دندان نوزاد
دندان نوزادان معمولا از سن 7 تا 13 ماهگی در حال رویش است اما در برخی موارد دندان ها دیر یا زودتر از این زمان درمی آیند که دلایل مختلفی دارد.

علت زود دندان درآوردن نوزاد چیست؟

دندان درآوردن کودکان فرایندی فیزیولوژیکی است که موجب تغییراتی در دهان کودک می شود. بعضی از کودکان زود دندان در می آورند اما رویش دندان نوزاد در برخی دیگر از نوزادن دیرتر است . این فرایند در کودکان گاهی به آسانی اما گاهی به سختی و همراه با علائم مختلفی است که می تواند برای والدین نگران کننده باشد .

در این بخش از نمناک برای اینکه کمی از نگرانی های الدین بکاهیم به موضوع دندان در آوردن کودکان پرداخته ایم . پس اگر لثه های کودکتان می خارد و در حال دندان درآوردن است اما هنوز دندان در نیاورده و شما نگران این موضوع هستید یا اینکه فرزندتان برآمدگی هایی بر روی لثه دارد و خیلی زود قرار است دندان در آورد و شما نگران هستید، با ما همراه باشید .

روند دندان درآوردن نوزاد

روند دندان درآوردن کودک پاره شدن لثه از طریق دندان نیست ، بلکه هنگام جوانه زدن دندان از میان لثه ، گوشت لثه بریده نمی شود. مواد شیمیایی مخصوصی در بدن آزاد می گردد که سبب از بین رفتن و جدا شدن برخی از سلولها در لثه می شوند و اینگونه لثه به دندان اجازه ی عبور از میان خود را می دهد.

دندان نوزاد

بهترین زمان دندان درآوردن نوزاد چه زمانیست؟

سن دندان درآوردن نوزادان

لثه کودکان از سن سه ماهگی شروع به خارش می کند و آنها دچار ریزش آب دهان می شوند اما این علائم ممکن است ناشی از ریفلاکس بیولوژیک باشد . اولین دندان نوزادان معمولا در 7 ماهگی می روید اما این رویش ممکن است از 4 ماهگی تا 13 ماهگی به طول انجامد.

یک فرمول تقریبی برای دندان درآوردن کودک

برای دندان درآوردن یک فرمول تقریبی وجود دارد که قطعی نیست و نمی توان آن را برای همه دانست اما متوسط فرایند دندان درآوردن را در جامعه نشان می دهد. در این فرمول سن کودک را منهای عدد 6 می کنند تا تعداد دندان ها در آن سن به دست آد مثلا اگر کودک 12 ماه باشد، این عدد را منهای 6 می کنند پس باید کودک در این سن 6 دندان داشته باشد.

دندان در آورن نوزاد به چه عواملی بستگی دارد ؟

تغذیه مادر در بارداری

از دوران بارداری مادر دندان های نوزادان تشکیل می شود یعنی در هنگام تولد کودک 20 دندان شیری، زیر لثه به صورت آهکی دارد. بنابراین تغذیۀ مناسب زنان باردار طی دوران حاملگی بر روند دندان درآوردن فرزندان شان تاثیر گذار است.

تغذیه کودک

شیر مادر حاوی کلسیم فراوانی است بنابراین کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند ، کلسیم بیشتری جذب می کند که برای رشد دندان ضروری است. مکش سینه ها توسط نوزاد برای خوردن شیر مادر نیازمند سعی بیشتری است بنابراین سبب تحریک و رشد بیشتر ماهیچه های صورت و چانه می شود. دندان های نوزادی که با شیر مادر تغذیه شده از نوزادی که شیر خشک خورده، عموماً بهتر است و کمتر نیاز به ارتودنسی دارد .

عوامل دندان درآوردن نوزاد

تاثیر تغذیه شیر مادر بر دندان نوزاد

دندان درآوردن زود هنگام نوزادان:

زمان دقیق و مشخصی برای بیرون زدن اولین دندان کودک تعیین نشده است. رویش دندان در کودکان کاملا متفاوت است و برخی از کودکان زود تر از باقی کودکان دندان در می آورند .

