مراحل رشد نوزاد 3 ماهه
در این مطلب قصد داریم تمام نکات مربوط به رشد نوزاد 3 ماهه و توصیه های لازم و کاربردی برای مراقبت از کودک سه ماهه را به شما مادران عزیز بگوییم.

مراحل کامل رشد نوزاد بعد از تولد ، تغییرات و رشد نوزاد 3 ماهه

در ادامه رشد هفته به هفته نوزاد بعد از تولد و بعد از رسیدن به هفته 8 یعنی ماه دوم مسیر این گروه مطالب در نمناک وادر مرحله ی جدیدی شد یعنی از این به بعد رشد را ماه به ماه دنبال می کنیم چراکه تغییرات ایجاد شده در نوزاد مثل هفته های اول بعد از تولدش پرتعداد نیست و وضعیت او را به صورت ماه به ماه بررسی خواهیم کرد ؛ بعد از ماه دوم نوبت به وضعیت رشد نوزاد در ماه سوم می رسد ؛ فراموش نکنید که داشتن اطلاع و آگاهی کافی از رشد همه جانبه او در هر یک از ماه های تولد باعث می شود تا بتوانید کمک بیشتری به رشد ذهنی، جسمی، حرکتی و اجتماعی بکنید پس این سری مطالب را با دقت مطالعه کنید.

بازی مناسب کودک سه ماهه

همه چیز درباره نوزاد 3 ماهه

 

رشد نوزاد در ماه سوم

رشد نوزاد سه ماهه از لحاظ مهارت های دستی و توانایی استفاده از دستانش :نوزاد شما بیشتر دست هایش را باز نگه می دارد و همانطور که حتما دیده اید به آن ها نگاه می کند. در این ماه اگر جغجغه در دستش بگذارید آن را می گیرد و حتی چند دقیقه نگه می دارد.

شما برای رشد مهارت های دستی کودکتان چه می توانید بکنید؟

- یکی از ساده ترین کارها که اغلب شما انجام می دهید همین دادن جغجغه به دست اوست ؛ برای تقویت و تکامل نحوه چنگ زدن او جغجغه به دستش بدهید .

- چیزی مناسب و بی خطر در اختیارش قرار دهید که بتواند به آن نگاه کند؛ یکی از روش های موثر این است که اسباب بازی های مختلف یا فرفره های رنگی را بالای تختش آویزان کنید یا در میان تخت یا کالسکه اش بگذارید تا به آن ها دست بزند و همین دست زدن ها راهی است برای افزایش توانایی حرکتی او.

- به طوریکه به پشت خوابیده است و می تواند دست هایش را ببیند، با انگشتانش بازی کنید.

- به او این شانس را بدهید که احساس های مختلف را تجربه کند و با استفاده از حس لامسه دستانش متوجه تفاوت ها شود ، به عنوان مثال دست هایش را هنگام استحمام به آب بزنید و اسباب بازی هایی با جنس های مختلف به او بدهید.

بازی پیشنهادی :به او چیزی بدهید تا در دست بگیرد یا یک جغجغه در دستانش بگذارید و آن را چندبار تکان دهید این کار به واسطه جنس و صدای جغجغه کنجکاوی کودک را تحریک می کند.

 مهارتهای نوزاد 3 ماهه

مراقبتهای لازم از نوزاد سه ماهه

 

رشد نوزاد سه ماهه از لحاظ جابجایی حرکتی

حالا دیگر نوزاد شما توانایی این را دارد که در حالت دمر، سر خود را دائما بالا نگه دارد و اگر او را به حالت نشسته یا تکیه داده قرار دهید، کمتر سرش می افتد.

فعالیت هایی در جهت رشد جابجایی حرکتی نوزاد 3 ماهه

- برای اینکه او را تشویق کنید دست خود را دراز کند، زمانی که که به رو خوابیده است، چیزهای نرم و بی خطر را در مقابل او قرار دهید ؛ این روش راهی است برای آنکه نوزاد شما بیاموزد چطور وزن خود را روی یک دست بیاندازد و دست دیگر خود را دراز کند.

 وزن نوزاد 3 ماهه

بازی مناسب برای نوزاد سه ماهه

 

تمرین و بازی مناسب برای تقویت عضلات و توانایی حرکتی نوزاد :

درحالیکه نوزاد را به پشت خوابانده اید با کشیدن آرام او به حالت نشسته درآورید به طوریکه با او بازی می کنید ؛ در همین حین که او را از حالت خوابیده به حالت نشسته می رسانید به چشمانش نگاه کنید و بگویید "دالی". این کار را تا جایی که دوست دارید تکرار کنید.

رشد نوزاد سه ماهه از لحاظ ذهنی

حتما متوجه شده اید که او مدتی است به دستان خود نگاه می کند و آنها را تکان می دهد و این به این دلیل است که کودک شما شروع به درک بدن خود کرده و وقتی با او صحبت می کنید با واکنش های متنوعی مانند تکان دادن سر، لبخند زدن، حرکات دهان، صدا در آوردن، جیغ زدن و کار های دیگر خوشحالی خود را نشان می دهد و بدن خود را نیز با هیجان به حرکت در می آورد.

بازی با نوزاد 3 ماهه

توانایی و رشد نوزاد سه ماهه

 

فعالیت هایی برای رشد ذهنی نوزاد 3 ماهه

- با واکنشی های مناسب به تمام رفتار های کودک پاسخ دهید.

