پوشک گرفتن کودک
از پوشک گرفتن کودک یکی از مراحل سخت برای مادران است که می توانند با رعایت نکات ساده و روش صحیح کودک بدون پوشک این کار را به آسانی انجام دهند.

در سه روز کودک خود را از پوشک بگیرید

برای بسیاری از مادران پوشک گرفتن کودک مانند یک رویا است و اینکه فقط در چند روز یا حتی در طول یک بعدازظهر کودک شما بتواند بی دردسر از توالت استفاده کند، باور نکردنی به نظر می آید. اغلب مادرها به مشکلاتی که در این راه مانند همه سختی های مربوط به فرش و شلوار و آب کشی فکر می کنند .

در این قسمت از نمناک روش آموزش سریع پوشک گرفتن کودک را در 3 روز ارائه می کنیم . اما استفاده از این روش بدین معنا است که کودک استفاده از توالت را به پوشک ترجیح خواهد داد و شما باید به او کمک کنید تا به طور کامل استفاده از توالت را یاد بگیرد.

پوشک گرفتن کودک

خودتان برای آموزش توالت آماده اید؟!

تکنیک کودک بی پوشک روشی است که در آن کودک «بدون پوشک» در خانه رها می شود و احتمال خرابکاری و آب کشی در این روش بیشتر از همه روش ها وجود دارد . بنابراین اگر این کارها از عهده تان خارج است از تکنیک های دیگری برای گرفتن کودک از پوشک مانند استفاده از شورت های آموزشی که بیش از سه روز امکان گرفتن کودک از پوشک را فراهم می کنند ، استفاده کنید .

گرفتن پوشک کودک در 3 سوت

انجام روش هایی برای گرفتن کودک از پوشک که مادر در ساعات مشخصی کودک را به دستشویی می برد و در برخی ساعات او را پوشک می کند ، ممکن است ماه ها به طول انجامند. اما گرفتن پوشک کودک در 3 روز یک روش تضمینی چند روزه است که اگر قوانین آن را رعایت کنید می توانید کودک را راحت از پوشک جدا کنید. در این روش باید کودکتان را لخت رها کنید اما اگر این موضوع برای شما غیرقابل تحمل است، از روش دیگری استفاده کنید.

آموزش توالت به کودک

  • چند لگن مخصوص برای هر جای خانه مانند اتاق ، هال، آشپزخانه، توالت و حمام تهیه کنید تا کودک بتواند راحت به تنهایی روی آن بنشنید.
  • بعد از هربار استفاده از لگن به کودکتان هر چیزی که کودک شما دوست دارد و شما معمولا او را از خوردن اش محروم می کنید مانند آب یا آبمیوه و ... به عنوان جایزه استفاده کنید.
  • برای پاک کردن رخدادهای تصادفی باید حتما شلنگ یا ظرف آب و دستمال و سطل و ... قابل دسترس داشته باشید.
  • برای زمانهایی که بیرون از خانه هستید چند دست شلوار یا شورت راحت که فوری پایین بیایند، داشته باشید.
  • برای جاهایی که نمی خواهید کثیف شود چند دست زیرانداز جاذب آب یک بار مصرف تهیه کنید و مثلا آنها را زیر روکش اصلی صندلی ماشین یا مبلتان طوری پهن کنید که کودک تان متوجه آن نشود.

لگن های توالت کودک

یک ماه قبل از شروع پوشک گرفتن کودک

ابتدا قبل از شروع برنامه آموزش توالت ، آمادگی کودک خود را بسنجید و بررسی کنید آیا فرزندتان بعد از هر بار دستشویی برای 2 ساعت یا بیشتر خشک می ماند یا خیر ، و اینکه بعد از این 2 ساعت دوست ندارد پوشکش کنید و از شما می خواهد که به توالت برود، در روزساعات مشخصی را مدفوع می کند.

این نشانه ها بیشتر در کودکان 28 ماهه نمود پیدا می کند و هر اندازه سن کودک بیشتر از 28 ماه و نزدیک تر به 3 سالگی باشد، در این روش موفقیت بیشتری حاصل می شود.

