جاذبه های گردشگری کرمانشاه
استان کرمانشاه یکی از استان های غربی کشور است که دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی است ئ همه ساله گردشگران زیادی را از سایر مناطق کشور به خود جذب می کند.

جاذبه های گردشگری و مکان های زیبا و دیدنی کرمانشاه

کرمانشاه یکی از کهن ترین شهرهای ایران است و در دوران باستان نام هایی چون الیپی، کانبادین و قرمسین به آن اطلاع می شد و بعدها نام کرمانشاهان و کرمانشاه به خود گرفته است. کلمه کرمانشاه نخستین بار در حدود سال 279 ه.ق توسط بان فقیه همدانی در کتاب «مختصرالبلدان» به کار رفته است.

استان کرمانشاه یکی از استان های غربی کشور است که از پرجاذبه ترین مناطق کشور به شمار می آید. اگر اهل گردش و سفر باشید به هر بهانه ای و از هر مسیری که وارد این استان شوید با دیدنی ها و جاذبه های کم نظیری رو به رو می شود.

این استان از نظر وسعت هفدهمین استان کشور محسوب می شود. از شمال با استان کردستان، از جنوب با استان لرستان و ایلام، از شرق با استان همدان و از غرب با کشور عراق همجوار است و حدود 330 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

آشنایی با دیدنی های کرمانشاه

آشنایی با دیدنی های کرمانشاه

استان کرمانشاه یکی از پرجاذبه ترین مناطق ایران

استان کرمانشاه 24998 کیلومتر مربع مساحت دارد و براساس آخرین تغییرات در 1390 از 14 شهرستان، 31 شهر، 31 بخش و 86 دهستان تشکیل شده است. جای جای این استان دارای آثار با ارزش طبیعی، تاریخی و معنوی است.

در هر یک از شهر های اسلام آباد غرب (شاه آباد)، بیستون، پاوه، تازه آباد، ثلاث باباجانی، جوانرود، دالاهو، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، کرند غرب، کنگاور، گیلانغرب و هرسین می توان آثاری از پیشینیان یا اثری طبیعی را مشاهده کرد.

زبان و گویش مردم کرمانشاه

زبان بییشتر مردم این استان کردی است که با لهجه ها و گویش های مختلف از جمله کلهری، گورانی، اورامی، جاقی و لکی سخن می گویند و زبان مردم شهرستان سنقر ترکی سنقری است که با سایر گویش وران آذری و ترکی در کشور متفاوت است. در شهر کرمانشاه فارسی کرمانشاهی که گفته می شود بیش از 700 سال پیشینیه دارد متداول است و بخش بزرگی از مردم شهر کرمانشاه به این گونه از زبان فارسی سخن می گویند.

ایل ها و اقوام کرمانشاه

مناطق بکر کرمانشاه

مناطق بکر کرمانشاه را بشناسید

ایل های بزرگ کرد ایران از جمله ایل کلهر، ایل زنگنه، و ایل گوران، ایل سنجابی و ایل قلخانی در استان کرمانشاه مستقر هستند. از نظر مذهبی و آیینی هم می توان کرمانشاه را بهشت ادیان و باورها دانست. چرا که دارای گونه گونی بسیار زیادی است. به طور مثال پیروان مذهب شیعه، سنی، اهل حق (بارسان) و آیین های عرفانی مانند نعمت اللهی همچنین پیروان مذهب ادیان یهودی، مسیحی (ارمنی و آشوری) در این استان همزیستی دارند.

هر یک از اقوام و ایل ها دارای مراسم و آیین های مختلفی هستند که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و می تواند به عنوان میراث ناملموس و معنوی به عنوان ظرفیت گردشگری استفاده شود.

