جاهای دیدنی مریوان
مریوان یکی از شهرستان های بینظیر کردستان است با مردمی خونگرم و دوست داشتنی، همچنین جاهای دیدنی زیاد و متنوعی دارد که به یکبار دیدنش می ارزد.

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی شهرستان زیبای مریوان کردستان

مریوان یکی از شهرهای مهم استان کردستان است که در 125 کیلومتری غرب شهرستان سنندج، مرکز استان کردستان قرار دارد.مریوان با کوه و دشت های سرسبزی که اطرفش قرار گرفته اند ، مانند انگشتری است که دریاچهٔ زریبار – به عنوان بزرگ ترین چشمه آب شیرین دنیا که در حال نابودی به خاطر رشد زیاد نی زارها باز هم نقش نگین فیروزه اش را بازی می کند.

مریوان بخاطر هم مرزی با کشور عراق بخاطر واردات و صادرات بین ایران و عراق از رونق اقتصادی خوبی برخورد دار است.منطقه مریوان شدیداً تحت تأثیر جریان های مدیترانه ای قرار دارد که به علت کوهستانی بودن و برخورد این جریان ها ریزش های جوی زیادی ایجاد می شود. مریوان همچنین داری جاذبه های گردشگری و دیدنی های طبیعی شگفت انگیز است.

دیدنی های مریوان

جاهای دیدنی مریوان و مکان های توریستی اش

وجه تسمیه مریوان 

در مورد این شهرستان به نام مریوان روایات متعددی گفته می شود برخی معتقدند که مرا وی در زبان کردی به معنای جای مرغابی است و این منطقه به دلیل برخورداری از دریاچه باتلاقی زریوارکه زیستگاه متنوعی از انواع مرغابی ها است به نام مریوان شهرت یافته است.

برخی دیگر نیز بر این باورند که این مکان روزگاری به دلیل برخورداری از محصولات جنگلی همچون مازوج درختی و کتیرا ،محلی برای تجارت افرادی از مرو بوده است که بعدها در این مکان ساکن می شوند به همین دلیل با گذشت زمان به مریوان شهرت می یابد.

در مقابل گروه دیگر نیز معتقدند که پس از شکست و انقراض حکومت اموی ،مروانیان از بغداد فرار کرده و به این منطقه مهاجرت کردند و از آن پس این مکان رابه مریوان خواندند.

مریوان سنندج

برترین و زیباترین جاهای دیدنی مریوان

جمعیت مریوان

جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال 1395، برابر با 195٬263 نفر بوده است.[1] در حال حاضر براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 خورشیدی:

جمعیت کل شهرستان به 195٬263 نفر، جمعیت نقاط شهری 151٬188 نفر و جمعیت نقاط روستایی 44٬074 نفر می باشد؛ که سومین شهرستان استان کردستان به شمار می رود. از جمعیت 195٬263 نفری کل شهرستان مریوان تعداد 99٬956 نفر را مردان و تعداد 95٬307 نفر را زنان تشکیل می دهند. 

مناطق گردشگری مریوان

جاهای دیدنی مریوان کجاست؟

جاهای دیدنی شهرستان مریوان

 

جاهای دیدنی مریوان و دریاچه زریوار 

دریاچه مریوان

جاهای دیدنی مریوان و دریاچه زیبایش

 این دریاچه در فاصله ی 2 کیلومتری شمال غربی شهر مریوان و ارتفاع 1250 متری از سطح دریا قرار گرفته است. وسعت دریاچه زریوار به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر می باشد. حداقل عمق آن حدود 2 متر و حداکثر 6 متر گزارش شده است. 

دریاچه زریوار به دلیل نیزارهای اطراف و همچنین انواع گیاهان آبزی و حاشیه ای از جمله بارهنگ آبی، هزاران نی، نیلوفر آبی، نی، لویی، جگن، بزواش، نعناع و گندمیان زیستگاه مناسبی برای انواع جانداران از جمله ماهیان، پرندگان و پستانداران می باشد. 

