داروی سینوزیت
داروهای بیماری سینوزیت معمولا بصورت قرص و اسپری هستند این داروها به کاهش سردرد و نرم کردن ترشحات بینی کمک می کنند.

سینوزیت چیست؟ با چه دارویی درمان می شود؟ 

سینوس ها حفره های مملو از هوا در استخوان های جمجمه و صورت هستند. هر عاملی که موجب پرشدن و گرفتگی آن ها توسط موکوس یا چرک شود، سینوزیت ایجاد خواهد کرد. سرماخوردگی، حساسیت و انحراف تیغه بینی از عوامل این بیماری هستند.

درد، تب خفیف، ترشحات بینی و حلق خصوصاً در صبح ها از علائم این بیماری هستند. سردردهای صبح گاهی در زمان بیدار شدن از خواب به صورت کاملاً مشخص به وجود مشکلی در سینوس اشاره دارد.

همچنین درد در پیشانی، در محل سینوس های پیشانی در زمان لمس، درد در فک و دندان های بالایی و دردناکی گونه ها در زمان لمس کردن (در اثر عفونت سینوس های فک بالا)، تورم یا درد بافت اطراف چشم ها یا کناره های بینی، اختلال در حس بویایی و گرفتگی بینی از دیگر نشانه های بیماری هستند.

درمان سینوزیت 

داروهای مخصوص درمان سینوزیت 

قرص سینوپرت اکسترکت بیونوریکا داروی سینوزیت: 

این مکمل موجب رفع درد و التهاب حاد و غیر پیچیده سینوس های پارانازال و رفع علائم رینو سینوزیت حاد می شود. سینوپرت اکسترکت دارویی گیاهی است که برای رفع التهابات سینوس های پارانازال استفاده می شود.

هنگامی که فردی به سینوزیت مبتلا می شود، غشاهای مخاطی بینی،گلو و خود سینوس ملتهب و متورم می شوند. با این اتفاق راه خروج ترشحات گرفته شده و دهانه خروج سینوس بسته می شود.

سینوس های بسته شده، ایجاد یک محیط مرطوب می کنند که بسیار نسبت به عفونی شدن مستعد می باشد. سینوس هایی که عفونی می شوند و نمی تواند تخلیه شوند پر از چرک شده و ایجاد علایمی چون ترشحات غلیظ، زرد یا سبز رنگ و درد صورت و دیگر علایم عفونت را می کنند.

 سینوپرت اکسترکت

موارد مصرف قرص سینوپرت اکسترکت بیونوریکا داروی سینوزیت 

  • رفع درد و التهاب حاد و غیر پیچیده سینوس های پارانازال
  • رفع علائم رینو سینوزیت حاد مانند رفع گرفتگی مجاری بینی
  • نرم کننده ترشحات بینی 

داروهایی که برای درمان سردردهای سینوسی تجویز می شوند معمولا التهاب سینوس ها را کاهش می دهند. اگر دکتر عفونت باکتریایی یا سینوزیت را تشخیص دهد، به بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند.

احتمالا پزشک برای کاهش التهاب و آبریزش بینی، عطسه و خارش، که با سردرد های سینوسی در ارتباطند، کورتیکواستروئید بینی تجویز کند. آنتی هیستامین ها را نیز می توان در اسپری های بینی و دهانی، با نسخه یا بدون نسخه خرید. این دارو از آزاد شدن هیستامین در بدن جلوگیری می کند، و سبب تسکین التهاب سینوس ها می شود.

نرم کننده ترشحات بینی

اسپری بینی گیاهی آلرگل داروی سینوزیت: 

این اسپری برای درمان آبریزش بینی و برطرف کردن حساسیت های فصلی به کار میرود، کاربرد اصلی آن بهبود سردردهای سینوسی میباشد. از این اسپری برای رفع گرفتگی های سینوسها و درمان عطسه نیز استفاده میشود.

این اسپری باید به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. بزرگسالان و نوجوانان بالاتر از 12 سال به محض احساس علامت 1 تا 3 پمپ در هر سوراخ بینی استفاده نمایند. برای کودکان کمتر از 12 سال قبل از مصرف با پزشک و یا داروساز مشورت کنید. 

نحوه استفاده از پمپ 

به خوبی تکان دهید، کپ پمپ را برداشته و شست را زیر زایده پمپ قرار داده و نازل را بین دو انگشت قرار دهید، چنانچه برای اولین بار از فرآورده استفاده می نمائید برای هواگیری پمپ چندین مرتبه پمپ را فشار دهید. نازل را داخل سوراخ بینی قرار داده و به طور کامل فشار دهید.

اسپری بینی گیاهی

عوارض داروی سینوزیت 

رینیت مزمن یا (آبریزش بینی مزمن) یکی از شکایات شایع دستگاه تنفسی فوقانی می باشد که می تواند به عنوان علامتی از انواع بیماریهای اختصاصی و غیر اختصاصی مخاط بینی و سینوسها باشد. در صورتیکه علائم بیش از 10 روز طول کشیده باشد تحت عنوان رینیت مزمن نامیده می شود. 

فلوسینوز (فلوتیکازون) داروی سینوزیت: 

اسپری فلوتیکازون یک اسپری استروئیدی بینی است که میتوان به صورت بلند مدت برای گرفتگی بینی استفاده کرد. این اسپری به درمان عفونت سینوس ها کمک نمیکند بلکه به از بین بردن علائم آلرژیک کمک میکند.