معبد آناهیتا از جاذبه های دیدنی کرمانشاه

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا از مناطق دیدنی و تاریخی کرمانشاه

در استان کرمانشاه حدود 4 هزار اثر تاریخی شناسایی شده که تنها حدود 700 اثر آن به ثبت آثار ملی رسیده است و بیستون به ثبت اثر جهانی رسیده است. یکی از راه های دسترسی به استان کرمانشاه بزرگراه همدان به کرمانشاه است و بیشتر گردشگران از این مسیر وارد استان می شوند.

در گذر از این مسیر می توان در شهر کنگاور توقف و از محوطه معبد آناهیتا بازدید کرد. بنای این معبد در مرکز شهر کنگاور است. برخی این بنا را معبد آناهیتا الهه یا ایزد بانوی آب دانسته اند برخی هم آن را کاخی نیمه تمام از دوران ساسانی می دانند به هر حال یکی از جاذبه های زیبایی استان کرمانشاه است.

درخت رحمت از آثار طبیعی کرمانشاه

درخت رحمت در استان کرمانشاه واقع شده. این اثر ارزشمند با ارتفاع 37/7 متر و با قطر 8/46 متر در ورودی مجموعه تاریخی طاق بستان، خودنمایی می کنه. این درخت علاوه بر ارزش ژنتیکی، ارزش فرهنگی و تاریخی هم داره، به طوری که در فرهنگ عامه به درخت رحمت شهرت داره. درختان چنار در کشور ما از اهمیت و سابقه تاریخی بالایی برخوردارند و درخت کهنسال طاق بستان پس از سرو 4 هزار ساله ابرقو دومین درخت کهنسال کشوره. در ادبیات عامه آن رو به دوران ساسانی و افسانه شیرین و فرهاد نسبت می دن. در ادبیات فولکلور در خصوص این درخت اومده که، این درخت رو شیرین در زمان شکسته شدن پای اسب خسرو پرویز و دیدار او با فرهاد در طاق بستان به عنوان یادگاری می کاره. این درخت در طول تاریخ به نام های مختلفی هم چون دارپهلوان، درخت رحمت و درخت کهنسال طاق بستان نامگذاری شده. این درخت در گذشته آسیب هایی دیده بود اما با حفاظت هایی که در سالهای اخیر از آن به عمل آمد در سال 1388 به عنوان یکی از آثار طبیعی استان به ثبت ملی رسید.

سراب نیلوفر از جاذبه های دیدنی کرمانشاه

سراب نیلوفر

سراب نیلوفر زیباترین جای کرمانشاه

این سراب تو چهارده کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه «کماجار» قرار داره که پر از گل های نیلوفره،تازه یه پارک ساحلی خیلی زیبا هم داره. در ضمن سرآب نیلوفر پنجاه و پنجمین اثر طبیعی ملیه که سازمان میراث فرهنگی، 27 اسفند 1387 تو فهرست میراث طبیعی ایران قرار داده.

سرآب نیلوفر (معمولا به غلط سراب نیلوفر نوشته می شود) دریاچه کوچکی در حدود 20 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است که مملو از گل های نیلوفر آبی است که در فصول گرم سال غنچه ها و برگ های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می پوشاند. اطراف این سرآب تأسیسات رفاهی گردشگری و پارکی احداث شده است.

غار قوری قلعه زیباترین و با ارزش ترین غارهای آبی جهان در کرمانشاه

قوری قلعه، یکی از زیباترین و با ارزش ترین غارهای آبی جهان است که 65 میلیون سال قدمت دارد. این غار با تلاش غارشناسان و جانورشناسان انگلیسی و فرانسوی زمانی که برای یافتن خفاش جنگل های اطراف را می گشتند،پیدا کردند.آنها 620 متر از عمق غار را طی کردند و به نقطه ای که آب هم سطح سقف غار بود رسیدند و با تصور اینکه این نقطه انتهای غار است، بازگشتند، البته بر اساس گفته اهالی محلی، روستاییان این غار را سال ها قبل از این گروه پژوهشگر شناسایی کرده بودند.

