تربیت کودک مسئولیت پذیر
برای اینکه بتوانید کودکانی مسئولیت پذیر تربیت کنید صبور باشید و بگذارید در کارهایتان به شما کمک کنند و آنها را تشویق کنید ولی برایشان پاداش در نظر نگیرید.

تربیت کودک مسئولیت پذیر و نکاتی برای آموزش مسئولیت به کودکان:

بزرگ کردن بچه ای که بلد باشد ساندویچ درست کند یک رویا نیست! ما از متخصصان خود راه های آسان برای آموزش مسئولیت به کودکان را خواسته ایم. مسئولیت پذیری یک عنصر برجسته در موفقیت انسان است و نشان دادن احساس مسئولیت یک امر ذاتی نیست بلکه این ویژگی در متن خانواده و روابط اجتماعی و تعاملاتی که فرد با دیگران دارد امکان رشد پیدا می کند و والدین در این میان نقش محوری را در انتقال روحیه مسئولانه به کودک دارند پس برای تربیت کودک مسئولیت پذیر با توجه به نظرات متخصصان و روش های پیشنهادی آنها ادامه این بخش از نمناک را کاملا مطالعه کنید.

تربیت صحیح کودک

راه و روش تربیت کردن یک کودک مسئولیت پذیر

چطور کودک مسئولیت پذیر تربیت کنیم؟

برای تربیت کودک مسئولیت پذیر از کودکی شروع کنید:

شما نمی توانید به طور ناگهانی مسئولیت را به یک نوجوان محول کنید و انتظار داشته باشید او از نحوه پیروی از آن مطلع باشد.تصور کنید که دختر دبیرستانی به محل کار شما زنگ می زند و شروع به شکایت کردن میکند:"مادر گرسنه هستم، کی به خانه برمی گردی؟"شما می گویید:یک ساندویچ درست کن! او پاسخ میدهد:"صبر میکنم تا برگردی." مسئولیت دادن به کودکان باید زودتر شروع شود.

مسئولیت پذیری در کودکان

چطور یک کودک با تربیت و مسئولیت پذیر بار بیاورم؟

برای تربیت کودک مسئولیت پذیر اجازه دهید آنها به شما کمک کنند:

هنگامی که وقت کارهای خانه میرسد گریه نکنید. لبخند بزنید و فرزندتان برای کمک دعوت کنید (حتی اگر او کار را طولانی تر می کند). این یک کار تیمی است،وقت گران بهای خود را با کودکتان سپری کنید و به او درسی بیاموزید که در آینده روشنایی و تاریکی را تشخیص دهد ؛

"هنگامی که فرزند را دعوت به کاری می کنید، احساس ارزشمندی می کند." "او این احساسات خوب را می پذیرد و یاد می گیرد که مالکیت خانه اش را بر عهده بگیرد و از حفظ آن قدردانی کند".

قبول کردن کمک کودکان

تربیت کودک مسئولیت پذیر با مشارکت آن ها در کار خانه

چگونه کودک مسئولیت پذیر تربیت کنیم؟

مسیر درست را به کودک نشان دهید:

در سطح کودک با او بازی کنید، کارشناسان دو روش را پیشنهاد می کنند. اول، شما می توانید چگونگی تکمیل کارهای کوچک را به کودک نشان دهید.اگر پسر شما یک میان وعده میخواهد، به او جای سیب ها و نحوه شستن آن را نشان دهید.

آیا دختر شما همیشه لباس های کثیف خود را روی زمین می اندازد؟ یک سبد لباس در اتاق او قرار دهید تا بداند جای لباس کثیف کجا است.در مورد وظایف متناسب با سن کودک با او صحبت کنید و حتما از کلمه "مسئولیت" استفاده کنید، فرزند خود را از وظایفی که از او انتظار دارید آگاه کنید، به نظر می رسد این موضوع مهم است.

تربیت درست فرزندان

تربیت کودک مسئولیت پذیر با راهنمایی های موثر

مدل مسئولیت:

در مورد وظایف صحبت کنید.بعد از اتمام صبحانه بگویید :"حالا ما ظرف های کثیف را در سینک قرار می دهیم". به صورت دائم از کلمه "ما" استفاده کنید تا ببینید چه راحت مسائل حل میشود. از سایر اعضای خانواده و پرستار بچه خود نیز بخواهید این روش را دنبال کنند شما شگفت زده خواهید شد که این اقدامات برای بچه ها تبدیل به سرگرمی عادی خواهد شد.

