سنگ کیسه صفرا
دانشمندان امروزه به این نتیجه رسیده اند که چاقی باعث بروز بسیاری از بیماریها می شود یکی از این بیماریها سنگ کیسه صفرا است که در افراد چاق بیشتر تشکیل می شود.

آشنایی با علائم سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا، کیسه ی کوچکی است که صفرا را نگه می دارد و در زیر کبد و سمت راست بالای شکم قرار دارد. عوامل بسیاری موجب تشکیل سنگ های کیسه صفرا می شوند که بعضی از آنها همچون عادات غذایی و سبک زندگی هستند . یکی از عوامل تاثیر گذاردر ایجاد سنگ کیسه صفرا چاقی است که در این مقاله با این بیماری بیشتر آشنا می شوید.

ارتباط چاقی با سنگ کیسه صفرا

یک متخصص جراح عمومی در خصوص بیماری سنگ کیسه صفرا توضیحاتی داد.عمل جراحی کیسه صفرا قدمتی 150 ساله دارد. علی اکبر رفیعی متخصص جراح عمومی اظهار کرد:کیسه صفرا عضوی گلابی شکل است که تقریبی بین 5 تا 7 سانتیمتر طول دارد و حجمش به طور متوسط بین 30 تا 50 سی سی است.
وی عنوان کرد:نقش اصلی کیسه صفرا هضم و جذب چربی های موجود در کبد است که به وسیله مجاری کبد ترشح می شود و این عضو از ناف تا دوازدهه کشیده شده است.

سنگ کیسه صفرا

 چاقی و تشکیل سنگ کیسه صفرا

این متخصص با اشاره به اینکه در هنگام غذا خوردن هورمونی در معده ترشح می شود که باعث انقباض صفرا می شود، عنوان کرد:وقتی نسبت به مواد داخل کیسه صفرا به هم بخورد؛ سنگ کیسه صفرا به وجود می آید که یکی از علت های اصلی شیوع این بیماری سابقه خانوادگی و ارثی است.
این متخصص و جراح عمومی با اشاره به اینکه شیوع سنگ کیسه صفرا در افراد چاق نسبت به مردم عادی بیشتر است، تاکید کرد:سنگ صفرا در افراد چاق و کسانی که رژیم های شدید لاغری گرفته اند از شیوع بیشتری برخوردار است و این عارضه در میان بیماران خونی شایع است.

علائم تشخیص بیماری سنگ کیسه صفرا
 هنگامی که در قسمت فوقانی شکم درد احساس شود و این درد تا زیر جناغ سینه پیش رود، احتمال شیوع بیماری سنگ کیسه صفرا زیاد می شود که سونوگرافی موثرترین روش جهت تشخیص این عارضه محسوب می شود.
وی در خصوص انجام عمل جراحی برای برداشتن سنگ کیسه صفرا اظهار کرد:عمل جراحی کیسه صفرا در حدود 150 سال قدمت دارد که امروزه به وسیله لاپاروسکوپی سنگ کیسه صفرا بیرون آورده می شود.

 

سنگ کیسه صفرا

 سنگ کیسه صفرا و ارتباط آن با چاقی

این متخصص جراح عمومی با اشاره به اینکه شروع عارضه سنگ کیسه صفرا در بین سنین 30 تا 60 سال بیشتر است، ادامه داد:عارضه سنگ کیسه صفرا در بین نوجوانان 16 ساله نیز بوجود می آید که برای تشخیص دقیق این بیماری از طب هسته ای سی تی اسکن استفاده می شود.
وی یادآور شد:بیمارانی که کیسه صفرای خود را جراحی می کنند ممکن است چند هفته اول تحمل غذا های چرب را نداشت باشند، اما این مسئله در مرور زمان برطرف می شود.

چه کنیم تا دچار سنگ کیسه صفرا نشویم
راه های کاملا مطمئنی برای پیشگیری ازایجاد سنگ کیسه صفرا وجود ندارد ولی توجه به عوامل خطر می تواند موجب کاهش علائم بالینی مربوط به آن شود که از جمله آن می توان به مصرف میزان متعادلی از چربی ،مصرف روزانه روغن زیتون مصرف متعادل مواد غذایی حاوی لستین مانند تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، مصرف گوشت سفید، مصرف مایعات و دانه های گیاهی و مواد غذایی حاوی فیبر کنیم.

درباره علائم سنگ کیسه صفرا چه میدانید؟

3.129
این مطلب مفید بود ؟1811
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از آخرین خبر _عصر ایران /ف
برچسب : کیسه صفرا
وبگردی