ایمپلنت دندان
برای بسیاری از افراد جای سوال است که آیا میتوان با وجود داشتن ایمپلنت یا ایمپلنت های دندانی درمان ارتودنسی انجام داد و دندان های کج شده را صاف کرد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم.

آیا کسی که ایمپلنت دارد میتواند ارتودنسی انجام دهد؟

تمام درمان های ارتودنسی میتوانند در هر سنی انجام شوند و مشکلات ناصاف بودن دندان ها و فک را برطرف کنند. از میان همه دستگاه های ارتودنسی، ارتودنسی ثابت با بریس مورد توجه تر است و میتواند مشکلات خفیف تا جدید دندان ها و فک ها را برطرف کند. اما برای بسیاری از افراد جای سوال است که آیا میتوان با وجود داشتن ایمپلنت یا ایمپلنت های دندانی درمان ارتودنسی انجام داد و دندان های کج شده را صاف کرد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

از بین رفتن، کشیدن یا افتادن دندان یکی از اتفاق های نسبتا متداول است که بیشتر در سنین بالا رخ میدهد. دندان میتوان بنا به هر دلیلی بی افتد برای مثال می تواند آسیب دیده و مستقیما در دهان شکسته شود و یا به دلیل از بین رفتن بافت زنده مجبور به کشیدن آن باشیم. جای خالی این دندان ها بعد از کشیده شدن باید پر شود تا از بروز آسیب به دندان ها و یا کج شدن آن ها جلوگیری شود. برای این منظور روش های مختلفی جهت جایگزینی دندان وجود دارد. یکی از این روش ها ایمپلنت دندان است.

ایمپلنت ها قطعات کوچکی هستند که به عنوان جایگزین دندانهای از دست رفته در دهان کاشته می شوند. ایمپلنت ها شامل سه بخش اصلی پیچ تیتانیومی، متصل کننده یا اباتمنت و تاج ایمپلنت هستند. پیچ تیتانیومی که پایه ایمپلنت است در استخوان فک کاشته میشود و تا خط لثه بالا می آید. اباتمنت بین تاج و پایه قرار دارد و تاج را به پیچ تیتانیومی ایمپلنت متصل میکند.

کاشت دندان

حرکت طبیعی دندان ها و به خطر افتادن ایمپلنت

بعد از اینکه ایمپلنت در جای خود کاشته شد نباید آن را تحریک و وادار به حرکت کرد. اما متاسفانه همیشه نمی توان از حرکت و جابجایی هر چند جزئی دندان های طبیعی پیشگیری کرد. زیرا دندان های واقعی با تحریک کج و جابجا میشوند.

دندانها می توانند به دلایل زیادی تغییر موقعیت دهند و با افزایش سن، آن ها به صورت طبیعی تمایل دارند  تا به سمت جلوی فک ها و دهان حرکت کنند.

در بسیاری از افراد که به مرور زمان با مشکل کج شدن و حرکت دندان ها مواجه می شوند ارتودنسی دندان یک راه حل پیشگیرانه و حتی درمانی است. اما آیا ارتودنسی دندان برای کسانی که ایمپلنت دارند نیز مفید و راهگشا خواهد بود؟ آیا با وجود فشاری که دستگاه های ارتودنسی به ایمپلنت وارد میکنند ما مجاز به درمان ارتودنسی هستیم؟

پاسخ کوتاه "بله" است. حتی با وجود ایمپلنت دندان همچنان میتوان از انواع درمان های ارتودنسی مثل ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و حتی ارتودنسی نامرئی جهت صاف کردن دندان های کج شده استفاده کرد.

ارتودنسی بعد از کاشت ایمپلنت دندان

نکته جالب درباره ایمپلنت این است که بعد از کاشته شدن آن در استخوان فک، این ایمپلنت دیگر قابل جابجایی و حرکت نیست زیرا اگر چنین شود ممکن است ایمپلنت شکست بخورد. اما اینکه آیا با ایمپلنت هم میتوان ارتودنسی کرد یا خیر به موقعیت فیکس شدن ایمپلنت در فک بستگی دارد.