آبشار گویله از جاهای دیدنی مریوان

آبشار گویله

آبشار گویله یکی از جاهای دیدنی مریوان

آبشار گویله یکی از جاذبه های دیدنی مریوان است که در مسیر جاده مریوان- سقز واقع شده است. این آبشار زیبا در فصل بهار از مکان های دیدنی و زیبای منطقه محسوب می شود.

جاهای دیدنی مریوان و غار «کونا شم شم»

غار مریوان

جاهای دیدنی مریوان و غارهای زیبایش

کونا شم شم در زبان کردی به معنی سوراخ و حفره ای است که در آن خفاش وجود دارد.  

غار «کونا شم شم» نزدیک روستای تراق تپه و در منطقه کوه چهل چشمه قرار گرفته است. غار از سنگ های آهکی کوه های منطقه تشکیل شده و دارای سه دهانه ورودی که یکی از آنها به دلیل ریزش مسدود شده است. سفال های به دست آمده از این غار که از دوره دالمایی است نشان می دهد که مردمان آن دوره از غارها استفاده می کردند. 

دشت بیلو از جاهای دیدنی مریوان

دشت مریوان

دشت دیدنی و زیبای بیلو از جاهای دیدنی مریوان

در 15 کیلومتری از شهرستان مریوان، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طبیعی قرار گرفته است که از آن به نام «دشت بیلو» یاد می شود. دشتی با بهره مندی از پوشش گیاهی مطلوب، چشمه های متعدد و حضور جنگل های پیرامون، به یکی از مکان های محبوب و مناسب برای گردش و مسافرت در این شهرستان تبدیل شده است.

طبیعت زیبا، نشاط و خرمی دشت و چشم اندازهای خیره کننده در این نقطه از مریوان، در ایام مختلف سال مخصوصا در روزهای نوروز و تعطیلات آخر هفته، میزبان جمع زیادی از مردم محلی و روستاییان است.

جاهای دیدنی مریوان و پل تاریخی گاران 

 پل گاران

پل گاران یکی از جاهای دیدنی مریوان

پل تاریخی گاران یکی از بناهای تاریخی استان کردستان است و در نزدیکی شهر مریوان قرار دارد.این پل روی رودخانه ای به همین نام بنا شده و یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان مریوان و همچنین استان کردستان به حساب می آید.

این پل دارای 2 دهنه 6 ضلعی در میان رودخانه و دو پایه متصل به ارتفاع طرفین رودخانه است و سه دهنه دارد که طول آن 42 ، عرض 9 و نیم و ارتفاع آن 6 متر است.در ساخت پل تاریخی گاران از ملات، سنگ، ساروج، آجر و سنگ های تراشیده استفاده شده است. 

کوه برقلا از جاهای دیدنی مریوان

کوه برقلا

کوه برقلا از زیباترین جاهای دیدنی مریوان

کوهی است در خارج و 2کیلومتری مریوان که واقع در روستای بر قلعه است.

قمچیان از جاهای دیدنی مریوان 

قمچیان کجاست

جاهای دیدنی مریوان و منطقه تفریحی قمچیان

حواشی جاده مریوان ـ سقز، منطقه تفریحی قمچیان قرار دارد. در کنار جاده جویبارها ، کوههای سر به فلک کشیده ، درختان و طبیعت زیبا دیده می شود که جلوه ای خاص به این محل بخشیده است. قارچ، پیچک و ریواس از خوراکی های موجود در این منطقه است. در کوه ها و دره های اطراف این منطقه حیوانات وحشی مانند خرس، روباه، خرگوش، گرگ دیده می شود.

روستای قلقله از جاهای دیدنی مریوان

 روستای قلقله

جاهای دیدنی مریوان و روستاهای زیبا و باصفای مریوان

روستای قلقله با جمعیت 553 نفر در شهرستان مریوان در استان کردستان واقع شده است. این روستا برحسب تقسیمات اداری و سیاسی از روستاهای توابع شهرستان مریوان در استان کردستان است که به عنوان روستایی از دهستان خاو و میرآباد و در بخش خاو و میرآباد مریوان قرار دارد.

