اپتیما
خودروی کیا “اپتیما” خودرویی است که فقط در مدل هیبریدی عرضه شده است که استاندارهای لازم را برای انتخاب به عنوان یکی از بهترین خودرو ها را دارد.

 تحلیل و بررسی خودروکیا اپتیما 2017

 کیا اپتیما 2017 برای نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل نیویورک ظاهر شد. برای سال 2017 شرکت کیا این خودرو را علاوه بر تیپ های گذشته با تیپ جدید هیبریدی نیز همراه کرده است. ماشین های هیبریدی به خودروهایی گفته می شود که با حداقل دو سوخت فسیلی و غیر فسیلی کار کنند که معمولاً ماشین های سواری به صورت هیبرید یا ترکیب بنزین و برق عرضه می شوند.

 
کیا اپتیما 2017 در حال حاضر فقط در مدل هیبریدی عرضه شده است. این خودرو در کلاس سدان سایز متوسط قرار گرفته است و استاندارد لازم برای معرفی به عنوان یک خودروی طرح سدان متوسط را براحتی دارد.
 
اپتیما 2017
بررسی اطلاعات و مشخصات اپتیما 2017
 
انواع خودرو کیا اپتیما2017
 
این خودرو در پنج مدل LX، LX1.6T،EX ، SX و SXL عرضه می شود
 
ابعاد کیا اپتیما 2017
 
طول:2 متر و 30 سانتی متر
عرض:1 متر و 85 سانتی متر
ارتفاع:1 متر و 45 سانتی متر
فاصله دو محور:2 متر و 80 سانتی متر
 
طراحی داخلی خودرو خیلی شبیه به اتومبیل های بی ام و ساخته شده است. در جلوی خودرو یک کنسول ارتباطی قرار دارد که نمایشگر 8 اینچی در وسط داشبرد خودنمایی می کند. آخرین فناوری ارتباطی و ماهواره ای برای دریافت آخرین تغییرات لازم و گزارش به راننده در اپتیما 2017 فراهم است.سیستم ایمنی خودرو یکی از کارآمدترین های حال حاضر دنیا است. کیسه ی هوا دور تا دور خودرو را احاطه کرده است.
 
سقف پانارامای خودرو امکان سفری هیجانی به سرنشینان می دهد.سنسورهای حیاتی حفظ تعادل، شناسایی عابرین و خودروهای دیگر را براحتی فراهم کرده است. سنسور ویژه پارک، یک دستیار قوی برای پارک دوبل محسوب می شود.تهویه صندلی ها بهتر شده است و راحتی بهتری نسبت به مدل گذشته دارد. هر چند برای حفظ کیفیت صندلی، چرم و روکش بکار رفته در آن قدری سفت به نظر می رسد ولی باید گفت نیاز اینگونه خودرو است. کیا اپتیمای 2017 نگاهی به درون برای کیا بوده است تا نگاهی به بیرون!
 
مشخصات فنی
 
موتور کیا اپتیما 2017
 
کیا موتورهای متعددی را برای اپتیما 2017 درنظر گرفته است
 
سوخت:بنزین
حجم انجین:1٫6 لیتر، 2 لیتر توربو و 2٫4 لیتر
تعداد سیلندر:4 سیلندر
قدرت:به ترتیب، 178، 250 و 186  اسب بخار
گشتاور:به ترتیب، 177، 259  و 194  اسب بخار
سیستم انتقال قدرت:6 و 7 دنده اتوماتیک
 
اپتیما 2017
مشخصات ظاهری اپتیما 2017
 
اپتیمای جدید که چند ماهی است در کوچه و خیابان های کشورمان نیز دیده می شود، از لحاظ پیشرانه، تفاوت زیادی با مدل پیشین خود ندارد. این خودرو همچنان از پیشرانه ی 2.4 لیتری تنفس طبیعی استفاده می کند که گفته می شود در حد چند اسب بخار بهینه سازی شده است. این پیشرانه ی 6 سیلندر، 185 اسب بخار توان به چرخ های جلو منتقل می کند که بدین ترتیب 8 اسب بخار قوی تر از نسل قبلی است.
 
البته عملکرد اپتیما 2017 در شتاب گیری کمی بهتر شده است؛ اما بهبود چندان چشم گیری به شمار نمی آید. با این پیشرانه، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت خودرو معادل 9 ثانیه است و نهایت سرعت آن به 210 کیلومتر بر ساعت می رسد. قدرت بیشینه ی پیشرانه در دور موتور 6000 و بیشترین گشتاور معادل 240 نیوتن متر نیز در دور موتور 4000 دور بر دقیقه حاصل می شود. این نکته را نباید از یاد برد که در نشریات خارجی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه از اپتیما، معادل 7.5 ثانیه عنوان شده است که احتمالا به دلیل نوع بنزین مصرفی آن ها است.
 
