اشتباهات ظرف شستن
همیشه قبل ظرف شستن سینک و اسکاج ظرفشویی را ضدعفونی کنید تا هنگام شست و شوی ظروف میکروب ها به ظروف انتقال نیابند

اشتباهاتی که هنگام شستن ظروف انجام می دهیم

ظرف شستن یکی از کارهای متداول تمام خانم های خانه دار است که باید در هنگام انجام این کار اصولی را رعایت کنند . در این مطلب شما را با چند اشتباهی که هنگام شستشوی ظروف انجام می دهیم آشنا می کنیم. همه ما شاید در شستن ظرف ها اشتباهاتی را انجام دهیم که از آن با خبر نباشیم در این مطلب کاربردی بخش خانه داری نمناک شما را با این اشتباهات آشنا می کنیم.

هنگام شستن ظرف ها، توصیه می شود آن ها را در سینک با آب داغ خیس کنید تا باقی مانده غذا نرم شود و با آب ،دستمال ،مواد شوینده تمیز بشویید ، اگرچه فکر می کنیم وقتی آشپزخانه را تمیز می کنیم ، آشپزخانه عاری از باکتری می شود در بسیاری از موارد ، حقیقت ندارد.

اشتباهات شستن ظروف

چند اشتباه هنگام شستشوی ظروف

چون فقط اسفنج و سینک نیست که پر از میکروب است، اما اشتباهات بسیار دیگری در هنگام شستن ظرف ها وجود دارد که باعث باقی ماندن آن ها و انتشار میکروب ها می شوند. محقق ( چارلز ) استاد دانشگاه آریزونا است.

پس از مطالعات متعدد، به این نتیجه رسید که 50 تا 80 درصد از تمام بیماری ها ناشی از غذای آلوده در خانه نشات می گیرد و این عوامل بیماری در هر سال 6.5 میلیون مورد بیماری گوارشی ایجاد می کنند.

اشتباهات رایج هنگام شست و شوی ظروف :

استفاده نادرست از صابون و مایع شستشوی ظرف:اشتباه رایجی است که مواد شوینده مناسب را انتخاب نکنید، یا از مقدار زیادی محصول استفاده کنید. استفاده از مایع ظرفشویی با حجم بیش از حد، ممکن است به ظرف ها باقی بماند و با غذا ترکیب شود.

استفاده مقدار زیادی آب :

بهتر است تمام لوازم آشپزخانه را در آب گرم خیس کنید چون اینطور روغن آسان تر پاک و ظرف ها سریع تر خشک می شوند اگر دو سینک دارید، آن ها را با آب گرم پر کنید و بشقاب ها و کارد و چنگال های خود را در آب گرم قرار دهید.

همچنین می توانید آن ها را در یک سینک خیس کنید و سپس آن ها را بشویید و آبکشی کنید ، مهم است شیر آب را زمانی که هر بشقاب را به صورت جداگانه می شویید ببندید. می توانید از یک کاسه کوچک آب برای شستن هر بشقاب استفاده کنید. به این ترتیب آب زیادی را هدر نمی دهید.

نحوه درست ظرف شستن

هدر دادن آب هنگام شستشوی ظروف

استفاده از اسفنج پلاستیکی:

بالاترین سطوح آلودگی آشپزخانه در اسفنج ها و ماشین ظرف شویی یافت می شوند. اینها بهترین مکان برای رشد هزاران باکتری مثل ای هستند .کولی ، سالمونلا ؛ بهتر است از اسفنج با فیبرهای طبیعی استفاده کنید و پس از تمیز کردن ، آن ها را آویزان کنید تا به طور کامل خشک شوند ، همچنین توصیه می شود هر هفته آن ها را تغییر دهید.

استفاده از اسفنج آلوده اشتباه رایجی است که بسیاری از ما هنگام شستشوی ظروف مرتکب می شویم ، بهتر است بدانید و دقت کنید که اسفنجی که فکر می کنید تمیز و مناسب ظرف شستن است، منبع میکروب هاست که ظروف تان را نه تنها تمیز نمی کنند بلکه آلوده هم می کنند ، پس برای از بین بردن میکروب های آن اسفنج مرطوب را به مدت 30 ثانیه در مایکرویو بگذارید. سعی کنید از اسفنجی استفاده کنید که با الیاف طبیعی درست شده باشد.

نشستن لیوان و چاقو به درستی :

این یک اشتباه رایج است:وقتی چاقو را به سرعت می شوید، مقداری مواد بین دندانه ها باقی می ماند. باید بیش تر برای شستن آن زمان بگذارید تا همه باقی مانده های مواد غذایی ناپدید شوند. شستن لیوان هم چنین دشوار است، حتی پس از شستن ، باکتری شیر اغلب در ظرف باقی می ماند بنابراین باید با دقت آنها را بررسی کنید و برای جلوگیری از رشد باکتری ها آن ها را آبکشی کنید .

نشستن دستان اول کار :

دست ها می توانند منبع آلودگی باکتری ها و ویروس ها باشند. قبل از شستن ظرف ها یا قرار دادن آن ها در ماشین ظرفشویی، مهم است که دستان را با صابون و آب گرم بشویید.