در عمق هزار متری غار ،تالاری وجود دارد که زیباترین حوضچه آبی جهان در آن توجه همه را به خود جلب می کند. در این محوطه قندیل هایی به شکل پرد ه ای وجود دارد که با دست زدن به هرکدام از آنها صدایی شبیه یکی از آلات موسیقی به گوش می رسد به همین دلیل این محوطه را “تالار بتهوون” نامگذاری کرده اند. این غار زیست گاه گونه ای نادر از خفاشان با نام خفاش “گوش موشی” است که باعث توجه بسیاری از جانورشناسان دنیا شده، اما به غیر از این گونه خفاش تاکنون گونه دیگری از حیات جانوری در غار یافت نشده است. عمق حوضچه های این غار به 14 متر می رسد همچنین دمای داخل غار7 تا 11 درجه است و در تمام فصول سال ثابت است.

بیستون از معروف ترین جاهای دیدنی کرمانشاه

بیستون

بیستون از مکان های تاریخی کرمانشاه

وقتی اسم کرمانشاه می آید یاد چه چیزهایی می افتید؟ نان برنجی، طاق بستان، آش عباسعلی؟ بیستون؟ کرمانشاه خیلی ها را یاد کتیبه بیستون می اندازد. کتیبه ای که بزرگترین سنگ نبشته دنیاست و هیبتش وقتی روبه رویش می ایستید خیره تان می کند. محوطه بیستون که تنها اثر ثبت شده از کرمانشاه در فهرست جهانی است، نقش برجسته ها و نقوش زیادی را در خود جای داده است. از کوه بیستون که به معنای جایگاه خدایان است و سنگ نبشته ای به فرمان داریوش بر روی آن به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده تا مجسمه هرکول که از شگفتی های این محوطه و البته مورد علاقه سارقان است. سر مجسمه هرکول دو بار تاکنون به سرقت رفته و سر فعلی کپی است.

از دیگر قشنگی های این مجموعه کاروانسرای شاه عباسی است که رو به کوه بیستون است. کاروانسرایی به سبک چهار ایوانی که 3 هزار متر است و ساختش از دوره شاه عباس تا شاه سلیمان طول کشیده. این کاروانسرا چند سالی است که بازسازی و تبدیل به هتلی مجهز به نام لاله بیستون شده. بیستون در 30 کیلومتری کرمانشاه واقع شده.

کتیبه شیخ علی خان زنگنه، کاروانسرای ایلخانی و آثار دیگری این مجموعه بی نظیر را کامل می کنند.

طاق بستان مجموعه ای از سنگ نوشته ها از جاذبه های گردشگری کرمانشاه

طاق بستان

طاق بستان از معروف ترین مکان های کرمانشاه

یکی از جاهایی که در سفر به کرمانشاه حتما باید دید، طاق بستان است. طاق بستان که در 12 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده مجموعه ای است بی نظیر از سنگ نوشته ها و سنگ نگاره ها. سنگ نگاره هایی که صحنه های شکار و نواختن چنگ و تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم را نشان می دهد. هرچند طاق بستان که دارای دو طاق کوچک و بزرگ است در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اما بوی کباب و دنده کبابی که در محوطه تاریخی طاق بستان پیچیده مانع از ثبت جهانی آن شده است.

” طاق بستان بوی کباب می دهد” و سازمان جهانی یونسکو معتقد است حریم بو در این اثر تاریخی رعایت نشده است. چشمه و کوه طاق بستان از مفرح ترین مکان ها برای یک روز است. پارک کوهستان در 10 کیلومتری شمال طاق بستان یکی دیگر از تفرجگاه های این منطقه است.