از دیگر آمارهای شتاب گیری اپتیما با پیشرانه ی 2.4 لیتری، رسیدن به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، ظرف مدت 20.5 ثانیه و طی کردن مسافت 400 متر در مدت 16 ثانیه است.سیستم ترمز اپتیمای جدید، به روزرسانی خاصی تجربه نکرده است و جعبه دنده ی اتوماتیک 6 سرعته نیز تفاوتی با گیربکس مدل قبلی ندارد و همچنان می توان آن را به طور دستی تعویض کرد. طبق ادعای کیا، مصرف سوخت اپتیمای جدید نسبت به مدل پیشین آن در حدود نیم لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته و به میانگین 8.5 لیتر رسیده است.
 
همچنین در صورت رانندگی با سرعت ثابت در اتوبان، پایین ترین حد مصرف سوخت خودرو، 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.در میان برندهای وارداتی، خصوصا نمونه های آلمانی، مدل های گران تر معمولا حجم موتور بالاتر از 2.5 لیتر دارند که واردات قانونی آن ها ممکن نیست؛ درحالی که اپتیمای جدید در مدل های گران تر، پیشرانه های کم حجم تر و قدرتمندتری دارد. بهترین پیشرانه ی قابل سفارش برای این خودرو در خارج از ایران، نمونه ی 2 لیتری توربوشارژ است که قدرت آن 245 اسب بخار است و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 6.8 ثانیه ای به ارمغان می آورد. دیگر پیشرانه ی جذاب این خودرو، نمونه ی 1.6 لیتری توربوشارژ است که 175 اسب بخار قدرت دارد و ظرف مدت 7.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. علاوه بر موارد یادشده، امیدواریم در آینده ی نزدیک شاهد ورود نسخه ی هیبریدی اپتیما باشیم که مجموع قدرت 190 اسب بخار، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 8.1 ثانیه و مصرف سوخت 5 تا 6 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد.
 
امکانات رفاهی
 
خودروساز های کره ای برای کسب سهم بیشتری از بازارهای جهانی، خودروهای خود را با لیست بلند بالایی از آپشن ها و امکانات رفاهی همراه می کنند که پیش تر حتی در نمونه های سفارشی خودروهای ژاپنی یا انواع آمریکایی مشاهده نمی شود. کیا در ادامه ی این راه و همچنین معرفی اوتیما به عنوان خودرویی مجهز و راحت، لیست بلند بالایی از سیستم های رفاهی را برای خریداران اپتیما در نظر گرفته است.
 
کیا اپتیما 2017، به تازگی وارد ایران شده است و با کد JF (نسخه ی پیشین با کد TF) شناخته می شود. این خودرو با پیشرانه ی 2.4 لیتری که پیش تر معرفی کردیم، در بازار جهانی، تحت عنوان مدل EX عرضه می شود. کیا در جهت افزایش راحتی سرنشینان، آپشن های متعددی در سدان خانوادگی خود به کار برده است که می توان به سقف پانورامیک با 2 سانروف، سیستم رفع بخار اتوماتیک شیشه ی جلو، تهویه ی خودکار دوگانه، گرم کن فرمان، خروجی برق 12 ولت برای شارژر، شارژر وایرلس گوشی و تبلت، پورت USB، ترمز پارک هوشمند، تنظیم الکترونیکی صندلی های جلو، گرم کن و سردکن صندلی های جلو، چرخش اتوماتیک نور چراغ ها در هنگام حرکت در پیچ، کروز کنترل، سیستم شستشوی چراغ های جلو، سامانه ی کمکی حرکت در سربالایی، نمایشگر فشار باد تایر، روشنایی روز (DRL) و چراغ راهنما روی آینه های بغل اشاره کرد.
 
تجربه رانندگی با کیا اپتیما جدید
 
آن چیزی که همیشه نقطه قوت اپتیما بوده توان حرکتی خوب این خودرو بوده و باید دید این موضوع در نسل جدید هم پایدار مانده است یا خیر.
در این نسل از موتوری 2356 سی سی با توان تولیدی 178 اسب استفاده شده است  که با اتصال به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 222 نیوتون متر گشتاور تولید می کند اما باید اعتراف کرد که شتاب این خودرو کمی ما را نا امید کرد به شکلی که این خودروی 1525 کیلوگرمی به زحمت در تست های ما توانست شتابی 11 ثانیه ای را ثبت کند.مصرف 8.1 لیتری ترکیبی در کنار باکی 70 لیتری هم چندان ما را هیجان زده نمی کند. اما باید گفت که این خودرو رانندگی بسیار نرمی دارد و هندلینگ آن نیز بسیار دقیق و نرم و به اصطلاح “راه دستمان” است.
 
ترمز های نیز عملکردی خوبی را ارائه می دهند و در مجموع ضعف پر رنگی در عملکرد فنی خودرو دیده نمی شود، اما طبیعتا نباید انتظار مقابله با شتاب جالب توجه 7.7 ثانیه ای کمری هیبرید و رنو تلیسمان را از این اپتیما داشته باشید.در واقع اپتیما جدید با توجه به کلاس و رده قیمتی خود در مقابل رقبای تا بن دندان مسلحش، حرف چندانی برای گفتن ندارد.
 