شیوه صحیح تربیت

تربیت کودک مسئولیت پذیر با بهترین روش ها

ستایش فرزندان برای تربیت کودک مسئولیت پذیر:

بچه ها دوست دارند کمک کنند. آنها می خواهند کمک کنند. برای آنها کارهای روزمره، کار محسوب نمیشود. واکنش مثبت داشته باشید و از الفاظ مثبت برای تشکر از آنها استفاده کنید.

"به تو افتخار میکنم که لباست را روی آویز انداختی!" یا، "برای تخلیه زباله از اتاقت متشکرم!"کودکان احساس مالکیت را برای هر نوع اقدام تکراری توسعه می دهند "این ارتباط ثابت ،به آنها کمک می کند تا ابتکارات خود را در شرایط دیگر، مانند مدرسه و یا تاریخ بازی بروز دهند."

تشویق کردن کودکان

نقش تشویق در تربیت کودک مسئولیت پذیر

تربیت کودک مسئولیت پذیر

انتظارات خود را مدیریت کنید:

هنگامی که از کودک پنج ساله خود میخواهید تا تخت خود را مرتب کند، ممکن است هنوز کار دشواری برای او باشد ؛ انتقاد نکنید یک کار ساده تر را در نظر بگیرید . دفعه بعد که تخت خودتان را مرتب میکنید، به او نحوه کار را نشان دهید.

مدیریت انتظارات

تربیت و آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

اجتناب از پاداش به خصوص پاداش برای کاری ساده در تربیت کودک مسئولیت پذیر:

حداقل در ابتدا، زمان و مکان برای پاداش وجود دارد، اما مسئولیت پذیری این نیست سیستم پاداش برای یادگیری مسئولیت به فرزند نیست در حالی که پاداش می تواند برای بعضی از بچه ها موثر باشد، اما در دیگران با حس ستایش، صرف وقت با شما و احساس تقویت اعتماد به نفس پاسخ می داده میشود. پاداش را برای زمانی بگذارید که کودک کاری فراتر از حد انتظار انجام دهد.

ندادن پاداش به کودک

موثرترین راه کارها برای تربیت کودکانی مسئولیت پذیر

ارائه ساختار و روال:

بچه ها به ترتیب رشد می کنند. به جای ارائه پاداش به آنها برای رسیدن به مسئولیت، قوانین صبحگاهی را تنظیم کنید فرزند شما باید دندان های خود را بشوید، صبحانه بخورد و قبل از تماشای تلویزیون لباس بپوشد (توجه کنید که تلویزیون به عنوان پاداش ارائه نمی شود - این فقط نتیجه اتمام روال است) و او باید بتواند روال را کامل کند.

یک کودک ممکن است به طور کامل متوجه این وظایف به عنوان مسئولیت نشود ، اما ایجاد یک ساختار سالم به او اجازه می دهد روش زندگی سالم را بیاموزد و در آینده مسیر درست انجام وظایف را بیاموزد.

اصول تربیتی کودکان

آموزش صحیح مسئولیت پذیری به کودکان و تربیت صحیح آن ها

تربیت کودک مسئولیت پذیر

تدابیر آموزشی در تربیت کودک مسئولیت پذیر:

یادگیری مراقبت از اشیا شخصی کودک حس مسئولیت پذیری را در او گسترش می دهد اگر میخواهید فرزندتان پس از یک پروژه هنری میز را تمیز کند، او را مطلع کنید که اگر می خواهد فردا با مداد رنگی و قیچی خود بازی کند ، باید میز را تمیز کند.

اگر این کار را انجام نداد حرف خود را عملی کنید و وسایل را جمع کنید هرچه بیشتر قوانین را اجرا کنید، بیشتر احتمال دارد که بدون خواستن، میز را تمیز کند - یا حداقل بدون آنکه بیش از حد نگران باشید.

برنامه های آموزشی کودک

برای تربیت کودک مسئولیت پذیر چگونه رفتار کنم؟

"در نهایت انتخاب فرزند شما این است که اسباب بازی را دور نیندازید." والدین می ترسند بچه ها رنج بکشند، غمگین یا عصبانی شوند، اما اگر ما همیشه مشکلات کودکان را حل کنیم، آنها مسئولیت پذیر بزرگ نمیشوند. 

 اگر دختر شما هر روز کیف خود را برای مدرسه آماده میکند و کفش های ورزشی بسکتبال را فراموش میکند، نمی تواند آن روز بسکتبال بازی کند. خیلی تمایل دارید که کفش ها را به او برسانید اما این کار را نکنید خوشبختانه او بعدا متوجه مسئولیت هایش خواهد شود.

 

راه های اصولی برای تربیت کودک مسئولیت پذیر

4.511
این مطلب مفید بود ؟101
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ
وبگردی