درمان خانگی هالوکس والگوس
بیماری هالوکس والگوس یا همان انحراف و کجی شست پا که بیشتر در خانم ها شایع می باشد، با استفاده از روش های خانگی ساده و کاربردی، تا حدی قابل درمان می باشد.

هالوکس والگوس (بونیون شست پا) و درمان آن

هالوکس والگوس یا همان بونیون شست پا، یک برجستگی استخوانی است که از تعویض مجدد مفصل در پایه انگشت بزرگ پا ایجاد می شود. هالوکس والگوس یا بونیون شست پا اغلب بر قسمت درونی پا در مرکز انگشت شست پا در پایه پا تاثیر می گذارد و همچنین می تواند بر خارج انگشت شست نیز تاثیر گذار باشد؛ این عارضه، در زنان و مردان رخ می دهد اما در زنان بیشتر است.

این عارضه، گاهی با علائمی همراه است و گاه بدون علائم می باشد. عارضه ای که یک تغییر شکل پیشرونده است و در یک جمله کوتاه راه های درمان آن می تواند شامل استراحت، سرمازدگی، تغییر کفش، پشتیبان پا (ارتوپیک)، داروها، تزریق استروئید و یا جراحی باشد.

 درمان خانگی انحراف شست پا

انحراف قوزک شست پا و درمان آن

هالوکس والگوس یا برجستگی شست پا چیست؟

بزرگ شدن یا برجسته شدن یک منطقه از بخش داخلی مفصل در پایه پا است. بزرگ شدن، در واقع نشان دهنده عدم تقارن مفصل انگشتی بزرگ (مفصل فالانژیال متاتارس) و در برخی موارد تشکیل استخوان اضافی است و همین ناهماهنگی، باعث می شود انگشت شست پا به سمت خارج خم شود و (به اصطلاح هالوکس، به معنای تغییر شکل) به سمت انگشت های کوچکتر بچرخد. این تغییر شکل، پیشرونده است و با گذشت زمان افزایش می یابد، البته بعضی افراد دارای علائمی هستند و بعضی ها خیر.

مفصل بزرگ در وسط انگشت بزرگ (اولین مفصل متاتارسو فالانگه یا مفصل MTP) می تواند باعث قرمزی، حساسیت و درد شود؛ یک کیسه کوچک مایع (بورسا) که در مجاورت مفصل قرار دارد، نیز می تواند باعث التهاب شود. (بورسیت، آماس کیسه های مفصلی)، منجر به تورم بیشتر، قرمزی و درد می شود. درد عمیق‌تر مفصلی، نیز ممکن است رخ دهد زیرا آرتروز موضعی در مراحل بعدی امکان به وجود آمدن و تغییر شکل دادن دارد.

هالوکس والگوس بونیون کوچکتر که کمتر شایع است، در مفصل در مرکز پنجمی (انگشت پا) قرار دارد؛ ناهماهنگی در اتصال مفصل MTP پنجم باعث می شود، انگشت کوچک انگشت اشاره به سمت داخل خم شود و یک مفصل بزرگ تری به وجود می آید.

 هالوکس والگوس درمان

درمان باورنکردنی انحراف قوزک شست پا

 

علل و دلایل بروز هالوکس والگوس چیست؟

در حالی که علت دقیق شناخته نشده است، اعتقاد بر این است که به علت عوامل متعددی از جمله عملکرد غیرطبیعی پا و مکانیک، از قبیل، آناتومی غیرطبیعی در ابتدا MTP مشترک و عوامل ژنتیکی ایجاد می شود. عوامل شایع در به وجود آمدن باعث شده که این مورد در جوانان بیشتر باشد؛ بیومکانیک غیر طبیعی می تواند منجر به بی ثباتی ناشی از اختلال فالانگال متاتارس و اختلالات عضلانی شود که موجب تغییر شکل پذیری می شود.