برنامه خود را طوری تنظیم کنید که در این سه روز اری برای انجام نداشته باشید و فقط بر روی آموزش توالت تمرکز کنید. در این سه روزاز یک نفر دیگر (پدر، مادربزرگ یا پرستار)دیگر کمک بگیرید تا موفقیت بیشتری کسب کنید.

سن پوشک گرفتن کودک

برای اینکه کودک را به خاطر موفقیتش تشویق کنید و به او انگیزه بدهید تا راه را ادامه دهد نوعی «سرود توالت» اختراع کنید. این سرود می تواند یک آواز ، یک هورای دسته جمعی یا یک رقص 3 نفره همراه با پرت کردن کودک به هوا باشد ، انتخاب این سرود به علایق کودک بستگی دارد .

کودک تان را 2 تا 5 هفته قبل از شروع آموزش، با لگنش آشنا کنید و زمانی که خودتان، همسرتان و... به توالت می روید، به او بگویید می خواهید چه کاری انجام دهید و همه مراحل توالت را از پایین کشیدن شلوار تا سیفون و شستن دست ها برای او توضیح بدهید.

برای اینکه کودک حس کند توالت رفتن یک تفریح خانوادگی است بعد از توالت، همراه با همسرتان برای خودتان سرود توالت بخوانید ، همچنین شما می توانید برای عروسک های کودک تان نیز این کار را اجرا کنید و همه مراحل رفتن به توالت را به او نشان بدهید.

یک هفته قبل از شروع پوشک گرفتن کودک

قبل از اینکه کودکتان را از پوشک بگیرید ، یک بسته پوشک را به کودک تان نشان بدهید و به او بگویید از این روز ( روزی که قرار است کودک را از پوشک بگیرید ) قرار است دیگر از این ها استفاده نکنی و به این پوشک ها نیاز ندارید.

از پوشک گرفتن را یک ماجرای هیجان انگیز معرفی کنید و به او بگویید هر وقت این بسته پوشک تمام شد، دیگر تو به پوشک احتیاج نداری و می توانی آزاد باشی . از دلایل کارآمدی این روش که نام آن «کودک، بی پوشک» است ، این است که بچه ها عاشق بی لباس گشتن در خانه هستند.

اولین روز آموزش از پوشک گرفتن کودک

وقتی کودکتان از خواب بیدار می شود شما نیز با او از خواب بیدار شوید . برای کودکتان لباس راحتی را بپوشانید که بتواند با آن راحت بر روی لگن بنشیند . این لباس بهتر است برای دخترها دامن کوتاه بدون شورت باشد و برای پسران پوشاندن تنها یک شورت راحت کافی است . اکنون به کودکتان دقت کنید و اگر در او علائمی برای نیاز به دستشویی رفتن دیدید، او را سریع به لگن نزدیک تر ببرید.

در طول روز اجازه دهید کودکتان میوه و کلی آب و آبمیوه و شربت بخورد و شما نیز او را در این کار همراهی کنید . هرگاه خودتان نیاز به توالت داشتید ، به او نیز بگویید لگن را نشان دهید و برایش توضیح دهید که باید چه کند و از او چه می خواهید .

اگر کودکتان روی لگن نشست و کارش را انجام داد حتی اگر قطره های کمی از ادرار را در لگن ریخته بود و مابقی روی زمین ریخته شده بود ، او را تشویق دهید و به او جایزه دهید و سرود توالت را با هم بخوانید .

لباس برای از پوشک گرفتن

پس از اینکه کودک این روش را همانطور که در ادامه این بخش از نمناک بیشتر توضیح داده شده است 10 تا 12 بار، تکرارکرد احتمالا دیگر می تواند به طور مستقل از لگن استفاده کند .

اگر کودک شما در حین دستشویی کردن مبل یا فرش را کثیف کرد به او با یک لحن آرام اما کمی ناراحت بگویید «جیش (یا پی پی) توی لگن!» و هیچگاه نگویید «چیزی نیست!» سپس همراه با کودکتان فرش و مبل را تمیز کنید. به هیچ وجه سرش داد نزنید تا او به خاطر کاری که کرده شرمنده شود.