سراب صحنه طبیعت بی همتای کرمانشاه

اگر دلتان بخواهد در سفر به کرمانشاه یک روز را در جایی خوش آب و هوا و خوش و خرم سر کنید، پیشنهاد ما سراب صحنه است. سراب صحنه با کرمانشاه 55 کیلومتر فاصله دارد یعنی چیزی حدود یک ساعت می رانید و بعدش می رسید به جایی با آبشارها، درختان سربه فلک کشیده و رودهای پرآب. سراب صحنه در شمال شهر صحنه قرار گرفته، جایی که به آن دربند می گویند.

در ابتدای دربند صحنه، دریاچه مصنوعی کوچکی وجود دارد که با قایق پدالی میتوانید، دوری در آن بزنید. سراب صحنه از چهار چشمه اصلی سرچشمه می گیرد و آبشاری زیبا را به وجود می آورد که زمانی شاهان به کنارش می آمدند و وقت می گذرانند. گوردخمه صحنه یا گوردخمه دربند در سمت راست رود دربند از دیگر دیدنی های این منطقه است.

سراب صحنه

سراب صحنه کرمانشاه

مسجد شافعی ها مسجدی به سبک مساجد ترکیه در کرمانشاه

از دیدنی ترین و قشنگترین مساجد ایران، مسجد شافعی هاست. مسجد شافعی ها که به سبک مساجد ترکیه ساخته شده با گلدسته های بلندش شهر را زیباتر نیز کرده است. مسجد شافعی ها در سال 1324 ساخته شد و از سال 1326 تاکنون است که اهل تسنن در این مسجد نماز می خوانند. این مسجد از یک سو به میدان جوانشیر و از سوی دیگر به تاریکه بازار منتهی می شود.

کنگاور از مناطق دیدنی در کرمانشاه

شهرستان کنگاور در فاصله 616 کیلومتری تهران واقع شده و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. کنگاوربه دلیل همجواری با معبد باستانی آناهیتا، از شهرهای تاریخی ایران به شمار می آید. این شهر تا زمان ساسانیان آباد بود، ولی پس از غلبه عرب ها بر ایران ویران شد و اکنون آثار معبد آناهیتا بر روی تپه های آن باقی مانده است .

سنگ هایی با خطوط پهلوی از تاریخی ترین آثار کرمانشاه

در سرتاسر بیستون و اراضی اطراف آن ، هر جا که بنا و یا چند سنگ تراشیده شده دیده می شود، یک یا چند علامت و یا خط مربوط به دوره ساسانی را بر آن ها می توان دید. مانند427 علامت حجاری شده بر روی سنگ های به کار رفته در کاروانسرای صفوی بیستون ، پل صفوی بر روی دینور آب ، پل خسروی بر روی گاماسیاب ، بنای کاروانسرای کهن بیستون و سنگ های پراکنده ای که در نقاط مختلف بیستون دیده می شود. این علایم به صورت علایم خانوادگی است و یا به صورت اسم افراد یا کارگاهی است که این سنگ ها را تراش داده اند.

طاق گرا (طاق شیرین) از جاذبه های دیدنی کرمانشاه

دیدنی های شهر کرمانشاه

طاق گرا از دیدنی های شهر کرمانشاه

در گردنه ای به نام پاتاق که در حد فاصل جاده کرمانشاه به سرپل ذهاب قرار دارد، بنایی تاریخی به نام طاق گرا به چشم می خورد که با استفاده از بلوک های سنگی ساخته شده است و طبق مدارک تاریخی، قدمت آن به اواخر سلطنت ساسانیان و پادشاهی خسرو دوم، باز می گردد.

باغ گلها یکی از منحصربه فردترین باغ ها در کرمانشاه

می توان شهر کرمانشاه را پس از اصفهان، به عنوان دومین شهری که از باغ گل ها بهره مند است، معرفی کرد. باغ گل های کرمانشاه، یکی از منحصربه فردترین باغ ها در نوع خود است. زمینی به مساحت 5 هکتار، زیستگاه 4 هزار نوع گونه گیاهی بوده که در خود 4 باغ ایرانی، ایتالیایی، فرانسوی و ژاپنی را جای داده و منطقه ای کاملا زیبا و چشم نواز در فصول بهار و تابستان است.