آناتومی غیرطبیعی، در اولین MTP مفصل می تواند شخص را در معرض انحطاط پینه قرار دهد؛ مطالعه ای نشان می دهد که یک وراثت پذیری ژنتیک قابل توجهی از ناهنجاری های پینه ای در بین نژاد قفقاز اروپایی وجود دارد.

هرچند کفش به طور مستقیم باعث ایجاد پینه و برآمدگی نمی شود، ولی مطمئنا وضعیت را درد آور و متورم تر می کند؛ دیگر عواملی که کمتر شایع هستند از این نوع ناهنجاری، شامل آسیب هایی به (کشش، شکستگی و آسیب عصبی)، اختلالات عصبی یا عضلانی (بیماری فلج اطفال یا بیماری قلبی- امراض دندان) و اختلاف طول اندام (یک پا کوتاهتر از دیگر هستند). عضو بلندتر، باعث خم و چرخش بیشتر می شود. شرایط مختلف آرتروز می تواند باعث بدتر شدن و تشدید حالت انگشتان شود.

قوز شست پا

وقتی این قوز بلای جانتان می شود

پیش آگهی بیماری هالوکس والگوس چیست؟

درمان های توصیف شده فوق در درمان تغییر شکل آن، بسیار مؤثر هستند و پیش بینی درباره اش می تواند بسیار عالی باشد؛ با این حال، تشخیص صحیح برای تعیین هرگونه تغییرات مرتبط با این زمینه و همچنین شدت آن، ضروری است همچنین یک تغییر شکل پیشرونده است و با گذشت زمان بدتر می شود؛ این می تواند بی ثباتی را به بقیه پا منتقل کند و گاهی اوقات منجر به آرتروز در مفصل در مرکز انگشت بزرگ پا می شود. بنابراین، توصیه می شود با یک متخصص پا مشورت کنید تا کاملا مشکل را ارزیابی کند. شناخت زود هنگام، تشخیص و مراقبت از آن، می تواند مانع از عواقب مخرب شود.

 هالوکس والگوس چیست

پیشگیری از بیماری هالوکس والگوس

چه کسانی مستعد پیشرفت هالوکس والگوس (بونیون شست پا) است؟

این موضوع، در زنان شایع تر می باشد. برخی مطالعات نشان می دهند که علائم این عارضه در زنان تقریبا 10 برابر بیشتر است. پیشنهاد شده است، که کفش های تنگ، به ویژه کفش های پاشنه بلند و نوک تیز، نپوشید، زیرا ممکن است خطر ابتلا به هالوکس والگوس (بونیون) را افزایش دهند؛ کفش تنگ، مطمئنا یک عامل و فاکتور در تشدید درد و تورم است. شکایت گزارش شده، از هالوکس والگوس (بونیون و یا همان برجستگی شست پا)، در افرادی که کفش پاشنه بلند و نوک تیز می پوشند، بسیار شیوع بالایی دارد.

دیگر عوامل خطر برای توسعه و رشد، شامل:

  • تشکیل غیر طبیعی از استخوان پا در هنگام تولد (مادرزادی) و بیماری های آرتروز مانند:آرتریت روماتوئید است.
  • در بعضی موارد، تنش های تکراری به پا، می تواند منجر به تشکیل شود.
  • کجی انگشت شست پا در رقص باله رایج است.

هالوکس والگوس پا

علت انحراف انگشت شست پا

علائم و نشانه های هالوکس والگوس

  • در بعضی افراد دارای عوارض است.
  • کجی انگشت شست پا ممکن است باعث ایجاد علائم شود.
  • علائم اولیه ممکن است درد پا در منطقه مربوطه هنگام راه رفتن و یا هنگام پوشیدن کفش باشد که استراحت و یا تغییر به کفش بزرگتر، این درد را تمام کند.
  • فشار کفش در این ناحیه می تواند درد متناوب ایجاد کند، در حالی که توسعه آرتروز، می تواند منجر به درد مزمن و مداوم شود.
  • مهم است که توجه داشته باشیم که در مردان و زنان، پس از یائسگی، درد در مرکز انگشت شست پا می تواند ناشی از آرتروز و نقرس نیز باشد که شبیه درد ناشی از هالوکس والگوس (بونیون) است.

