رشد نوزاد 4 ماهه
پس از گذشت چهار ماه از تولد نوزاد، اینک باید به نسبت رشد کافی کرده باشد که نکات و علائمی برای رشد نوزاد 4 ماهه وجود دارند که باید از آنها مطلع باشید.

مراحل و روش های تقویت رشد نوزاد چهارماهه

چهار ماه از تولد نوزاد شما می گذرد، در حال حاضر او مستقیما به چشمان شما نگاه می کند، بیگانه ها و شما را تشخیص می دهد و بالاتر از همه، قلب شما را با لبخند جذاب می سوزاند. در این بخش از نمناک ما مهارت های مختلف شناختی، جسمی و اجتماعی و عاطفی را که کودک چهارماهه می آموزد را لیست کرده ایم.

تغییرات و تحولاتی که در رشد نوزاد چهارماهه رخ می دهد

فهم اصلی علت و معلول:

هنگامی که او در موقعیت تغذیه قرار می گیرد، دهان خود را برای غذا باز می کند. او همچنین با دیدن اسباب بازی شادی می کند و می‌داند زمان بازی فرا رسیده است. نوزادان ارتباطات پایه ای بین اشیاء، افراد و موقعیت ها را یاد می گیرند. وقتی به افراد می رسند، حافظه نقش مهمی ایفا می کند.

حافظه بهتر:

او اکنون پدربزرگ را به رسمیت می شناسد و احتمالا حتی آخرین جلسه اش را نیز با او به یاد می آورد. کودک شما در حال حاضر واکنش قطعی نسبت به اشخاص و افراد دارد.

این بدان معناست که او می تواند در برابر افراد خاصی که او دوست ندارد، مقاومت کند.

رشد سالم کودک4 ماهه

تغییراتی که در رشد کودک چهارماهه رخ می دهد

به احساسات پاسخ می دهد:

کودک چهارماهه شما می فهمد که او مرکز توجه است و به احساسات شما پاسخ می دهد.

غمگین می شود:

عشق و غم را درک می کند. یک کودک چهارماهه هنگامی که والدین او را برای مدت طولانی تنها می گذارند، گریه می کند و با بازگشت آنها می خندد. او احساس غم و اندوه خود را از طریق گریه بیان می کند. این گریه معمولا گریه خشک است.

گریه دلایل مختلفی دارد:

گریه، اولین نوع ارتباط کودک است. اما اکنون او دارای سطوح مختلف است. گرسنگی، غم و اندوه، پوشک کثیف، هر یک گریه متفاوتی دارد. به عنوان یک پدر و مادر، شما به زودی الگوهای مختلف گریه را تشخیص خواهید داد.

سر را ثابت نگه می دارد:

عضلات گردن قوی تر از یک ماه پیش هستند، بدین معنی که شما قصد دارید حرکات گردن کنترل شده و طبیعی را ببینید.

عضلات شانه قوی تر:

وقتی روی شکمش قرار می گیرد، آرنج خود را به طرف زمین می کشد، مانند اینکه به سمت چپ بچرخد. آرنج ها توسط بازوها حمایت می شوند.

توسعه گفتار:

کودک شما هنوز کوچک است تا بتواند تفاوت های ظریف زبان را درک کند، اما شما متوجه خواهید شد که او تلاش می کند اولین کلمات خود را بیان کند. او اکنون توانایی جدید خود را کشف کرده است و شما متوجه خواهید شد که او صدای ریتمیک ساده را می شکند. نوزادان در این دورانکلمات شروع شده با د، م، ب را آسان تر بیان می کنند.

این به این معنی است که شما می توانید لذت شنیدن "ماما و بابا" را خیلی زود تجربه کنید.

رشد نوزاد 4 ماهه

نوزاد در دوران چهار ماهگی

چرخیدن:

وقتی روی شکم قرار می گیرد، قادر خواهد بود از شکم به پشت برگردد. این رشد جسمی قابل ملاحظه اوست؛ زیرا نشان دهنده افزایش دامنه حرکت است. به دلیل عضلات شانه و پشتی است که می توانند نیروی بیشتری را اعمال کنند.

بازوی قوی:

عضلات بازو قوی تر می شود. کودک در حال حاضر قادر به آوردن هر دو دست در یک زمان به دهان است. شما هم اکنون متوجه شده اید که او دست خود را برای گرفتن یک اسباب بازی زمانی که در یک فاصله قابل دسترس است، حرکت می دهد.