روستای قلقله در دامنه کوههای زاگرس واقع شده است. شمال، جنوب و غرب آن را جنگل فرا گرفته و چشم انداز کوهستانی جذابی دارد. فاصله این روستا تا مریوان 28 کیلومتر است. روستای قلقله به عنوان مرکز حوزه روستایی کوچک – حوزه ای برای دستیابی به خدمات برای سایر روستاهای کوچک شده است.

تولیدات اصلی کشاورزی در این روستا، گندم، جو و نخود بوده که از دیگر محصولات می توان به توتون و صیفی جات اشاره کرد که در مریوان به فروش می رسد. این روستا دارای امکاناتی همچون:آب، برق، مدرسه ابتدایی، خانه بهداشت و سیستم دفع فاضلاب است. از کوههای این روستا می توان به ارتفاعات چهل چشمه و کوه شاه نشین اشاره کرد.

ساکنین این روستا را، طوایف محمدی، گلشن، ایران دوست، مرادی، مصطفوی، دانش و صالحی تشکیل می دهند. این روستا از شمال غرب به عراق، از شرق به روستای ساوجی و از جنوب به روستای جشن آباد محدود می شود. 

ناوطاق از جاهای دیدنی مریوان

ناوطاق گاران در 40 کیلومتری شهر مریوان و مابین بخشهای سرشیو و مرکزی قرار دارد. این دشت در فصل بهار به واسطه ی سرسبزی و طبیعت زیبا و چشمه های آب، پذیرای گردشگران زیادی می باشد.

در اطراف این دشت کوههای بلندی سر به فلک کشیده اند و زیبایی خاصی به این منطقه داده در این محل علاوه بر گونه های مختلف ،گیاهان خوراکی زیادی مانند ریواس، پیچک، کنگر، قارچ خوراکی وجود دارد که در فصل بهار روزانه تعداد قابل ملاحظه ای از اهالی روستاهای اطراف آنها را جمع آوری و در شهر به مشتریان عرضه می نمایند. 

ملاقوبی از جاهای دیدنی مریوان

ملاقوبی مریوان

جاهای دیدنی مریوان و ملاقوبی بی نظیرش

این منطقه در شمال اراضی روستاهای هجرت و جنوب شرقی روستای برقلعه قرار گرفته است. این محل به واسطه وجود زیارتگاه شخصی به نام ملاقوبی به این اسم نامگذاری شده است. چشمه های آب، طبیعت زیبا و سرسبز و درختان جنگلی این منطقه را نیز جزو مناطق دیدنی مریوان کرده است. 

جاهای دیدنی مریوان و پارک ساحلی مریوان

در طرح، این محور به عنوان گردشگاه خطی و عامل ارتباط شهر مریوان با مجموعه ی گردشگری پارک ساحلی در نظر گرفته شده که دارای نقاطی برای پیک نیک ، مسیرهای رفت و برگشت سواره، مسیرهای پیاده، دوچرخه و درشکه رانی می باشد. وجود فضاهای تفریحی، ورزشی، اقامتی و پذیرائی در قسمت شمالی جاده و جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی جنوبی سبب خلق مناظر زیبائی در مسیر دریاچه گردیده است. 

باشماق - بازارچه ی مرزی از جاهای دیدنی مریوان

بازار مریوان

جاهای دیدنی مریوان و بازارچه باشماق

بازارچه ی مرزی باشماق در مسیر و فاصله ی شانزده کیلومتری دریاچه واقع شده که تعداد زیادی تجار، بازرگان خارجی و داخلی و افراد پیله ور محلی و شرکت های حمل و نقل ترانزیتی کالا در آن فعالیت دارند.

این محور در حال حاضر به دلیل ایجاد ارتباط بین شهر مریوان با بازارچه دارای عملکرد ترانزیت کالا بوده و به جز استفاده ی روستائیان ساکن اطراف دریاچه به عنوان جاده دسترس مسافرین خارجی به مقصد کشور عراق، تجار، بازرگانان و گردشگران و نیز برای دیدن بازارچه ی مرزی و آثار هشت سال دفاع مقدس از آن استفاده می نمایند. 