 درمان هالوکس والگوس

درمان هالوکس والگوس(بونیون)

مراقبت های بعد از عمل هالوکس والگوس

چگونه متخصصان مراقبت های بهداشتی هالوکس والگوس (بونیون) را تشخیص می دهند؟

پزشک در هنگام تشخیص علائم توصیف شده در بالا، یک هالوکس والگوس (بونیون) را به عنوان تشخیص احتمالی در نظر می گیرد.

آناتومی پا، از جمله عملکرد مفصلی، در طول معاینه ارزیابی می شود.

رادیوگرافی (فیلم های اشعه ایکس) پا می توانند، برای تعیین یکپارچگی مفاصل پا و برای دیدن شرایط اساسی، مانند:آرتریت یا نقرس، مفید باشد.

فیلم های اشعه ایکس، یک روش بسیار عالی برای محاسبه تراز انگشتان پا در موقعیت ایستاده و در هنگام تحمل وزن هستند.

اقدامات اولیه بعد از بروز هالوکس والگوس و یا برجستگی استخوان انگشت پا چیست؟

درمان های غیر جراحی مانند استراحت و پوشیدن کفش های بزرگتر و یا صندل (ترجیحا با یک حصیر حمایتی) اغلب موجب رهاسازی درد ناشی از این تحریک کننده ها می شود؛ کفش های پیاده‌روی، ممکن است برخی از مزایایی را داشته باشند، و تاثیرگذار باشند. پرهیز از فعالیت های ورزشی خاص با کفش مناسب و فشار انگشت پا، می تواند از علائمی که پدیدار می شوند، جلوگیری کند. معاینه زود هنگام توسط پزشک توصیه می شود.

هالوکس والگوس

انحراف شست پا یا هالوکس والگوس چیست؟

درمان خانگی هالوکس والگوس پا

در اینجا برخی از درمان های خانگی برای کمک به کاهش علائم هالوکس والگوس (بونیون انگشت شست پا) را جمع‌آوری کرده ایم.

1. یخ

اغلب پس از اینکه مدت طولانی روی پای خود بوده اید، باعث درد و التهاب می شود؛ برای رهایی از درد و التهاب، درمان با یخ، گزینه خوبی است؛ دمای سرد موقتا انتهای عصب درد را بی حس می کند و قطع درد را فراهم می کند. برای این کار :

  1. تعدادی از یخ خرد شده را در یک حوله نازک قرار دهید و آن را بپیچانید.
  2. بر روی محل آسیب دیده به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید.
  3. یک استراحت 10 دقیقه ای دهید و دوباره 2 تا 3 بار این کار را انجام دهید.
  4. از این روش ساده در مواقع لازم استفاده کنید.

درمان انحراف شست پا با ورزش

انحراف شست پا و درمان آن

2. ماساژ

ماساژ روزانه منطقه آسیب دیده یک راه محبوب برای کاهش و پیشگیری از این مشکل است. این روش درمانی، کمک می کند تا گردش خون را به این منطقه افزایش دهد و از درد های عمومی این مشکل رهایی یابید؛ ماساژ منظم، حتی باعث کاهش اندازه هالوکس والگوس (بونیون) و کوچکتر شدنش به اندازه ذرت می شود.

  1. کمی روغن کرچک گرم، زیتون یا روغن نارگیل را در منطقه آسیب دیده بمالید.
  2. با استفاده از انگشتان خود، ماساژ عمیق و محکمی را به مدت 10 دقیقه انجام دهید.
  3. روزانه 2 تا 3 بار این کار را تکرار کنید.
  4. شما همیشه می توانید به کمک یکی از متخصصان ماساژ هالوکس والگوس (بونیون) انگشت خود را کوچک و به تغییر شکل آن کمک کنید.

