چرا سردمه
چرا همیشه می گوئید سردمه و با پتوی اضافه و لباسهای بیشتر خودتان را گرم می کنید اما دیگران این احساس را ندارند؟ سرمایی بودن زیاد دلایلی دارد که بهتر است بدانید.

 چرا همیشه سردمه؟ آیا دچار مشکل خاصی هستم ؟

افرادی که به طور مدام احساس سرما می کنند، معمولاً بیش از بقیه سرما می خورند. در حالی که افراد دیگر با این شرایط احساس راحتی می کنند و سردشان نیست. سرمایی بودن ممکن است در قسمت های خاصی از بدن مثل دست یا پا اتفاق بیفتد. بعضی از افراد به طور طبیعی بیش از بقیه احساس سرما می کنند؛ بدون این که علت خاصی وجود داشته باشد. اگر چه سرمایی بودن می تواند نشانه یک وضعیت پزشکی خاص باشد. در این قسمت از نمناک دلایلی را برای سرمایی بودن بیان می کنیم، همچنین به شما توضیح می دهیم که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

چرا همیشه سردمه؟

دلایل اینکه همیشه احساس سرما می کنید

1. کم کاری تیروئید

سرمایی بودن یکی از علائم کم کاری تیروئید می باشد. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده های تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کنند. این هورمون ها به تنظیم سوخت و ساز و دمای بدن کمک می کنند. زمانی که تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، در نتیجه دمای بدن کاهش پیدا می کند.

علائم کم کاری تیروئید شامل موارد زیر است:

پزشک می تواند کم کاری تیروئید را با یک آزمایش خون ساده تشخیص دهد . درمان ها اغلب شامل هورمون درمانی هم می باشند.

2. بیماری رینود

بیماری رینود روی رگ های داخل انگشتان دست، انگشتان پا یا هر دو تاثیر می گذارند. این رگ ها باریک می شوند و جریان خون کاهش پیدا می کند. در طول این اتفاق انگشت دست و پا رنگ آبی یا سفید پیدا می کند. همزمان که خون در حال گردش است و به این رگ ها برمی گردد، انگشت دست و پا قرمز می شود و احساس درد و بی حسی در افراد به وجود می آید. دمای سرد و استرس می تواند سندروم رینود را بدتر کند. درمان آن معمولاً دوری از مناطق سرد و گاهی اوقات جراحی و استفاده از دارو است.

چرا همیشه سردمه؟

3. بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی یک نوع اختلال در غذا خوردن می باشد که باعث کاهش وزن شدید و یا لاغری معمولی می شود. افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی معمولاً میل کمی به غذا دارند و شدیداً تمایل به ورزش کردن و جنب و جوش دارند. گاهی اوقات بی اشتهایی عصبی منجر به حالت تهوع های شدید هم می شود. این افراد معمولاً بیش از حد سرمایی هستند. علت آن هم کمبود چربی در بدن آن ها می باشد.

علائم دیگر بی اشتهایی عصبی شامل موارد زیر است :

  • کاهش وزن شدید
  • مشکلات شکمی مثل یبوست یا انقباض عضلات شکم
  • مشکل تمرکز
  • سرگیجه
  • کمبود خون قاعدگی در زنان
  • مو و ناخن خشک و شکننده
  • ضعف
  • دیر بهبود پیدا کردن زخم های بدن
  • ترس شدید از اضافه وزن
  • محدود کردن بعضی از غذاهای خاص یا یک گروه غذایی کامل
  • ترس از غذا خوردن در یک محیط عمومی
  • منزوی بودن
  • دوری از اجتماع

درمان بی اشتهایی عصبی اغلب توسط پزشکان پرستاران و متخصصان تغذیه در بیمارستان انجام می شود .

چرا همیشه سردمه؟

4. کم خونی

کم خونی زمانی اتفاق می افتد که فرد به اندازه کافی سلول خونی قرمز ندارد که بتواند اکسیژن را در کل بدن پخش کند. علائم کم خونی شامل احساس سرما می باشد که در نتیجه کمبود اکسیژن است.

علائم دیگر کم خونی شامل موارد زیر هستند :

  • یخ کردن دست و پا
  • خستگی
  • سرگیجه و سبک شدن سر
  • مشکلات تنفسی
  • افزایش ضربان قلب
  • سردرد
  • پوست رنگ پریده

انواع مختلفی از کم خونی ها هستند که می توانند احساس سرمایی بودن را برای فرد ایجاد کنند.

