغوش بگیرید و پذیرای آن ها باشید. 

4. دریچه قلب خود را باز کنید

باید درد ها را بپذیرید و بعد از خودتان سپاسگزاری کنید. می توانید بعد از پذیرش درد ها از خودتان تقدیر و تشکر به عمل بیاورید. پذیرش جریان های مختلف زندگی و معایب شما یکی از چیزهایی است که می تواند عشق شما را نسبت به خودتان افزایش دهد و البته این حدی بالاتر از خود دوست داشتن می باشد.

قصه زندگی خودتان را دوست داشته باشید و بدانید که فقط شمایید که دارنده این داستان هستید و پشیمانی ها، شرمساری ها و اشتباهات خودتان را قبول کنید و دوران کودکی خود را در آغوش بکشید. 

دوست داشتن خودتان

5. خودتان را به اشتراک بگذارید

گاهی اوقات معایبی در درون شما وجود دارد که از به اشتراک گذاشتن حقایق در مورد خودتان شما را می ترساند اما هدف خود دوست داشتن این است که بتوانید از هیچ جنبه از خودتان خجالت نکشید و تمام وجوه رفتاری خود را بشناسید، پس هیچ اشکالی ندارد که در مسیر دوست داشتن خود بتوانید معایب تان را نیز با دیگران به اشتراک بگذارید و در صدد رفع آن ها بر بیایید. 

6. افکار شما فقط فکر هستند، نه چیزی بیشتر

اولین چیزی که نیاز به تشخیصش دارید، این است که همه ما اساساً عادت به فکر منفی داریم. هزاران هزار فکر به طور روزانه به سر ما خطور می کند و هفتاد درصد از آنها افکار منفی می باشند زیرا ترس ها و استرس ها همیشه در زندگی ما غلبه دارد. گاهی اوقات این افکار منفی به جایی می رسد که نسبت به توانایی های خود شک می کنیم و مدام خودمان را سرزنش می کنیم.

کاری که می توانید در این مورد انجام دهید این است زمانی که توانایی توقف این افکار را ندارید، باید دست از باور کردن آن ها بردارید، این افکار فقط در حد فکر هستند و چیزی بیشتر نمی باشند و هر چیزی را که فکر می کنید، باور نکنید. 

7. دوست دارید که در زندگی چه کاری انجام دهید؟

آیا هدفی برای خود تعیین کرده اید؟ اشراف داشتن به خواسته های خود در زندگی نقش اساسی برای معنی دادن به زندگی را دارد. اگر چه ممکن است اهداف خود را به خوبی بدانید پس یکی دیگر از راه های دوست داشتن خود این است که هرچه سریع تر برای خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید. 

فکر به هدف

8. اکنون باید کمی از راحت طلبی فاصله بگیرید

حتما می دانید که پیشرفت کردن بدون تلاش حاصل نمی شود. شما نیز برای این که عشق خود را نسبت به خودتان افزایش دهید، باید تلاش خود را بالا ببرید تا به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید و البته منظور این نیست که با قید و شرط خودتان را دوست داشته باشید اما ناخودآگاه با پیشرفت هایی در زندگی احساستان نسبت به خود بسیار زیبا تر از قبل خواهد شد. 

9. روز خود را با عشق شروع کنید نه با تکنولوژی

به خودتان یاد آوری کنید که ارزش شما بسیار بیشتر از چیزی است که بخواهید به جسم خود آسیب بزنید و سعی کنید که دم و بازدم خود را با عشق انجام دهید. خودتان را در آغوش بگیرید و با عشق روز خود را آغاز کنید. 

10. زمانی را برای انجام مدیتیشن اختصاص دهید

سعی کنید که به طور روزانه مدت زمانی را به تمرکز زیاد اختصاص دهید. 5 دقیقه مدیتیشن و 5 دقیقه نوشتن اتفاقات روزانه هنگام صبح می تواند انگیزه و روحیه شما را بالا ببرد. 

مدیتیشن

11. با خودتان شاد صحبت کنید

از جملات مثبت برای تمرین دادن فکر مثبت استفاده کنید. سعی کنید که خودتان تکیه گاه خود باشید و به خود روحیه ببخشید. 

12. از لحاظ احساسی با خودتان صادق باشید

به خودتان دروغ نگویید زیرا شما تنها فردی هستید که می توانید به داد خودتان برسید. 

13. هر کاری را که دوست دارید، انجام دهید

این کار می تواند خوردن، خرید کردن، نوشیدن و هر چیزی باشد که دیگران ممکن است به آن علاقه ای نداشته باشند. 

14. هیجانات خود را افزایش دهید

کار های جدید را تجربه کنید مثلاً یک زبان یاد بگیرید یا به جایی بروید که تا بحال ندیده اید. کارهایی را انجام دهید که تا به حال انجام نداده بودید و سعی کنید که زندگی جذابی را برای خودتان بسازید زیرا شایسته آن هستید. 