درمان انحراف شست پا

درمان گیاهی هالوکس والگوس

3. تمرینات و ورزش های مناسب

در بسیاری از موارد، ورزش با پا می تواند به کاهش درد و ارتقاء انعطاف پذیری کمک کند. همچنین می تواند، پیشرفت این ناهنجاری شما را کند نماید؛ بنابراین از نیاز به عمل جراحی جلوگیری می شود. ورزش روزانه، همچنین به تقویت عضلات پاها کمک می کند و ممکن است مانع پیشرفت آن شود.

ورزش#1

روی صندلی نشسته و پای خود را روی توپ تنیس یا گلف قرار دهید. توپ را در زیر برآمدگی های انگشت پایتان بچرخانید، سپس هر جای دیگر در کف پا تنها که احساس می کنید، مفید می تواند باشد. روزانه 5 تا 10 دقیقه انجام دهید.

ورزش#2

روی صندلی بنشینید، کف پای آسیب دیده را در کف دست خود قرار دهید، سپس انگشتان دست خود را آزادانه بین انگشتان پایتان قرار دهید. به مدت 5 تا 10 دقیقه انگشتان پایتان را به جلو و عقب، چپ و راست و پایین خم کنید.

ورزش#3

بایستید و برای 10 ثانیه به انگشتان پایتان اشاره کنید و خم شوید، سپس آنها را برای 10 ثانیه حلقه کنید. این کار را چند بار تکرار کنید. این ها چند تمرینی هستند که شما به راحتی می توانید در خانه انجام دهید؛ بسیاری از تمرینات مفید دیگری وجود دارند که شما می توانید از متخصص خود یاد بگیرید.

انحراف شست پا

درمان خانگی انحراف شست پا

4. نمک

برای این ناهنجاری به علت آرتروز، شما می توانید برای کاهش و تسکین درد، آب نمک را امتحان کنید؛ محتوای منیزیم بالا در آن باعث تنظیم سطح PH در بدن می شود که برای مبارزه با التهاب و درد ضروری است. خیس کردن نمک گرم می تواند از تاول ها و پینه ها مراقبت کند، و همچنین علائم شایع در ارتباط با آنها را کاهش دهد.

  1. کمی آب گرم را داخل یک وان و یا تشت کوچک بریزید.
  2. تعدادی از نمک اپسوم را به آب اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید.
  3. پای خود را در آن خیس کنید تا آب سرد شود.
  4. پا را به طور کامل خشک کنید، سپس با روغن زیتون گرم یا نارگیل ماساژ دهید.
  5. این کار را 3 بار در هفته انجام دهید.

هالوکس والگوس چیست

درمان هالوکس والگوس در خانه

5. زردچوبه

شما همچنین می توانید از زردچوبه برای درمان آنها استفاده کنید؛ این جزئی از ترکیب کورکومین، که توانایی مسدود کردن درد را دارد است و همچنین باعث کاهش التهاب می شود؛ زردچوبه می تواند به صورت موضعی و به صورت خوراکی استفاده شود.

برای استفاده موضعی:

خمیر پاستایی حاوی 1 قاشق چای خوری پودر زردچوبه و کمی روغن زیتون تهیه کنید.

آن را مستقیما روی ناحیه مورد نظر خود بمالید. برای مدت چند روز 2 یا 3 بار این کار را در روز تکرار کنید.

برای مصرف خوراکی:

1 قاشق چای خوری زردچوبه را در 1 لیوان آب گرم و یا شیر بریزید و 2 بار در روز از این نوشیدنی بنوشید.

شما همچنین می توانید 400 میلی گرم کپسول کورکومین را 3 بار در روز مصرف کنید. با این حال، قبل از شروع هر مکملی، با پزشک خود مشورت کنید.