به کودک خود قبل از زمان خواب بعدازظهر و خواب شبانه، بگویید وقت توالت است و این جمله را امری بکار ببرید و اگر از کودک خود جمله سوالی که می خواهد به توالت برود یا نه، جوابش نه خواهد بود پس هیچگاه اینگونه از او نپرسید . بعد از رفتن به توالت کودکتان را پوشک کنید، فقط در صورتی این کار را انجام ندهید که مطمئن باشید او تا بیدار شدن خشک می ماند.

روش توالت رفتن کودک

روز دوم آموزش از پوشک گرفتن کودک

مانند روز اول تمام نکاتی را که گفتیم رعایت کنید و ادامه دهید . اما در روز دوم بعد از ظهر یک ساعت بیرون بروید . قبل از بیرون رفتن از کودک بخواهید بر روی لگن بنشیند و کارش را انجام دهد سپس سریع از خانه بیرون بروید تا او بیاموزد که بین زمان بیرون رفتن از خانه و دستشویی کردن، ارتباطی وجود دارد. همانطور که گفتیم قبل از بیرون رفتن از او بخواهید که توالت کند و با این طریق کودک تان را با «توالت درخواستی» آشنا نمایید.

یک شلوار راحت هنگام بیرون رفتن پای کودک تان بپوشانید وبرای او ازپوشک یا شورت آموزشی استفاده نکنید. در این روش باید کودک چه داخل خانه و چه بیرون آن آزاد باشد. قبل از بیرون رفتن حتما چند دست لباس با خودتان بردارید؛ شاید این لباس ها به کارتان آید.

جایی نزدیک به خانه را برای بیرون رفتن انتخاب کنید تا پیاده به آنجا بروید. در اینصورت می توانید با خودتان یک لگن کوچک نیز حمل کنید. در این مرحله، نباید انتظار داشته باشید که کودکتان بتواند خودش را یک ساعت نگه دارد.

پوشک نکردن کودک

روز سوم آموزش از پوشک گرفتن کودک

در روز سوم نیز همان روش روز اول را تکرار کنید اما صبح یک ساعت و عصر نیز یک ساعت بیرون بروید و هر بار قبل از بیرون رفتن از کودک تان بخواهید توالت کند. برای بیرون رفتن همان کارهای که در روز دوم توضیح دادیم انجام دهید یعنی شلوار راحت، لگن کوچک همراه و لباس های اضافه فراموش نشود.

بعـد از آموزش از پوشک گرفتن کودک

بعد از این تعطیلات سه روزه از کودک انتظار می رود که هر بار نیاز به دفع پیدا کرد ،خودش را به لگن برساند یا به شما بگوید که او را همراهی کنید ولی برای رسیدن به هدف ، همچنان باید انتظار اتفاقاتی را از کودک داشته باشید.

بگذارید کودک تان در 3 ماه آینده، با شورت یا با یک شلوار راحت در خانه بچرخد و تنها از پوشک هنگام خواب شبانه استفاده کنید. بیرون از خانه شلوارهای راحت که پایین کشیدن شان ساده است را به کودک بپوشانید.

وقتی به کودک شورت های آموزشی یا لباس های زیر تنگ می پوشانید در او حس پوشک را ایجاد می کنید و استفاده از آن ها قبل از 3 ماه باعث می شود که کودک تان توی همان ها کارش را انجام بدهد اما بعد از 3 ماه استفاده از این شورت و لباس ها اشکالی ندارد.

هنگام بیرون رفتن ، به همراه خود یک لگن کوچک نیز ببرید و در دستشویی های عمومی از آن استفاده کنید یا از تبدیل های توالت فرنگی برای او استفاده کنید. بعد از توالت حتما دست های خود و کودک تان را بشویید.

لباس پوشک گرفتن کودک

اگر آموزش 3 روزه پوشک گرفتن کودک جواب نداد 

اگر کودکتان بعد از آموزش 3 روزه برای استفاده از لگن اشتیاقی نداشت ، 6 تا 8 هفته به او استراحت دهید و دوباره این روش را بکار ببرید . اگر این روش موفقیتی کمتر از 75درصد برای کودک تان داشت و اینکه خیس شدن زیر پایش برای او اهمیتی نداشت ، آموزش را متوقف کنید و آن را به زمانی بعد موکول کنید.

