سیسمونی
شاید یکی از نام آشناترین رسم و رسومات در ایران خرید سیسمونی باشد. رسمی که با گذشت زمان آنقدر پیچیده شده و تغییر شکل داده که دیگر نمی توان آن را رسمی اصیل دانست.

سیسمونی رسمی شیرین درمحاصره تجملات

شاید در نگاه اول خرید سیسمونی یا همان وسایل نوزاد کار شیرین ودلچسبی به نظر آید چنانچه در گذشته این گونه بود و هر تکه از لوازم نوزاد را که آماده می کردند با شادی و آرزو های زیبا ودعا برای سلامتی نوزاد بود و خود این امر موجب تشویق خانواده ها به افزایش نسل و داشتن خانواده ای پرجمعیت و بانشاط می شد اما امروزه برخلاف گذشته هزینه های سر سام آور سیسمونی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و به یک دغدغه بزرگ برای خانواده ها و حتی خود زنان باردار تبدیل شده است، طوری که شاید دیگر بعضی خانواده ها مانند گذشته از نوه دار شدن خوشحال نشوند.

همه کودکان در بدو تولد رفتارهایی شبیه هم دارند اما اینکه بعدها چه رفتارهایی از خود بروز می دهند وابسته به نوع تربیت و زندگی شان متفاوت می شود. ما پدرها و مادرها، کودکانی را که در کودکی تنها یک جای خواب می خواهند، مقدار کمی غذا و چند وسیله برای بازی، رفته رفته به کودکانی تبدیل کرده ایم که در سنین کم موتور و ماشین برقی می خواهند یا اتاق یا خانه ای که وسایلش تکمیل باشد مبادا دوستش به خانه شان بیاید و ببیند که تخت و کمدش ست نیست یا اینکه مبلمان مخصوص پذیرایی کودک در اتاقش تعبیه نشده است.

با اپیدمی شدن سیسمونی های شبیه جهیزیه که داخلش ست کامل آشپزخانه اعم از یخچال، گاز، ماشین لباسشویی و سینک است و همچنین ست تخت و تشک که دیگر شکل یک خانه مجزا به خودش گرفته است، بر آن شدیم این پدیده را در گفت و گو بایک روانشناس بالینی و یک طراحی و تولیدکننده این اجناس از زوایای مختلف بررسی کنیم.


سیسمونی

تهیه سیسمونی با هزینه سنگین

تبدیل اسباب بازی به یک وسیله کاربردی

طرح های لاکچری تخت و کمدها و پاتری بارن (وسایل اتاق کودک) و افزوده شدن یخچال و گاز و ماشین لباسشویی به اتاق بچه همگی به حداقل پنج سال گذشته در غرب بر می گردد. حالا دیگر این سبک چیدمان اتاق کودک برای آن ور آبی ها یک موضوع حل شده و در اکثر خانه بازی و شهر مشاغل شان دیده می شود اما پای اینگونه طرح های خارجی تنها یک سال است که به ایران باز شده است و در بدو ورود با مخالفت های گسترده رو به رو شد اما کم کم سفارش ها بیشتر و بیشتر شده و شاید کم کم به یک نیاز در خانه های بالاشهری بدل شد.
شخصی که مدیریت گروه یکی از اولین تولیدکنندگان کابینت های کودک در ایران را به عهده دارد در رابطه با ایده شروع به این کار و نحوه استقبال مردم می گوید:«اکثر افرادی که خواهان این طرح ها برای اتاق کودک شان هستند افرادی اند که رفت و آمد زیادی به خارج از کشور دارند و طالب این هستند که بتوانند این طرح های نو و خاص را برای خودشان پیاده کنند. پیش از اینکه این طرح ها به تولید داخلی برسند تنها چند فروشگاه یک نمونه یا عکس هایی از این وسایل را در دکور خود داشتند و مشتری باید ابتدا سفارش می داد، پولش را واریز می کرد تا نمونه خارجی از خارج از کشور برایش ارسال شود.
اما به علت هزینه بالای گمرک معمولا قیمت ها به شدت بالا می رفت. به این ترتیب یکی از مشتریان نمونه این طرح را به ما داد و ما شروع به ساخت آن کردیم. نمونه ای که برای یک ست کامل نهایت یک میلیون و نیم هزینه می شود اما برای نمونه خارجی پنج الی شش میلیون باید پرداخت شود. البته هستند افرادی که به خاطر اینکه اجناس شان خارجی و برند باشد حاضر به پرداخت این پول های گزاف هم هستند اما با ایرانیزه کردن این طرح تعداد افراد بیشتری می توانند از آن استفاده کنند.»
این طرح های داخلی که به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با مدل های خارجی اش ندارند در نمایشگاه بین المللی مادر و کودک که شهریور امسال برگزار شد رونمایی شد. حیدری در رابطه با وارد کردن آشپزخانه در سیسمونی و دنیای کودکانه می گوید:«در ابتدا همه بازدیدکنندگان این وسایل را به دیده یک اسباب بازی نگاه می کردند و خیلی با این ایده مخالف بودند. ما روزانه اظهارنظراتی راجع به اینکه این یک کار لاکچری است و توقع بچه ها را بالا می برد، داشتیم.
اما ما در نمایشگاهی که داشتیم به آنها نشان دادیم که این وسایل صرفا وسیله بازی نیست بلکه کاربری همه آنها مثل کمد لباس و وسیله است و این یخحال، گاز و ماشین لباسشویی و سینک ها همه در اصل کمد هستند در قالب و شکل وسایل آشپزخانه.
قیمت ست کامل این دکور از 650 هزار تا یک میلیون و 550 هزار تومان و قیمت هر یک از این کمدها به تنهایی بین 375 هزار تا 400 هزار تومان است و افرادی که می خواهند برای اتاق کودک خود یک ویترین تهیه کنند که یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه بر می دارد می توانند با همان میزان پول چهار کمد با طرح و شکلی متفاوت و خاص تهیه کنند.»
در بین این وسایل می توانید میز توالت های چوبی و مدرن را ببینید که مخصوص کودکان است. حیدری در این رابطه هم می گوید:«این میز توالت ها هم کاربری مانند کمد دارند و بین 500 تا 600 هزار تومان قیمت گذاری شده و جنسش MDF است و این در حالی است که میز توالت های پلاستیکی خارجی در سایز کوچک تر در فروشگاه های اسباب بازی تهران 500 هزار تومان برای فروش گذاشته شده اند.»