زمان دندان در آورن کودکتان ممکن است موروثی باشد و به طرز و نوع رشد و نمویی که به ارث برده است، بستگی داشته باشد . اصولا مادران نوزاد از در آمدن زود هنگام دندان فرزند رضایت چندانی ندارند چون احتمال خراب شدن سریع دندان وجود دارد .

زود دندان درآوردن نوزادان، عوارضی دارد

اگر زود در آوردن دندان در کودک به دلیل بیماری ژنتیکی و مادرزادی باشد این نوزاد دچار سندرم ژنتیکی است و بروز زود هنگام دندان مشکلاتی را برای نوزاد ایجاد می کند . چنانچه در نمناک توضیح داده شده است در این کودکان خود دندان درآوردن خیلی مهم نیست و مشکلاتی مانند بیماری قلبی، کلیه و مشکلات دیگر اعضای بدن او مهمتر است که می تواند به نوزاد آسیب وارد کند و این بیماری های ژنتیکی مو و ناخن نوزاد را درگیر کند پس بهتر است هرچه سریعتر این نوزاد را به فوق تخصص نوزادان ببرید تا بررسی و آزمایشات لازم روی او انجام شود.

اگر بعد از معاینه کودکی که زود دندان در آورده مشخص شد که نوزاد کاملا طبیعی است، نظر برخی از پزشکان این است که کار خاصی برای دندان نمی شود کرد اما برخی دیگر از پزشکان این نظر را دارند که باید این دندان کشیده شود.

علت زود دندان درآوردن نوزادان

عوارض زود دندان درآوردن نوزاد چیست؟

علت دیر دندان در آوردن در کودکان

عوامل ارثی

دیر دندان درآوردن معمولا ارثی است و ممکن است از هر دو طرف از خانواده به ارث برسد. بنابراین، اگر هر یک از والدین دیر دندان در آورده باشند احتمال دارد فرزند آن ها نیز این مشکل را داشته باشد.

تغذیه ضعیف

تغذیه نامناسب باعث دیر دندان درآوردن می شود. نوزادانی که تغذیه شان از شیر مادر ناکافی است و مکمل کم از شیرخشک دریافت می کنند ممکن است دیر دندان در آورند این کودکان از باقی کودک ها ضعیف تر، کوچکتر و کم وزن تر هستند.

کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین و یا مواد معدنی، به ویژه ویتامین D و کلسیم، منجر به دیر دندان در آوردن می شود.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید نیز می تواند سبب دیر دندان درآوردن کودک شود. علائم کم کاری تیروئید در کودکان تاخیر در راه رفتن، تاخیر در صحبت کردن، اضافه وزن و دیر دندادن در آوردن است.

دیر دندان درآوردن نوزاد

کم کاری تیروئید از علل دیر درآمدن دندان نوزاد

آیا دندان درآوردن دیرتر کودک بهتر است؟

بسیاری از مادران بر این عقیده اند که اگر دندان کودک دیرتر در آید بهتر است و سیاه نمی شود.دلیل این اعتقاد آنها هم این است که زمانی که کودک دیر دندان در می آورد قطره آهن دیرتر با دندان های او تماس پیدا می کند و دندان های او کمتر سیاه می شود اما سیاه شدن دندان به جنس آن بستگی دارد و به دیر یا زود درآوردن دندان ربطی ندارد.

نگران دیر درآوردن دندان در کودکتان نباشید

تا 13 ماهگی برای دندان درآورن فرصت دارند پس دیر دندان درآوردن نوزاد نباید پدر و مادر را نگران کند.

چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه شود؟

اگر کودک شما 13 ماه دارد و هنوز دندان در نیاورده است و تاخیر در دندان درآوردن موروثی نیست می توانید به متخصص اطفال مراجعه کنید تا او تعیین کند مشکل تاخیر در دندان در آوردن به علت تغذیه نامناسب، کم کاری تیروئید و یا عوامل دیگر است.

اگر کودک شما در 18 ماهگی هنوز دندان در نیاورده باشد به نزد یک دندانپزشک اطفال بروید. کودکان بعد از این سن باید چک آپ شوند و در صورت لزوم از دهانشان عکس برداری شود تا مشخص شود که جوانه دندان دارند یا نه.

 

علت دیر و زود دندان درآوردن نوزاد چیست ؟ سن مناسب چند است؟

4.4254
این مطلب مفید بود ؟22529
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
وبگردی