کاسنی قرمز
امروزه خرید کاسنی قرمز در میان مردم بواسطه خواص مفید آن رونق زیادی دارد. و مصرف این سبزی در تهیه انواع سالاد ها و غذا ها فواید فراوانی دارد.

با خواص شگفت انگیز کاسنی قرمز آشنا شوید

کاسنی قرمز در گروه گیاهان دارویی قرار داشته و برگهای آن دارای رنگ قرمز بوده و مزه تلخی هم دارد. عامل این تلخی ماده ای است که سبب رفع ضعف اعصاب و آرام بخش می باشد. همچنین باعث افزایش اشتها می شود. فیبر موجود در این گیاه باعث رفع یبوست و بهبود سیستم گوارش می شود.

کاسنی قرمز یک گونه چند ساله و به طور گسترده کشت شده از کاسنی است و معمولاً به عنوان کاسنی ایتالیایی معرفی می شود. در حقیقت، بیشتر کاسنی هایی که در سراسر جهان مصرف می شوند، از اسم مناطق مختلف ایتالیا که در آن کشت می شوند، گرفته شده اند. نام علمی این گیاه Cichorium intybus است. از لحاظ فیزیکی، کاسنی قرمز در اندازه های مختلف وجود دارد، اما به طور کلی اندازه گریپ فروت بوده و با برگ های قرمز یا نارنجی، اغلب با رگه های سفید پوشیده شده است.
بر خلاف بسیاری از دیگر سبزیجات برگ دار، کاسنی قرمز به ندرت خام خورده می شود، زیرا برخی از اجزای آن، عطر و طعم تلخ و تند دارد. با این حال، هنگامی که این برگ ها بخار پز یا کبابی می شوند، این تلخی ها از بین رفته و طعم دلپذیری را به وجود می آورند که می توانند سبزیجات، ماهی ها و پاستاها را تکمیل کنند. گفته می شود که این برگ ها در سالاد استفاده زیادی دارند، مخصوصاً اگر آن را با یک سس سرکه ای استفاده کنید.

کاسنی قرمز

نحوه نگهداری از کاسنی قرمز 

ارزش غذایی کاسنی قرمز
هنگامی که به بحث ارزش غذایی می رسیم، این سبزی برگ دار، مقدار زیادی ویتامین K و مقادیر مناسبی مس، فولات، ویتامین E، فیبر غذایی، پروتئین و ویتامین C را فراهم می کند. همچنین کاسنی قرمز تعدادی سزکوئی ترپن و دیگر آنتی اکسیدان ها را فراهم می کند که تاثیرات قابل توجهی بر سلامت کلی بدن دارد. این سبزی کاری، قند و کربوهیدرات بسیار کمی دارد، اما دارای مقداری اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است.

- خواص کاسنی قرمز برای سلامتی
مزایای اصلی کاسنی قرمز عبارتند از:تقویت سیستم ایمنی، سم زدایی بدن، تنظیم فشار خون، کاهش وزن، بهبود هضم و کاهش خطر ابتلا به سرطان و…

– سیستم ایمنی
با توجه به سطح بالای ویتامین C موجود در این سبزی برگ دار، از مدت های طولانی گذشته آن را به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی در نظر می گرفته اند. علاوه بر این، به لطف حضور لوتئین، زاکسنتین و سایر ترکیبات پلی فنولی، کاسنی قرمز می تواند با کاهش التهاب مزمن، فشار بر روی سیستم ایمنی را کاهش دهد.

– سم زدایی بدن
مطالعات متعددی نشان داده است که خوردن این سبزی برگ دار می تواند به تحریک عملکرد کبد کمک کند، که به فرآیند حذف سموم و زباله ها از بدن و تمیز نگه داشتن خون سرعت می بخشد.

– کاهش وزن
با توجه به مقدار بسیار کم کالری، این سبزی یک راه آسان برای اشباع اشتهای شما بدون ایجاد خطر برای کاهش وزن و اهداف کالری شماری شما فراهم می کند. در بعضی موارد، شبیه به کرفس، خوردن این گیاه می تواند به سوزاندن کالری های دریافتی شما در روز کمک کند.

– فشار خون
با مقادیر مناسب پتاسیم و سایر آنتی اکسیدان ها، این سبزی می تواند به کاهش فشار خون قلبی-عروقی و پایین آوردن فشار خون به سطوح نرمال کمک کند.

– سلامت استخوان ها
ویتامین K در همه چیز مثل تراکم استخوان تا انعقاد خون و فرآیندهای ترمیم، نقش کلیدی ایفا می کند. با تأمین بیش از 100٪ نیاز روزانه برای این ویتامین در هر وعده، کاسنی قرمز یک راه عالی برای محافظت در برابر پوکی استخوان است.

 کاسنی قرمز

فواید دارویی کاسنی قرمز

– سرطان
با ترکیبات پلی فنولی، لوتئین و زاکسنتین، استرس اکسیداتیو در سراسر بدن کاهش می یابد که خطر جهش سلولی و رشد سرطان را کاهش می دهد.