موزه پارینه سنگی زاگرس از آثار تاریخی کرمانشاه

موزه پارینه سنگی زاگرس کرمانشاه

موزه پارینه سنگی زاگرس کرمانشاه

در شهر کرمانشاه، موزه ای ویژه و مربوط به پیش از تاریخ، دایر شده که به موزه پارینه سنگی زاگرس، شهرت یافته است. این موزه ارزشمند، اولین موزه پارینه سنگی در خاورمیانه محسوب می شود و توسط فریدون بیگلری و مرادی بیستونی در اواسط دهه هشتاد، تاسیس شده است.

موزه پوشاک و زیورآلات از مکان های دیدنی شهر کرمانشاه

یکی دیگر از مکان های دیدنی شهر کرمانشاه، موزه پوشاک و زیورآلات این شهر است که در تکیه معاون الملک و بخش عباسیه قرار دارد. در این موزه می توان لباس های محلی مردم هرسین، قصر شیرین، گیلان غرب، پاوه و شهرهای دیگر استان کرمانشاه را مشاهده کرد.

دالاهو منطقه ای سرسبز با آب های خروشان در استان کرمانشاه

«دالاهو» نام شهرستان و منطقه ای سرسبز با آب های خروشان در استان کرمانشاه است که در کنار طبیعت بی نظیر، وجود آثار تاریخی و باستانی منحصربه فرد از دوران مختلف همچون صدر اسلام این منطقه را ممتاز کرده است. دالاهو با مرکزیت شهر «کرند غرب» در غرب کرمانشاه قرار داشته و با 1900 کیلومتر مساحت و 154 روستا، 54 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

دالاهو از نام کوهی گرفته شده و طبق نظر اهالی بومی منطقه این اسم تلفیقی از دو واژه «دال» و «آهو» است، واژه هایی در گویش کُردی و لکی که تقریباً در آن منطقه رایج است. دال به معنای عقاب بوده و آن گونه که پیداست عقاب ها و آهوان بسیاری در این کوه وجود داشته و به همین دلیل نام این کوه بلند را دالاهو گذاشتند.

اهالی منطقه دالاهو از طوایف گوران کرندی، باباجانی و بان زرده و نژاد کرد با گویش کُردی است البته ساکنان با گویش لکی و... هم در این منطقه وجود دارند که در اقلیت هستند. دالاهو از منظر اکوتوریسم یکی از شهرستان های زیبای ایران است و می توان ادعا کرد که طبیعتی به زیبایی شمال ایران در منطقه دالاهو وجود دارد که حقیقتاً تا به این لحظه هم ناشناخته مانده است.

دالاهو

دالاهو منطقه ای زیبا در کرمانشاه

ریجاب برگی زیبا از دفتر طبیعت کرمانشاه

یکی از بهترین مناطق که پتانسیل باستانی و اکوتوریسم دارد ریجاب و درواقع همان «ریژآو» به معنای ریزش آب است، چراکه آب در این منطقه به فراوانی یافت می شود.

پس از ریجاب از قبرستان ابودجانه می گوییم که از قبرستان های صدر اسلام به شمار می آید و در شهر ریژاو قرار دارد. تعدادی آرامگاه در این قبرستان وجود دارد که به سبک چهارطاقی دوره ساسانی ساخته شده، در میان قبور این قبرستان بقعه ای دیده می شود که میان اهالی به ابودجانه معروف است و از احترام بسیاری نزد آنان برخوردار است.

قلعه یزدگرد اثری شگفت انگیز بر فراز کوه دالاهو در کرمانشاه

بعدازآن به قلعه یزدگرد می رسیم، یکی از شگفت انگیزترین و مرموزترین قلعه های عصر ساسانیان؛ که حقیقتاً هنوز باستان شناسان و آنان که دستی در کار دارند به رمز و رموز آن پی نبرده اند و فعلاً ناشناخته است.