ساحل غربی از جاهای دیدنی مریوان

ساحل غربی مریوان

جاهای دیدنی مریوان و ساحل غربی دیدنی اش

وجود روستاهای قدیمی با ساکنین بومی ویژگی های اجتماعی و فرهنگی و زبانی و آئینی آنها، قابلیت شکل گیری محور بسیار فعال از شمال (روستای برده رشه) تا جنوب (روستای نی) را دارد، بسیاری از خدمات مورد نیاز گردشگران و به ویژه طرح کاشانه در روستاهای هفتگانه غرب دریاچه تقویت محور ارتباطی موجود در راستای توسعه ی فعالیت های تفریحی نظیر پیاده روی، پیک نیک ،دوچرخه سواری، دیدار از روستاها، پاکسازی محیط روستاها از فضولات حیوانی و زباله ها و جمع آوری سیستماتیک فاضلاب های روستایی، احیاء معماری بومی و کلاً جذب گردشگران به محیط های روستائی و جلب مشارکت روستائیان در روند توسعه ی گردشگری منطقه در طرح پیش بینی شده است. 

جاهای دیدنی مریوان و جاده دور دریاچه 

از جاذبه های دیگر گردشگری مریوان جاده دور دریاچه می باشد که مثل حلقه ای دور دریاچه کشیده شده است. مردم و مسافرین از این جاده سیاحتی جهت تفریحات خود استفاده می کنند. در حاشیه این جاده، 6 روستا قرار گرفته که عبارتند از:روستاهای برده رشه، ینگیجه، کانی سپیکه، پیرصفا، دره تفی، کانی سانان و نی که طبیعت بکر این روستاها و همچنین سرسبزی و چشمه های آب فراوان در کنار دریاچه زیبایی خاصی را به آن بخشیده که توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. دراطراف این جاده باغات و چمنزار های زیبایی وجود دارند. 

قلعه مریوان (قلعه ایمام) از جاهای دیدنی مریوان

قلعه ایمام مریوان

جاهای دیدنی مریوان و قلعه ایمام 

قلعه مریوان یکی از جاذبه های تاریخی شهر مریوان در 3 کیلومتری جنوب شرقی آن است. این قلعه، در واقع بنایی کهن متعلق به اواسط قرن دهم هجری قمری است و به نظر می رسد که در دوران حکومت «سرخاب بیگ اردلان» بر فراز کوهی احداث شده است.

جاهای دیدنی مریوان و ارتفاعات چهل چشمه

ارتفاعات چهل چشمه

چهل چشمه از جاهای دیدنی مریوان

در منطقه ی مریوان، ارتفاعات کوهستانی متعددی وجود دارد که اغلب از دو نوع مرتفع سنگی و کوه های جنگلی رفیع است. «چهل چشمه» کوهی است با ارتفاعی نزدیک به 3 هزار و 140 متر از سطح آب های آزاد که در شمال شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته است.

درواقع چهل چشمه متشکل از 20 قله ی دیگر است که قله ی شاه نشین در چهل چشمه، کانی میران، کوه مزگت و میرزا، کوه افراسیاب، کوه باینچوب، کوه کل کوژ تعدادی از این قلل را تشکیل می دهد.

در پیرامون این کوه زیبا و سربه فلک کشیده، روستاهای متعددی وجود دارد که نرگسله، درهوان، کا نعمت و اسحاق آباد، از جمله ی آن ها است. طبعیت زیبا با چشم اندازهایی رویایی و افسونگر، سرسبزی و نشاط منطقه، مجموعه ی کم نظیری از گل و گیاهان مختلف با پوشش گیاهی متنوع دارویی از جمله کاشمه، سموور، ریواس، برزا، سنوبر، حضور چشمه ها و ییلاق های متعدد از جمله چشمه ی «قولنگ احمد خدر»، «میکائیل کویره»، «هوار« یا «کانی چاوره ش»، «جمین»، «کانی زلیخا» و «مصطفی خان»، این منطقه از کشور را به یکی از تفریحگاه ها و استراحتگاه های محبوب تبدیل کرده که در ایام مختلفی از سال میزبان گردشگران، طبیعت گردان و کوه نوردان از سراسر ایران است.

مریوان بهشت گمشده غرب ، بهترین جاهای دیدنی و گردشگری مریوان

4.719
این مطلب مفید بود ؟181
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /آ
وبگردی