توجه به تخته گوشت :

در مورد تخته گوشت و یا سبزیجات توصیه می شود ابتدا آن ها را آبکشی کنید سپس، با یک محصول ضد عفونی کننده یا محلول کلرین به مدت دو دقیقه ضد عفونی کنید.اشتباه است که آن ها را با اسفنج و صابون بشویید چون معمولا این کار را می کنیم چون به این طریق آن ها به خوبی تمیز نمی شوند.

نکات ظرف شستن

شستن تخته گوشت با محلول ضد عفونی کننده

شستن در سینک کثیف :

سینک آشپزخانه ممکن است جرم بیشتری نسبت به دستشویی داشته باشد ، توصیه می شود روزانه سینک را با سرکه و جوش شیرین و یا با سرکه و نمک تمیز کنیدبا این روش همه چیز هنگام شست وشو ظروف بدون تجمع باکتری های جدید ضد عفونی خواهد شد.

میکروب هایی که در سینک یا ماشین ظرفشویی ساکن هستند، به ظرف ها منتقل می شوند و آشپزی کردن و غذا خوردن با استفاده از ظروف کثیف باعث می شود بیمار شوید. برای ضد عفونی کردن سینک توصیه می کنیم حتما بعد از شستشوی ظروف، سینک ظرفشویی را هر روز با جوش شیرین و سرکه یا با نمک و سرکه تمیز کنید.

با استفاده از همین مواد می توانید ماشین ظرفشویی را نیز ضد عفونی کنید ، برای این منظور ظرفی را با سرکه ی سفید پُر کرده و در آن قرار دهید و با گرم ترین درجه آن را روشن کنید. سرکه به عنوان عاملی آنتی باکتریال عمل می کند. این کار را هفته ای یکبار انجام دهید.

روش ظرف شستن با دست

شست و شوی سینک قبل از ظرف شستن

دور نریختن غذا قبل از شست وشو :

اول، تمام ذرات باقی مانده غذا را داخل سطل آشغال بریزید . می توانید از کفکیر برای دور ریختن باقی مانده غذا استفاده کنید سپس تمام ظروف و چنگال ها را در آب گرم قرار دهید تا باقی مانده آنها از بین برود و تمیز شود ، اشتباه رایجی که انجام می دهیم این است که ذرات غذا را دور نمی ریزیم ، بنابراین همه آن ها را داخل سینک می ریزیم .

بسیار اهمیت دارد که حتما قبل از گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی یا سینک آنها را از خرده غذای باقیمانده پاک کنید. به یاد داشته باشید که حتی اگر ظرف ها را با دست می شویید، ابتدا با آب آنها را آبکشی کنید تا کارتان هم کمتر شود و سینک تان هم کثیف نشود.

نکات مهم برای شستن ظروف با ماشین ظرفشویی 

  • توجه داشته باشید که دقیقا به همان اندازه پیشنهادی، پودر داخل ماشین ظرفشویی بریزید ، باید بدانید که پودر بیش تر روی ظرف ها باقی می ماند و مقدار کم تر آن باعث کثیف ماندن ظروف می شود.
  • از مایع براق کننده استفاده کنید. براق کننده، کشش سطحی آب را کم کرده و مانع ایجاد لکه آب روی ظروف می شود. به خصوص در جاهایی که آب سخت دارند، باعث خشک شدن زودتر ظروف شده و در مصرف انرژی در دور خشک کن صرفه جویی می کند.
  • اگر عادت دارید ظروف زیادی را در ماشین ظرفشویی تان قرار دهید باید این عادت را ترک کنید.
  • ترتیب و نظم چیدمان ظروف داخل ماشین ظرفشویی را رعایت کنید.
  • تنها زمانی که ماشین ظرفشویی پر است، شستشو را آغاز کنید و در صورت پر نبودن، برای از بین بردن بوی غذا از دور آبکشی استفاده کنید.
  • ظرف ها را با کم ترین درجه حرارت خشک کنید.

شستن ظرف با ماشین ظرفشویی

نکات مهم هنگام شست و شوی ظروف با ماشین ظرف شویی

توصیه هایی برای شستن ظروف با دست

  • از آب گرم و دست کش برای شستو شو استفاده کنید.
  • لوازمی را که با گوشت خام برخورد کرده اند را بشویید به این ترتیب ، از آلودگی متقابل جلوگیری خواهید کرد.
  • برای خشک کردن ظرف ها از پارچه ای تمیز و خشک استفاده کنید.
  • می توانید از لیمو و نمک برای ضد عفونی کردن تخته گوشت های چوبی استفاده کنید.

مهم است تمام این نکات را به منظور جلوگیری از بیماری های ناشی از انتقال میکروب ها ، در نظر بگیرید. علاوه بر مراقبت از سلامتی لوازم سفره کاملا جدید به نظر خواهد رسید.

نکات شستن ظروف با دست

نکات کاربردی شست و شوی ظروف با دست

 

ظرف شستن و اشتباهات شستن ظروف با دست و ماشین ظرفشویی

4.860
این مطلب مفید بود ؟573
وبگردی