- شعر های کودکانه را با ادا و اطوار برای او بخوانید به طوریکه حرکات شما توجه کامل او را به خود جلب کند.

- از حرکات جسمی بسیار ساده مثل حرکت های ملایم، خم کردن زانو، کشیدن دست و غلغلک دادن پا ها استفاده کنید.

- اسباب بازی های کوچک و محکمی با وزن ها و جنس های مختلف به او بدهید که بتواند آن ها را بگیرد و دستکاری و لمس کند.

- تمام رفتار های کودک را، اعم از حرکات، ژست ها و ابراز احساساتی که نشان می دهد، با حرکاتی اغراق آمیز که نشان دهنده خوشحالی تان باشد، پاداش دهید.

مراحل رشد نوزاد 3 ماهه

مراقبتهای لازم برای نوزاد در سه ماهگی

 

 

رشد نوزاد سه ماهه از لحاظ اجتماعی

چند روزی است که کودک شما سرش را به طرف صدای شما و یا هر صدایی که نظرش را جلب کند می چرخاند ، او زمانی که شما صدایش میکنید به سمت شما چرخیده و لبخند می زند.

فعالیت هایی در جهت رشد اجتماعی

- در صورتی که شما با توجه،محبت، در آغوش گرفتن، آرامش بخشیدن و صدا های آرامبخش به او پاسخ دهید، کودک یاد می گیرد که مهربان بودن پاداش دارد. اگر دقت کرده باشید زمانی که به کودک لبخند بزنید، او هم در پاسخ و به عنوان سلام، لبخند می زند.

- زمان غذا دادن با او تماس چشمی برقرار کنید تا علاوه بر احساس خوشایند شیر خوردن، ارتباط اجتماعی را نیز تجربه کند.

رشد نوزاد 3 ماهه

 ریزترین نکات درباره نوزاد سه ماهه

 

با دیدن این علائم باید نگران رشد نوزاد 3 ماهه باشیم

علاوه بر آنچه گفته شد باید در مورد مشکلات احتمالی رشد نوزاد در ماه سوم هم آگاهی داشته باشید بروز هر یک از نشانه های زیر، بدلیل تاخیر در رشد نوزاد سه ماهه است پس در صورتی که هر یک از موارد زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

- نوزاد هیچ صدایی از خود در نمی آورد :

در این سن نوزاد باید صدا هایی از خود در بیاورد ؛ صداهایی مثل غان یا هر صدایی که در حد یک نوزاد 3 ماهه است.

- نوزاد به چهره های آشنا لبخند نمی زند:

اگر کودک به چهره پدر و مادر واکنشی نشان نمی دهد و نگاهی خالی از احساسات به آن ها می کند که این حالت می تواند ناشی از تاخیر در رشد او باشد.

- سرش به سمت جلو یا عقب می افتد:

در ماه سوم تولد، نوزادان کنترل سر خود را به دست می آورند اگر نوزاد این توانایی را هنوز به دست نیاورده، یکی از علائم تاخیر در رشد اوست.

- توانایی اینکه چیزی را در دست نگه دارد ندارد :

نوزاد باید در این سن، قدرت چنگ زدن، نگه داشتن اجسام در دست و تلاش برای به دست آوردن اجسام را داشته باشد.

- با سر و چشمانش حرکت اجسام و صدا ها را دنبال نمی کند:

همانطور که در این بخش از نمناک گفته شد در ماه سوم نوزاد می تواند حرکت های دایره ای و نیمه دایره ای اجسام را دنبال کند و به صدا های اطراف خود واکنش نشان می دهد.

 تغذیه نوزاد 3 ماهه

مراحل رشد و تکامل نوزاد در سه ماهگی

 

بازی ها و فعالیت های مناسبی که شما والدین برای رشد نوزاد سه ماهه خود می توانید انجام دهید

- وقت و زمان زیادی را به خوابیدن نوزاد روی شکم اختصاص دهید چراکه این حرکت باعث تقویت عضلات بدن، از بازو ها تا شکم، می شود ، همچنین زمانی که روی شکم خوابیده است، بازی هایی با او کنید تا گردنش را بالا بگیرد. هنگامی که روی شکم خوابیده است، بازی هایی با او کنید تا گردنش را بالا بگیرد.

- در حد مناسب با کودک تان تعامل داشته باشید و یک مادر در حالت سکوت نباشید چرا که تعامل و مکالمه روزانه باعث تقویت حس شنوایی و بهبود مهارت های اجتماعی نوزاد شما خواهد شد.

- در مقابل چشم کودکتان بازی هایی انجام دهید که او دنبال کند به عنوان مثال می توانید یک ماشین اسباب بازی را به یک نخ ببندید و حرکت دهید و با این بازی ها حس دنبال کردن اشیا را در او تقویت می کند.

- بازی های صدا دار، مانند تکان دادن جغجغه یا حرف زدن با نوزاد از دو طرف سر، موجب تقویت حس شنوایی نوزاد می شود پس برای رشد او از خود صداهایی در بیاورید تا توجه او را جلب کند.

نوزاد 3 ماهه ، همه چیز درباره رشد نوزاد 3 ماهه

4.71018
این مطلب مفید بود ؟95959
منبع : بخش سبک زندگی نمناک / ن / ک
برچسب : نوزاد
وبگردی