این قلعه مربوط به دوره ساسانی و به یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی منسوب است که گفته می شود در زمان حمله اعراب به ایران یزدگرد ساسانی و دخترش شهبانو در این قلعه مأمن گزیدند و به این دلیل نام قلعه، یزدگرد شد. اگر قصد داشته باشید به قلعه یزدگرد سر بزنید از طبیعت گردی بی نصیب نخواهید ماند. مسیر دسترسی به این قلعه تاریخی از جنگل های سرسبز بلوط می گذرد و برای رسیدن به آن باید کوه پیمایی کرد تا در مکانی مرتفع به قلعه یزدگرد رسید.

آبشار پیران (ریجاب) جلوه ای شگفت انگیز از زیبایی های طبیعت در کرمانشاه

جاذبه های طبیعی کرمانشاه

آبشار پیران از جاذبه های طبیعی کرمانشاه

بعد از قلعه یزدگرد آبشار پیران در این منطقه چشم نوازی می کند که حقیقتاً همه گردشگران از دیدن این آبشار انگشت به دهان مانده و از این همه زیبایی متحیر از قدرت خالق هستی می شوند. آبشار پیران منحصربه فرد است و در سراسر ایران نظیر ندارد.

به آرامگاه «بابا یادگار» می رسیم. این آرامگاه مربوط به یکی از زاهدان نامدار است اما برخلاف نامی که دارد «بابا یادگار» حتی تشکیل خانواده هم نداده و فرزندی نداشته است با این حال در میان اهالی منطقه به بابایادگار معروف است. این محل زیارتی و تفریحی بوده و مقبره یکی از پیران زاهد را در خود جای داده و یادگار یکی از یاران سلطان اسحاق بوده است که چند روزی از سال پیروانش گرد هم آمده و مراسم و آیین های سنتی خود را اجرا می کنند. این آرامگاه در روستای «بان زرده» کرند واقع شده و نزدیک قلعه است. بعدازآن به مسجد عبدالله بن عمر می رسیم، یکی از تاریخی ترین مساجد صدر اسلام که ساخت این مسجد را به عبدالله بن عمر فرزند خلیفه دوم نسبت می دهند و مسجدی تک مناره به شمار می آید.

وجود آثاری از عصر ساسانیان در دل دره سرخه لیزه کرمانشاه

در منطقه دالاهو دره توریستی «سرخه لیزه» راداریم که آثاری از عصر ساسانیان را در خود جای داده و در 25 کیلومتری شهر سرپل ذهاب است. در کنار این دره قلعه ساسانیان وجود دارد که شاید اکثریت مردم استان از وجود آن بی خبر باشند. از دیگر مناطق بسیار زیبا در نزدیکی دالاهو طاق گرا است. این طاق از سالم ترین آثار باستانی ایران است که نظرات مختلفی در مورد قدمت و پیشینه آن وجود دارد، عده ای طاق گرا را به عصر ساسانی نسبت می دهند وعده ای نیز آن را متعلق به اشکانیان می دانند.

کاربرد طاق گرا در هاله ای از ابهام قرار دارد و بر اساس تحقیقات تاریخ شناسان و باستان شناسان عده ای معتقدند طاق گرا پاسگاه بوده است. آن زمان کرمانشاه در مسیر تیسفون قرار داشته و این محل به منزله پاسگاه یا استراحتگاهی از دوره اشکانی و ساسانی بوده است؛ عده ای پا را فراتر گذاشته و می گویند این طاق بیشتر شمایلی از معماری اشکانی دارد و در جدیدترین نظریه ها گفته شده که طول روز و شب را با این طاق تخمین می زدند و برخی نیز معتقدند استراحتگاهی بین راهی از دوره ساسانی است که البته پتانسیل آن را نیز دارد.