اگر ایمپلنت شما در موقعیت خوب و صافی در استخوان فکر قرار گرفته باشد میتوان به راحتی سایر دندان های کج را با کمک ارتودنسی ثابت و یا حتی ارتودنسی نامرئی مثل اینویزیلاین ها صاف کرد. در این وضعیت حتی اگر چندین ایمپلنت داشته باشید باز هم میتوان دندان ها را ارتودنسی کرد.

ارتودنسی دندان

اما اگر ایمپلنت دندان به دست یک متخصص ایمپلنت یا ایمپلنتولوژیست ناشی و بی تجربه کاشته شود ممکن است به صورت درست و در موقعیت صاف کاشته نشود. در این وضعیت شما پیش از شروع درمان ارتودنسی توسط یک ارتودنتیست خوب، باید ایمپلنت خود را دوباره در موقعیتی درست قرار دهید.

بعضی اوقات بیمار ترجیح میدهد که فعلا اقدام به دوباره کاشتن ایمپلنت دندان نکند و صبر کند تا درمان ارتودنسی به اتمام برسد. و در پایان دوره درمان با توصیه متخصص ارتودنسی به تعویض آن ایمپلنت و کاشت دوباره آن اقدام کند. که این مورد هم هیچ اشکالی ندارد و امکان پذیر است اما ترجیح ما انجام درمان قبل از کاشت ایمپلنت است.

درمان ارتودنسی پیش از کاشت ایمپلنت

در حالی که می توانیم دندانها را در اطراف ایمپلنت ها جابجا کرده و صاف کنیم، معمولاً بهتر است ابتدا درمان ارتودنسی انجام شود. یعنی اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید و همزمان دندان های شما ناصاف هستند، اول بهتر است پیش بهترین متخصص ارتودنسی شهر خود بروید تا او طی یک دوره درمانی مفید دندان های شما را صاف کند.
و بعد به یک متخصص ایمپلنت خوب مراجعه کنید آنگاه ایمپلنت بکارید.اگر حین ارتودنسی جای دندانی دارید که خالی است اصلا نگران نباشید. زیرا میتوانید با سایر روش های جایگزین دندان مثل دندان مصنوعی یا بریج آن را تا پایان دوره درمان پر کنید.

ارتودنسی دندان و ایمپلنت خود را در یک مرکز انجام دهید

هرچند که میتوان هر کدام از این دو درمان را در کلینیک های دندانپزشکی مختلف و به صورت جداگانه انجام داد، اما بهتر این است که هر دو درمان را در یک مرکز و زیر نظر یک تیم دندانپزشکی تجربه کنید. زیرا در این صورت می توانید مطمئن شوید، هر دو درمان به خوبی و در راستای یکدیگر انجام خواهند شد. علاوه بر این، هم هزینه ارتودنسی و هم هزینه ایمپلنت در چنین مرکزی برای شما ارزانتر و منصفانه تر در نظر گرفته خواهد شد.

چطور برای انجام ایمپلنت و ارتودنسی خودم یک کلینیک خوب پیدا کنم؟

این روزها پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی و بهترین متخصص ایمپلنت دندان با هم دشوار است. اما اگر شما میخواهید هر دو درمان را انجام دهید میتوانید به این کلینیک فوق تخصصی در تهران مراجعه کنید. در این کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی تمام کارهای ارتودنسی و ایمپلنت با بهترین کیفیت و زیر نظر بهترین متخصصان ایمپلنت و ارتودنسی انجام میشود.

آشنایی با ایمپلنت و چگونگی انجام آن

53
این مطلب مفید بود ؟30
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
نظر سنجی برای این مطلب غیر فعال شده است
وبگردی