سیسمونی

تهیه سیسمونی با هزینه سنگین

کودکان لاکچری باز

اما با همه توصیفات و توجیحات این طرح های نوین سیسمونی و با فرض اینکه هزینه تمام شده این ست ها برابر با یک ویترین معمولی بچه است اما باز هم چشم مان به وسایلی می خورد که وجودش در اتاق بچه هیچ توجیحی نمی تواند داشته باشد. حتی اگر از ست 17 میلیونی تخت و تشک های طرح خانه که به تازگی مد شده است بگذریم از پستونک طلا که 25 میلیون قیمت دارد نمی توان گذشت.

تهیه سیسمونی ابزاری برای ابراز قدرت

روانشناس بالینی این آداب و رسوم را که بخشی از فرهنگ مردم یک منطقه است گاهی همراه با آسیب هایی می داند و می گوید:«یکی از نیازهای اساسی انسان ها نیاز به قدرت و احساس خاص بودن است. انسان ها برای برآورده ساختن این نیاز از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. مناسب ترین ابزارها برای برآورده ساختن این نیاز ابزارهایی هستند که درونی باشند مانند اقتدار شخصیتی با قدرتی که افراد از طریق پیشرفت در کار خویش به دست می آورند ولی گاه برخی از فرزند خویش و امور مربوط به او به عنوان ابزار کسب قدرت استفاده می کنند.
اینگونه زندگی فرزند قربانی کمبودهای والدین می شود. مثلا در تهیه سیسمونی اگر هدف ایجاد آرامش و لذت و رشد ذهنی و جسمی نوزاد باشد آنچه برایش خریداری می شود به احتمال زیاد مفید واقع خواهدشد ولی در صورتی که مقصود جلب توجه اطرافیان و خاص جلوه کردن فرزند باشد آنچه تهیه شده برای نوزاد کارکردی نخواهدداشت.»
او آسیب دوم را زمانی می داند که تهیه سیسمونی راهی برای برطرف کردن نیازهای دوران کودکی والدین باشد و آن را اینچنین بیان می کند:«گاه پیش می آید والدین بدون توجه به نیازهای فرزند خویش صرفا به دلیل اینکه خود در دوران کودکی در آرزوی وسیله ای خاص بوده اند، آن را در زمره نیازمندی های فرزندشان قرار می دهند.در این مورد هر چند اگر از وسایل مورد نیاز بچه کاسته نشود، تهیه وسیله ای خاص آسیبی به او وارد نمی سازد ولی در مجموع اینگونه نگاه کردن به فرزند، به عنوان وسیله ای برای برطرف کردن آنچه خود در کودکی نداشتیم، مانع از در نظر گرفتن او به عنوان یک انسان مستقل با نیازهای خاص خود خواهدشد.»

تهیه سیسمونی ابزاری برای ابراز قدرت

2.97
این مطلب مفید بود ؟43
برگرفته از هفت صبح/ ر /
وبگردی