– بینایی
لوتئین و زاکسانتیین به طور گسترده ای برای اثراتشان بر سلامت بینایی، به ویژه در جلوگیری از دژنراسیون ماکولار و توسعه آب مروارید مورد تحقیق قرار گرفته اند.

– گوارش
با مقادیر مناسب فیبر، مصرف مرتب این سبزی برگدار می تواند هضم طبیعی را به وسیله حرکات پریستالتیک و از بین بردن علائم یبوست، نفخ و استفراغ ایجاد کند.

بیماری آلزایمر
آنتی اکسیدان ها می توانند مقدار التهاب را در سیستم عصبی کاهش دهند و رسوب پلاک بتا آمیلوئید را کند کنند. این کار می تواند به جلوگیری از بیماری آلزایمر و سایر بیماری های نورودژنراتیو کمک کند.

جایگزین کاسنی قرمز
اگر دستورالعمل کاسنی قرمز را نیاز داشتید و سبد سبزیجاتتان را از آن خالی دیدید، برخی از جایگزین های قابل قبول برای آن وجود دارد، از جمله موارد زیر:
کاسنی بلژیکی
کاسنی فرنگی
شاهی
آراگولا
این سبزیجات همچنین دارای آنتی اکسیدان های بالایی هستند و کالری کمی دارند و به همین ترتیب می توانند عطر و طعم تند را برای بسیاری از غذاها فراهم کنند.

چگونه استفاده کنیم؟
برای کسانی که می خواهند بیشتر از این گیاه در رژیم غذایی خود استفاده کنند، برخی از بهترین دستورالعمل ها شامل سالاد، آب سبزیجات، سرخ کردن، شور کردن برگ ها یا ترکیب آن ها با مواد شیرین هستند.
سالاد:مانند کلم قرمز، این گیاه برگ دار به هر سالادی طعم و مزه ای غلیظ اضافه می کند، به خصوص افرادی که از تزئین های مبتنی بر لیمو برای مقابله با طعم ملایم تلخ استفاده می کنند.
آب میوه:مخلوط کردن این برگ ها با کرفس، اسفناج، کلم، هویج و سیب می تواند یک شیک خوشمزه و پر از مواد مغذی ایجاد کند که شما را در تمام طول روز نگه می دارد!
سرخ کردن:هنگامی که این برگ ها را سرخ می کنید، ترکیب تلخ (لاکتوکوپریکین) در این سبزی خنثی می شود، که می تواند عطر و طعم را بهبود ببخشد.
شور کردن:شور کردن برگ یا جفت کردن آن با کاپر، ترشی یا لیمو می تواند به کاهش عطر و طعم تلخ آن کمک کند.
شیرین کردن:بعضی از مردم با خوردن این برگ ها با شکر یا میوه جات می توانند طعم آن را متعادل ساخته و از خوردن آن لذت ببرند.

چگونه انتخاب و نگهداری کنیم؟
قبل از ذخیره این سبزی، شما باید بدانید که چگونه یک کاسنی را انتخاب کنید.
آن هایی را که سرهای محکم دارند و به نظر باید شفاف و کاملاً آب دار باشند، انتخاب کنید.
از انتخاب هر چیزی که پلاسیده شده یا در لبه ها، قهوه ای دیده شود، اجتناب کنید.
از انتخاب آن هایی که به نظر به نسبت اندازه خودشان سبک هستند، اجتناب کنید.
با توجه به اندازه کوچک آن ها، بسیاری از مردم یک کاسنی قرمز را در یک وعده استفاده می کنند. با این حال، اگر شما می خواهید این سبزی را انبار کنید، به راحتی آن را در یک حوله کاغذی بپیچید و در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. با این کار می توانید آن را به مدت 3-4 روز در یخچال نگه دارید.

 کاسنی قرمز

 خواص کاسنی قرمز برای سلامتی 

کاسنی چیست؟

کاسنی معمولی (نام علمی:‎Cichorium intybus L. به زبان ترکی:چیرتلیق) گیاهی است از راسته گل مینا (Asterales) تیره گل ستاره ای ها (Asteraceae) از رده کاسنی ها (Cichorium). از این گیاه دو گونه کِشتی و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. نوع وحشی آن تا یک متر و نوع پرورش یافته آن تا دو متر هم رشد می کند. کاسنی انواع مختلفی دارد سه نوع آن معروف است. کاسنی بری که به tansy شهرت دارد در ایران نمی روید. کاسنی زرد که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده اند در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد و کاسنی معمولی.

کاسنی معمولی، یک گیاه دارویی پایا با گل های آبی یا ارغوانی است. کاسنی در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به صورت گیاه خودروی کنار جاده ای درآمده است. منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی کند.

کاسنی چیست و فواید کاسنی تازه برای بدن

4.511
این مطلب مفید بود ؟101
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از نت نوشت - ویکی‌پدیا/ ر
وبگردی