روی پا می ایستد:

کودک شما نمی تواند ایستاده باشد، اما هنگامی که او را به صورت عمودی نگه می دارید، پای خود را به سمت زمین می کشد، مثل اینکه ایستاده باشد.

ظرفیت بافتی بزرگتر:

ممکن است متوجه شوید که کودک شما طولانی تر تغذیه می کند. معده نوزاد از ماه سوم افزایش یافته و به طور قابل توجهی بزرگتر از ماه اول اوست.

این، به این معنی است که می تواند شیر بیشتری را نگه دارد، به همین دلیل کمتر گرسنه می شود و در نتیجه نیاز به تغذیه کم است.

رشد نوزاد 4 ماهه

تغییر و تحولات در رشد نوزاد چهارماهه

بهبود کنترل چشم:

در دوران چهار ماهگی، عضلات چشم نیز بیشتر رشد کرده است. عضلات بینایی بهتر، همراه با عضلات گردن قوی تر، به این معنی است که کودک می تواند به یک جسم متحرک نگاه کند.

بچه ها در این دوران نیز به دقت نگاه می کنند، مخصوصا به چشم ها. آنها از زمان تولد دید رنگی دارند، اما اشیاء کنتراست مانند، الگوهای شطرنجی، بیشتر آنها را جذب می کنند.

مهارت های حرکتی بهتر:

او را در رختخواب با برخی از اسباب بازی های آویزان قرار دهید و شانس های زیادی وجود دارد که او به یک اسباب بازی برسد و آن را تکان دهد.

دستان او اکنون بسیار قوی هستند، زیرا کنترل بیشتری نسبت به قبل دارد.

خواب بهبود یافته:

نوزاد شما اکنون عمیق‌تر می خوابد، این به این معنی است که احتمالا او شب ها به مدت هشت ساعت مداوم می خوابد. ممکن است زمانی که گرسنه است و یا پوشک خود را خیس کرده از خواب بیدار شود.

رشد دندان ها:

دندان های کودک عموما از ماه ششم ظاهر می شوند، اما می توانند در اوایل ماه چهارم نیز رشد کنند. ظهور دندان های اول ممکن است متفاوت باشد بنابراین، اگر دندان کودک دیر رشد کرد، نگران نشوید.

4 ماهگی نوزاد

رشد عاطفی نوزاد در دوران چهار ماهگی

نقاط عطف رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد چهارماهه

دیگران را تقلید می کند:

یکی از بهترین راه هایی که نوزاد چهارماهه برای پاسخ به دیگران انجام می دهد تقلید است، به ویژه صداها و عبارات ساخته شده توسط والدین. ممکن است یک عمل ساده باشد، اما یک نشانه قوی است که کودک شروع به درک اهمیت ارتباطات کلامی کرده است.

لبخند می زند و می خندد:

نوزادان شروع به لبخند های فوق‌العاده زیبا و خنده دار از ماه چهارم زندگی خود می کنند. هر چیزی می تواند کودک را به خنده وادار کند، خنده اغلب همراه با هیجانی است که ممکن است با حرکت دادن دست ها و پاهای خود، آن را نشان دهد.

اولویت را نسبت به افراد آشنا نشان می دهد:

اولین مجموعه از مهارت های اجتماعی را در این دوران چهار ماهگی مشاهده خواهید کرد. رفتار کودک نشان دهنده اولویت نسبت به افرادی است که او به رسمیت می شناسد، بدان معنی است که او آنها را به یاد می آورد. او حتی به چهره های آشنا لبخند می زند. این اولین نشانه های پیوند اجتماعی است.

لذت بردن از زمان بازی:

بازی برای کودک معنای جدیدی پیدا کرده و کودک تنها مشاهده کننده نیست، او در هنگام بازی عکس العمل نشان می دهد و از این راه با شما ارتباط برقرار می کند.

کنجکاوی در چهره جدید:

چهره جدید به اتاق می رود و کودک شما نمی تواند چشم خود را از آن شخص بردارد.