این نوع کم خونی ها شامل موارد زیر هستند :

کمبود آهن

کمبود آهن یکی از رایج ترین انواع کم خونی می باشد که معمولاً به دلیل از دست رفتن خون زیاد اتفاق می افتد . همچنین می تواند به دلیل جذب ضعیف بدن از آهن باشد .افراد باردار و خانم هایی که قاعدگی های شدید دارند ، بیشتر در معرض کمبود آهن هستند .

کمبود ویتامین

کم خونی گاهی اوقات به دلیل کمبود مواد مغذی و ویتامین ها در بدن اتفاق می افتد. پایین بودن سطح ویتامین ب 12 و فولیک اسید می تواند موجب کم خونی شود که معمولاً به دلیل رژیم غذایی نامناسب است.

5. بیماری شریانی محیطی

بیماری شریانی محیطی برای افرادی اتفاق می افتد که پلاکت موجود در خون آن ها بیشتر از حد طبیعی می باشد. یکی دیگر از نام های بیماری شریانی محیطی، تصلب شرایین می باشد. وجود میزان زیادی پلاکت در خون باعث باریک شدن رگ ها می شود، در نتیجه گردش خون به سختی انجام می گیرد. بیماری تصلب شرایین اغلب عاملی برای کاهش فشار خون است. در نتیجه فرد احساس سرما، بی حسی ، گزگز کردن بدن ، درد در قسمت دست پا یا هر دو می کند. در موارد شدیدتر تصلب شرایین می تواند عاملی برای مرگ بعضی از بافت های بدن نیز باشد.

درمان این بیماری اغلب شامل تغییراتی در سبک زندگی مثل ورزش کردن و ترک سیگار است. بعضی از افراد به جراحی هم نیاز پیدا می کنند.

چرا همیشه سردمه؟

6. کمبود خواب

کمبود کیفیت خواب و یا کم خوابی می تواند عاملی برای سرمایی بودن افراد باشد. اگر به اندازه کافی استراحت نکنید، بدن شما نمی تواند خودش را بازیابی کند. همچنین بیش از بقیه تحت استرس و فشار قرار می گیرید. مطالعات نشان می دهد که حتی یک شب کم خوابی هم می تواند عاملی برای کاهش دمای بدن باشد. البته هنوز علت علمی و رابطه بین کم خوابی و دمای بدن به طور واضح بیان نشده است.

7. داروها

اگر جدیدا احساس سرمایی بودن دارید، حتما باید نگاهی به داروهای مصرفی خود بیاندازید. بعضی از محرک ها می توانند عاملی برای سرد شدن دست و پای شما شوند، زیرا این داروها فشار خون شما را می کاهند. داروهای مخصوص فشار خون مثل پروپانولول، همین ویژگی را دارند. پس بهتر است علائم مختلف را در خودتان شناسایی کنید و حتما آن ها را به پزشک ارائه دهید تا در صورت امکان داروی شما را عوض کند.

آیا خانم ها سرمایی تر از آقایان هستند؟

چنانچه در بخش سلامت نمناک میخوانید تحقیقات نشان می دهد که خانم ها نسبت به آقایان احساس سرمای بیشتری می کنند و یا این که دوست دارند دمای بدنشان بالاتر از اینی که هست، باشد. محققان با مطالعاتی در سال 2015 گزارش کردند که دمای ترجیحی در اتاق برای مردان 22 درجه سانتیگراد می باشد. در حالی که این دما برای خانم ها سه درجه سانتیگراد بیشتر است، یعنی 25 درجه سانتی گراد.

یکی دیگر از علت هایی که خانم ها سرمایی تر هستند، این است که آن ها اغلب سوخت و ساز آهسته تری در حین استراحت دارند. در نتیجه هنگام استراحت انرژی کمتری نسبت به مردان دارند. سرعت بالای سوخت و ساز بدن را گرم تر نگه می دارد و به همین دلیل خانم ها احساس سرمای بیشتری می کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر سرمایی بودن شما یکی از علائم جدید در بدن می باشد و قبلاً با این مورد مواجه نبودید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی پزشک جزئیاتی را از شما در مورد گذشته و اکنون می پرسد و از شما آزمایش می گیرد؛ بسته به نوع نتیجه آزمایش، می تواند آزمایش های دیگری را مثل آزمایش خون یا شمارش سطح هورمون ها و شمارش گلبول های قرمز تجویز کند تا تعیین کند که دقیقاً علت سرمایی بودن بیش از حد شما چیست.

چرا همیشه سردمه ؟ دلیل نگران کننده است ؟

4.857
این مطلب مفید بود ؟552
وبگردی