فواید روش آموزش 3 روزه «کودک، بدون پوشک»

روش آموزش 3 روزه «کودک، بدون پوشک» روش آسان است که هر فردی می تواند این روش را دنبال کند.

اگر فکر می کنید با آموزش توالت رفتن فرزندتان دچار اضطراب می شود و یا آموزش آن برای کودک غیر ممکن است، این روش «کودک، بدون پوشک» را انتخاب کنید!

روش «کودک، بدون پوشک» خیلی سریع جواب می دهدو برای مادرهای شاغل و مادرانی که سفر کاری در پیش دارند و یا انتظار فرزند دوم را می کشند و نمی توانند وقت زیادی برای آموزش کودک خود بگذارند بسیار موثر است .

در روش آموزش 3 روزه «کودک، بدون پوشک» کودک تان به خودش افتخار می کند و احساس استقلال می یابد.

شما با استفاده از روش آموزش 3 روزه «کودک، بدون پوشک» می توانید پول هایی که خرج خریدن پوشک می کرده اید، را پس انداز کنید.

روش آموزش 3 روزه «کودک، بدون پوشک» می تواند کمک کند که به خاطر پوشک های کثیف تان کمتر به محیط زیست آسیب وارد کنید .

در این روش گفته شده در نمناک نباید به کودک جایزه بدهید و فقط باید برای تشویق کودک از سرود توالت یا یک آواز تشویقی استفاده کنیدپس نگران این نباشید که کودک تان برای توالت به جایزه وابستگی پیدا می کند.

روش آموزش 3 روزه «کودک، بدون پوشک» توالت را به یک فعالیت مفرح برای کودک تبدیل می کند و با آن می توانید از بیزار شدن کودک از توالت و دنبال او دویدن برای بردن به توالت جلوگیری کنید.

آموزش توالت رفتن کودکان

مضرات روش آموزش 3 روزه «کودک، بدون پوشک»

ماندن 3 روز متوالی در خانه و بررسی متوجه نشانه های کودک برای توالت رفتن کمی دشوار است اما این دشواری معمولا در روز اول است و در روزهای دیگر راحت تر می شود.

در صورتی که شما و همسرتان شاغل باشید، این موضوع برایتان سخت می شود و شما و او به یکی دو روز مرخصی نیاز دارید.

شاید برایتان خوشایند نباشد که کودک تان 3 روز در خانه لخت بگردد.

ممکن است شما بردن کودکتان به توالت همراه خود را برای نشان دادن مراحل کار به او غیراخلاقی بدانید البته این به وضعیت فرهنگی خودتان مربوط است و باید روشی مطابق نظرتان ، انتخاب کنید.

اگر نمی پسندید کودک تان کاملا لخت باشد، برای دخترتان یک دامن یا برای پسرتان یک شورت راحت بپوشانید .

بهتر است این روش را در تابستان اجرا کنید اما اگر فصل سرما را برای اجرای این روش انتخاب کرده اید دمای شوفاژهای خانه را کمی زیاد کنید .

چند تجربه واقعی برای اجرای برنامه «کودک بدون پوشک»

این برنامه را در ناامیدی تمام وقتی که کودک دومم را باردار بودم آغاز کردم و دوست داشتم این قضیه هر چه زود تر پایان یابد، اما امید نداشتم. روز اول بسیار ناامید کننده بود و حتی دخترم متوجه نمی شد که زیر پای خود ادرار کرده و برای رسیدن به لگن تلاشی نمی کرد. وقتی روز اول تمام شد اطمینان یافتم که اشتباه کرده و زود اقدام کرده ام.

تعداد لباس های شسته شده دخترم 12 تا بود و هیچ حوله و دستمال خشکی برای تمیز کردن و آب کشیدن خانه دیگر نداشتیم. من کمردرد گرفته بودم و همسرم کل روز در حال حوله شستن بود. روز دوم خیلی بهتر از روز اول بود و تعداد آب کشی ها به 3 بار رسید و دخترم بار سعی می کرد خودش را به لگن برساند، اما برخی اوقات موفق نمی شد. روز سوم عالی بود ،آبکشی تمام شد و این روش موفقیت آمیز بود.