افزایش هیجان

15. از انجام فعالیت ها لذت ببرید

سعی کنید ورزش هایی را پیدا کنید که آن ها را دوست دارید. غذا های سالم را برای خودتان تهیه کنید. تکنولوژی را به مدت یک روز خاموش کنید و سعی کنید زندگی واقعی را تجربه کنید. 

16. روی بهبود روحیه و شخصیت خود تمرکز کنید

سعی کنید که بیشترین تمرکز خود را روی رشد شخصیتی خود قرار دهید. زندگی مانند یک سفر است. باید سعی کنیم که عمیقاً عشق ورزیدن به خودمان را در طول این سفر بیاموزیم. گاهی اوقات مراحلی از زندگی بسیار سخت است که فقط با عشق از پس آنها بر می آییم. 

17. پتانسیل های خود را باور داشته باشید

عشق ورزیدن به خود یعنی قبول فرصت ها و محدودیت ها در کنار یکدیگر. به خودتان باور داشته باشید و بدانید که می توانید در بیشترین محدودیت ها شکوفا شوید. 

18. در مورد خودتان صبور باشید

از ترس ها فاصله بگیرید و به خودتان انرژی مثبت بدهید و به خود اعتماد داشته باشید و کار های نیک انجام دهید تا نتایج شگفت انگیزی را در زندگی ببینید. 

19. شکرگزار باشید

ذهن خود را به شکرگزاری عادت دهید، شکرگزاری یک استعداد است که می تواند زیبایی های زیادی از زندگی را به شما نشان دهد، حتی در مورد خودتان نیز شکرگزار باشید. 

شکرگزار بودن

20. کاری را انجام دهید که احترام و افتخار بر می انگیزد

در فعالیت هایی که سطح شما را پایین می آورد، شرکت نکنید. به افراد سمی اجازه ورود به زندگی تان را ندهید. خودتان را دوست داشته باشید و اجازه دهید که با انجام کارهای بزرگ شکوفا شوید. 

21. شک و تردید های خود را بپذیرید

گاهی اوقات ممکن است از گذشته یا ترس از آینده خود رنج ببرید. بهتر است که توجه خود را به زمان حال معکوس کنید و در لحظه زندگی کنید. 

22- اشتباهات خود را فراموش کنید

باید این موضوع را یاد بگیرید که هر کس در زندگی دچار خطاها و اشتباهات می شود. این خطاها جزئی از وجود شما هستند و باید با روی باز پذیرای آنها باشید و خودتان را با تمام اشتباهات دوست بدارید. 

23. قدرت سرگرمی را کشف کنید

عشق ورزیدن به خود نیاز به زمانی برای استراحت، بازی کردن و تعامل با دیگران دارد. اهدافی را برای خود تنظیم کنید. گاهی اوقات به رقابت با دیگران بپردازید تا هیجان شما افزایش پیدا کند. زمانی که سرگرمی و بازی نداشته باشید، احتمالا افسردگی شما بالا خواهد رفت. 

تعامل با افراد 

24. واقعی زندگی کنید

با دیگران صحبت کنید، اجازه دهید که دیده شوید، شناخته و شنیده شوید و میزان صمیمیت خود را با دیگران بالا ببرید. 

25. تصور کنید که با خودباوری چقدر زندگی بهتری خواهید داشت

ذهن خود را نسبت به آینده گسترش دهید و سعی کنید به این افکار بها دهید که با دوست داشتن خود چقدر می توانید موفق باشید و عشق به خود را سرمشق زندگی خود قرار دهید. 

26. به این موضوع باور داشته باشید که هنگام پیشرفت افراد ( بد خواهانتان ) سعی دارند شما را زمین بزنند

زمانی که به اطراف خود نگاه می کنید و احساس می کنید که همه به یک بار دشمن شما شده اند، ناراحت نشوید. اعتقاد داشته باشید که افراد هنگام پیشرفت دشمنان زیادی پیدا می کنند. اطرافیان سعی می کنند در این زمان ها شما را زمین بزنند و اتفاقاً باید در این زمان ها بیشتر از همیشه احساس شادی و اعتماد به نفس داشته باشید. زیرا متوجه خواهید شد که زندگی یکنواختی ندارید و برای بقیه جذاب هستید.

تمرکز روی کار خود

27. ببینید که چه کسانی در اطراف شما قرار دارند

بسیار مهم است که انسان های اطراف خود را بشناسید که این انسان ها بیشترین تاثیر را روی شما دارند پس سعی کنید از انسان هایی که رفتارهای مخرب دارند، فاصله بگیرید و برای خودتان ارزش قائل شوید. 

28. احساسات خود را بدون قضاوت کردن بپذیرید

همان گونه که گفتیم احساسات شما می تواند منفی باشد. گاهی اوقات اشتباهات بسیار واضحی در زندگی انجام می دهید اما در هر صورت نباید خودتان را قضاوت یا سرزنش کنید و مطمئن باشید که در آن لحظه بهترین تصمیم ممکن را گرفته بودید.

پیشنهادی جادویی برای دوست داشتن خودتان

4.8122
این مطلب مفید بود ؟1166
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /م.ح/ح.ب
برچسب : روانشناسی
وبگردی