قیمت اپتیما 2017
قیمت و رقبای بازار  اپتیما 2017

 
تغییرات خودرو کیا اپتیما مدل2016 با مدل 2017
 
عکس های جدید این اتومبیل تغییراتی چندانی را نشان نمی دهد. باید صادقانه بگوییم از نظر ظاهر اپتیمای 2016 و اپتیمای 2017 فرقی با هم ندارند، فقط در طراحی داخلی اپتیمای 2017 اندکی تغییرات داشته است. نسخه هیبریدی در جلو  با کیا اپتیمای معمولی متفاوت است.
 
شاید کیا نیازی به تغییر ظاهری در این خودرو احساس نکرده است. بنابراین باید گفت هیچ تغییر ظاهری بین مدل 2017 و مدل 2016 وجود ندارد. ما انتظار داریم در رینگ خودرو تغییر جزیی لحاظ شود.
 
نکات مثبت کیا اپتیما
 
طراحی قابل قبول - کابین جادار - قدرت بالا در نسخه توربو - ارزش بالای خرید - امکانات رفاهی بالا - فضای پای سرنشینان عقب اپتیما
 
نکات منفی کیا اپتیما
 
عملکرد ضعیف نسخه 2.4 لیتری - شتاب پایین 
 
ایمنی
 
گروه خودروسازی هیوندای کیا طی دهه ی گذشته تغییرات زیادی در روند توسعه ی خودروهای خود ایجاد کرده اند. در همین راستا بازار اروپا و ایالات متحده جزو اهداف اصلی خودروساز های مطرح کره ی جنوبی هستند. به همین دلیل امنیت بالای سرنشینان و تجهیز به جدید ترین سیستم های ایمنی و کمکی راننده، جز مشخصه های همیشگی خودروهای برند های هیوندای و کیا بوده اند. شاید امکان مقایسه ی خودروهای مذکور با برند های مطرحی اعم از ولوو و مرسدس بنز در بخش ایمنی موجود نباشد، اما هیوندای و کیا در رده ی قیمتی خود حرف های زیادی برای گفتن دارند و خود را به عنوان یکی از ایمن ترین برند های خودرویی جهان معرفی می کنند. البته لازم به ذکر است که خودروهای لوکس هیوندای و کیا اعم از جنسیس و K900 را می توان جز ایمن ترین خودروهای جهان دانست.
 
رقبا
 
تویوتا کمری، هیوندا سوناتا و هوندا آکورد سال ها قبل از اپتیما در بازار سدان های نیمه لوکس فعال هستند و اپتیما باید همانند گذشته، با آن ها به رقابت بپردازد. علاوه بر رقبای یاد شده، در بازار کشورمان یک فرانسوی تازه وارد به نام رنو تالیسمان هم ظهور کرده است که هرچند از نظر کلاس بدنه، کمی از اپتیما بزرگ تر و لوکس تر است؛ اما در بازه ی قیمتی کمتر از  200 میلیون تومان قرار داد.پژو 508 نیز آخرین سدان خانوادگی رده ی قیمتی بالاتر از 160 میلیون تومان است که به واسطه ی قیمت کمتر، سعی بر رقابت با بزرگان این بخش دارد.
 

قیمت کیا اپتیما 2017

قیمت نوع معمولی این خودرو به صورت دقیق مشخص نیست و احتمال زیاد 26 تا 30 هزار دلار قیمت خواهد داشت. نوع هیبریدی آن نیز 25 هزار دلار قیمت دارد.
 
با توجه به مقدمه ی بالا، می توان انتظار تجهیز اپتیما 2017 به طیف گسترده ای از سیستم های ایمنی را داشت. کیا نیز در همین راستا توقع مشتریان را به خوبی برآورده کرده است و امکاناتی که پیش تر تنها در خودروهای لوکس مشاهده می شد، اکنون در محصولات خانوادگی و میان رده ی کیا از سرنشینان محافظت می کنند. کیا اپتیما 2017 از 7 کیسه ی هوای ایمنی بهره می برد؛ دو کیسه ی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین کناری را در تصادفات روبرو بر عهده دارند. کیسه های هوای جانبی نیز از بدن و سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت می کنند. این در حالی است که کیسه ی هوای پرده ای نیز در تصادفات جانبی از برخورد سر سرنشینان ردیف جلو و عقب با شیشه و پنل های کناری جلوگیری می کند.
 
نمای داخلی اپتیما
نمای داخلی اپتیما
 
از دیگر سیستم های ایمنی اپتیما 2017 می توان به ایموبلایزر، سیستم های کمکی راننده ی ABS، VSM، ESP و EBD اشاره کرد. باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف دیگر قابلیت اپتیما است که به صورت استاندارد در خودرو وجود دارد. امکانات به کاررفته در اپتیما 2017 باعث شده اند این خودرو موفق به کسب 5 ستاره ی ایمنی از تست های NCAP شود. نمره های کسب شده ی اپتیما به شرح زیرهستند.
 
محافظت از سرنشینان بزرگ سال 89 درصد
محافظت از سرنشینان خردسال 86 درصد
محافظت از عابران پیاده 67 درصد
سیستم های ایمنی و کمکی راننده 71 درصد
 

مشخصات فنی و آپشن های اپتیما 2017

4.826
این مطلب مفید بود ؟251
منبع : نمناک / ک.ک
وبگردی