هالوکس والگوس

درمان گیاهی هالوکس والگوس

6. بابونه

بابونه یک درمان گیاهی محبوب و مؤثر است که می تواند به مسائل مربوط به هالوکس والگوس (بونیون) کمک کند؛ این گیاه، دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش درد و التهاب کمک می کند. این گیاه حتی برای مدل های تیز آن هم مؤثر است، شما می توانید از هر یک از این داروها یا ترکیب ها، استفاده کنید:

  1. در 1 لیوان چای، 1 کیسه چای بابونه بگذارید و آن را در حالی که هنوز گرم است بنوشید.
  2. همچنین، کیسه چای مورد استفاده را مستقیما بر روی موضع قرار دهید.
  3. از این درمان خانگی 3 یا 4 بار در روز استفاده کنید.
  4. محل آسیب دیده را با مخلوط روغن عصاره بابونه و روغن حامل، هر شب قبل از رفتن به رختخواب اعمال کنید.
  5. این روش کمک خواهد کرد تا مشکل انگشت پا بهبود ببخشد.
  6. شما حتی می توانید برخی از پمادهایی که حاوی بابونه هستند و نیاز به نسخه پزشک ندارند را در منطقه آسیب دیده برای کاهش درد و التهاب است، اعمال کنید.

بابونه

درمان هالوکس والگوس بونیون با گیاه دارویی

7. گل همیشه بهار

گل همیشه بهار، یکی دیگر از درمان های مؤثر گیاهی برای هالوکس والگوس (بونیون)، است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش درد و التهاب کمک می کند، حتی از شکل گیری و به وجود آمدن تاول ها و پینه ها در محل جلوگیری می کند.

  1. کمی برگ بابونه را با انگشتانتان خرد کنید و فشار دهید و آبش را بگیرید.
  2. عصاره اش رو روی محل زخم بریزید و اجازه دهید تا خشک شود.
  3. این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید.
  4. علاوه بر این، می توانید، پمادهای حاوی بابونه را از عطاری ها تهیه کنید و روزانه 2 تا 3 بار روی محل بمالید.

گل همیشه بهار

درمان شست پای کج در خانه

8. آسپرین خیس خورده

آسپرینی که برای درمان سردرد استفاده می کنید، نیز می تواند ناراحتی هایی را که در ارتباط با یک بیماری پوستی ایجاد می شوند را کاهش دهد. این می تواند درد ناخوشایند، از منطقه التهابی را کاهش دهد به علاوه، برای جلوگیری از هالوکس والگوس آن را این گونه حفظ می کند.

  1. 3 عدد آسپرین را در وان کوچک آب پر شده، حل کنید.
  2. تا زمانی که آب سرد شود، کف پا را در آن قرار دهید تا خیس بخورد و نرم شود.
  3. پای خود را خشک کنید و با روغن زیتون گرم ماساژ دهید.
  4. روزی 1 یا 2 بار برای کاهش درد، تکرار کنید.

توجه: همیشه قبل از اینکه این دارو را امتحان کنید، یک تست در قسمتی از بدن،انجام دهید، زیرا آسپرین در برخی افراد ممکن است باعث تحریک پوست یا آلرژی شود.

آسپرین که برای درمان سردرد استفاده می کنید، نیز می تواند ناراحتی هایی را در ارتباط با یک بیماری پوستی، کاهش دهد و می تواند درد ناخوشایند را از منطقه التهابی کاهش دهد. به علاوه، منطقه آسیب دیده را نرم نگه می دارد تا از ابتلا به هالوکس والگوس جلوگیری شود.

آسپرین

درمان قوز شست پا با ورزش

9. انتخاب کفش مناسب

به حداقل رساندن شانس های شما برای پیشرفت پینه و همچنین کاهش نیاز احتمال به عمل جراحی، لطفا به کفش خود توجه فرمایید؛ همیشه کفش های جلو پنجه بزرگ، جای انگشت بزرگ و نیمه نرم را انتخاب کنید.

استفاده از پدهای کفش برای کمک به توزیع فشار به طور مساوی زمانی که پا را حرکت می دهید، بسیار مناسب است.