برای اجرای این روش پوشک گرفتن کودک این نکات را رعایت کنید :

قاطع باشید.

به خودتان 3 روز دیگر همه سختی ها تمام می شود و موفق خواهید شد.

خودتان را نترسانید

از زمان های دور به ماجرا فکر نکنید و خودتان را نترسانیدزیرا اجرای این روش ساده تر از چیزی است که فکرش را می کنید.

نکاتی که باید هنگام از پوشک گرفتن کودک رعایت کنید

فرش ها یا مبل های تان را جمع کنید

اگر برای فرش ها یا مبل های تان نگرانید، می توانید فرش ها را جمع و روی مبل های تان روکش بکشید و سرامیک ها را راحت تر آب بکشید.

محل مورد نظر را جذاب کنید

اگر همه جای خانه تان را نمی توانید شلنگ بکشید، جایی در خانه تان را که آب کشیدنش آسان تر است برای کودک تان جذاب کنید اسباب بازی های او را هم همان جا بگذارید .

لگن را دم دست بگذارید!

عضلات کودکان آن قدر سفت نیست که بتواند جلوی ریزش ادرار را تا رسیدن به لگن بگیرد پس لگن را دم دست بگذارید زیرا برخی از کودکان به خاطر دوری لگن به سراغ آن نمی روند .شما می توانید وسط خانه یا اتاق یا آشپزخانه یک زیرانداز ضدآب بیندازید و لگن را رویش بگذارید. این گونه موفقیت و در نتیجه اعتماد به نفس کودک بالاتر می رود .

لگن مخصوص پوشک گرفتن کودک

جایزه تعیین کنید

اگر کودک تان روی لگن نشست و کارش را انجام داد، موفقیتش را به او تبریک بگویید و می توانید به جای سرود توالت، ه کودکتان شکلات و چیپس و یا قول یک سه چرخه را بدهید.

چطور همه جا را تمیز کنیم؟

در این روش احتمال کثیف کردن همه جا توسط کودک وجود دارد و شاید شما مجبور شوید چند جا را آب بکشید، پس از قبل خودتان را آماده کنید.

برای تمیز کردن و آب کشیدن زمین، از آب جاری یا کر استفاده کنید.

1. ابتدا عین نجاست (ادرار یا مدفوع) را با یک دستمال کاغذی خشک کنید .

2. یک شلنگ رابه شیر آب وصل کنید و روی نجسی آب بگیرید. در صورتی در آن محل آب رو (چاه) وجود داشته باشد ، کارتان آسان تر است و می توانید بدون پخش و پلا شدن آب، روی نجاست آب بگیرید تا وارد راه آب شود.

3. اگر راه آب وجود نداشته باشد و وسط هال یا پذیرایی یا اتاق نجس شده باشد ، بعد از تمیز کردن نجاست، گرداگرد محل نجاست را حوله یا دستمال برای بیرون نریختن آب به بیرون بچینید و سپس روی نجاست آب بریزید.

حالا آب را با حوله ها کاملا خشک کنید به صورتی که آب به قسمت های بیرون راه نیابد و در یک لگن حوله ها را بیندازید. در صورت استفاده از آب شلنگ با یک بار آب ریختن و کاملا جمع کردن، محل تمیز می شود. اما اگر با پارچ آب، آب می ریزید، 3 بار این کار را تکرار کنید و محل را خشک کنید تا محل پاک شود.

4. برای شستشوی لباس های بچه آن ها را زیر شیر آب بگیرید و چند بار خیس کنید و بشویید تا اطمینان یابید که آب درونش بیرون آمده و تمیز شده.است.

5.برای شستن کودک بچه را زیاد نشویید و اذیت نکنید و فقط یک بار آب ریختن با شلنگ کافی است.

6.در صورت نجس شدن وسایلی مثل مبل و میز بهترین راه این است که آن ها را به حمام انتقال دهید و آب شلنگ روی آن بگیرید در غیر این صورت روش آب ریختن و خشک کردن را بکار ببرید.

آموزش کامل روز از پوشک گرفتن کودک و آموزش دستشویی در 3 روز

4.6520
این مطلب مفید بود ؟47743
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : پوشک نوزاد
وبگردی