در اطراف طاق گرا بنای دیگری ساخته نشده و تقریباً شبیه به شیوه دوره هخامنشی است که آن زمان ایستگاه ها و چاپارخانه را داشتیم.

زندان دوناب(زینان) از بناهای تاریخی کرمانشاه

بناهای تاریخی کرمانشاه

زندان زینان از بناهای تاریخی کرمانشاه

در 130 متری جنوب روستای شالان و مربوط به قرون میانه اسلامی است. مهمترین ویژگی این اثر دو طبق بودن آن است که درمیان سایر بناهای بررسی شده درمنطقه منحصر به فرد است.همچنین دیوارهای این بنا بصورت چینه ای ایجاد شده که از این لحاظ با تکنیک ساخت حصار قلعه یزدگرد مطابقت دارد. با این تفاوت که دراین بنا هر چینه ی جدید با سنگ های درشت تر شروع ودر نهایت از سنگی کوچک استفاده شده است. به این ترتیب ردیف های چینه در دیوارها این بنا کاملا مشهود است. ویژگی دیگر این اثر اجرای سقف آن است که برخلاف سایر بناهای تاریخی منطقه بصورت مسطح ایجاد شده ونشانی از اجرای گنبد درآن دیده نمی شود.

قلعه ویرانه از دیگر بناهای تاریخی کرمانشاه

در 300 متری شرق روستاس شالان و مربوط به قرون میانه اسلامی است. بنای قلعه ویرانه به صورت منفرد و با استفاده از قلوه سنگ، آجر و ملات گچ نبم کوب بر روی صخره های طبیعی قله ی کوه تلاش ساخته شده است. ابعاد قلوه سنگهای به کار رفته در بنا بین 15 تا 40 سانتی متر است. در اطراف بنا تکه های آجر به صورت پراکنده و به تعداد کم دیده می شود. پلان قلعه ویرانه با توجه به موقعیت صخره های طبیعی شکل گرفته و تقریباً چهار گوش است. اضلاع آن دارای اندازههای متفاوت وگاهاً دارای قوس ملایمی هستند. در جنوب این بنا فضایی برج مانند به شکل نیم دایره به قطر داخلی 220 سانتی متر ایجاد شده است

چهارتاقی گنبد کلایی از دیدنی های کرمانشاه

چهارتاقی گنبد کلایی

چهارتاقی گنبد کلایی کرمانشاه

در 850 متری شمال غرب روستای شالان و مربوط به دوره ساسانی است. با توجه به شکل پلان، نوع سقف و سایر عناصر معماری موجود(دالان طواف) احتمالاً این بنا آتشکده و دارای کاربری مذهبی در دوره ی ساسانی بوده است.

قلعه و برج خاموشی از جاذبه های دیدنی کرمانشاه

در 340 متری جنوب غرب روستای شالان و مربوط به قرون میانه اسلامی است. بنای قلعه به صورت افزوده، بر روی برونزد صخره ای و با مسالح قلوه سنگ، آجر، تیرهای چوبی و ملات گچ نیم کوب ساخته شده است. سطوح داخلی و خارجی بنا به وسیله ی گج اندود شده است. بقایای استفاده از تیرهای چوبی در ضلع جنوبی و برج به صورت سوراخ هایی نمایان است. با توجه به شواهد به نظر می رسد پلان این بنا چهارگوش و به شکل مستطیل است. از این اثر تنها بخش های اندکی شامل دیوارهای غربی، جنوبی و مناره یا برج آن باقی مانده است.

نقش برجسته بهشت و دوزخ:در 700 متری شمال شرقی روستای شالان و متعلق به قرون میانی اسلامی است.

جاذبه های تاریخی و گردشگری مهم و زیبای کرمانشاه

4.624
این مطلب مفید بود ؟222
منبع : بخش سبک زندگی نمناک / ک.ک / ف
وبگردی