  1. اگر یک هالوکس والگوس (بونیون) دارید، کفش های جلو پهن و جای انگشتان عمیق را انتخاب کنید.
  2. صندل ها، انتخاب خوبی هستند.
  3. هرگز کفش هایی، با پاشنه بلندتر از 2 اینچ را نپوشید.
  4. کفش های پاشنه بلند را بیش از 3 ساعت در یک زمان نپوشانید.
  5. کفشی را انتخاب کنید که مطابق شکل پاهایتان است.
  6. هرگز پای خود را در یک کفش که مناسب نیست، به زور پا نکنید.
  7. همراه با کفش ها، از پوشیدن جوراب های تنگ را اجتناب کنید.
  8. کفش های خود را به صورت دوره ای در طول روز در بیاورید تا پاهایتان استراحت کنند.

کفش مناسب

کفش مناسب هالوکس والگوس

10. غذاهای ضد التهابی

برای جلوگیری از درد و التهاب هالوکس والگوس (بونیون) شست پا، مراقبت از آنچه که می خورید بسیار ضروری است. بسیاری از غذاها دارای خواص ضد التهابی هستند که می توانند به پیشگیری و مبارزه با التهاب کمک کنند، در حالی که بعضی دیگر به التهاب بدن کمک می کنند.

برخی از غذاهای ضد التهابی مفید، عبارتند از:زیتون، سالمون، زنجبیل، زردچوبه، سیر، گیلاس ترش، توت فرنگی، زغال اخته، گردو و سیب زمینی شیرین. سعی کنید برخی از این غذاها را هر روز بخورید. در عین حال، از غذاهایی که باعث التهاب می شود خودداری کنید. چنین غذاهایی شامل:گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، شکر تصفیه شده، تخم مرغ، پروتئین آب پنیر، روغن ذرت، نمک تصفیه شده و دانه های تصفیه شده است. علاوه بر خوردن غذاهای ضد التهاب، سعی کنید میزان مصرف پروتئین و همچنین غذاهای غنی از ویتامین A، B، C و E را افزایش دهید.

غذاهای ضد التهابی

درمان کجی شست پا بدون جراحی

پیشگیری و درمان هالوکس والگوس

اگر در حال حاضر شما دارای پینه هستید و این پینه ملتهب شده، پای مبتلا را هر ساعت، 15 دقیقه بالا قرار دهید.

طب سوزنی می تواند در درمان علائم پینه مفید باشد.

پس از شستن پاها، اطمینان حاصل کنید که سطح بین انگشتان پاها به خوبی خشک شده اند.

همیشه اطمینان حاصل کنید که کفش کودکتان به درستی به پایش است.

از قوس های بین انگشتان که بدون نسخه هم در داروخانه ها توزیع می گردد استفاده کنید تا علائم این ناهنجاری کاهش یابد.

اگر پزشک شما برخی دستگاه های خاص را تجویز کرده است، از آنها استفاده کنید.

انحراف شست پا

جلوگیری از کجی شست پا

توجه

برای مبتلایان به آرتریت، کفش های مناسب پوشیدن و استراحت، نمی تواند باعث خلاصی از این درد شوند؛ کفش های تنگ، کفش هایی با کفی نازک، می توانند تنش را به مفصل بونون اضافه کنند و درد و بی ثباتی را به منطقه افزایش دهند.

تغییرات پوستی مانند تاول ها و پینه ها، ممکن است یک نتیجه از اصطکاک مکرر و فشار بر برجستگی توسط کفش های نامناسب یا از تغییر شکل ناشی از آرتروز ایجاد شود که موجب درد مشخص شده، و اغلب با تورم بافت نرم، قرمزی، سفتی مفصل و حساسیت موضعی همراه است.

هالوکس والگوس ، انحراف شست پا و درمان آن بدون جراحی

4.4157
این مطلب مفید بود ؟13918
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک / ن /ک
وبگردی