اسپری بینی فلوسینوز به منظور کنترل علائم ناشی از رینیت های آلرژیک فصلی و دائمی و رینیت های غیر آلرژیک در بیماران بزرگسال و کودکان 4 سال به بالا استفاده می شود. 

هر 100 میلی لیتر سوسپانسیون بینی فلوسینوز حاوی 0/05 گرم فلوتیکازون پروپیونات می باشد. هر پاف دارای 50 میکروگرم فلوتیکازون پروپیونات می باشد. فلوتیکازون پروپیونات سرعت سنتز پروتئین را کنترل می نماید و باعث کاهش مهاجرت گلبول های سفید پلی مورفونوکلئر و فیبروبلاست ها می شود.

این ماده نفوذپذیری مویرگی را معکوس نموده و باعث پایدارسازی لیزوزومی در سطح سلولی می شود و در نتیجه باعث جلوگیری و کنترل التهاب می شود.

اسپری فلوتیکازون

مقدار و چگونگی مصرف داروی سینوزیت 

بزرگسالان:2 پاف در هر سوراخ بینی یک بار در روز اسپری می شود که می تواند به صورت 1 پاف در هر سوراخ بینی دو بار در روز نیز استفاده شود. 

کودکان 4 سال به بالا:1 پاف در هر سوراخ بینی یک بار در روز اسپری می شود. 

اسپری نمکی داروی سینوزیت: 

این اسپری باید مرتبا استفاده شود تا به پاکسازی خلط ها کمک کند.

اسپری نمکی 

اسپری ضد احتقان و گرفتگی داروی سینوزیت: 

این اسپری ها نباید بیشتر از 3 تا 5 روز استفاده شوند زیرا باعث بدتر شدن احتقان بینی میشوند. اسپری های ضد احتقان مانند اکسی متازولین , نفازولین یا فنیل افرین از طریق بینی است، از این اسپری ها نباید بیشتر از 3 تا 5 روز استفاده شوند زیرا باعث بدتر شدن احتقان بینی میشوند. ضد احتقانها میتواند در شکل قرص نیز باشد. 

نفازولین داروی سینوزیت: 

نفازولین برای تسکین موقت احتقان، خارش و تحریکات خفیف بینی و چشم ناشی از آلرژی به عوامل محیطی، سرماخوردگی، گردو غبار، دود، باد، شناوری، عدسیهای تماسی یا مطالعه و رانندگی زیاد استفاده می شود. این دارو برای تخفیف علائم رینیت و سینوزیت نیز بکار می رود. 

عوارض جانبی نفازولین داروی سینوزیت 

سوزش موقت چشم، خشکی مخاط بینی، واکنشهای افزایش حساسیت،افزایش فشار داخل چشم، قرمزی چشم، سردرد، تهوع، خستگی، تعریق، و افزایش فشار خون از عوارض این دارو هستند.

نفازولین

اکسی متازولین داروی سینوزیت: 

اکسی متازولین یک داروی مقلد سمپاتیک مستقیم عمل کننده است، که واجد آثار آلفا آدرنژیک می باشد. این دارو با انقباض عروق مخاطی، گرفتگی و تورم غشاء داخل بینی را کاهش می دهد. اکسی متازولین به صورت ملح هیدروکلراید برای کاهش گرفتگی مخاط بینی در بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال استفاده می شود.

اکسی متازولین در بهبود موقت گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی، آلرژی، رینت آلرژیک (تب یونجه) و سینوزیت مؤثر است. مقدار مصرف در بزرگسالان هر 12 ساعت 2-3 پاف در بینی می باشد. در کودکان بزرگتر از 6 سال مانند بزرگسالان مصرف می شود. در کودکان زیر 6 سال نباید استفاده شود. 

نحوه مصرف داروی سینوزیت 

قبل از مصرف دارو بینی باید تمیز باشد. هنگام استفاده از دارو از طریق بینی نفس بکشید و دارو را هنگام دم اسپری کنید. به منظور استفاده صحیح از اسپری ابتدا اسپری را به خوبی تکان داده و سپس درپوش سر اسپری را بردارید.

اسپری را در دست گرفته به گونه ای که انگشت شست در زیر اسپری و سایر انگشتان اطراف پمپ باشد و سر را کمی به جلو خم کنید و سر اسپری را داخل یکی از سوراخهای بینی قرار دهید. سپس با دست سوراخ دیگر بینی را مسدود نمایید.

همراه دم اسپری را تا انتها فشار دهید، سپس این عمل را برای سوراخ دیگر بینی تکرار نمایید. سر پمپ اسپری را با آب گرم تمیز نماییدو سپس درپوش اسپری را در جای خود قرار دهید.

اسپری سینوزیت بینی

عوارض جانبی داروی سینوزیت 

این دارو به موازت اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته نیز بشود. گرچه همه این عوارض اتفاق نمی افتد ولی در صورت بروز ممکن است نیاز به توجه پزشکی داشته باشد.

این دارو ممکن است به علت جذب سیستمیک، سبب تاری دید، بی نظمی یا تند شدن ضربان قلب، سردرد، اختلالات عصبی، سرگیجه، احساس سبکی سر، افزایش فشار خون و اختلالات خواب شود. عوارض موضعی مانند سوزش، خشکی یا تحریک بینی و عطسه را نیز ممکن است سبب شود.

سینوزیت با چه دارویی درمان می شود؟ + عوارض

4173
این مطلب مفید بود ؟13934
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ک.ک /آ
برچسب : سینوزیت
وبگردی