اگر شما او را در آغوش خود نگه دارید و با غریبه صحبت کنید، ممکن است متوجه شوید که کودک شما به فرد خیره شده است. او حتی ممکن است به لبخند غریبه با لبخند پاسخ دهد. نوزادان تا زمانی که حس امنیت می کنند، نسبت به غریبه ها کنجکاو هستند. اما اگر او تنها با شخص ناشناخته باقی بماند ممکن است بترسد و گریه کند. این نقاط دستاوردهای جسمانی، روحی و اجتماعی در کودک چهارماهه است. اگر کودک تا چهار ماهگی به این شرایط نرسید و عکس العملی نشان نداد نگران نباشید. درست مانند بزرگسالان، نوزادان دارای شخصیت هستند و ممکن است وقت خود را برای درک و تفکیک تفاوت های مختلف زندگی در نظر بگیرند اگر او امروز نمی تواند کاری انجام دهد، ممکن است آن را هفته آینده یا شاید ماه آینده انجام دهد، فقط نیاز به زمان دارد.

کودک چهار ماهه

رشد نوزاد در دوران چهار ماهگی

با این حال، اگر علائم خاصی را مشاهده کردید، رشد کودک چهارماهه را جدی بگیرید

موارد زیر مهم هستند:

چشم هماهنگ نیست، نمی تواند چشمان خود را حرکت دهد.

به همه لبخند نمی زنند:

لبخند زدن یک فعالیت اجتماعی مهم است و تا چهار ماهگی، بچه ها حداقل به والدینشان لبخند می زنند. اگر کودک شما هرگز لبخند نزند و حتی به شما و همسرتان، پس باید با یک پزشک مشورت کنید.

سر را ثابت نگه ندارد:

اگر نوزاد در چهار ماهگی نتواند سر را ثابت نگه دارد، شاید دچار ضعف جسمانی یا عضلانی باشد.

تکان ندادن دست و پا:

او باید قادر باشد دست و پای خود را حرکت دهد و اجسام را بگیرد. اگر نتوانند دچار مشکل است.

هیچ صدایی را نشنود:

نوزادان تا چهار ماهگی صداهای پایه ای را می شنوند و حتی ممکن است تلاش کنند تا کلمات را که توسط والدین صحبت می شود، تقلید کنند. اگر کودک شما صدایی تولید نکند و به طور کل ساکت باشد، این می تواند نشانه ای از مشکل شنوایی یا گفتاری باشد. همیشه به یاد داشته باشید که هر تاخیر در رشد کودک شما به این معنی نیست که او قطعا مشکلی دارد، این به سادگی می تواند به این معنا باشد که کودک شما زمان زیادی برای یادگیری و درک مهارت های جدید نیاز دارد.

رشد نوزاد 4 ماهه

برای بهبود رشد نوزاد چهارماهه چه کنیم؟

5 نکته برای بهبود رشد کودک چهارماهه

هنگامی که با کودک خود صحبت می کنید، شاید او متوجه کلمات شما نشود، اما او قطعا کلمات پایه را با آنچه که از والدینش می شنود، یاد می گیرد و تلاش می کند تا آنها را تکرار کند. در بعضی موارد، نوزادان نیز کلمات ساده مانند "ماما" و "دادا" می گویند. اگر او این کار را انجام دهد، او را تشویق کنید تا کلمه را تکرار کند.

رابطه ای بین اسامی و اسباب بازی کودک ایجاد کنید:

این کار کلمات بیشتری را به کودک آموزش می دهد. برای او کتاب بخوانید.

رنگ های روشن و کنتراست، نوزادان چهارماهه را به خود جذب می کنند و به بهبود دید کمک می کنند.

جلسات بازی فعال داشته باشید. اجازه دهید کودک شما یک اسباب بازی را نگه دارد و آن را تکان دهد و بازی کند.

جنبش هایی مانند این، کمک می کنند که عضلات و مفاصل نوزاد تقویت شوند.

مقدار مناسب تحریک، می تواند به بهبود رشد کودک چهارماهه کمک کند.

کودک، بیشتر به والدینش وابسته است. بنابراین، بیشتر از والدین یاد می گیرد.

حفظ یک روال سالم بازی و برقراری ارتباط با او برای نگه داشتن کودک در مسیر رشد سالم.

تمام مواردی که باید درباره رشد و نگهداری نوزاد 4 ماهه بدانید

4.81232
این مطلب مفید بود ؟117359
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
برچسب : نوزاد
وبگردی