تمیز کردن لکه زنگ زدگی
با روش های خانگی می توان لکه های زنگ زدگی را از روی لباس، ابزارآلات ، اسکلت چدن ، سینک و کاشی را از بین برد.

روش های خانگی و ساده تمیز کردن لکه زنگ زدگی از روی لباس و لوازم

از بین بردن لکه های رنگ قرمز مایل به قهوه ای از دستگاه ها و به ویژه از لباس ها، یک کار خسته کننده است.در بعضی موارد، مردم تمایل دارند لکه ها را با پاک کننده های ساینده ای و پد های پشمی فولادی پاک کنند، اما فایده ای ندارد این روش های تهاجمی تمیز کنندگی، برعکس، خسته کننده تر هستند تا اینکه سودمند باشند بنابراین، کلید خلاص شدن از شر این لکه های زشت و زننده در استفاده از روش های مناسب و عناصری برای تمیز کردن است. اساسا، زنگ زدگی یک ترکیب معمولی به نام اکسید آهن است و وقتی آهن با اکسیژن ترکیب می شود، شکل می گیرد از این رو، اکثر اشیاء فلزی به خصوص آهن و فولاد (آلیاژ آهن) مستعد به زنگ زدن هستند، به خصوص آنهایی که در معرض هوا و آب می باشند.

این اتفاق معمولا به دلیل فرایند الکتروشیمیایی خوردگی اتفاق می افتد ؛ علاوه بر این، عواملی مانند قرار گرفتن در معرض آب سخت، آب دریا و آب نمک باعث افزایش سرعت زنگ زدگی می شود. در این بخش از نکات خانه داری نمناک چند پیشنهاد برای خلاص شدن یا بهتر بگوییم رفع و تمیز کردن لکه زنگ زدگی را آورده ایم که با استفاده از این روش ها می توانید لکه های زرد رنگ زنگ زدگی را از روی لباس و لوازم پاک کنید.

تمیز کردن لکه های زنگ زدگی از لباس

از بین بردن لکه های زنگ زدگی از لباس بسیار دشوار است زیرا آنها به راحتی در آب حل نمی شوند علاوه بر این، ذرات زنگ زدگی نیز تمایل دارند تا بر روی الیاف طبیعی بمانند با این وجود، می توانید از آب لیمو و محلول نمکی برای از بین بردن این مشکل استفاده کنید. شما فقط نیاز به اشباع زنگ زدگی در آب لیمو تازه دارید و آب نمک را روی آن بمالید و حداقل یک ساعت و نیم اجازه دهید محلول روی محل بماند و سپس با یک حوله سفید تمیز آن را تمیز کنید. اگر لکه هنوز هم وجود دارد، لباسی را که در محلول لیمو و نمک قرار داشت را در نور مستقیم خورشید قرار دهید و نیم ساعت تا یک ساعت بماند ؛ در نهایت، لباس را با دست یا ماشین لباسشویی بشورید.

برای لکه های کم، شما می توانید از محلولی تهیه شده با دو لیتر آب گرم و شش قاشق چای خوری تارتار استفاده کنید و اجازه دهید این محلول برای چند ساعت در لباستان خیس بخورد.یک محلول با چهار فنجان آب و دو قاشق چای خوری آمونیاک نیز در این رابطه مفید است علاوه بر این، می توانید از پاک کننده های ضد زنگ مطمئن استفاده کنید. با این حال، هنگامی که با لکه های زنگ زدگی روی پارچه های ظریف مانند ابریشم، پشم، ترایکتات و غیره روبرو می شوید، بهتر است پارچه را با پاک کننده های حرفه ای تمیز کنید.

 رفع لکه ناشی از زنگ زدگی

روش های خانگی برای از بین بردن لکه های زنگ زدگی

تمیز کردن لکه های زنگ زدگی از ابزارآلات:

برای حذف لکه های زنگ زدگی از روی ابزار و تجهیزات، محل های آسیب دیده را در آب لیمو برای چند دقیقه خیس کنید و سپس آن را بشویید. اسیدیته موجود در لیمو، باعث می شود که ذرات زنگ زدگی خنثی شود و به این ترتیب باعث می شود که آنها را از بین ببرند.آب لیمو علائم اکسیداسیون سیاه رنگ را از وسایل نقره نیز پاک می کند. ابزاری از جنس فولاد ضد زنگ مانند چاقو فولاد ضد زنگ کربن نیز در هنگام برخورد با آب لیمو، زنگار دریافت می کنند.

علاوه بر این، می توانید لکه ها را با استفاده از یک فویل آلومینیومی یا قلع از بین ببرید. برای لکه های سخت، مخلوطی از یک نسبت پراکسید هیدروژن و سه نسبت کرم تارتار استفاده کنید، و آن را روی محل آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید کمی خشک شود و سپس آن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

علاوه بر این، شما می توانید وسایلی مثل ابزار باغبانی را در سرکه سفیدی قرار دهید و روز بعد آنها را تمیز کنید. به همین ترتیب، پیچ های زنگ زده، آجیل، پیچ و مهره ها، بولت و غیره، را در سرکه بگذارید یا سرکه را روی آنها اسپری کنید و در یک رول خیس شده از سرکه قرار دهید.

بعضی از روش های دیگری برای حذف زنگ زدگی، به ویژه برای اقلام ساخته شده از فولاد ضد زنگ عبارتند از ؛

شیر سویا، مخلوطی از یک کرم تارتار و چند قطره آب لیمو، و ترکیبی از آب لیمو و جوش شیرین می باشد.

 از بین بردن لکه های زنگ زدگی

از بین بردن لکه های زنگ زدگی از روی ابزارآلات

تمیز کردن لکه های زنگ زدگی از اسکلت چدن:

حذف لکه های زنگ زدگی و لکه آهن از چدن را به وسیله مالش دادن آن با کهنه ظرف شویی به همراه روغن کنولا می باشد.اگر پاک کردن لکه ها سخت بود، می توانید از یک سمباده خوب یا یک پد پشمی فولادی استفاده کنید در نهایت، مجددا قابلمه را با روغن بپوشانیدن و سپس آن را در دمای 350 تا 400 درجه فارنهایت برای 30 تا 60 دقیقه حرارت دهید.

تمیز کردن لکه های زنگ زدگی از سینک:

برای تمیز کردن لکه های زنگ زدگی از سینک استیل ضد زنگ، می توانید از مالیدن الکل استفاده کنید. یک تکه پارچه نرم و تمیز و یا اسفنج استفاده کنید، آن را در الکل خیس کنید و آن را بر روی علائم زنگ زدگی بمالید تا ناپدید شوند ؛ علاوه بر این، ممکن است از سرکه سفید استفاده کنید، زیرا می تواند علائم زنگ زدگی و لکه های آب را حذف کند.به علاوه، می توانید سینک خود را روشن و براق کنید.

 رفع لکه های زنگ زدگی

از بین بردن لکه های زنگ زدگی از روی سینک 

تمیز کردن لکه های زنگ زدگی از روی کاشی:

تمیز کردن لکه های زنگ زدگی تمیز از کاشی های سرامیکی و وسایل چینی را با استفاده از یک خمیر تهیه شده از مقادیر مساوی آب لیمو و موم استفاده کنید، خمیر را در منطقه آسیب دیده بگذارید و اجازه دهید تا خشک شود و سپس بشورید.یکی دیگر از درمان ها شامل استفاده از آب لیمو بر روی لکه هاست،اجازه دهید حدود پنج دقیقه بماند و سپس آن را با یک مسواک قدیمی پاک کنید و برای ایجاد موثرتر این روش، نمک را روی آب لیمو بپاشید و سپس مالش دهید.

علاوه بر این، شما می توانید لکه ها را به آرامی با سنگ پومیس پاک کنید. در مورد کفپوش لینواوم و کاشی ها، می تونید لکه ها را با مالش دادن الکل یا یک خمیری متشکل از یک کاسه قاشق غذا خوری کرم تارتار و دو قاشق غذا خوری آب پاک کنید. به طور جایگزین، جوش شیرین را در ناحیه آسیب دیده بمالید و با سرکه آن را مالش دهید.

نکات تکمیلی در مورد روش های تمیز کردن و رفع لکه زنگ زدگی :

برای جلوگیری از لکه های زنگ زدگی روی چاقو، آنها را در روغن زیتون یا روغن گل میخک قرار دهید و سپس در جایشان بگذارید.

بسته به انواع ابزارها و وسایلی که در اختیارتان قرار دارد، می توانید یک پوشش رنگی یا پلیمری را بر روی اشیاء فلزی به عنوان یک مانع محافظت کننده قرار دهید تا از واکنش فلزات با رطوبت و اکسیژن در محیط جلوگیری شود.

لباسهایی که دارای لکه های زنگ زده هستند، نباید با آب گرم شسته شوند یا در خشک کن قرار بگیرند، زیرا ممکن است لکه ها را تثبیت کنند.

به علاوه، سعی نکنید لکه ها را با سفید کننده کلری پاک کنید، باید زنگ زدگی را اکسید می کند و از این رو، تغییر رنگ را تشدید می کنید.

برای جلوگیری از نشانه های زنگ زدگی روی سینک، اسکاچ ظرفشویی را کفی یا خیس در آشپزخانه و حمام خود نگذارید.

هنگام استفاده از مواد شیمیایی خشن برای پاک کردن لکه های زنگ زدگی، حتما دستکش های خود را دستتان کنید.

تمیز کردن لکه زنگ زدگی از روی همه چیز ، لباس و لوازم

4124
این مطلب مفید بود ؟10024
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ح.ب/ن
وبگردی